Reklam

 
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 89 av 89

Ämne: FPV 2,4GHz kit

  1. #81

    Standard

    Jag tog isär min joy-stick igår. Det sitter bara en potentiometer på varje axel. Det kan inte vara särskilt svårt att sätta i samma pottar som i sändaren och löda in brytare så att man kan växla mellan "spakarna". Är det så lärar-elev funktionen fungerar?

  2. #82

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Hej igen!
    1.3 och 5.8Ghz är inte tillåtna, tänk på att ju lägre frekvens desto bredare spridning av signalen får ni. Jag vet dom som flyger med 1.3Ghz utan bekymmer med 2.4Ghz radio. Tror att 1.3Ghz var nåt militärt frekvensband (knappast viktigt idag) och dessutom sänder man ganska lokalt.
    //Matte
    Hej, tänkte bara kommentera då jag snubblade in på tråden angående det här med laglighet och videolänk. Efter kontakt med PTS så är de frekvenser som exempelvis rangevideo.com 1,3GHz videolänk använder visst tillåtna i Sverige, de är faktiskt vikta just för videolänk. Dock måste man ha tillstånd av PTS för att använda detta. Jag har ingen aning om hur svårt det kan vara att få tillstånd men det är säkert inte omöjligt för ex. en rc-klubb över ett specifikt område. För en privatperson som vill flyga överallt är det med all säkerhet mycket svårare.

    För att kolla upp frekvenser i Sverige så rekommenderar jag pts.se sökfunktion i frekvensplanen: http://e-tjanster.pts.se/Frq/

  3. #83
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja det kanske kräver Amatörradio licens då för att använda lagligt. Fortfarande så är alla videosändare även 2.4Ghz inte CE-märkta så bara det gör dom juh olagliga

    //Matte

  4. #84
    Pelle Plutt
    Guest

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Ja det kanske kräver Amatörradio licens då för att använda lagligt. Fortfarande så är alla videosändare även 2.4Ghz inte CE-märkta så bara det gör dom juh olagliga

    //Matte
    Först vill jag säga att det ni gör är jätte häftigt!
    Men jag undrar om det är så bra att lägga ut dessa filmer på när man flyger i tätbebyggt område jag tänker då främst på dom radiomaster som visas jag tror att det kan vara olagligt att filma/avbilda radiomaster kraftstationer kärnkraftverk etc.

    Skyddsobjekt, benämning på en anläggning, område, fartyg eller luftfartyg som avlysts av totalförsvarstekniska skäl. Klassificering av skyddsobjekt sker jämte Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m (Skyddslagen).

    Beslut om skyddsobjekt tas vanligen av länsstyrelse (för civila objekt) eller av Försvarsmakten (för militära objekt). I det fall militära förband grupperar på civil mark kan länsstyrelsen besluta om tillfälligt skyddsobjekt

    Exempel
    Hovet Stockholm slott, drottningholm slott (Skyddsvaktas av försvarsmaktens högvakt)
    Regeringskansliet och alla departement
    LFV:s flygplatser
    TV-huset samt Radiohuset i Stockholm
    Älvsborgsbrons pelare i Göteborg
    Teliasoneras allra viktigaste anläggningar
    Svenska hamnar
    Svensk försvarsindustri som Saab Aero
    Polishuset Stockholm och Göteborg och flertalet andra polishus i landet
    Kärnkrafverk och andra större elanläggningar
    Gasverket i Värtahamnen
    Fjärrvärmeverken i Högdalen, Hammarby mm
    alla anläggningar som används av FRA
    FMV enskilda anläggningar som ej ligger i militär områden
    Reningsverk, Avloppsverk och flertalet vattentorn och vattenreservoarer
    Riksbanken
    TV-masterna runt om i landet
    Kaknästornet i Stockholm
    Smittskyddsinstitutet i Solna på skyddsobjekt i Sverige

    Grabbar var försiktiga så att inte myndigheter tar hobbyn i från oss
    + att ni kan hamna i fängelse och få dryga böter inte så nice eller hur?


    p,s här är några paragrafer från lagen.

    4 § Fotografering eller liknande registrering får inte utföras från luftfartyg inom eller av sådana restriktionsområden som bestämts av regeringen enligt 1 kap. 3 § första stycket första meningen luftfartslagen (1957:297), utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall meddelas endast om det finns särskilda skäl för det.
    Befälhavare på luftfartyg skall se till att fotografering eller liknande registrering inte utförs i strid med bestämmelserna

    6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.
    ***

    Förutom biten med att (som alltid...) det är fartygets befälhavare som är ansvarig och inte fotografen är den här paragrafen intressant:

    ***
    10 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet sprider flygbilder eller liknande registreringar från luftfartyg, kartor eller andra samman- ställningar av landskapsinformation som inte får spridas enligt 6 eller 7 § döms till böter eller fängelse i högst ett år.
    I ringa fall döms inte till ansvar enligt första stycket.
    ***
    Mvh/Per

  5. #85
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    En gammal lag, som förvisso gäller. Men detta är inget nytt och det kanske borde ligga direkt under kategorin FPV/Flygfoto. För det är juh inget unikt just för FPV. Tror knappast fängelserna räcker till om man ska börja jaga varenda en som tar en bild/filmklipp på en åker/berg eller 1000hektar skog. Finns ju självgranskningstillstånd men jag undrar hur många som har det

    Skyddsobjekt är nog det som fortfarande skulle granskas hårdare om man inte hade tillstånd.


    Men bra med en reminder , dock ska det inte bara riktas till FPV flygare.


    //Matte

  6. #86
    Pelle Plutt
    Guest

    Standard

    Hej Matte,
    Det var ingen pekpinne jag ville komma med och det är ju klart att detta gäller andra än FPV flygare också men det bryr jag mig inte om så länge det inte kan kopplas till modellflyg.
    Det vore tråkigt om nån myndighets person skulle vakna och se till att vi som brinner för denna hobby får en massa inskränkningar eller hur?

    Vet du om dom radiomasterna/antenner som visades på filmen från ind,området var skyddsobjekt eller inte? jag vet inte men varför chansa.
    Mvh Per

  7. #87
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har inte en blekaste, är det skyddsobjekt så bör dom väl vara utmärkta eller det kanske bara gäller militära skyddsobjekt.


    //Matte

  8. #88
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Känns som de är lättare för ryssen att gå in på www.eniro.se och leta upp alla skyddsobjekten du skrev om tidigare, sedan kan han använda sig av eniros karttjänst för att leta upp objektet på kartan

    http://kartor.eniro.se/query?what=ma...e.2801931.21;0

    Samtliga objekt du skrev om går nog att hitta på samma vis (hoppas inte ryssen vet om detta)

    /Martin
    Senast redigerat av Sigun den 2009-02-01 klockan 20:39.

  9. #89
    Pelle Plutt
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Känns som de är lättare för ryssen att gå in på www.eniro.se och leta upp alla skyddsobjekten du skrev om tidigare, sedan kan han använda sig av eniros karttjänst för att leta upp objektet på kartan

    http://kartor.eniro.se/query?what=ma...e.2801931.21;0

    Samtliga objekt du skrev om går nog att hitta på samma vis (hoppas inte ryssen vet om detta)

    /Martin
    Martin jag tror också att det går se saker på eniro som sitt hus osv men jag vet också att vissa saker av känslig karaktär är sensurerade=suddiga.
    Skit samma flyg var ni vill tycker det onödigt bara att flyga bland hus och bilar.
    /Per

Liknande ämnen

  1. JR X-3810 och 2.4GHz?
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2015-08-05, 10:45
  2. 2.4GHz antenner?
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 23:15
  3. Komposit och 2,4Ghz
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 20:47
  4. Vilken 2,4GHz VTx/VRx?
    Av Boopidoo i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •