Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Trött på laddardjungeln

  1. #21
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T.S Visa inlägg
    Finns det någon av de laddare ovan som kan ladda på tid förutom dom som Sigun länkar till...där går nog det mesta..Hade samma tanke som Nyroth ,men ja har en Swallow AC/DC som fungerar bra att ladda Lipo med men Nimh går i princip inte alls...Har man laddat upp batteriet på en annan laddare och gör en ur o i laddnig kanske man får ur tex 2000 mah sen laddar den i 300-1500mah det varierar..Spelar ingen roll om den är inställd på 0,1-1c eller vilket fabrikat på batteriet ,det är blir oftast samma sak...den bryter bort för tidigt.

    Därför undrar ja om det finns någon laddare som också kan ladda 0,1c i 14h.
    Tror att det här varit uppe i en tråd tidigare men vad ja förstått så ska man ladda nya och batterier som legat ett tag med 0,1c en längre tid för att alla celler ska bli ordentlig uppladdade för att sedan kunna gå över till automatik....men någon sån funktion finns då inte på min..

    Nu kan det va så att det är fel på min laddare ,men att sätta batterierna på laddning o tro att de ska va uppladdade när man ska åka o flyga kan ja inte va säker på....

    Mvh Torgny
    svar på din fråga kan du ej få från mig men kanske någon mer elektrikerkunnig snubbe kan veta detta...skulle va kul o höra i detalj hur proffsen laddar sina batterier

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    På rcgroups finns det en tråd om iCharger 106B och 1010B från t.ex HC. Dom balanserar tydligen extremt bra och det kommer uppdateringar med nya funktioner lite då och då.
    Själv har jag en imax b6 och den rekommenderar jag inte pga usel precision på balanseringen. Det finns ett antal laddare på HC med olika namn som i grund och botten är samma dynga.

  3. #23
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Kanske någon av Hyperion laddarna som Lindinger har rea på http://shop.lindinger.at/index.php?c...57&language=de
    //Tobbe

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T.S Visa inlägg
    Därför undrar ja om det finns någon laddare som också kan ladda 0,1c i 14h.
    Min imax-laddare kan ställas in så att den avbryter efter max 12h. Kan dock inte uttala mig om hur bra eller dåligt den laddar ni-xx batterier.

  5. #25

    Standard

    Hej Pö.

    Är det inte så att detta är en säkerhetsbrytare som ställs in valfritt upp till max 12h?

    Det går inte att förbikoppla -Dv och ladda med tid som enda terminering.

    T.S kan inte ställa in -Dv-känsligheten i sin laddare som du kan PÖ, därför så kan det skilja en del på när den känner av -Dv beroende på en hel del saker.

    Anders

  6. #26
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Jag blir lite fundersam när vi börjar prata laddning en bestämd tid istället för som dom flesta lipo laddare arbetar.
    En Lipo ska ju laddas med en konstant strömstyrka tills dess att cellerna fått en viss spänning.
    När dom nått sin inställda spänning så skall man istället ladda med en konstant spänning istället för ström.
    När så cellen inte tar emot mer ström, ja då är den full.
    Det är pga detta som en lipo-laddare minskar laddströmmen automatiskt i slutet på laddningen.

    Om man istället väljer att ladda en bestämd tid, hur ska man då vara säker på att accen verkligen blivit full?

    Eller har jag missupfattat frågan?

    /Gyld
    Senast redigerat av Gyld den 2008-08-22 klockan 22:59.
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gyld Visa inlägg
    Jag blir lite fundersam när vi börjar prata laddning en bestämd tid istället för som dom flesta lipo laddare arbetar.
    En Lipo ska ju laddas med en konstant strömstyrka tills dess att cellerna fått en viss spänning.
    När dom nått sin inställda spänning så skall man istället ladda med en konstant spänning istället för ström.
    När så cellen inte tar emot nå mer ström, ja då är den full.
    Det är pga detta som en lipo-laddare minskar laddströmmen automatiskt i slutet på laddningen.

    Om man istället väljer att ladda en bestämd tid, hur ska man då vara säker på att accen verkligen blivit full?

    Eller har jag missupfattat frågan?

    /Gyld


    När det gäller Lipo är det säkert som du säger..Men mitt problem gäller NiMh ,där bryter laddaren (Swallow AC/DC) bort när den känner för det...Ska man flyga på kvällen o sätter batterierna på laddning på morgonen eller kvällen innan så går det inte lita på att de är laddade...Däremot lipo tycker ja fungerar bra att ladda..

    Igentligen är min fråga ,vilka laddare fungerar bra att ladda NiMh med..Inte nödvändigtvis på tid ,utan automatik är helt okej bara det fungerar....

    Mvh Torgny

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    Hej Pö.

    Är det inte så att detta är en säkerhetsbrytare som ställs in valfritt upp till max 12h?

    Det går inte att förbikoppla -Dv och ladda med tid som enda terminering.

    T.S kan inte ställa in -Dv-känsligheten i sin laddare som du kan PÖ, därför så kan det skilja en del på när den känner av -Dv beroende på en hel del saker.

    Anders

    Hej....Dv är det samma sak som peak känslighet har sett att många laddare har det...Höjer man den om tex laddaren bryter bort i förtid o vise versa eller...

    Mvh Torgny

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, med DV avses "Delta Voltage" - alltså peak-avkänning.
    Dock förstår jag inte riktigt problemet om det gäller långsam NiMh/NiCd-laddning. Då fungerar den gamla hederliga "långsamladdaren" alldeles utmärkt utan behov av automatisk brytare. Varför komplicera en långsamladdning av NiMh/NiCd genom att köra en DV-laddare med låg ström och tidsbegränsning - de flesta "computer-laddarna" som jobbar med DV-avkänning får nämligen problem med den varianten av laddning. Tag istället fram er gamla "långsamladdare" som ligger och skrotar ute i verkstan.. Ibland fungerar faktiskt Low-tech bättre än High-tech - hur otroligt det än kan låta...
    Hälsningar
    Roger

    PS: "Peak-känsligheten" har att göra med just hur känslig laddaren skall vara när toppspänningen infunnit sig och laddaren skall bryta. NiCd-ackar är lite okänsligare i "toppläget" (bredare spänningsintervall innan laddaren med säkerhet kan avgöra att toppspänningen nåtts) så där har man ofta ett större värde (spänningsintervall) medan man för NiMh brukar ha ett lågt värde - inte minst för att skona cellerna. Kör man med en "okänsligare" avkänning även för NiMh så kan man råka ut för att acken blir "överladdad" innan laddaren insett att toppläget passerats. Och vid låg laddström kan laddaren "falsk-peaka" så därför bör man undvika långsamladdningar med DV-programmet.
    Senast redigerat av McRegor den 2008-08-23 klockan 00:17.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Ja, med DV avses "Delta Voltage" - alltså peak-avkänning.
    Dock förstår jag inte riktigt problemet om det gäller långsam NiMh/NiCd-laddning. Då fungerar den gamla hederliga "långsamladdaren" alldeles utmärkt utan behov av automatisk brytare. Varför komplicera en långsamladdning av NiMh/NiCd genom att köra en DV-laddare med låg ström och tidsbegränsning - de flesta "computer-laddarna" som jobbar med DV-avkänning får nämligen problem med den varianten av laddning. Tag istället fram er gamla "långsamladdare" som ligger och skrotar ute i verkstan.. Ibland fungerar faktiskt Low-tech bättre än High-tech - hur otroligt det än kan låta...
    Hälsningar
    Roger

    PS: "Peak-känsligheten" har att göra med just hur känslig laddaren skall vara när toppspänningen infunnit sig och laddaren skall bryta. NiCd-ackar är lite okänsligare i "toppläget" (bredare spänningsintervall innan laddaren med säkerhet kan avgöra att toppspänningen nåtts) så där har man ofta ett större värde (spänningsintervall) medan man för NiMh brukar ha ett lågt värde - inte minst för att skona cellerna. Kör man med en "okänsligare" avkänning även för NiMh så kan man råka ut för att acken blir "överladdad" innan laddaren insett att toppläget passerats. Och vid låg laddström kan laddaren "falsk-peaka" så därför bör man undvika långsamladdningar med DV-programmet.
    Hej.. Mcgregor ,man kan säga att det är så ja gör..d.v.s att ja laddar med de gamla vanliga och det funkar helt okej..Men så tycker man det skulle va praktiskt med en laddare som fixar alla varianter man har ,och då köpte ja swallow laddaren för några år sen.Nu har det säkert kommit bättre grejer ,men den här är inget vidare att ladda NiMh med vare sig fort eller långsamt. Wesse o ja har igentligen samma förutsättninga vi laddar lipo upp till ca 2500mah och motgar batterier från ca 600-3000mah... När han frågade om vilken laddare han skulle köpa så föreslog många den här typen av laddare ,då blev ja lite nyfiken hur det funkar för andra och om de går att använda som en traditionel laddare....

    Om det står standard laddning 270mah i 14h gör det något om man laddar i 20h eller mer för minnet blir inte bättre med åren..

    Funktionen som ja skulle önska på laddaren är att det är lätt att ställa in för olika storlekar på batterier och att den bryter efter den tid man ställt in och övergår till underhålls laddning , så att den kan stå på hela tiden ,även cyklings funktion skulle va bra ....För när det blir en lucka i regn molnen eller wesse hotar med att förfölja än resten av sitt liv om man inte kommer o flyger går det inte börja ladda batterier varje gång..
    Mvh Torgny

  11. #31
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kör med IMAX B6 och på den kan man spara 5 olika batteriers information, man matar in volt, antal mA, hur mycket mA man vill ladda med, och så sparar man detta i laddaren. När man ska ladda så letar man upp de program som stämmer överrens med rätt batteri därefter laddar man. Detta läge har funkat fint för mig. Men de flesta NiMh ackar jag har laddar jag alltid med 0,5amp och då har de inte varit några som helst problem att köra de automatiska läget på laddaren.

    Så wesse köp nu en eller ett par sånna här så kommer du klara dig livet ut
    ca 500kr

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._Charger_6cell

    Eller en sån här

    Ca 1100kr

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger
    mvh Martin

  12. #32
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ja då har man letat fram en gammal laddare i en låda... laddade min gp 2700 i går o det står full när jag senare kollade opp den..frid o fröjd tänkte jag satte dock på laddaren igen o den matar i 400 ampere till suck tycker det känns oviss om detta paket är fulladdat.... cellerna jag kör med är gp 2700 från airel o dom ska enligt honom laddas med 1 till 1 1/2 ampere men på batterierna står det något annat som jag ej kunnat läsa...även mina andra billigare svarta accpaket beter sig lika dant laddaren bryter vid fullt men man kan starta om o få i en hel del till ett flertal gånger..antar det är jag som är helt blåst så rätta mig gärna i detta...vill ha fulladdade paket när jag kommer till fältet för T.S flyger slut på dom för mig annars

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #33

    Standard

    NiMh/cd programen kan skilja sig MYCKET mellan olika laddare, enda laddaren jag kört som har suverän NiMh automatik är Schulze, när även andra dyra/rare laddare falerar och bryter för tidigt, kopplar jag bara in acken i schulzen på auto, och den syklar upp paketet perfekt!

    Vanligaste problemet är när man sååååångsamladdat acken... kanske alltid, och den presterar dåligare och dåligare, man tror att acken är paj! när den i själva verket bara behöver syklas, oftast 6-16 gånger innan den är tebax med full kapacitet och den låga resistans det förtjänar. Även vanligt att man köper en ny ack, laddar den och börjar använda den direkt, men i regel måste acken syklas in innan den är ok, samma här 6-16 gånger. Inte ovanligt att en 3000 ack bara ger knappt 1000 första sykeln, när den är klar, 3000-3200mAh.

    Skall man ladda Lipo även mindre ackar behöver man en laddare som varfall klarar 150watt, så man kan snabbladda, jusst nu är det bara mig veterligen 2 märken man utan fara kan snabbladda, men det blir och kommer bli fler märken inom en snar framtid. De små vanligaste laddarna ligger på bara 50watt och det blir snabbt för lite även för Nimh. En prisvärd och bra kraftfull laddare är Bantam BC6 Super powa tex.

    65min laddtid på Lipo är ett minne blått för mig 90% på 30-35min är trevligt på elflygträffarna.

  14. #34
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Denna balanserare inhandlade jag från mft o den fanns mycket trevligt på man ser i procent hur mycket kräm det är i o den balanserar bra om man får tro displayen..sen går det koppla in motor o fart reglage o provköra o mäta watt o andra godsaker kanon för dom som begriper sig på detta



    sen blev det denna laddare för det va den enda jag fick tag i snabbt som dessutom ska klara av mina gp-batterier enligt Bo på airel..han hade ju andra goa dyra laddare men ej på lager o mitt pengaträd behöver just nu vattnas lite för o ta sig igen...


    Get high with hovering
    not drugs

  15. #35

    Standard

    Är det nån i som förstår sig på laddteknik i sverige så är det Bo, säger han att den är bra så är den kanon!

    Two meter är jag själv lite sugen på, Bantam gör ju inte saken sämre direkt

  16. #36
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Denna balanserare inhandlade jag från mft o den fanns mycket trevligt på man ser i procent hur mycket kräm det är i o den balanserar bra om man får tro displayen..sen går det koppla in motor o fart reglage o provköra o mäta watt o andra godsaker kanon för dom som begriper sig på detta



    sen blev det denna laddare för det va den enda jag fick tag i snabbt som dessutom ska klara av mina gp-batterier enligt Bo på airel..han hade ju andra goa dyra laddare men ej på lager o mitt pengaträd behöver just nu vattnas lite för o ta sig igen...

    Nu har Torgny varit här o flygit riktiga plan på realfligth G4 o han är inte så van vid dessa lätta o välflygande kärror sen har vi haft långa funderingar på laddardjungeln o denna laddare klarar ej av o greja mina gp-batterier(2700) ...kan dra ur 1000mah o får bara i typ 80 när den ska laddas igen...haft ett långt samtal med Bo o nu ska laddaren åter till honom för jag måste nog ha en mer avancerad min gamla e-station är nu fixad o den verkar ju ha möjligheterna som behövs sa Torgny o han luckades hitta in i en meny jag inte visste fanns där kunde man ställa något vi ej visste vad det ska stå på (delta peak) någon som vet vad denna ska hamna på går ställa från 0 till 20.... håller på med en laddning nu så jag hoppas det funkar...vågar ej lämna laddaren själv så jag sitter här o glor på den hungrig o pinknödig ....pust bara tre timmar kvar

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #37
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Får man sticka in? Simprop 12/220 v laddare funkar strålande för mig,laddar det jag behöver o istället för en dyr så har jag ett par såna istället..
    Funkar bra till mina små lipon o är enkel o förståelig(något som jag behöver)
    Mina behov är inte så komplicerade,därför gillar jag en laddare som inte är det!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #38
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Får man sticka in? Simprop 12/220 v laddare funkar strålande för mig,laddar det jag behöver o istället för en dyr så har jag ett par såna istället..
    Funkar bra till mina små lipon o är enkel o förståelig(något som jag behöver)
    Mina behov är inte så komplicerade,därför gillar jag en laddare som inte är det!
    ska kolla upp den laddaren tack Bokis

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #39

    Standard

    Störst display med mässt siffror vinner

  20. #40
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    laddade som tillverkaren av paketet rekommenderade matade på 1,5 amp o fick i tusen ampere så det kan nog stämma...brände mig även på accpaketet måste ha varit typ 45grader o det gör ej något sa Bo på airel...hm blir inte klok på detta får snart börja med lipo i kärrorna i stället eller kanske bäst o gå över till normala acc-paket igen

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Trött OS 91S!
    Av Manni76 i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 17:38
  2. Börjar bli trött...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 10:44
  3. Trött F-22 raptor ?
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 06:52
  4. Trött på metanol!
    Av JB i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •