Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: RTF fr nybrjare? (hgstadieelever)

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard RTF fr nybrjare? (hgstadieelever)

Hller p att planera min andra lektion fr 17 killar i hgstadiet k 8.

Tnkte i morgon presentera ngra altarnativ p elplan fr nybrjare och metanolplan fr nybrjare.

Tnkte ocks varna fr RTF-paket med medfljande sndare d vissa modeller (t.ex. Kyosho) har sina egna lsningar p elektroniken s att den inte gr att anvnda i fljande plan.

I mitt skande efter RTF-exempel sttte jag p en modell som jag tyckte verkade prisvrd och vettig.

Modellen r en RTF med borstls motor, 3-cells LiPo, laddare, 5-kanals mottagare, 4 mikroservon, 18A fartreglage och en enkel sndare med reverseringsmjlighet p kanalerna.

https://www.karkkainen.com/webapp/wc...&searchMethod=

Hr i Finland kommer man nog annars inte under 300€ om man ska plocka ihop ett vettigt frsta flygplan med sndare, mottagare, servon, fartreglage, laddare och flygplan.

Ngon som har erfarenhet av denna modell. Kan jag rekommendera?
    Det jag funderar mest p r om sndaren r kompatibel med andra FM-mottagare.
    Hr finns litet info om parkfuns sndare och modeller http://www.parkfun-rc.com/parkfun.pdf

Det verkar ju vara tillrckligt drag fr en modell som vger 580g - dessutom ska det vl g att anvnda sndaren till vriga plan (t.o.m. till en metanoltrainer som Calmato eller Calmato Sports).

Tacksam fr synpunkter ikvll. I morgon ska jag presentera alternativ till "frsta krra" fr de ivriga killarna.

Till skolan har jag kpt en Hitec Optic Sport, en GWS Slowstick och en GWS E-starter. Dessa plan ska vi montera ihop och flyga i dubbelkommando. Eleverna kommer sledes att va bde i simulator och dubbelkommando under kursen som pgr fram till jul.

Standard

verlag sg inte pakete s illa ut med borstlst och lipo. Men nu har ja inte rrt eller sett detta flygplan.
    Helt klart r det ett bra alternativ att prva p hobbyn.
    Men ifall killarna i gruppen blir intresserade av R/c s r det kanske bst att kpa kvalitet direkt? Om jag frstod rtt s fr de prva p hobbyn.

Om radion r en 35 mHz skulle de borde funka tillsammans med andra mottagare.

Gjorde en google skning p flygplanet men fick inte mnga intressant trdar.

Edit: Knappast svarde jag p din frga men skrev lite mina tankar

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Citat Ursprungligen postat av Casimir_rc Visa inlgg
    Men ifall killarna i gruppen blir intresserade av R/c s r det kanske bst att kpa kvalitet direkt?

Om radion r en 35 mHz skulle de borde funka tillsammans med andra mottagare.

Gjorde en google skning p flygplanet men fick inte mnga intressant trdar.

Edit: Knappast svarde jag p din frga men skrev lite mina tankar
    Helt bra med dina tankar. Knner att jag behver input i denna frga innan jag gr och rekommenderar ngot jag inte prvat sjlv.

Shr tnker jag sjlv - jag presenterar RTF-modellen (radio med i paketet) som en budgetlsning s att elever som annars inte skulle "ha rd" nd kanske kper ett plan och prvar p hobbyn. Under samma lektion presenterar jag "kvalitets"-tnkandet. Dvs. en bra grundradio, LiPo-laddare och ett nybrjarplan (alternativt en bra grundradio, utrustning fr metanolflyg och en metanoltrainer hg- eller lgvingad).

Standard

Hej,

Jag vet inte riktigt hur det ligger till men paketet du lnkar till verkar distribueras av Kyosho, i alla fall i Sverige. Jag har dock ingen aning om vad det innebr nr det gller utfrandet p elektroniken.

Om ngon kan frtydliga hur Kyosho hnger ihop med nmnda paket skulle jag bli glad, d jag sjlv vervger att kpa ngot liknande.
    Senast redigerat av Oalex den 2008-08-25 klockan 20:52.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jag r inte s bra p Finska men ett plan som jag nog skulle kunna rekommendera r Wilga 2000. Radion r ingen "Computer Radio" men steget ver de enklaste 35 MHz.
    Motorn r s stark att den ltt drar upp planet med pontoner som ocks fljer med paketet. P hjul s startar man ltt p halv gas. Reservdelar i form av kropp, vinge med mera finns att kpa fr rtt s billig peng. Jag har tyvrr ingen aning om distributr i Finland men i Sverige s har jag fr mig att den finns p Full Kontroll eller MFT.
    Sjlvklart borstlst och Lipo - allt ingr.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Hittade samma hos bl a Ume RC - http://www.umearc.se/cgi-bin/article...8&subgroup=475
    Sk p "PF205 Scout" s finner ni krran lite hr och dr.
    Har dock inte hittat nn provflygning eller liknande av krran men den borde ju fungera hyfsat av specarna att dma. Sen finns det skert andra i samma klass - vill minnas att bl a Sigun (?) rknade upp ngra olika modeller i en "nybrjartrd" hr nyligen.
    Lycka till Johan - hoppas allt gr bra hlsar
    Roger

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Liten rapport frn dagens lektion. Det var vackert vder med 4 m/s nordlig vind, s istllet fr teori gick vi ut p skolans grusplan med min EasyStar. Eleverna fick flyga FPV med mina videobrillor i dubbelkommando. Alla elever fick spaka ungefr en minut i och det gick ver frvntan – vi har ju inte hunnit va i simulator nnu.

"I Belgien r alla husdjur gr. Eller s var det en svartvit tidning."

Liknande mnen

1. Nybrjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmnt
    Svar: 33
    Senaste inlgg: 2011-02-14, 22:25
  2. Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare
    Av Smajly i forum Allmnt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlgg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybrjare
    Av mispen i forum Helikopter