Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Lipo i sändaren??

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    Lastbilschafför "DHL"
    Klubb
    Åre Molanda Flygförrening

    Standard Lipo i sändaren??

    Är det nån som vet om det går att stoppa i ett 3s lipo i en hitec optic 6 ??
    tacksam för många svar???

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den frågan bör du nog ställa till leverantören eller den som utför service på Hitec.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Varför ens prova? vad vinner du på detta? finns nmhi accar på 2700mha dessa måste räcka eller dubbla acc packet med dig till fältet. Futaba har radio med lipo acc.
    /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mulder,
    Ja, jag håller nog med dig även om jag själv kör LiPo i min FF-9. Men orsaken var främst att jag hade en gammal LiPo-ack som jag inte använde som drivack men som var i bra skick samtidigt som min gamla NiMh-ack i sändaren hade gjort sitt bästa.. Dock har jag på inrådan av Futaba-servicen här i Sverige sänkt spänningen m h a ett par dioder - allt för att inte riskera elektroniken i sändaren.
    Fördelen är främst den mycket låga självurladdningen. Man kan nog strängt taget få högre kapacitet i det givna utrymmet i sändaren med moderna NiMh-celler och det finns ju även nya generationer av dessa med låg självurladdning. Sen är det ju lite struligare att ladda en LiPo så jag rekommenderar nog nya NiMh-ackar med låg självurladdning istället.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    Lastbilschafför "DHL"
    Klubb
    Åre Molanda Flygförrening

    Standard

    tack då!

  6. #6

    Standard

    Har inte provat lipo i nån av mina sändare då det känns som man stressar elektroniken aningens. Visst, man kan sätta ettt par dioder i serie för att få ner spänningen men man sätter väl låg batterspänningslarmet ur funktion så att säga.

    Vad jag därimot gjort är att gå över till Sanyo Eneloop. Dessa har en självurladdning som är försumbar i sammanhanget. Trivs jättebra med dessa och byter ut samtliga vanliga Nimh till nämda celler när det är dags. Eneloop finns i 2000mAh kapacitet.

    Skall finnas andra fabrikat med samma teknik som dessa. Vet tyvärr inte på rak arm vad dom heter..

    /Håkan

    Edit: Såg just att Roger redan skrivit om dessa eminenta accar lite högre upp. jaja. :-)
    Senast redigerat av hakank den 2008-09-09 klockan 08:28. Anledning: Tillägg...
    "Allting beror på allting"

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har en välfungerande gammal klenod, en "GuldFutaba"!
    Eftersom originalackarna har suttit i sedan radion köptes nån gång i början av ljuva 80-talet, så är det förståerligt om de blir lite trötta med åren.
    Nåväl, dax att byta, öppnar skalet, och där ligger NIO (9) celler! Alltså 10,8 Volt!
    Nu är det ju inte så stor skillnad på 10,8 och 11,1 volt (3s LiPo) så "Mr J" offrade en gammal 1250 mAh LiPo-acke till radion. Löda nya kablar, pilla in acken under skalet och ladda! Inga problem!
    Och det bästa med allt är att jag har inte behövt ladda acken sedan den monterades i april-maj nån gång. Har provat att ladda ett par gånger men laddaren stänger efter nån halvminut och tycker att nu är det fullt. Och nu är vi i september, och kärran ("Solonger" oldtimer) har flugits flitigt. Nästan lite magiskt...
    När ska man ladda nästa gång? 2010 på hösten???
    Retroholic!

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den var ju laddad när du fick den...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bara så du vet så här ur minnet,ett utav batterierna i sändarpacken är "dummy",vill minnas att acken är på 9.6v.. Men det påverkar väl inte något?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Har en välfungerande gammal klenod, en "GuldFutaba"!
    Eftersom originalackarna har suttit i sedan radion köptes nån gång i början av ljuva 80-talet, så är det förståerligt om de blir lite trötta med åren.
    Nåväl, dax att byta, öppnar skalet, och där ligger NIO (9) celler! Alltså 10,8 Volt!
    Nu är det ju inte så stor skillnad på 10,8 och 11,1 volt (3s LiPo) så "Mr J" offrade en gammal 1250 mAh LiPo-acke till radion. Löda nya kablar, pilla in acken under skalet och ladda! Inga problem!
    Och det bästa med allt är att jag har inte behövt ladda acken sedan den monterades i april-maj nån gång. Har provat att ladda ett par gånger men laddaren stänger efter nån halvminut och tycker att nu är det fullt. Och nu är vi i september, och kärran ("Solonger" oldtimer) har flugits flitigt. Nästan lite magiskt...
    När ska man ladda nästa gång? 2010 på hösten???
    till 99.9% så sitter där 8celler nr9 brukar vara en "dummi".
    Så var det i min Guld Futaba /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Bara så du vet så här ur minnet,ett utav batterierna i sändarpacken är "dummy",vill minnas att acken är på 9.6v.. Men det påverkar väl inte något?
    För en gångs skull har du fel

    Vi trodde att det var så, men efter att ha lagt packen på operationsbordet och pillat isär alla cellerna kunde vi faktiskt konstatera att det var nio riktiga celler ihoplödda, ingen av dom var den vanliga papphylsan...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3882
    Er ack är garanterat "omlödd" ,var tvungen o kika runt lite på forum,9.6 volt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Denna tråd väckte mitt intresse för lipo-ack till min Futaba 6EX 2.4, kollade då hos ÖMH, men blev konfunderad då jag såg att rek lipo till min sändare är en 3S ?

    Mailade ÖMH, konversation:

    -----------------------------------------------------

    Hej

    Vi har kollat med Minicars och det skall inte vara några problem
    det funkar bra.
    Däremot så går det inte att ladda genom uttaget på radion
    utan du måste ta ur accen och ladda den.
    Art Nr: YT6001 passar

    Mvh
    Östersunds Modellhobby AB

    -------------------------------------------------------
    Subject: Sändar-ack ?

    Halloj !!

    Hur funkar detta, måste man köpa några motstånd el likn, eller är det bara Plug´n´play ?
    Jag menar, gillar sändaren att få i sig 11.1V, när den normalt går på 9.6V ?
    Har en 2.4 Ghz 6EX.


    ”YT6001 – 11.1V 2100mAh – Futaba TX Platt
    Art Nr: YT6001
    Passar i Futaba sändare där ett normalt platt 9.6V NiMH ackpaket passar.”

    Mvh Jocke

    ------------------------------------------------------

    Vågar man prova ??


    Edit, kom på en sak ang mina sändar-ackar....
    Kör ju med vanliga NiMh-ackar a´ 2100mah i sändar´n, som jag laddar i såna där väggladdare.
    8st borde ge 9.6V när de är fulla, inte sant ?
    Men när jag stoppar i dem nyladdade, visar displayen i radion 11.0-11.1V ?!

    Edit 2, fann själv info om detta med högre spänning än 9.6V.....
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...4#post10500880
    ....vilket kanske skulle betyda att man skulle kunna köra 11.1V i sändaren ?
    Senast redigerat av jocke1963 den 2008-09-11 klockan 01:44. Anledning: 1. Glömde batteri-info.. 2. Hittade batteri-info...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Standard

    Utan att besvara frågan men ett fulladdat 3 cells lipo ligger på 4.2 X 3 = 12.6 i jämförelse med det fulladdade 8 cells nimh/nicd.

    Å andra sidan har jag ännu inte hört att ngn har eldat upp sändaren med en 3 cells lipo.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  15. #15
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Sorry men jag förstår fortfarande inte varför man skall prova med detta, vad vinner man på detta? Safety first. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  16. #16

    Standard

    Det man vinner är väl vikt, kapacitet och låg självurladdnig...
    Det sistnämnda kan som nämts alltså kompenceras med speciella Nimh celler. Och mina Sanyo Eneloop är specade 2000mAh.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  17. #17
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    HXT 2500mah Transmitter Lipo w/ PCM 11.1v

    Now you dont need to recharge your transmitter battery for months.
    Bring the world of Lipo technology to your transmitter today!
    Lithium polymer batteries last much longer than NiMH as they have a far better energy density. Not only will this pack last much longer, it also comes with a CPM, which will take the worry out of over-discharging the pack.
    This means you can now have the power of Lipo with NiMH peace of mind.

    The pack includes a JST-XH charge port plug, and a Futaba style discharge plug, so you can plug it straight into your transmitter.
    Pack will also fit JR radios and Spektrum DX6 and DX7. Futaba/JR style plug can be sliced to securely fit the JST plug inside these radios.

    Capacity: 2500mAh
    Voltage: 11.1v (3S1P)
    Weight: Cmon, its a transmitter pack! : 148g
    Size: 97x32x25mm (size includes 1.5mm for clearance on all measurements)
    Charge Plug: JST-XH
    Discharge: Futaba (Can be modified for JR etc..)

    Battery comes with an inbuilt CPM (Cell Protection Module) which stops the pack from being over-discharged due to slow residual drain.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5280
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  18. #18

    Standard

    Hejsan! Jag har använt 3s lipo i Optic 6 och nu i min jr och det funkar problemfritt för mig i alla fall.

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lithium polymer batteries last much longer than NiMH as they have a far better energy density
    Kan bara instämma med detta, jag har just laddat min 1250-mAh-acke och fick säkert i nästan 250 mA. Och det är ungefär fem (5) månader sen jag monterade acken i radion och har nog flugit ett tjugotal gånger med kärran...
    Bara positivt!!!
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Håller man på LiPo-hanteringen i övrigt så är det ingen fara stoppa det i sändaren heller, den varken flyger, landar eller krashar. För att gardera sig mot den högre spänningen och slippa kolla schema eller spec för sin radio kan man ta några likriktardioder ur 54xx-serien och lägga i serie mellan ack och sändare. Dioderna tål 3A och 50V och uppåt beroende på vilken man väljer. Spänningsfallet beror av hur mycket radion drar och jag prövade några displaylösa sändare först. Där räckte 2 dioder i serie för att få rätt spänning. I dataradio, testat 2 sändare; Hitec och Futaba bara - där behövdes 3 då dessa drog lite mindre. Sändarna fick 10,3-10,5V ur fulladdat 3S och batterivarningen gick igång på c:a 8,5V som den skulle och då låg LiPo:t på strax över 10V, dvs 3,3-3,5V per cell.
    Har man plats under batteriluckan så behöver man inte göra några ingrepp i radion och det räcker alltså med några dioder och lite krympslang så behöver man inte bekymra om för hög spänning till radion.

Liknande ämnen

  1. FPV sändaren nära GoPro-kameran
    Av HenrikGG i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 21:43
  2. Tända och släcka dioder med sändaren?
    Av Poteta i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 20:38
  3. Nödvändigt att skicka in sändaren
    Av JK i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 13:44
  4. Lipo i sändaren? (Fc 18)
    Av flygaren_93 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 00:32
  5. Lipo till sändaren
    Av trocka i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •