Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 81

Ämne: Depronskärare

  1. #41
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    men va vad de i paketet då???
    Ja eftersom jag stog som avsändare så är jag ganska säker på innehållet.


    Ritningen har Östling stått för, och jag har bidragit med materiel och utskärning.
    STORT tack till Östling för alla fina ritningar som han lägger ner så mycket tid på, men ändock så gladeligen delar med sig av utan avgift!
    Stor eloge!

    Nu ska vi bara vänta på att den blir färdigbyggd så vi kan få ta del av resultatet!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  2. #42

    Standard

    Liten uppdatering i bygget. Hrrrm..Det var att ta i eftersom jag inte kommit nån vart alls med limmandet ännu.

    Dagen idag spenderades ute flygandes. Har dock lagt beställning på framkantslist eftersom den jag hade kvar hemma bara räcker till en vinghalva. Har stött på Meijer igen eftersom jag inte hört nått ang min lanställsbeställning. Har dessutom beställt motor / fartreglage samt lite accar.
    Tänkte i allfall att jag behöver framkasntlisten innan jag limmar ihop kärran då jag tror att den bör dit innan vingen kommer på plats.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  3. #43
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Tänkte i allfall att jag behöver framkasntlisten innan jag limmar ihop kärran då jag tror att den bör dit innan vingen kommer på plats.
    Ja jag skulle rekommendera dig att limma vingen med framkantslist först innan du monterar den på kroppen.
    Sen skulle jag även lägga en platt list i bakkant mellan vingen och skevrodret.
    Gör man på detta sätt brukar man sällan eller aldrig behöva några extra stag mot kroppen från vingen.

    Kom på att jag missat att skicka med "luckorna" för lanstället, dvs de depronbitar som skall sitta på själva stället.
    Jag skulle personligen hoppa över dessa, men vill man ha en lite mer "skala look" så ska dom ju vara med. Vill du att jag skickar över dessa också, eller?

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  4. #44

    Standard

    Ok så list på både fram och bakkant. Passade ju utmärkt med att jag beställde 2 X halvmetern.

    Vi kan hoppa över luckorna. Tror inte dom kommer på i allfall. Brukar ha en förmåga att "vara ivägen"

    Förresten känner jag mig skyldig dig pengar

    Men om du PM:ar belopp för frakt/material och tidsåtgång så sätter jag in.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #45
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Förresten känner jag mig skyldig dig pengar
    /Håkan
    Eftersom mitt depronprojekt fortfarande befinner sig i teststadiet så känns det som att din betalning blir att här på forumet berätta om passform och andra tingest du kan komma på under tiden du bygger ihop eländet!

    Om det sedan visar sig att din blir bättre än min, ja då kanske jag skickar över mina polare från MC-klubben för ett samtal och konfiskering av ditt plan! he he

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Angående det där med att justera krämen ifrån strömaggregatet, så har jag för mig att nån här har använt sig av ett borstat fartreglage och en servotestare med lyckat resultat. Den där turnigy wattmätaren med potentiometer på HC borde ju funka perfekt eftersom man då ser inmatat effekt.

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    För de av er som har lyckan att äga en sådan - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger eller en sådan - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger - så har dessa speciella "foam cutting-program"...i vart fall om ni har en lite senare progranvaruversion..
    Dessa laddare kan jag f ö rekommendera även för sina laddarfunktioner.
    Hälsningar
    Roger

  8. #48
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Angående det där med att justera krämen ifrån strömaggregatet, så har jag för mig att nån här har använt sig av ett borstat fartreglage och en servotestare med lyckat resultat.
    Det var smart... Måste jag nog prova.
    Kopplar man till en mottagare också då så kan man ju fjärrstyra det hela.
    Och tar man dessutom en lipo acc och driver det hela med så kan man ju ha en portabel skärare som man kan ta med sig ut på fältet även om det saknas ström

    Då återstår bara att hitta det där gamla fartreglaget för den sedan länge kasserade borstade motorn...

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Hehe. Perfekt om man knäcker vingen ute på fältet

  10. #50
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jag har escen liggande från min gamla e-starter, den kan du få när jag kommer över nästa gång

    har för mej att det var Ove som körde med en borstad esc till sin skär anordning men jag kan ju ha fel
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  11. #51

    Standard

    Har äntligen efter att ha tagit mig igenom köksstädning inklusive skrubbning, badrumsstädning inklusive skrubbning och hårddiskbytande (utan skrubbning. Är dock inte klar med detta jobb så det kanske slutar med att jag skrubbar den också..) lyckats få fram prylarna i paketet. Har inte fått hem alla tillbehör men tänkte att jag kunde börja lite smått då jag har listerna..En liten undran här nu innan jag börjar. Vad är det för 2 st depronflak längst ut till höger i bilden? Har jämfört grejjorna med ritningen och kan inte riktig placera dom. Kanske har fått i mig för mycket lösningsmedel av allt skrubbande..

    /Håkan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mustang_sally.jpg 
Visningar:	410 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	1291  
    "Allting beror på allting"

  12. #52
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Vad är det för 2 st depronflak längst ut till höger i bilden? Har jämfört grejjorna med ritningen och kan inte riktig placera dom. Kanske har fått i mig för mycket lösningsmedel av allt skrubbande..
    He he!
    Antagligen så är det jag som fått i mig för mycket lösningsmedel.
    Ser ut att vara vingarna som jag hade för mig att jag skurit ut till en annan modell... Kan ju förklara varför jag inte hittar dom.

    Om det stämmer så är dom till en Knuffel! ha ha ha!

    Behåll dom du ifall du någon gång skall bygga en sådan också!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  13. #53

    Standard

    Ok. Mysteriet löst då

    Jaha. Då börjar jag att limma listerna. (Håller fortfarande på och bråkar med diskbytet. Ghost 9.0 verkar ju inte vara riktigt som det skall vara...)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    ...(Håller fortfarande på och bråkar med diskbytet. Ghost 9.0 verkar ju inte vara riktigt som det skall vara...)
    /Håkan
    Hej Håkan,
    Kör Clonezilla - http://www.clonezilla.org/ - istället - den är klockren !
    Hälsningar
    Roger

  15. #55

    Standard

    Jag tänkte det var bäst att vänta med att limma kroppen och skära ut för motorfästet innan detta sker. Lister på vingarna klara. Skevroder dittejpade (det biter bra om man grundar med UHU por där tejpen skall fästas) sidoroder dittejpat.

    Går nu alltså i väntans tider på landställ, roderhorn, motor och fartreglage...

    (Tack för tipset med clonezilla. Fixade sig till slut iaf.)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  16. #56

    Standard

    Eftersom motorfäste har anlänt började jag jobbet med att skära ut för det i kroppen. En frågande tanke fladdrade igenom huvudet när jag höll på med det. De bakre torionsförstärkningen har jag inga problem med. Hur är det tänkt att de främre skall monteras? De är lixom kvadratiska och ganska långa. Har tittat på bilder av Sally men inte fått kläm på var de är undangömda någonstans..För gömda verka de vara då jag inte kan se var/hur de är monterade..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Håkan,
    Kan nån av dessa bilder vara till hjälp, måhända - http://www.mcregor.se/MustangSally.htm
    Hälsningar
    Roger

  18. #58

    Standard

    Klockrent :-)

    Tack.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  19. #59
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard Sallyn klar...... För begravning!

    Jaha. Då hade man testflugit både Knuffeln och Mustang Sally'n.

    Måste säga att Mustangen kändes roligare än Knuffeln, då mustangen flög exakt hur bra och roligt som helst.
    Östlings kärror kan man verkligen lita på att de är ordentligt genomtänkta.

    Ett stort tack till Östlings för den underhållning han bjöd på genom ritningen till Sallyyn.


    Igår så packade jag och min bror bilen och for ner till Bosön.
    Lite tråkigt dock att vi fick överge våra första planer, som innefattade ytterligare ca fyra pers från klubben, då dessa inte var anslutna till SMFF och således inte välkomna om dom inte ville gå med i det förbundet, vilket dom inte har för avsikt att göra. Lite tråkigt, men detta är en annan diskussion och kan väl fortsätta i en annan tråd än här.



    Väl framme så plockade vi ur bilen som efter ovan foto hade fyllts på ytterligare med min brors flygetyg.

    Snabbt som attan ville man prova de modeller man byggt den senaste tiden.
    Först ut blev Knuffeln, som verkligen flög stillsamt och trevligt.
    Lättningshålen i skev och höjdrodren som synss på bilden ovan, gjorde verkligen nytta när man framför allt flög nedåt. Så detta kan verkligen rekommenderas ifall du vill ha en lugn och snäll kärra. Gör hål i skev och höjd för att skapa lite bromsande turbulens.

    Sen var det dags för Sallyn.
    I början kändes modellen nästan för bra för att vara rolig!
    Den flög exakt som jag ville, och ville jag inte flyga så kunde jag bara släppa spakarna och den fortsatte spikrakt. Detta utan att jag över huvud taget trimmat någonting på radion.
    Så bygg efter ritningen, och den kommer att gå som ett strykgärn!

    Men ju längre kvällen gick, desto roligare blev den.
    Vet inte om det berodde på att jag växte in i den, eller om det berodde på att den fungerade hur bra som helst att verkligen banka runt den hårt när man jagade Henry och Emil.
    För på sentimmarna så blev det dags för den ofrivilliga dogfighten.

    Måste säga att Sallyn uppförde sig hur bra som helst. Den svänger verkligen runt sin egen axel i alla led. Både vid looping, roll och med sidorodrer så svänger den på en 3-öring. Detta gjorde att man lätt enkelt kunde göra en snabb looping när man fick en fiende bakom sig, för att en sekunden senare köra in min propeller i deras sidoroder!

    Tyvärr så räckte inte mina flygegenskaper ända fram trots att jag hade ett superplan att flyga med.
    Så resultatet av kvällens övning blir nog ändock att jag får se till att skära ut en ny Sally till nästa gång. Tur man har en depronskärare!






    Så sammanfattningen från kvällen blir....
    Bygg en depronskärare och börja producera modeller.
    Flyger man med rätt vänner så har man exakt hur kul som helst. Synd bara att alla likasinnade inte kunde känna sig välkomna av olika anledningar.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  20. #60
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    blev det film oxå? har hört rykten om att den ökända Nick Nyroth var på plats? Önskade jag varit med men det är för långt att åka med dagens bensinpriser o så har jag ju Liam denna helg

    grattis till en kul kväll...

    Get high with hovering
    not drugs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •