Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: 2.4 ifs

  1. #1
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Question 2.4 ifs

    Hej jag har kollat på Graupners IFS 2.4 och önskar lite tips och jämförelse med dom andra 2.4 systemen
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  2. #2
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej jag var på meetin i Skillingaryd i dag och det var 3 st där som har IFS2.4
    Jag plus en till med MC-24 och en med en MC-22
    Senast redigerat av mds den 2008-08-09 klockan 23:34. Anledning: en miss
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  3. #3
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej mds jag var där också o kollade med ungarna så det blev inte att ta med sej något flygetyg.synd på rengnet ungarna ville åka till McD istället så det blev aldrig något minglande,jag har kollat med Olle om en MC-22 med IFS2,4 vad tror du om det?
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej LAB,
    Det finns ju massor skrivet om IFS/XPS på nätet så det är bara att leta..
    Utan att vara någon som helst expert så har jag uppfattat de vanligaste systemen på följande sätt:
    * Futaba - riktigt frekvenshoppande system som därmed helt enligt regelverket får nyttja 100 mW sändareffekt. Finns till Futabas modulsändare. Känns spontant som det säkraste systemet och det som hittills drabbats av minst kritik - då frånsett "0000"-problematiken som förhoppningsvis är förbi nu.
    * Spectrum - "hoppar" vad jag förstått mellan 2 kanaler men har tydligen på något sätt ändå lyckats kvala in i "hoppgruppen" och får nyttja 100 mW sändareffekt. Dock har jag förstått att det verkligen byter frekvens om behov finns. Finns f n till Futaba/Hitecs (Hitec använder i vissa modeller en modul som är en kopia av Futabas vanligaste modul) och JR/Graupners modulsändare. Får nog betraktas som ett stabilt system om än aningen "osäkrare" för yttre störningar än Futabas.
    * IFS/XPS - skall principiellt fungera som Spectrum om jag förstått det rätt.
    Finns till Futaba/Hitecs och JR/Graupners modulsändare samt till någon Multiplex-modell. Dock har det varit många tveksamheter om den verkligen byter frekvens om behovet skulle uppstå (störning) - det sägs att så inte sker men jag kan inte bedöma sanningshalten i detta. Känns som det utlovar mera än det uppfyller...men jag kan ha fel.
    * Assan - ett rent "parkflyer-system" som inte heller utger sig för något annat. Finns f n till Futabas/Hitecs och JR/Graupner modulsändare men kommer inom kort med generation 2 som även kommer att innefatta dels en generell modul som ansluts via lärar/elev-kontakten, dels moduler till Sanwa och KO. Låser på en ledig frekvens vid uppstarten och den frekvensen fortsätter man med. Därmed får man bara nyttja 10 mW sändareffekt och eftersom systemet är godkänt och säljs inom EU så förutsätter jag att det också bara använder 10 mW. Jag har personligen kört det några månader på mitt "små-el" och det har hittills fungerat perfekt och jag har inte heller upplevt några räckviddproblem.
    Sen finns ett antal andra system bl a från Sanwa men dom har nog inte nått Europa ännu skulle jag tro.
    Det tråkiga med 2,4 GHz är den totala frånvaron av standardisering så har man valt en tillverkare sitter man fast i deras produkter (mottagare).
    Jag skulle i första hand välja Futaba-systemet för "större" kärror - följt av Spectrum.
    Flyger ni som jag mest små-el så passar Assan mig bäst p g a de billiga mottagarna -inte fy skam om man har många småkärror.
    Hoppas detta gett lite info men det är som sagt hur jag uppfattat det som skrivits och ingen absolut sanning..
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej mcregor tack för infon,det finns så mycket som sägs men jag vill ha info från er som använder systemet
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  6. #6
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Hej mds jag var där också o kollade med ungarna så det blev inte att ta med sej något flygetyg.synd på rengnet ungarna ville åka till McD istället så det blev aldrig något minglande,jag har kollat med Olle om en MC-22 med IFS2,4 vad tror du om det?
    Mvh Lasse
    MC-22 är en kanonsändare tycker jag!! det är 4st som har en mc-22s i klubben,jag har en mc-24 men komm över den som ny av en som köpte den för ca 10 årsedan och har ej andvänt den,+ att det är den svenska "promen" i den så jag betalade nästan samma summa som en mc-22
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  7. #7

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Jag provflög med Graupners IFS system i min MPX Profi 4000 idag.. vilken skillnad.. svarstiden är otrolig.. och vilken lugn det råder.. inga former av störningar alls..
    Jag har aldrig tillhört dem som klagat på störningar.. visst har man haft något enstaka ryck här och var genom de 25 år man flygit.. men tydligen så måste man ha utvecklat någon form av inbyggt störfilter.. för det kändes verkligen påtagligt vilket lugn man fick med 2,4GHz IFS systemet.

    Jag blir lite ledsen att se vilken smutskastning som alltid blir mellan system nu för tiden.. Om man går in och läser specarna på hur IFS fungerar med frekvenshoppningen så känns det som ett mycket stabilt och felsäkert system, och man får väl ändå utgå från att ett företag som Graupner inte går ut med direkta lögner i sina specar?
    Det är märkligt att de enda rapporter som kommer om hur illa IFS/XPS systemet fungerar är från de som flyger med konkurerande system!

    Jag känner trygghet med systemet efter dagens tester.. och då testade jag inte bara räckvidd och de saker som fanns med i instruktionerna.. Jag försökte störa med aktiv GSM telefon med uppkopplad data och samtal direkt under sändarmodulen.. inte en reaktion på något sätt.. ej heller när jag testade med mobilen direkt under mottagaren...
    MvH
    //Patrik Johansson

  8. #8
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej det är lite för mycket prata skit om varandras 2,4 system,det skulle vara mer seriöst med ett riktigt oberoende test.Det skulle testas praktiskt och i mätlabb.Jag vet fortfarande inte vilket system jag kommer att använda,jag har hört nackdelar om alla och jag tycker det också är konstigt att Graupner skulle ha det sämsta av systemen(läst här på forumet)
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  9. #9

    Standard

    Graupner har ju inte utvecklat IFS själv utan säljer Xtreme Power Systems XtremeLink produkter märkta med eget namn.

    Det som egentligen har diskuterats kring denna 2.4 produkt är att i tester med störande signal på samma kanal som sändaren valt så klarar den inte av att byta till en annan frekvens utan man tappar länken till mottagaren tills dess att störkällan försvinner eller tappar i styrka.
    Vid samma typ av test kan Spektrum/JR byta till sin backupfrekvens med viss fördröjning av signalen men åtminstone med hyfsad servorespons och Futabas system märker inte av störningen över huvudtaget på grund av sin frekvenshoppning.
    Sen kan det ju diskuteras hur realistiskt detta test är men det påvisar ändå de olika systemens tålighet vid störningar.

    Har själv kört med XtremeLink/IFS i en Futaba FF9CS tillsammans med Spektrum/JR/Futaba 2.4 system utan några som helst problem och har inte märkt av några störningar.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  10. #10

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Well, om man inte nu ser stora konspirationer och lögner från Graupner så lär man ju ta förklaringen XPS själva har gett till dessa frågor om deras produkt gör vad den ska. Alla som har kollat något alls på nätet om IFS kan inte ha undgått att det är XPS som är brandat av Graupner efter 5 månadres dagligt intensivtest av XPS systemet.. och jag har en mycket stark känsla av att de inte riktigt nöjt sig med att stå och spakat runt ett plan i fem månader och hurrat över att de inte ramlat ner

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=881337
    MvH
    //Patrik Johansson

  11. #11
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej det var intressant läsning från XPS detta system verkar ju vara uppgraderingsbart eller har jag fattat fel?Det är lite segt på kontoret nu på morgonen.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  12. #12

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Hej det var intressant läsning från XPS detta system verkar ju vara uppgraderingsbart eller har jag fattat fel?Det är lite segt på kontoret nu på morgonen.
    Lasse
    Helt rätt...
    Det är version två nu som är aktivt.. version tre på gång som är mjukvaru uppgraderbart på fält... Det ska ha ändå mer advancerat hopping system där det ska kunna hålla flera kanaler under bevakning som reserv vad jag förstått..
    MvH
    //Patrik Johansson

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lite rättningar av McGregor
    * Futaba korrekt beskriver
    * Spektrum hoppar inte, utan använder DSSS, då får man också använda 100mW enligt standarden, Spektrum väljer vid start två lediga kanaler. Den sänder alltid på bägge dessa kanaler.
    * Graupner IFS/XPS - ett rent "parkflyer-system" som utger sig för att hoppa, vilket har visat sig vara lögn, se bara kiwi's videos på youtube och hans inlägg på flyinggigants.com. De använder chips (XBee Pro 2,4) som enbart klarar av en kanal enligt DSSS systemet, och kommer inte att kunna uppgraderas till att kunna hoppa, om man inte byter hårdvara.
    * Assan - korrekt beskriver.

    med messersmitterhälsningar //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2008-08-30 klockan 14:11.
    fredrik

  14. #14

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Lite rättningar av McGregor
    * Futaba korrekt beskriver
    * Spektrum hoppar inte, utan använder DSSS, då får man också använda 100mW enligt standarden, Spektrum väljer vid start två lediga kanaler. Den sänder alltid på bägge dessa kanaler.
    * Graupner IFS/XPS - ett rent "parkflyer-system" som utger sig för att hoppa, vilket har visat sig vara lögn, se bara kiwi's videos på youtube och hans inlägg på flyinggigants.com. De använder chips (XBee Pro 2,4) som enbart klarar av en kanal enligt DSSS systemet, och kommer inte att kunna uppgraderas till att kunna hoppa, om man inte byter hårdvara.
    * Assan - korrekt beskriver.

    med messersmitterhälsningar //Fredrik
    Hmm, så du menar då att Graupner skulle komma med rena lögner i sina specar då de lämnat in utrustningen på officiell test av hoppnings-funktionerna.. De är ju det själva idén bygger på med systemet.. I version 1 så hoppar den ju bara efter en komplicerad process med specifika villkor, det tog då en sekund eller mer innan den bytte kanal.. och i de tester som jag sett så hugger de ju bara någon tiondels sekund i sina testdata... Version 1 kan jag ju tillägga att inte jag heller skulle flyga med..

    Rätt naivt att tro att ett företag som Graupner skulle branda ett system som skulle vara så osäkert, och dessutom skulle hela grejjen med de nu redan befintliga mjukvaruuppgraderingarna och de kommande där man själv kan välja hur många backupp kanaler som ska hållas tillgängliga vara en rak lögn då.. Det verkar lite väl saftigt tycker jag.. då skulle de ju bli styggt stämda från alla håll.

    Jag har hört från flera håll att åtminstonde de nu gällande versionerna av XPS/IFS hoppar alldeles utmärkt och utan att frysa något under den processen.

    Jag håller på att provflyga systemet själv nu och försöker utmana det allt vad det går för att hitta svagheter.. Den enda svagheten jag hittat än är att det inte kommit ut någon modell av mottagare som har extern antenn, men det är ju på gång. Det kan vara lite problematiskt i vissa maskiner med att placera mottagaren då antennen är fast i den.

    Jag tycker vi ska vara försiktiga med att skriva in löst snack från folk som inte ens kör systemet själv som fakta.. Ska jag skriva ner allt skit som finns om Spectrum och FASST under deras utvecklig såhär långt så blir det en hel massa som får en att dra öronen åt sig..

    En sak kan jag ju tillstå med alla 2,4 system, de behöver alla fortsätta sin utvecklig ett tag till för att täcka igen alla "om"...
    MvH
    //Patrik Johansson

  15. #15
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    För att verkligen gå till botten med den kritik som finns för XPS/IFS så måste man ägna sig åt åtskilliga timmars läsning på de större amerikanska forumen. Det stora problemet, som jag ser det, är att mannen bakom systemet (Jim Drew) är mycket speciell. Han utger sig för att kunna allt och förkastar i stort sett all kritik, trots att den kommer från mycket kunniga personer. Han har dessutom gjort ett stort antal uttalanden om sitt systems funktionalitet som i efterhand visat sig mycket överdrivna eller i vissa fall rena lögner. Det är fascinerande läsning för den som orkar...
    Om detta sedan betyder att systemet som sådant är dåligt eller bra tänker inte jag uttala mig om. Det är uppenbart att väldigt många tycker systemet funkar utmärkt. Den enda slutsats jag drar är att när systemet fungerar, så fungerar det mycket bra. Om det inte fungerar, vilket det finns ett antal exempel på, så märks det ganska snabbt. Skulle jag börja använda IFS så skulle jag testa det i någon kärra jag inte är så rädd om till att börja med.

    /Leif

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Flera tillverkare har haft problem, Det är dock bara Futaba och Spektrum som erkänt problemen och åtgärdat dem.
    I Futabas fall värmeproblem (värmekänslighet) med vissa mottagare, och zguid i sändare eller modul.
    I Spektrums fall problem med spänningskänslighet i mottagare i kombination med lång omstartstid.
    I XPS fall så skriver JD på sitt forum på RC Groups att det hoppar utan att presentera några mätningar eller annat som styrker hans påstående.
    Innan jag får se någon oberoende test av XPS/Graupner IFS som visar hoppning så drar jag slutsatsen att den inte har hoppat, inte hoppar och inte kommer att hoppa.
    (med undantag av [ame=http://www.youtube.com/watch?v=uSkxUde2rlw]xpshopp[/ame] )
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  17. #17
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej 2,4 verkar vara rena rama dyngan så jag struntar i att skaffa en radio,det verkar vara större risk att skiten krånglar än att man blir störd på 35 bandet om man nu ska tro på det som skrivs.Det hade varit bättre att dom som HAFT problem uttalar sej
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Bara en liten fråga...
    Varför fokusera så hårt på IFS/XPS när det finns Spektrum och Futaba som dokumenterat fungerar bra ? Att då chansa med ett system som har tveksamt rykte känns lite onödigt... Eller så gör du som jag - nöjer dig med ett enklare system men som bonus får man då bl a mycket billigare mottagare. Inget för stora 1/3 Cubben men för mitt små-el fungerar även den enkla lösningen bra. Gissningsvis fungerar IFS/XPS minst lika bra men skillnaden är att det är avsevärt dyrare och måhända utger sig för att vara mera kompetent än vad det kan leva upp till - men det är en annan sak som inte jag kan bedöma.
    Är du på jakt efter ett fullfjädrat 2,4 GHz system så rikta blickarna mot Futaba eller Spektrum istället tycker
    Roger

  19. #19
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag är intresserad av MC22 radion i 2,4 version o tänkte att ifs borde vara lämpligt.Men alla rykten om de olika systemen gör att jag hoppar av o kör vidare med 35 så länge.Jag envisas absolut inte med att köra ifs,såg att Robbe/Futaba har en modul till Graupner på gång som skulle vara ett alternativ.Men futaba har ju tydligen problem också,så där rök den möjligheten.Det som är konstigt men det är väl jag som inte fattar riktigt,är att det inte verkar vara någon som har haft problem med sitt system men har hört att dom andra inte är okey.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  20. #20
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej LAB du gör rätt och avvakta lite, om ett tag så får vi veta vilket eller vilka 2.4 system som har lyckats att dra dom "länsta stråna eller strået"
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •