Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nu var det luften som vann...

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Nu var det luften som vann...

    Jaha. Röd Formosa i bitar. Igen...

    Flög en vända nere på Kvarnlanda idag, allting gick finfint. Pilotkalle & Co skulle precis till & dra upp en segelmaskin med Spacewalkern, jag tuffade förbi dem lite lugnt där de stod mitt på fältet och så knyckte det till. Trodde först det kunde vara en störning från Pilotkalles bensinare när han varvade den, men nix, det var det inte: Vingen gick av!

    Formosan slog i backen som ett rött spjut precis intill folket på fältet, och någon kommenterade det hela med ett "Jaha, där kom nånting rött!", nån annan med "Ska man inte säga ifrån när man landar?"

    Postmortem på flygplansstackaren visade att vingen spruckit från kant till kant tvärs över, varvid planet gav sig av neråt. Troligen så har jag haft en spricka bakom batteriluckan som inte märkts, eftersom luckan varit igenlimmad. Vingen höll ihop hyfsat pga kolfiberröret, men det hade släppt det med. Hade gjort misstaget att limma det med skräp-GWS-limmet som man fick medskickat med planet.

    Men men, ingen skada skedd egentligen: All elektronik var hel, motoraxeln var rak och allting funkade. Skadorna var begränsade till en spricka i kroppen och en vinge som skall vara i ett stycke som var i två. Ja, och en propeller som jag fick gräva upp ur marken...

    Nu, två och en halv timme efter smällen är den ihoplimmad igen, ska bara ta fram målarpenseln så flyger den imorgon... Skam den som ger sig!

  2. #2
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    När elflygarn flyger=hjälm på!!

    Sorry för din kärra men du fick väl sådär 11.000 flygningar med den...

  3. #3
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Jaha. Röd Formosa i bitar. Igen...

    Flög en vända nere på Kvarnlanda idag, allting gick finfint. Pilotkalle & Co skulle precis till & dra upp en segelmaskin med Spacewalkern, jag tuffade förbi dem lite lugnt där de stod mitt på fältet och så knyckte det till. Trodde först det kunde vara en störning från Pilotkalles bensinare när han varvade den, men nix, det var det inte: Vingen gick av!

    Formosan slog i backen som ett rött spjut precis intill folket på fältet, och någon kommenterade det hela med ett "Jaha, där kom nånting rött!", nån annan med "Ska man inte säga ifrån när man landar?"

    Postmortem på flygplansstackaren visade att vingen spruckit från kant till kant tvärs över, varvid planet gav sig av neråt. Troligen så har jag haft en spricka bakom batteriluckan som inte märkts, eftersom luckan varit igenlimmad. Vingen höll ihop hyfsat pga kolfiberröret, men det hade släppt det med. Hade gjort misstaget att limma det med skräp-GWS-limmet som man fick medskickat med planet.

    Men men, ingen skada skedd egentligen: All elektronik var hel, motoraxeln var rak och allting funkade. Skadorna var begränsade till en spricka i kroppen och en vinge som skall vara i ett stycke som var i två. Ja, och en propeller som jag fick gräva upp ur marken...

    Nu, två och en halv timme efter smällen är den ihoplimmad igen, ska bara ta fram målarpenseln så flyger den imorgon... Skam den som ger sig!

    Var det inte marken som vann?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mjaa... Cirka 200 flygningar eller så, inte 11.000 stycken.

    Felanalysen efteråt visar att det är en spricka i vingen som blivit värre & värre. Det kombinerat med att jag använt epa-limmet från GWS för att limma kolfiberpinnen orsakade vingbrottet och flygplansregnet. Men eftersom jag hade alla delarna och jag redan sett gårdagens avsnitt av Mythbusters så limmade jag den igår i stället för att dega ihop vid TV:n, bockade tillbaka motorfästet och satte ihop allt igen. Den flyger igen, ska bara måla lite på de ställen där jag fick slipa.

    Så länge den går att laga ska den flyga. Dessutom var det luften som vann, eftersom vingen knäcktes i flykten...

    Jag är mest glad att du & Kenneth inte fick den i skallen när ni stod och mekade med Spacewalkern.

Liknande ämnen

  1. Lite lördagscombat. Vem vann? Midair collision.
    Av Fredrik Schultz i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 19:13
  2. MBS J35 i luften
    Av Uno i forum Byggdagboken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:45
  3. Marken vann till slut...
    Av Elflygarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 20:04
  4. Min Cub i luften
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 22:45
  5. Rätt låt vann ?
    Av Glawe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •