Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Andra-kärra

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard Andra-kärra

    Jag har en Multiplex Magister som jag känner mig bekväm med att flyga nu. Men det är inte världens roligaste flygplan. Vad ska jag kika på för "nästa steg" för lite mer avancerad flygning? Det går gärna tåla lite hårdare landningar. =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har sen urminnes tider varit en älskare av "Stick-konceptet" och har haft ett antal av olika storlek.
    Vill du flyga elektriskt så rekommenderar jag verkligen denna variant -

    Du kan läsa lite mera om min på min hemsida - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm
    Kärran är en riktig buskärra som är helt okritisk men som är mycket roligare att flyga än vad utseendet möjligen antyder. Dessutom hyfsat robust för att vara en ARF-kärra - det enda som kan behöva lite förstärkning är som vanligt landställsinfästningen.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller med om att Magistern inte är så skoj ;-)
    MUS:en är betydligt roligare och om man byter ut stålskruvarna mot M3 nylonskruv och lägger en liten O-ring på varje sida om landstället så håller det bättre - men man ska inte landa hårt i onödan. Nylonskruvarna går av i stället för kroppen om man kör på något hårt med det styva stället.
    http://www.mfksnobben.se/images/gall.../080712-02.JPG
    Jag har valt att sätta motorn bakom spantet och använda propsaver för att göra modellen ännu tåligare. En otroligt komplett modell som bara behöver monteras med ett par skruvar för att bli klar. Motorspantet behöver en liten droppe lim eftersom man får ett par olika att välja mellan så att det passar direkt med i stort sett vilken motor man väljer.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Jag måste få rekomendera min above all yak 54 1200mm. Snäll som ett lamm och funkar helt ok till båda aeromaticflygning och 3d. Finns som paket med motor och fartreglage som ger grym vertikalprestanda och med 2200mah 3s så ger det 10 min väldigt aktiv flygning.

    Finns att köpa hos fullkontroll i örebro:
    http://www.fullkontroll.se/above-pow...ge-p-3934.html

    Du klarar den säkert som andrakärra.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Jag har också en Above All Yak 54 - dock oflugen ännu - men den uppfyller inte ett av kraven nämligen att den skall vara lite tåligare. Yak:en flyger säkert ännu bättre men det är ett lättviktsbygge och därmed oftast avsevärt skörare. "MUS:en" däremot är av klart stabilare konstruktion och klarar lite mera dumheter - i vart fall om man förstärker landställsinfästningen genom att t ex ta bort klädseln på undersidan och limma på en bit tunn plywood som är lite större än den befintliga fastsättningsplattan. Sen är den förhållandevis enkel att laga också genom sina raka sidor - om olyckan ändå skulle vara framme. Men det är klart - som alla trä-kärror så är dom skörare än EPP-kärrorna så lite försiktigare får man nog vara.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard

    Ang "stick" så vill jag nog ha nåt som faktiskt ser ut som ett riktigt flygplan =)

    120cm låter som en lämplig storlek; då borde jag kunna använda stora delar av setupen från Magistern. Men en Yak låter lite för avancerat... men jag kanske klarar det.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Svårt att säga om du klarar den utan att veta hur svårflugen en majister är eller hur bra flygare du är, men tycker inte den är så mycket svårare än min calmato sports den yaken. inte så är den självstabiliserande men klipper aldrig.

    Tycker även att den är rätt så tålig. Visst kan man inte sätta ner den hur som helst men jag har gjort ett par rätt så hårda nedsättningar och det ända som har gått är kolfiberställen som vi fått laga med pianotråd, fiskelina och epoxi.
    infästningen är stabil. inte lika lättlagad som en epp kan jag tänka mig, ditt val!

    //David
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Andra hobbys
    Av JK i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 14:19
  2. Andra flygningen
    Av M.B i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 20:12
  3. Andra flyghobbies!
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •