Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 81

Ämne: Depronskärare

  1. #61
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    blev det film oxå? har hört rykten om att den ökända Nick Nyroth var på plats? Önskade jag varit med men det är för långt att åka med dagens bensinpriser o så har jag ju Liam denna helg

    grattis till en kul kväll...
    Vi hade också gärna sett dig på plats! Saknades en bit i mitt hjärta när du inte var där...

    Och Nyroth var på plats. Roligt att träffa folk man normalt bara träffar här!

    Film kommer med allra största säkerhet inom kort. DrHanke var nämligen på plats med kameran som vanligt!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  2. #62


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kul att det är flera som upptäckts Sallys förtjänster.
    Kanske dags att testa och modda lite med det senaste påfundet med "bromsar". Men å andra sidan går en lätt Sally såpass bra att det knappast är kärran som är begränsningen - i vart fall inte för mig...
    Bara att buga för Herr Östling och tacka för mästerverket. Det skulle förresten vara intressant att höra vilken av konstruktionerna som Herr Konstruktören själv tycker är den bästa för inomhusflyget...
    Hälsningar
    Roger

  3. #63

    Standard

    jo då wesse... hanke har saker på g... bla profil film på den ökände gotlandsbon!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #64

    Standard

    Kul att höra att Sallyn stod pall för förväntningarna!

    Min väntar fortfarande på hjul och beställda horn. Har dock plockat ihop den så mycket det går utan de attrialerna.

    En liten fråga. Hur mycket utslag kan vara lämpligt. Eller rättare sagt vad kan vara minium? Misstänker att jag ev. behöver förlänka servooket till skeven..

    Så här ser skapelsen ut. Tack gyld för materialet! Bara att serieproducera skulle jag vilja säga Den kommer inte ha mer utstyrseln än den som nu är på för att hedra konstruktör och tillverkare.

    /Håkan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sally_almost_finished (Large).jpg 
Visningar:	510 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	1331  
    "Allting beror på allting"

  5. #65
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    En liten fråga. Hur mycket utslag kan vara lämpligt. Eller rättare sagt vad kan vara minium? Misstänker att jag ev. behöver förlänka servooket till skeven..
    Du kan nog köra med riktigt stora utslag.
    Modellen flög så bra och hade inga tendenser till att klippa ur eller göra nåt annat konstigt trots att man körde med riktigt stora utslag.
    Den var riktigt snäll i sina flygegenskaper.

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Så här ser skapelsen ut. Tack gyld för materialet! Bara att serieproducera skulle jag vilja säga Den kommer inte ha mer utstyrseln än den som nu är på för att hedra konstruktör och tillverkare.
    Jo det lär nog bli fler, förutom den jag redan skurit ut för att ersätta den som fick sätta livet till i fredags på Bosön.
    Har gjort vissa små justeringar i mallarna från den som du fick.
    Tex så har jag gjort en hel vinge istället för att den är delad i två delar som den du fick. Detta gör att den blir lite stabilare (tror jag) samt att man inte behöver limma ihop vinghalvorna. (spar säkert 0,03gram i lim)

    Sen har jag gjort färdiga hål i mallarna för skevroderservot samt servoarmen för den samma. Då slipper man ta fram skalpellen det första man gör.
    Någon till liten justering jag gjort, men kommer inte ihåg nu.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  6. #66
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Kul att det är flera som upptäckts Sallys förtjänster.
    Kanske dags att testa och modda lite med det senaste påfundet med "bromsar". Men å andra sidan går en lätt Sally såpass bra att det knappast är kärran som är begränsningen - i vart fall inte för mig...
    Bara att buga för Herr Östling och tacka för mästerverket. Det skulle förresten vara intressant att höra vilken av konstruktionerna som Herr Konstruktören själv tycker är den bästa för inomhusflyget...
    Hälsningar
    Roger
    Tja... vilken är bäst???
    Det är nog den som man tycker ser bäst ut det...
    Warbirdsserien med Mustangen, Thunderbolten, Spitfiren och J-22:an
    är stöpta i samma form så att säga avseende på ytplaceringar och sånt.
    Double Trouble är enligt vissa vänliga kommentarer "världens bästa inomhusdubbeldäckare som inte kan köpas för pengar", kan bero på att den är gratis eller att den är bra... inte vet jag?
    X-202:an som är inspirerad av Giles202/Cap222 (samma flygplan men olika certifieringar) verkar bli en höjdare, jag har inte hunnit testa min prototyp men de som flyger serieexemplaren verkar mer än nöjda.

    Edit: Glömde ju bort den flygande logotypen "Flying Smile", ser kanske lite märklig ut men den flyger också helt ok!
    Den lilla envisa "08-Pizzan" är ju också en helkul modell, den har jag iofs. bara modifierat för att få bort några egenheter som originalversionen hade men vilken busgrunka!
    Den har flugit inne, ute, under, igenom och bredvid det mesta...
    End edit.

    Angående eventueel serieproduktion av mina alster så har Wesse fått en mallsats till P-47:an och han har mitt tillstånd att skära ut delar till sin omgivning och få en liten ersättning för besväret.
    Gylds produktion av P-51 verkar ju också vara av minimal omfattning så
    det är väl också i princip ok - men när den första annonsen från någon som tänker tillverka byggsatser för att göra sig en hacka på det så kommer jag att ha en del åsikter om det...

    Avseende bromsarnas vara eller icke vara så har jag inte gjort jämförande
    prov på det. Funderar på att rigga två linor från taket och släppa två modeller samtidigt och se vad skillnaden blir med/utan bromsar.
    Personligen tror jag instinktivt inte på konceptet i någon större utsträckning men med facit i hand så får man se...
    Det vi har märkt är att om man gör massor med hål i de 45-gradiga torsionsförstärkningarna på bakkroppen så "känns det" som det går aningen långsammare i vertikalerna.
    Senast redigerat av oestling den 2008-10-07 klockan 11:06.

  7. #67
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oestling Visa inlägg
    Angående eventueel serieproduktion av mina alster så har Wesse fått en mallsats till P-47:an och han har mitt tillstånd att skära ut delar till sin omgivning och få en liten ersättning för besväret.
    Gylds produktion av P-51 verkar ju också vara av minimal omfattning så
    det är väl också i princip ok - men när den första annonsen från någon som tänker tillverka byggsatser för att göra sig en hacka på det så kommer jag att ha en del åsikter om det...
    Låter som en sund inställning, och något som jag ställer mig helt bakom!

    Skulle aldrig falla mig in att påbörja någon form av serieproduktion utan godkännande från din del då det ändock är du som lagt ner det stora jobbet på dina modeller. Och när du nu är så snäll och bjuder på din kunskap och dina modeller så skulle det ju vara helt fel av någon annan att ta betalt för din kunskap.

    Jag har inte tagit betalt av någon över huvud taget ännu. Det man skulle kunna ta betalt för utan samrådan med dig är väl för material och ev frakt, men inget annat känns det som.

    Men finns intresse från Östling's sida att starta någon form av serieproduktion, ja då är det upp till honom, och ingen annan anser jag.
    Jag skulle dock eventuellt kunna ställa upp att skära delarna beroende på hur många som skall produceras. Men jag tror inte att det är detta Östling är ute efter?


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  8. #68
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gyld Visa inlägg
    Låter som en sund inställning, och något som jag ställer mig helt bakom!

    Skulle aldrig falla mig in att påbörja någon form av serieproduktion utan godkännande från din del då det ändock är du som lagt ner det stora jobbet på dina modeller. Och när du nu är så snäll och bjuder på din kunskap och dina modeller så skulle det ju vara helt fel av någon annan att ta betalt för din kunskap.

    Jag har inte tagit betalt av någon över huvud taget ännu. Det man skulle kunna ta betalt för utan samrådan med dig är väl för material och ev frakt, men inget annat känns det som.

    Men finns intresse från Östling's sida att starta någon form av serieproduktion, ja då är det upp till honom, och ingen annan anser jag.
    Jag skulle dock eventuellt kunna ställa upp att skära delarna beroende på hur många som skall produceras. Men jag tror inte att det är detta Östling är ute efter?


    /Gyld
    Precis så är det!
    Lite av idén med att lägga ritningarna gratis för privat bruk är ju att hålla liv i den utdöende konstarten att själv bygga något som flyger.
    Som kuriosa kan nämnas att jag riggade en nästan identisk pryl för ett tiotal år sedan när jag skulle göra reliefbokstäver till ett företags fasad, så det fungerar på 50mm cellplast också!

  9. #69
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jag har skurit ut 45cm vingprofiler i Gylds skärare som sedan limmats ihop och det funkade utan problem . blev väldigt enkelt att få det rakt och fint när man har en yta som är rak att jobba mot.
    bara att sätta fast profilmallen på vardera sidan och börja skära

    nästa projekt är att skära ut kropps delar med insugs kanaler och så vidare med den. men jag tror det får vänta tills snön har lagt sej
    Senast redigerat av sm3xrq den 2008-10-07 klockan 15:33.
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  10. #70
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    så här blev min sally iaf fint färgsatt med permanent pennor,ville inte lägga ner nå mer jobb än så på att måla den för jag vet att den inte kommer att överleva så länge i sällskap med Gyld, Emil och Henry. men tio minuter för att kladda lite färg så jag ser vad som är upp och ner tyckte jag det var värt

    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  11. #71
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oestling Visa inlägg
    X-202:an som är inspirerad av Giles202/Cap222 (samma flygplan men olika certifieringar) verkar bli en höjdare, jag har inte hunnit testa min prototyp men de som flyger serieexemplaren verkar mer än nöjda.
    När får vi se denna ...?

    Citat Ursprungligen postat av oestling Visa inlägg
    Den lilla envisa "08-Pizzan" är ju också en helkul modell
    Denna hade jag nästan glömt bort...såg den som ny medlem här, byggt en hel del annat sen dess, men en liten, smidig dubbeldäckare vore ju kul att bygga !
    Har ju en stor, kul "bipe" redan, en Byp-Yak, flyger som en dröm, trots 350g...

    Man behöver m.a.o inga kolfiberlister på "pizzan" ? Har en 10g HC-motor hemma, kanske ska prova den....o några stycken 3.7g servon...men till skeven kanske ett 5-grams ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #72
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    .
    Senast redigerat av oestling den 2009-03-24 klockan 21:58.

  13. #73
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    .
    Senast redigerat av oestling den 2009-03-24 klockan 21:59.

  14. #74
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oestling Visa inlägg
    Tjusigt värre!
    Men varför alla hål i skevrodren? Måste vara enklare att ställa ner utslagen om man vill göra dem mindre effektiva?
    Hålen är inte till för att göra dem mindre effectiva.. det är bara en liten bieffekt.. hålen gör att det blir turbulens ochh planet går mycket sakta nedåt. fint värre sörru och nu har jag provflugit den... and well.. den flyger oförskämt bra blev lite rädd när jag drog lite försiktigt i sidrodret och modellen gjorde en 360 sväng innan jag äns hann reagera på det haha. tror jag lyckades få den ganska lätt och bra för det gick att flyga riktigt sakta med den även i medvinden.
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  15. #75
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq Visa inlägg
    Hålen är inte till för att göra dem mindre effectiva.. det är bara en liten bieffekt.. hålen gör att det blir turbulens ochh planet går mycket sakta nedåt. fint värre sörru och nu har jag provflugit den... and well.. den flyger oförskämt bra blev lite rädd när jag drog lite försiktigt i sidrodret och modellen gjorde en 360 sväng innan jag äns hann reagera på det haha. tror jag lyckades få den ganska lätt och bra för det gick att flyga riktigt sakta med den även i medvinden.
    Prova att perforera de fyra förstärkningarna på bakkroppen istället på nästa modell!
    Då har du kvar skevroderverkan och får turbulens så det räcker och blir över!

  16. #76
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    om du menar det "45 gradiga" stagen på underkroppen så 'r de redan perforerade har gjort hål på alla ställen jag kan.
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  17. #77
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq Visa inlägg
    om du menar det "45 gradiga" stagen på underkroppen så 'r de redan perforerade har gjort hål på alla ställen jag kan.
    Just dem ja! Fast det skall vara en uppsättning på "överkroppen" också har erfarenheten utvisat, det blir bättre då på många sätt!

  18. #78
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jag tycker den funkar ba som den är men det är klart att den blir ju stadigare om man sätter dem på ovansidan oxå... men även tyngre ^^ men tro nu inte att jag jagar vikt där jag kan, mina modeller brukar vara mer lim och tejp än orginal material innan jag pensionerar dem... men som sagt jag tycker att den flyger fint som den är
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  19. #79

    Standard

    nu har jag också byggt en sådan depron skärare funkar skit bra!

  20. #80
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dacke jocke Visa inlägg
    nu har jag också byggt en sådan depron skärare funkar skit bra!
    Kul att se att man kunnat tillföra lite inspiration!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •