Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bränsle rekomendation

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Bränsle rekomendation

    Funderar på att skaffa en bil igen, hadde en metanolare 1/8, Funco Lopus med en Veco 21, i min tidiga ungdom. Då var det standard bränsle, 80/20 metanol/recinolja man körde på
    Funderar nu på att skaffa en Traxxas Revo 3,3 och antar att man inte har samma blandning i en bil om en flygmodell? Eller
    Har annars nästan en Gallon med 30% nitro blandad Cool Power heli bränsle om det går att köra på?
    Någon som vet? Hör gärna av er
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    som jag har förstårt det kan det vara 20-35%nitro i bränslet till bilar dock vet jag inte om traxxas är ett undantag men det tror jag inte. Ditt heli bränsle borde funka iaf vad jag tycker, men det finns nog människor som kan mer.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    44
    Jobb
    Arbetar för Hjälp Margit Hjälpa
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Hej,
    Till bilkörning är det vanligast med antingen 16% eller 25% nitro.

  4. #4

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Traxxas 3.3 motor går bäst på 25%nitro.
    Jag&sonen har en varsin T-Max med 3.3:an,dessa motorer är helt undebara!!
    Köper du Traxxas,jaa då köper du kvalitet!!bränslet blandar jag själv,blir så mycket dyrare att köpa färdigblandat.vi kör på klotz olja,syntet med 20%risinolja iblandat denna olja.Oljan heter Super Teckniplate.Oljehalten som vi använder är ca 13-14%.Färdigblandat bilbränsle brukar ligga på 12%,samt då med 2%risinolja iblandat.Sedan har Minicars börjat anamma Traxxas motorutbytessystem.När motorn är slut,då skickar du den till minicars så får du en sprillans ny.Kostar i dagsläget ca 1000-1100kr! Har fö bara gott att säga om Traxxas metanolbilar,som vi misshandlat dessa monstertruckar,men håller gör dom.Sedan är ju elstarten fantastisk!! Idag kör man Rc bil,inte som förr då fick man bara skruva!
    mvh/lennart
    Senast redigerat av lennart wiklund den 2010-09-11 klockan 10:35.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  5. #5

    Standard

    Som Lennart säger så fungerar 25% bra. Mindre 12 o 15 (2 till 2.5cc) motorer är oftast schimsade för 16% nitro medans 21-28 motorer är schimsade för 25-30% nitro, vill man ändra nitro halten får man schimsa om toppen upp eller ner för bästa prestanda, dock håller inte 2 kubikarna i längden med för mycket nitro.

    Eftersom man inte tävlar med dessa så kan man gott gå upp lite i olja till 15-16 procent varav 15-25% helst ska vara ricin då motorerna varvar mer än flygmotorer. Man kan inte räkna med att få ut lika många liter ur en bilmotor som en flygmotor

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    äh,, nu för tiden är det väl EL som gäller, borstlösa motorer och häftiga ackar så åker du ifrån bränsle bilarna så de smäller om det Tomas dessutom slipper du bränsle problemet och kladdet helt.

Liknande ämnen

  1. Blanda bränsle !!
    Av SCkrille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 20:11
  2. ys 63s bränsle !??
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 23:18
  3. Det här med bränsle..
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 16:16
  4. typ av bränsle....
    Av Werner_Molder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 17:58
  5. E85 Bränsle
    Av magnuswrang i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •