Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bogserlinans längd?

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Hej!
    Filmen blev av någon anledning för ljus så man kan inte se att vi har fyra vita plastremsor fästade på bogserlinan. Men tack för tipset, jag ska göra dem större så att de syns bättre för vi har också så tunn bogserlina att det är svårt att se den annars.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Hej igen!
    Glömde berätta att vi har konstruerat en egen släppmekanism som är mycket enkel och billig och fungerar jättebra. Här är länken till beskrivningen på vår nya blogg som min son Oscar (segelflygplanspiloten)fixat:
    http://zrcaland.blogg.se/2008/august...segelflyg.html

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Bra att ni testat

    På filmen ser det ut som om ni har trevligt, vilket är meningen med hobbyn.
    En viktig grej med bogsering är att man kan lita på grejorna, använd det bästa Ni har råd att köpa för pengar. Ställ motorn lite rik för att undvika överhettning. På filmen verkar det som om seglaren är framtung, trimma seglaren genom att kasta den och när den flygen rakt och fint är den intrimmad(när roder är neutrala förstås).

    En bogser lina på 25 meter är idealisk, vilket har testats av mig och med flera andra segelpiloter som bevis, tänk på att använda flaggor på linan för att bära och sträcka. Det finns inget sämre än en slak lina.

    Gör man dessa enkla förberedelser är det enklare och roligare att bogsera.

    Mvh
    Kenneth
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Uppställning bogsering.JPG 
Visningar:	363 
Storlek:	82,5 KB 
Id:	717  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Hej igen Kenneth!
    Jo vi har trevligt både när vi bygger och flyger och bogseringen var något utöver det vanliga. Jag var aldrig nervös, men för mig kändes det lite som första gången jag skulle ta upp min Westerley med 0.15-motor på isen 1973. Oscar sa att det pirrade i maggropen. När jag frågade sade han att han var orolig för att göra något som skulle dra ner min bogserare i backen. När jag övertygat honom om att jag inte skulle bli ledsen för det så var det lugnt. Vi fokuserade och drog på!

    Du har sant, i all radioflygning vill man kunna lita på utrustningen. Jag har ju hållit på i 35 år så jag stressar aldrig till fältet utan att ha gjort nogranna förberedelser och trimmat in både flyg och motor. Beträffande pengarna har vi tänkt såhär: Vi ska lära oss tekniken med billigare (obs. inte sämre!) prylar och sedan gå över till större och därmed dyrare flyg. Först ska vi lära oss krypa, sedan gå.

    Segelflyget Blue Phoenix kostar väl ca 500 SEK och min gamla kärra "Dragplåstret" är fullt avskriven i bokföringen. Trots sin ålder så är det ändå den maskin som jag litar mest på i alla väder. Den 35 år gamla HP61:an brukar starta på en flip och aldrig svika mig förrän nu. Därför var jag beredd att lägga den på hyllan i museet, men när jag plockade sönder den efter vår första bogsering så hittade jag felet! O-ringen på nålen hade torkat och orkade inte hålla inställningen vid fullgaspådrag så vibrationerna öppnade omärkligt nålen så att bränsle/luftblandningen blev successivt fetare och fetare tills motorn storknade. Har aldrig varit med om det tidigare, men nu är det fixat!



    Nu ska vi träna så mycket som möjligt, sedan blir det ett större segelflyg med skevroder och luftbromsar och vår Cessna Skyline med 26cc bensinmotor ska få bogseruppdrag ...

    Jag är glad att vi startade den här tråden som givit oss både idéer och bekräftelser. Tack för dem!
    Senast redigerat av Tobben den 2008-08-17 klockan 09:17.

  5. #25

    Standard

    Då var det dags att berätta om våra bogseringar. Vi har en Skyraider Mach2 med en .50 motor i nosen. Den fick börja med en Blue Phoenix i släp. Det gick som en raket! Vi andra fick vänta på vår tur så vi tröttnade på dettta. Då kom vi på att hänga alla tre planen efter i rad på samma snöre!! Släppmekanismen var kardborreband för alla modellerna och det gick finfint! Två Phoenix och en Phoenix i skala 2:1 var inga problem. Linan vi använde var persiennsnöre om ca 25-30 meter. Behöver jag tillägga att vi skrattade så vi håll på att trilla omkull när vi höll på med detta...

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Parlamentsledamot i Ålands lagting
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Nej Ekis, det behöver du inte. Jag förstår att det var roligt eftersom det var roligt bara med ett segelflyg på släp. Skulle vara kul om du har något foto eller en film på evenemanget!
    Hälsningar från Åland!

  7. #27
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Tjo.

    vi (frugan och jag) har gått i bogseringstankar ett tag nu.
    skaffade mig en 1:4 SuperCub i somras, med en Saito 120FS.
    flyger Cuben på nästan tomgång vanligen.

    kör med 16x8 snurra.

    Vad tror ni om att bogsera med den kärran?
    kraft finns det så det rinner över

    hur och var ska bogserlinan sitta i dragaren sen?

    //D

  8. #28

    Standard

    Den blir bra, vi har en cub med Saito 1.25 och den drar ledigt 3meters seglare,


    Regeln är att man sätter linan så nära tyngdpunkten som möjligt och på ovansidan på dragaren.
    I ditt fall sätter du infästningen precis bakom vingsadeln. Tänk på att göra en utlösarmekanism på dragaren också, det är jätteviktigt ifall seglaren inte kan släppa linan så kan dragaren dumpa linan (och seglaren). Det blir garanterat kvadd om ni ska landa ihop

  9. #29
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    okej. kul och höra att Cuben duger till annat än kvarts-skala slowflying.

    något smidigt sätt att kapa linan?
    min Cub har delbar vinge varjefall.

    kan knipsa några bilder om så vill, får bara ställa vardagsrumsbordet i hallen undertiden

  10. #30

    Standard

    Tex sån här mekanism:


  11. #31
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    aaha..
    ska kika på det där, är tänkt att bogseras till våren.

  12. #32

    Standard

    Principen till releasen är att du ska kunna trä en loop av bogserlinan runt en stötstång av något slag.
    Stötstången ska sedan manövreras av ett servo... Finns många lösningar, googla lite så ser du lite alternativ.

  13. #33

    Standard

    Hej alla segelbogservänner, I mer än 5 år jag och grabben bogserat våra segelkärror och tänkte nu förmedla våra erfarenheter. Vi använder 25 m flagglina, på linan mellan höjd/sido roder och bogserkroken på dragaren har vi satt på en typ tjockare plastslang som linan går igenom, detta för att undvika att linan trasslar in sig i rodren.

    Motorkärran bör ha så mycket kraft att den kan flyga fortare än seglaren, detta för att undvika slak lina och allvarliga problem som följd och flyg aldrig över era huvuden utan flyg i horisontell vy detta för man ser bättre hur bogseringen fungerar.

    Stå alltid nära varandra för bra kommunikation och bestäm rutten innan start och säg till när urkopplingen sker och åt vilket håll respektive svänger.

    Nu har grabben flyttat till Västerås för studier och inte så ofta seglare att bogsera, man behöver ju hålla igång så att säga.
    Behövs bogserhjälp kan jag hjälpa till om avståndet är rimligt, bor i Skene postnummer 51163. Våran bogserare är ny för året, Pilatus Porter PC6, 3,2 m ZDZ 80 CC , 3-blad kolfiber propp.

    Hälsn/Jörgen & Frédéric
    TeamFJ

  14. #34
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    vilket är bäst, ha bogserkroken på ovansidan eller undersidan av dragaren?
    så nära/på TP som möjligt?

    bah. hade fler frågor, men dom försvann under skrivande stund. haha

  15. #35

    Standard

    Hej.
    I modellflygsammanhang skall bogserkroken alltid vara placerad på ovansida kropp, antingen vid tyngdpunkten eller strax bakom.Ibland precis i bakkanten av vingen (högvingad modell) men aldrig framför. På fullskala sitter oftast bogserkroken under sidorodret. Segelmodellen skall i princip alltid ligga något högre i luften än dragaren.
    Det är också lugnare att bogsera med en högvingad modell.

    Hälsn/Jörgen & Frédéric
    TeamFJ

  16. #36
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    är en 1:4 Super Cub med Saito 120FS i nosen. motorn har för mycket pulver för nöjesflygning, så det är nog bra att bogsera med.

    hur blir det med linan vid/runt bakpartiet. så det inte stör när man startar osv.
    eller det kanske inte blir några störningar så?

    yes, är väl bara och börja mixtra med en släppkrok till Cuben då.

  17. #37

    Standard

    Super Cub är i sig en mycket bra bogserare, flyger bra mycket fortare än en vanlig Cub J3. Jag brukar vid dragkraftstest sätta fast en sk fiskvåg i bakpartiet och be någon hjälpa till att hålla fast modellen vid full gas och ser då på vågen hur mycket den drar.
    Med linan där bak blir det inga problem så länge linan ligger rakt och är spänd vid start.

    //Jörgen

  18. #38
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    skoj och höra.
    ska börja mixtra med släppanordning i helgen, vore nog ganska perfekt att kunna testa bogsering ute på isen.

    åter kommer med bilder och sånt när man håller på, så kan man få lite feedback på det hela!

  19. #39
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    behöver lite tips på hur och vart på vingen jag ska sätta servot.
    ska jag ha den ovanför första vingbalken, mitten av vingen?






  20. #40

    Standard

    Hej,

    Menar du att servot till bogserkroken skall sitta på vingen? Det är nog ingen lämplig lösning. Sätt servot i en rejäl plywoodplatta nere i kroppen och ta en m3 stång till länk.

    Hälsn/Jörgen & Frédéric
    TeamFJ

Liknande ämnen

  1. Längd på rör till rökdämpare
    Av cykelbud i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 18:57
  2. Varför olika längd på Clowerleaf-antenner??
    Av Flygsmurfen i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 15:26
  3. Längd på Servoarmar till 50cc 3D flyg?
    Av Kamikaze i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 23:22
  4. I hela sin längd
    Av AM i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 13:26
  5. Längd och material på/till armarna
    Av dumbo i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •