Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Trött på laddardjungeln

  1. #1
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard Trött på laddardjungeln

    Har en bc-6 som jag laddar med o nu börjar den bråka o slocknar mellan varven så man får väl säga att jag smittat ner honom Nu till saken vill ha mig en riktigt skitbra laddare som ska va till alla sorters batterier och drivas av 220v gärna så det går ladda en lipo o typ radio samtidigt eller ännu fler för nu sitter jag här o laddar med min gamla slocknade laddare o om en halvtimme ska vi ut o flyga har tre lipo kvar o ladda(dålig planering) men får nöja mig med en i stället pust förstår ni hur djäkligt jag har det just nu....

    lämna förslag på en bra värstingladdare please..

    tack på förhand//wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Wesse
    HAB har riktigt grymma laddare. Här snackar vi riktiga bling bling laddare som kommer ge dig sån lycka att du inte kan sluta le när du laddar med dem.

    http://www.mamut.net/controls/shop/s...169&subgid=170

    Tex:

    PROFI HOME CHARGER 4299.00 kr
    Det bästa från ROBBE just nu , kan ladda med 315W och ladda ur med 160W
    2 utgångar. kan ladda upp til 14 Lipol , inbyggd balanserare
    OUT 1 output:

    Cell count: 1 - 36 NC / NiMH cells, 1 - 14 LiIo, LiPo, LiFe cells, 1 - 12 lead-acid cells, 2 - 24 Volt
    Charge current: 0.1 ... 20 A (max. 315 W)
    Discharge current: 0.1 ... 40 A (max. 160 W)
    Equalizer current: 250 mA
    Cut-off method:
    NC / NiMH batteries: automatic, digital Delta-Peak system with variable Delta-Peak voltage
    Temperature cut-off: 10 ... 65°C, variable in 1°C increments
    Lithium / Lead-Acid batteries: automatic, using CC-CV process
    Temperature cut-off: 10 ... 65°C, variable in 1°C increments
    OUT 2 output:
    Cell count: 4 - 8 NC / NiMH cells
    2 - 3 LiPo cells
    Charge current: 0.1 - 2.0 A
    Cut-off method
    NC / NiMH batteries: automatic, digital Delta-Peak system
    LiPo: automatic, using CC-CV process
    Protected against reverse polarity and short-circuit
    Sockets for: temperature

    ----------------------------------------------------------------------



    ALC-CHARGER 8500 EXPERT-2 3561.00 kr
    Robbes värsta laddare som går på 230V laddar upp till 20 celler med 5A
    4 laddutgångar.
    The ultimate intelligent home charging station with battery management, for charging, discharging and maintaining NC, NiMH, Lead-acid and Lithium batteries.
    Housed in a high-quality case of elegant design, beautifully made from first-class materials, the ALC 8500 Expert is also a top-quality device technically, incorporating all the best of modern charge technology.
    Ultra-convenient to operate, excellent screen
    The comprehensive functions and program sequences are easily controlled and operated with the help of a rotary jog dial and a menu system, with all information displayed on the large (approx. 59 x 49 mm) integral backlit graphic screen.
    The most important features of the charger are its excellent charging performance and its four parallel charge / discharge channels, all of which can be used simultaneously for a variety of processes.



  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Köpte en Mega power infinity från hobbycity.com
    Sjukt billigt och grymt nöjd med den. Laddar Lipo/Life samtidigt som du pluggar in din sändar acc och laddar. Den kräver dock nätdel (helst 10A) beroende på hur hårt du tänkt köra med den.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s.../_Balancer_12S

    //Matte

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    den översta va cool men går ju ej på 220?
    den undre klarar ej lipo

    tack för snabbt svar men vill ha fler o välja på hittar du ingen dyrare Sigun

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Har en Poseidon 860 DS som fungerar bra:


    Mer info HÄR

    1100 spänn - ligger på hyllan

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    wesse nu har du inte läst ordentligt visst kunde den understa laddaren ladda lipo.
    " charging, discharging and maintaining NC, NiMH, Lead-acid and Lithium batteries."

    Om nu det var den här dumenade som underst.
    ALC-CHARGER 8500 EXPERT-2 3561.00 kr
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Wesse,

    Mitt råd är att strunta i avancerade laddare med flera utgångar.
    Köp ett antal av denna istället 2 eller 3, det blir ändå många ggr billigare.

    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=932


    Eller så kör du på denna,

    http://web.telia.com/~u16904036/images/Robbelad.jpg
    Den kostar 1295 SEK och klarar det mesta du kan utsättas för.

    Ring Bosse på Air El, han som fixade dina ackar till gulingen, han kan laddare.

    mvh,
    Nollkoll

  8. #8
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Mitt råd är att strunta i avancerade laddare med flera utgångar.
    Köp ett antal av denna istället 2 eller 3, det blir ändå många ggr billigare.
    Håller med Nyroth.

    Jag skulle också ha köpt flera lite "mindre" avancerade laddare.


    Här några argument till att köpa flera laddare:

    1. Dom blir oftast mindre till formatet att ta med sig (behöver kanske inte mer än 1-2st med ut på fältet, men kan ha flera hemma).

    2. Om en laddare går sönder så har du någon/några i reserv. Dör den stora "mega super duper" laddaren så kanske du inte har fler.

    3. Med flera små laddare så kan du troligen ladda flera batterier åt gången än vad du kan med en "super duper ladadre Hubert" som oftast kanske bara klarar två åt gången.



    Och några argument varför man inte skall köpa flera "mindre" laddare utan köpa en "super duper laddare Hubert" istället:

    1. Man har en enhet att släpa runt på istället för flera små.

    2. Du behöver nästan alltid ett externt 12V aggerigat för att driva de små laddarna. En "super duper laddare Hubert" kan ha inbyggt nätagg.

    3. Behöver man kunna koppla in laddaren till datorn för att analysera sina accar grafiskt på skärmen så kan man i vissa fall behöva köpa en mer avancerad laddare. (finns även på mindre billigare)



    Jag köpte själv denna laddare för att kunna ladda det mesta och är väldigt nöjd med den.
    Skulle varmt kunna rekommendera ett par sådana istället för en "herrejössesladdare".
    Men den saknar dock inbyggt nätagg för 220V vilket du ville ha....

    Men så skulle jag ha gjort.... Detta hjälpte väl kanske inte dig direkt, men jag fick i alla fall öva mina skrivfärdigheter!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  9. #9

    Standard

    Mig veterligen finns ännu inte Futaba/Robbe laddaren pga att se finslipar mjukvaran, den skall dock vara på G, 20A laddström, 40A urladdning, dubbla utgångar, FET display för att rita upp kurvor så dator till detta är onödigt, 14s Lipo ink balancering! nu när man kan snabbladda vissa Lipos är detta en bra laddare, har kört versionen utan Lipo stöd... Futaba kvalite så att säga ;o) koppla den till en 25A nätdel eller 12v blybatteri så kan man kräma på. Laddarnas motsvarighet till en 14Mz med 2,4 FASST

    Andra tips-

    Hyperion Duo, 2 kraftiga laddutgångar, tot 360watt.

    Schulze Next generation, svensk brux och svensk prog vara, 6.30-5 tex.

    Arnars Bantam BC6-10 men bara en utgång.

    Problemet jag haft med enklare laddare är kalibreringen, bryter fel och balancerar dåligt.

    En kraftfull laddare (150-200w+) med inbyggd nätdel är svårt att hitta.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Wesse,

    Imax B6AC kör jag, nöjd med den. Det är ingen "superduper", men en bra en. Inbyggt nätagg, går även att köra på bilbatteri eller liknande, inbyggd balanserare för upp till 6 celler, klarar de flesta batterityper och laddar med upp till 5A. Kostar 1100-1300 nåt sån't här hemma, mindre vid hongkongimport.

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Wesse,

    Imax B6AC kör jag, nöjd med den. Det är ingen "superduper", men en bra en. Inbyggt nätagg, går även att köra på bilbatteri eller liknande, inbyggd balanserare för upp till 6 celler, klarar de flesta batterityper och laddar med upp till 5A. Kostar 1100-1300 nåt sån't här hemma, mindre vid hongkongimport.
    det är den laddare jag har i dag tror jag...den har nu efter ett helt år av laddningar gett upp ska ringa runt lite i morgon o se vems råd jag följer...Torgny sa till mig o ringa simpevarp o be dom fixa lite kräm Är dock lite sugen på o följa Nyroths tips och om jag gör det så säger jag ej det högt då han blir så till sig när jag för en gång skull lyssnar på honom

    bättre en laddare i handen än flera i skogen..wesseorspråk

    p.s din länk fungerar ej för mig Gyld(semlemannen)

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej wesse

    Jag kör på den linjen som Nicklas N mm här åvan att det är bättre med flera laddare än en jätte stor super laddare.
    Jag har 2st Robbe POWER PEAK INFINITY 2 och 1st E-statione BC6

    Robbe POWER PEAK INFINITY 2 är en mycket bra laddare (Jag har den äldre modellen som inte klarar Lipo) och enkel att använda Jämfört min E-statione BC6.
    E-statione BC6 har sin fördel att man kan köra den på 230v åxå och inte bara 12v
    Vill man nu ha en super duper laddare så har Graupner kommit med en ny rätt nyss, det är två laddare under ett skal..
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  13. #13
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    p.s din länk fungerar ej för mig Gyld(semlemannen)
    Har märkt att HobbyCity haft problem med sin sida till och från senaste tiden. Det som hänt bla mig är att sidan inte laddat, utan det blir bra en vit sida.
    För mig har det då hjälpt att trycka på stopp, och sedan försökt igen.

    Annars är direktadressen till laddaren denna: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6789


    Oavsett vad du hittar för lösning så hoppas jag du hittar nåt som passar dig!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Wesse,
    Konceptet med flera laddare skriver jag under på helt.
    Men skall du ha EN vass laddare som kör på både 12 V och 220 V så finns väl nästan bara Graupner Ultra DUO Plus 50 - men den kostar ca: 3.400 kr så helt billig är den inte.
    Själv har jag:
    * en Orbit Microlader som är en kraftfull laddare - 200 W laddeffekt - men som tyvärr inte har inbyggd balanserare. Dock är den uppgraderingsbar så man blir aldrig överkörd av nya batteriteknologier samt att den har PC Interface vilket är kul för oss som gillar elektroniska gadgets..
    * en enkel liten Jamara X-Peak 3 Plus - http://www.hobbyverkstad.se/elektron...ak_3_plus.html
    Den har fungerat ypperligt men även den saknar inbyggd balanserare så man får köra med en extern. Det är en liten 50 W-laddare och det finns massor av "kloner"..
    * min senaste är en liten och kompakt MEN kraftfull laddare - en iCharger 106B som har närapå allt - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger
    Den har 180 W laddeffekt trots sina obetydliga yttermått och den är inställbar närapå till förbannelse. Jag har kompletterat min med möjlighet att uppgradera programvaran (inte standard tyvärr) eftersom denna tillverkare är väldigt på hugget med utveckling av sin programvara.
    Men som sagt - ingen av dessa har inbyggt powersupply men det får man ta. Det finns många smidiga switchade sådana att köpa för rimlig kostnad.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Finns det någon av de laddare ovan som kan ladda på tid förutom dom som Sigun länkar till...där går nog det mesta..Hade samma tanke som Nyroth ,men ja har en Swallow AC/DC som fungerar bra att ladda Lipo med men Nimh går i princip inte alls...Har man laddat upp batteriet på en annan laddare och gör en ur o i laddnig kanske man får ur tex 2000 mah sen laddar den i 300-1500mah det varierar..Spelar ingen roll om den är inställd på 0,1-1c eller vilket fabrikat på batteriet ,det är blir oftast samma sak...den bryter bort för tidigt.

    Därför undrar ja om det finns någon laddare som också kan ladda 0,1c i 14h.
    Tror att det här varit uppe i en tråd tidigare men vad ja förstått så ska man ladda nya och batterier som legat ett tag med 0,1c en längre tid för att alla celler ska bli ordentlig uppladdade för att sedan kunna gå över till automatik....men någon sån funktion finns då inte på min..

    Nu kan det va så att det är fel på min laddare ,men att sätta batterierna på laddning o tro att de ska va uppladdade när man ska åka o flyga kan ja inte va säker på....

    Mvh Torgny

  16. #16
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Denna serie av laddare som Airel har är det någon som känner till dessa..ska slå en pling till honom o fråga lite mer..

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #17
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    överdriv inte wesse. keep it simple. som sagt tidigare. har du fler små laddare så kan du förmodligen ladda fler accar än med en dunder laddare. och du e inte "dead in the water" om en laddare ballar ur .
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  18. #18

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Det kan säkert debatteras, men i mitt tycke så är Schulze laddarnas Mercedes.
    Jag har 2 stycken och en av dom är nog 13 år, uppgraderbar men bara 12 volt intag.
    De kostar också betydligt mer än de Swallow laddare jag nämnde tidigare.

    Men de är utan tvekan superduper!

    / Nyroth

  19. #19
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Har en Poseidon 860 DS som fungerar bra:


    Mer info HÄR

    1100 spänn - ligger på hyllan

    Mvh
    Ove
    Jag rekommader dig här jag var mycket nöjd med min Laddare som Ove hade det i hylla nu

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    En laddare jag blev lite sugen på är Hyperion "nånting" Net 250W laddare 5S balanserare som går att stacka ihop med en likadan för att kunna ladda 10S-celler balanserat med totalt 500W. Om man istället ska ladda 2st mindre accar på var sitt ställe går det också bra. Mottagaraccar tex blir ju lätt lite utspridda då maskinerna sällan står på varandra.

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

Liknande ämnen

  1. Trött OS 91S!
    Av Manni76 i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 17:38
  2. Börjar bli trött...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 10:44
  3. Trött F-22 raptor ?
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 06:52
  4. Trött på metanol!
    Av JB i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •