Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Bogserlinans längd?

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard Bogserlinans längd?

    Har en egen konstruktion klar för släpp av segelflyget vid bogsering. Innan vi testar undrar jag om någon har erfarenhet av optimal längd på bogserlinan? Om allt fungear enligt planerna ska jag återkomma och berätta om konstruktionen som är mycket billig och enkel att utföra.

  2. #2
    nicklass avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    12
    Jobb
    NC-Operatör
    Klubb
    vänersborgs MFK

    Standard

    När jag bogserar så använder jag ca 20m lina. min uppfatning är att ju längre lina desto stadigare blir det för seglarn.
    Jag är medlem i Vänersborgs MK. Jag är föd 1970, Och började med modellflyg 1998.

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tack Nicklas!
    Vore kul att veta vad du använder för bogserflygplan och vilka segelflyg du drar upp. Det blir första gången för mig och min son Oscar som sköter spakarna för segelflyget. Han har en Blue Phoenix 2000 mm spännvid och jag har en Cessna 182 Skyline 2200 mm spännvid och med 26 cc bensinmotor. Vad tror du om det? Har du tips så kom gärna med dem. Vi är tacksamma för allt vi kan få veta på förhand.

    Hälsningar från ett soligt Åland!

  4. #4
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobben Visa inlägg
    Cessna 182 Skyline 2200 mm
    2100mm

    http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2698


  5. #5
    nicklass avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    12
    Jobb
    NC-Operatör
    Klubb
    vänersborgs MFK

    Standard

    Hej Jag använder en hembyggd Big lift 2,2m spännvid. Jag hade en spe 26cc i den använde en 17*10 prop, Det gick bra så länge seglaren var under 2,5m. Och att man ej steg för brant med motorkärran hade en dragkraft på ca 5kg och planet vägde ca 6,5kg. Nu siter det en CRRC-pro 45cc i planet använder en 22*8 prop får utt ca 10kg dragkraft planets väger nu 8kg, Så jag har kraft så det räcker.
    Jag är medlem i Vänersborgs MK. Jag är föd 1970, Och började med modellflyg 1998.

  6. #6

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tack Nicklas!
    Ok, jag tror att det är viktigt att ha kraft i reserv. Jag har radioflugit sedan du föddes, men aldrig tidigare bogserat segelflyg, däremot dragit många reklamsläp på 70-talet. Ska bli intressant att pröva på något nytt nu.
    Vi kanske hörs senare och kan utbyta erfarenheter!

  7. #7
    nicklass avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    12
    Jobb
    NC-Operatör
    Klubb
    vänersborgs MFK

    Standard

    jag önskar er många och trevliga bogseringar.
    Jag är medlem i Vänersborgs MK. Jag är föd 1970, Och började med modellflyg 1998.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Vi bogserar mycket

    Hej,

    Kul att det finns fler som är intresserade av denna typ av modellflygning.
    Jag är med i IGG-sverige, sök gärna efter hemsidan på nätet.

    Jag själv använder 25 meter lång lina med 4 stycken vimplar spridda över linans längd, dels för att stäcka linan och dels för att bära upp linan så den inte hänger. Flagglina, eller annan 3-4mm båtlina gär bra att använda.

    Vi använder oss av modeller från 2m till ca: 3.3m spännvidd och 50 - 120ccm motorer (Bensin).

    Som segelmodeller bogseras allt upp 1m till, den största jag sett, min Fox 7m i skala 1:2.

    Det enda viktiga är att inte överstegra med dragaren, försök att hitta den vinkeln där Ni får bra hastighet(bra för att kunna styra seglaren) och bra stig(stiger man för brant kan dragaren stalla, dvs plötsligt tappa flygförmågan).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Överstegring.jpg 
Visningar:	421 
Storlek:	12,7 KB 
Id:	663   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Väl utförd.jpg 
Visningar:	415 
Storlek:	13,9 KB 
Id:	664  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag är med i IGG-sverige, sök gärna efter hemsidan på nätet.
    Varför inte länka direkt, så slipper vi söka...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tack Kenneth!
    Jag får en känsla av att 26cc bensin är i minsta laget. I och för sig är vårt testsegelflyg litet, bara 2 meter mellan vingspetsarna, så med en lugn stigning utan risk för stall så borde det gå vägen ...

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Tobben,
    Är absolut ingen som helst specialist på segelbogsering men jag kommer ihåg att på det glada 70-talet så bogserades det upp i vart fall 3 m-seglare med F3A-kärror med en .60-rova i nosen - så nog borde er 26 cc-rova räcka för att bogsera upp en 2 m-seglare.. Det hänger nog mera på kärrorna och inte minst piloterna.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jo Roger,
    jag tror ju också det. Förresten har jag en känsla av att en vass .60 med optimal propeller kan leverera minst lika mycket kraft som en bensin 26cc. Rätt eller fel? Att det i första hand hänger på piloterna är ett känt faktum.
    Hälsningar!
    Tobben

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Motorval är inte kritiskt

    Hej,

    Det går bra med en liten motor också, vi har bogserat med 46:a utan problem. Det tar bara helt enkelt längre tid att komma upp på höjd, det blir till att cirkla eller sickzacka. Det kritiska är att de båda modellerna skall lyfta innan fältet tar slut, därför är en större motor att föredra.

    När det gäller länken som jag inte skrev ut, var inte så lat, sök själv - det tar max en minut att göra denna sökning och det kan alla göra.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Ok Kenneth,
    vi kör. IGG:s hemsida var fin, vi tittade också på den norska.
    Tack och Hej!
    Tobben

  15. #15
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Hej,

    Det går bra med en liten motor också, vi har bogserat med 46:a utan problem. Det tar bara helt enkelt längre tid att komma upp på höjd, det blir till att cirkla eller sickzacka. Det kritiska är att de båda modellerna skall lyfta innan fältet tar slut, därför är en större motor att föredra.

    När det gäller länken som jag inte skrev ut, var inte så lat, sök själv - det tar max en minut att göra denna sökning och det kan alla göra.
    När ska vi dra upp din DG600?

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Visst kan vi dra upp den. Kom upp till Sunne i helgen så bokar vi in en tur.

    Hur är det med dina andra segelplan som står där hemma? När skall de upp? Skall vi säga i morgon, jag bogserar.

    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Ska tvätta i morron mellan 12 o 16 .

    Onsdag?

  18. #18
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Visst kan vi dra upp den. Kom upp till Sunne i helgen så bokar vi in en tur.

    Hur är det med dina andra segelplan som står där hemma? När skall de upp? Skall vi säga i morgon, jag bogserar.

    Kenneth

    Har du ordnat ett bogserplan?

  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Hej igen!
    Nu har vi testat bogserlinan - den blev 25 meter lång och visade sig vara perfekt för ändamålet. Som bogserare använde vi ett gammalt ombyggt (förstorat) flyg från 70-talet med en 35 år gammal HP61 i nosen. Segelflyget är en Blue Phoenix, som visade sig vara lite för lätt i nosen och behöver ett förstorat sidoroder. Men, som sagt allt gick fint. Enda problemet var att HP61:an tröttnade på 50 meter så vi måste lösa ut draget där för att få båda maskiner hela ner. Men det gick fint och två nöjda piloter (far & son) kunde åka hem och fundera på förbättringar till nästa gång. Är du intresserad så kolla in filmsnutten från premiären.

    Tack för tipsen! Vi hörs!

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=6NB0QCeUvAY"]YouTube - Bogsering av Segelflyg[/ame]
    Senast redigerat av Tobben den 2008-08-16 klockan 06:01.

  20. #20

    Standard

    Jag har en 40m lina, 2mm i dia, en sån lina man spänner upp för att mura efter.... Ett bra tips är att ni sätter en eller två flaggor på linan just framför seglaren. Flaggorna syns bra på hög höjd och man ser när linan släppt seglaren.
    Flaggorna är också bra för motorpiloten då han ser hur lång linan är vid landning...Jag kör med två näsdukar typ 40x40cm ett par meter framför segelplanet.

    Vi bogserar en 2.4m Cularis bakom en little toni med .91fx och har loggat upp mot 700m höjd vid släppet.
    Det är kring den praktiska gränsen när man inte ser vingarna på bogserplanet längre.




    Det här är mest träning inför 'riktigt' segelbogsering, jag har en 3.7m skalaseglare som ska bogseras så vi slipar lite teknik med fulcularisen.
    Senast redigerat av T5 den 2008-08-16 klockan 13:38.

Liknande ämnen

  1. Längd på rör till rökdämpare
    Av cykelbud i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 18:57
  2. Varför olika längd på Clowerleaf-antenner??
    Av Flygsmurfen i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 15:26
  3. Längd på Servoarmar till 50cc 3D flyg?
    Av Kamikaze i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 23:22
  4. I hela sin längd
    Av AM i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 13:26
  5. Längd och material på/till armarna
    Av dumbo i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •