Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Tips vid byte av hårddisk på Vista-maskin....

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Tips vid byte av hårddisk på Vista-maskin....

    Hej,
    Här kommer nåt riktigt off topic på modellflygforumet...
    Bakgrunden är att min ca: 1 år gamla laptop började få en välfylld hårddisk (120 Gb disk). Byte till en 320 Gb planerades men jag oroade mig en aning eftersom man läst en del om bekymmer när man byter hårdvara i Vista.
    Nåväl - igår tog jag tag i saken efter att ha pluggat på lite före.
    En 320 Gb hårddisk inhandlades liksom ett passande diskkabinett - USB-anslutet.
    Efter att ha läst lite om olika "clonings-program" så valde jag att testa Clonzilla - http://www.clonezilla.org/
    Den finns i 3 versioner - från stabil produktion till experiment-versionen..
    Efter lite funderande valde jag "mitten-versionen" - tror den kallades Test eller nåt sånt.
    Laddade ner och brände en bootbar CD, monterade in disken i kabinettet, anslöt det nya kabinettet till PCn och botade upp på Cd'n !
    Voila - maskinen bootade upp i någon Linux-variant och efter några sekunder fick man några valfrågor. Jag valde bl a att direkt skapa en diskkopia (inte via skapa image och sen lägga ner den på den nya disken), valde "source" resp "target-disk" (här får man INTE göra något misstag) men f ö var det nog de förvalda värdena som passade bäst. Efter ett par minuters val och bekräftelse av val så startade själva kopieringen. Tyvärr tog jag ingen tid men gissningsvis tog det en dryg timme att skapa en kopia av min 120 Gb disk (fylld med ca: 100 Gb data). Helt smärtfritt. Sen avslutade man via ett menyval - därefter var det bara att slå av maskinen, öppna PC-burken och diskkabinettet oxch "swappa" diskarna. Sen var det spännande - hur skulle detta gå...
    Jotack - maskinen bootade upp helt normalt - enda skillnaden var att den hittat ny hårdvara (nya disken) men efter ett par sekunder så var den identifierad och allt var klart ! Detta var definitivt över min förväntan. Det som INTE gjordes i Clonezilla (möjligt att jag missade valet) var att göra "resize" på partitionen men efter att jag formaterat den återstående ytan (i Vista) - DET tog tid - så var det bara att utöka partitionen efter eget behag.
    Slutligen - i vissa fall måste man begära återaktivering av Vista hos Microsoft - i o f s enkelt - bara att ringa 020 - 1400015 så hjälper dom till med detta direkt. Men - byter man BARA hårddisken så behövs inte detta - om man däremot byter t ex både hårddisk och bygger ut med mera minne samtidigt så måste installationen återaktiveras.
    Ja, detta hade inte mycket med modellflyg att göra men jag gissar att jag inte är ensam modellflygare om att behöva göra en sån här operation. Jag blev så positivt överraskad av att denna freeware var så lättanvänd och fungerade så bra att jag tyckte det kunde vara värt att tipsa om.
    Hälsningar
    Roger

  2. #2

    Standard

    Bra tips, då ett diskbyte i laptopen är aktuellt för mig också. Tack!

Liknande ämnen

  1. Död 2 TB hårddisk
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 18:09
  2. Köpte en Mediaspelare och ext hårddisk och vill spela in dvdfilmer hur?
    Av Kenneth E i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 06:43
  3. Sony DV, Hårddisk eller SDRAM?
    Av Ålänning i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 14:18
  4. FMS på Vista?
    Av jre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 19:33
  5. E-Station laddprogram/vista=buggar
    Av andersminit i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •