Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bävern

  1. #1
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard Bävern

    Hej jag söker ritning eller matrialsats till Berggrens Bävern
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har du fått något napp ännu?

    /lasse

  3. #3
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Näpp,det verkar vara helt ointressant,det borde finnas en del där ute.Otur att man inte är kändis för då hade det blivit flera sidor med svar o tips.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Beklagar att jag inte kan hjälpa till..Jag frågade en bekant som jag trodde kunde ha en men han såg bara frågande ut..Sorry!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    He he he.
    Jo det är så sant, men du är ju ganska obetydlig precis som en annan.
    Men nu har jag hittat en Bäverritning till dig, så det löser sig trots allt.

    /lasse
    //Lasse

  6. #6
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Bokis tack iallafall,Betongen hittade gamla ritningar i bygglokalen å Klampe lovade fixa lite kopior,det blir finemang det.Jag har tänkt att ha den som en riktig bruksmaskin,foto/film,skidor,kolabombning,bogsering mm det är ju en stor kropp man får ju plats med hur mycket som helst iden.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  7. #7

    Standard

    Äntligen! Det är så kul att någon nämner denna modell!! Jag byggde min första som grabb för 20 år sedan eller något i den stilen, efter att ha läst ett byggreportage i AoH. Sen dess har det lappats o lagats, körts två och fyrtakt, stor och små motorer, el, fotats, bogserats, kraschats och byggts nytt. Detta är, utan tvekan, den roligaste och absolut mest värdefulla modellen jag någonsin spakat.

    För bara ett par veckor sedan testflög jag min senaste som är 90% nedskalad men lite stretched i vingarna till 160cm (alltså lite mer än 90%). Den är driven med en Axi 2826/14 och 3S med en 13,5*6. Jag bygger så lätt jag kan och med stoora flaps med "riktigt" slotted flap design. De största Kavan-hjulen på 125mm gör att den tar av på två meter i dm-högt gräs. Vikt ca 1300g. I den stoppar jag en vanlig liten Ixus och fotar. Det roliga med maskinen är att det är en sådan ultimat bus/busflygkärra, som man kan ta upp och ned på helt omöjligt små platser, fast den flyger som ett riktigt flygplan ingen parkflyer. Sen kan man lasta den massor och den är helt okänslig på tyngdpunkten. Med nedsvepta vingspetsar kan man komma glidande in med sporrhjulet låångt nedanför huvudhjulen och landa i gåfart.

    Jag hade en totalt söndertummad ritning som jag nu har scannat in och har tillgänglig, men den distribuerar jag självklart inte utan något klartecken från Berggren! Jag har ingen kontakt med honom men om någon vill ha ritningen och kan få hans Ok på detta till mig via mail eller telefon går det såklart bra.

    lite pics!








  8. #8

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Fina bilder.
    Vi planerar att bygga varsin bäver i vinter.
    Då är det ju bra att ha ett "bäverbyggarproffs" att rådfråga.
    För jag hoppas att du vill dela med dig av dina erfarenheter.

    Mvh Lasse
    //Lasse

  9. #9

    Standard

    Haha... proffs skulle jag inte kalla mig :-) entusiastisk bäverbyggare möjligtvis, hehe.. Självklart delar jag med mig med allt jag kan! Det finns inte så mycket att säga för att förbättra, alla vinklar och mått är helt rätt vad jag skulle säga. Jag har 'uppdaterat' form på stabbe o fena, gjort bägge demonterbara, samt för el-varianten förlängt nosen en aning. Det stora jobbet är att snickra flapsen. Hör av er när ni börjar så kan vi ta ett snack i telefon!

  10. #10

    Standard Bäver

    Du har kanske fått tag på en ritning?

    Annars har jag en orörd.
    MVH/IP

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det gör vi.
    Varför uppfinna hjulet igen så att säga
    /Lasse
    //Lasse

  12. #12
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej kul att det finns fler som känner till Bävern.Det är intressant med en ny fräsh ritning,Palmqvist du kan höra av dej till mej eller betongen om du kan undvara din.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •