Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Olja från motorn

  1. #1
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard Olja från motorn

    Nu skall jag göra ett nytt experiment.
    Jag skall ta min OS 120 och eliminera oljeslangen som sitter mellan insug och kammaxelhus.
    Har tänkt göra på följande sätt.
    Plockar ut lyftarna från motorn och i loppet som dessa löper i skall jag ta och fila in en skåra längs med kanalen i vardera lopp. Typ 1mm x 1mm.
    Där är det tänkt att oljan skall sedan vidare upp till lytarna via stötstångsrören för att smörja. Eller om det är mycket olja i ventilkåpn så kan detta ta sig ner till kammen och smörja.
    Har konstaterat på motorer som har gått längre period (typ 1 sesong ) att dessa har en tendens att gå torra vid kammen , men det är massvis med olja i ventilkåpan som inte har nånstans att ta vägen vilket gör att slutligen så läcker dom vid ventilkåpan och smörjer hela motorkåpan invändigt . Inte bra. Motorn skl ha smörjning, inte modellen.
    Sedan så skall jag ta och borra ett hål bredvid ventilfjädern som kommer att mynna ut i insugsloppet rakt ovanför ventiltalriken.
    Hålet skall borras med en 1/2 mm borr för att inte skapa allt för stort turbulens i insuget och störa insugsflödet.
    Placeringen av detta har jag valt med anledning av att det kommer att sitta så långt så möjligt från förgasaren och då kommer dessa pulser inte "hinna" störa flödet + att hålet kommer att riktas neråt mot ventilen. ( inte bakåt mot insuget)
    Har gjort på samma sätt i vintras på en ASP och jag trodde att jag har misslyckats, men nu i efterhand så har jag konstaterat att det var motorn i sig som var redan innan kass.
    Så nu provar jag på en mer kvalitetsmaskin och se vart resultatet kommer att hamna.
    Hade varit kul att ha en motor som samtidigt som den ger lyftarna en god smörjningsmöjlighet ,återvinner oljan "inombords", och kanske blir mindre oljekladd runt motorn.
    Jag vägrar gå ner i oljehalt ( kör med 15% ) för att slippa detta utan försöker hitta en annan väg att lösa problemet samtidigt behålla ett hög oljeflöde i motorn.

    Kommer att lägga ut bilder så snart jag har satt igång projektet.
    Skall försöka skärpa mig denna gång och försöka komma ihåg att ta bilder under tiden .
    Senast redigerat av Diesel den 2008-08-11 klockan 22:35. Anledning: Påfyllning av info.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Ehrm, en vis gubbe sade till mig en gång för länge sedan .."ge dig inte på sånt som redan fungerar"... men å andra sidan så om man irriterar sig på den där slangen så kan det ju vara värt ett försök! Lycka till i allafall!
    Ju mer man flyg!

  3. #3
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Motorn som jag skall prova mig fram på är en OS 120 (den gamla modellen med pump) Surpass II.
    motorn inhandlades begagnad och då givetvis i mycket bra skick enligt säljaren.
    Citerar " motorn gick perfekt när jag plockade ut den ur planet "
    När jag fick motorn så var den så gott som utan komp.
    Startade den ...... gick en stund sedan var den så gott som helt orkeslös.!
    Detta då fixades till med en ny kolv, kolvring, och foder.
    motorn vaknade till liv !!!!
    Har eldat upp med den ca. 3 liter soppa. Nyfiken som jag är så plockade jag ner motorn för att när jag har precis stängt av den efter en tur , så lät det som att det knakade vid kammen och lytarna, trots massvis med olja i ventilkåpan.
    Mycket riktigt.... Kammen gick så gott som torr .
    Det är delvis därför som jag vill fila till dessa kanaler bredvid lyftarna.
    Jag vill ha ner oljan från ventilkåpan till kammen. Och för att då överflödet skall förbrännas igen , då borra jag hålet åvanför ventiltallriken, bredvid insugsventilfjädern.

    Bilder kommer att läggas upp imorgon.
    Senast redigerat av Diesel den 2008-08-12 klockan 23:14. Anledning: Felstavning
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  4. #4
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Och här kommer bilderna.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  5. #5
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Och bilderna har jag laddat upp men tyvärr .... begriper mig inte på dom här jävla burkarna som herr Bill Gates har uppfunnit.
    Kan tyvärr inte länka till dom. Det blir bara ett rött kryss.
    Vill ni titta på bilderna , då hittar ni dom under flyg. i galleri.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  6. #6
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Jag ringde poolia....



    Hål i insugskanalen ovanför ventiltallrik


    Hålet bredvid ventilfjäder som leder ner oljan till insugskanalen, från insidan av ventilkåpan


    Kamaxel som är så gott som torr från olja efter bra antal flygningar


    Massvis med olja ovanför lyftarna som inte kan ta ner sig till kammen.


    Oljekanalen som skall leda ner oljan till kammen.


    Oljekanalen från en annan vinkel

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hovhas Visa inlägg
    Ehrm, en vis gubbe sade till mig en gång för länge sedan .."ge dig inte på sånt som redan fungerar"...
    Det här är en av de saker som Owe talade om på motorkursen han höll i på Ripa.... och det var under förbättringar som man kan göra på sina motorer, och det är ju så från fabrik på O.S Alfa56 och Alfa81 (har jag för mig) så det skadar säkert inte...

    Intressant o se i bilder det som Owe tog upp, kör hårt Diesel!
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Olja på macken?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 20:04
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 07:19
  3. % olja
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 09:27
  4. 2T Olja
    Av jannec i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 08:27
  5. Olja Sweedex
    Av Marcus72 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •