Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Räcker mitt reglage till min motor?

  1. #1

    Standard Räcker mitt reglage till min motor?

    Tjoh!


    Jag har ett depron-flyg (en Ultimate som väger totalt 350-400 gram komplett med allt).

    Den hade en 38grams Scanner RC-motor (KV950 150W) tills jag klonga in i en flaggstång (det yttre höljet på motorn vart vint och snett och tar nu i när motorn roterar, resultat, den piper och gnisslar).
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10678-

    Och så har jag ett 15A-reglage (ESC med BEC).
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10678-

    Nu har jag kommit över en motor via en polare, en 57 grams PHD-motor (KV924 250W).
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10678-

    Frågan... Klarar mitt 15A-reglage denna motor? Det står så här:
    Operating Current: 6A - 14A
    Current capacity: 17A / 15sec
    Funkar det? Eller måste jag köpa nytt reglage?

    Jag vill givetvis ha ett totalt busflyg, inte en glidare. ;-)


    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Då räcker de troligen inte till enkel mattematik säger följande med ett 3 cells 11,1v batteri.

    11,1v/250W = 22,5Ampere

    Dvs du behöver förmodligen köpa ett nytt fartreglage om du vill använda den motorn ett 25 eller 30 ampere reglage borde funka.

    /Martin

  3. #3

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Förstår inte riktigt hur dom får den motorn till 250w när den tål 14-17A och 3s. 11.1x17=188.7w i 15sec och 155.4w kontinueligt. Då kan det nog funka med reglaget.

  4. #4
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har en motor med ungefär samma KV och den drar ca 600 gram med en 11*6 propeller och drar då ca 8 Amp. Du bör kunna få ett bra drag för alla manövrer med rätt propeller under 15 Amp men du ska inte räkna med något fartmonster.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Frågan är närmast omöjlig att svara på.
    Svaret beror bl a på vilken propeller och vilken ack du använder.
    Du får mäta din setup och proppa för max ca: 12 A på marken - då borde du ligga inom säkerhetsmarginalen. Då får du en max inmatad effekt av ca: 130 W om du har en bra 3S-ack som orkar med belastningen - och det räcker men ger knappast raketprestanda på en 400 g kärra.
    Personligen skulle jag byta till ett större reglage och proppa för ca: 15 A på 3S - då får du drygt 160 W inmatat vilket definitivt borde räcka. Dock skulle jag avhålla mig från att överskrida specen med ditt befintliga fartreglage.
    Bara mina funderingar...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Men då köper jag nytt reglage + nya proppar.
    Vilket reglage samt proppar passar?
    Fakta: 400 gram dubbeldäckar-depron samt motorn i länken ovan och 540mAh 11.1V LiPos.
    Vill kunna glida runt, ej ute efter fart, men hovra är ju ett måste. 3D helt enkelt.

    Helst från AiR/C Pro...
    Reg: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10678-

    Props (som passar axeln på motorn):
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10678-
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Tänk på att din ack måste tåla 15A också, det blir ca 30C med detta strömuttag.
    (15/0.540=27.777)
    Inget problem för en bra ack, men kolla det.

    Jag har också en 400g depronis, med en setup om drar 30A WOT ur en FlightPower EvoLite 11.1V/800mAh och det funkar (Hur länge är frågan?). Sitter en APC 10x3.8 i nosen. Motorn är en 1200Kv 60grammare.
    Men i snitt drar jag bara ur ca 10C, dvs 6-8min flygtid. Acken blir bara lite varm.
    /A

  8. #8

    Standard

    Jaså du säger det... hm... jag har såna här:
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10678-

    Det håller på snids en annan plan samtidigt... slutar med två fungerande
    depron med rätt motor+reglage+ackar+propp i rätt flyg. Får se får se... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag får upprepa mitt mantra - drar setup:en 10C i snitt så kan man teoretiskt få ut max 6 min flygtid men praktiskt kanske max 5 minuter - om man inte är rädd om acken vill säga. M a o så får man dimensionera drivlinan lite efter tillgänglig energi men att flyga en 400 g kärra med "hovringsprestanda" och rimlig flygtid rimmar illa med en 3S540-ack. Snittar du 10C - vilket kanske i bästa fall ger 5 minuters flygtid - så kan du ladda in ca: 55W i motorn i snitt - på en vikt av ca: 400 g ger det ca: 135 W/kg vilket inte räcker till lite mera intensiv 3D-flygning. Men det var snittförbrukningen det...och den är ofta lägre än man tror.
    Flyger du mest lugnt och bara hovrar vid några få tillfällen så kan du - om acken är prima - kanske ladda in ca: 100 W (=20C) vid dessa få tillfällen vilket då ger 250 W/kg - det borde fungera att hovra med men inte under några längre stunder.
    Man kan inte trolla med energin som våra ackar innehåller och vill man dessutom vårda ackarna hyfsat så får man vara ännu mera "passiv" med energiuttaget ur acken.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Jag får upprepa mitt mantra - drar setup:en 10C i snitt så kan man teoretiskt få ut max 6 min flygtid men praktiskt kanske max 5 minuter - om man inte är rädd om acken vill säga. M a o så får man dimensionera drivlinan lite efter tillgänglig energi men att flyga en 400 g kärra med "hovringsprestanda" och rimlig flygtid rimmar illa med en 3S540-ack. Snittar du 10C - vilket kanske i bästa fall ger 5 minuters flygtid - så kan du ladda in ca: 55W i motorn i snitt - på en vikt av ca: 400 g ger det ca: 135 W/kg vilket inte räcker till lite mera intensiv 3D-flygning. Men det var snittförbrukningen det...och den är ofta lägre än man tror.
    Flyger du mest lugnt och bara hovrar vid några få tillfällen så kan du - om acken är prima - kanske ladda in ca: 100 W (=20C) vid dessa få tillfällen vilket då ger 250 W/kg - det borde fungera att hovra med men inte under några längre stunder.
    Man kan inte trolla med energin som våra ackar innehåller och vill man dessutom vårda ackarna hyfsat så får man vara ännu mera "passiv" med energiuttaget ur acken.
    Hälsningar
    Roger
    Hm, men WTH! När jag köpte mitt flyg och sen skulle köpa resten, så bad jag om grejer
    (motor, ackar, reglage osv) till mitt flyg för att flyga 3D och orka hovra. Så jag blev lurad.
    Hm... bäst köpa en ny likadan motor och glida vidare alltså.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Räcker BEC krets till?
    Av pa1974 i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 15:54
  2. Att bränna motor och reglage
    Av jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 13:30
  3. Propeller samt motor/reglage till Cessna 182 1620mm spv???
    Av Snickarjävel´n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 23:06
  4. Räcker motorn till?
    Av shark i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •