Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Max vikt på inomhusflax?

  1. #1

    Standard Max vikt på inomhusflax?

    Vad är den maximala, eller kanake man skall säga den maximala komfortabla vikten på ett inomhusplan? Jag förutsätter att hallen där man flyger inte är allt för stor..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  2. #2
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    beroende på flygmodell. 3D eller en dubbeldäckad "flyga runt" modell.
    Jag har försökt hålla mig under 300gram för att inte få för mkt fart.
    Men som sagt det beror mkt på modellen på flyget.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #3
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Förra inomhussäsongen så byggde jag mig bland annat en Flying Smile som med 4 små servon och en 2C 400mAh LiPo hamnade på ca 230g. Den flögs en hel del i en ganska liten hall och det var inga problem alls.

    Den hade nog fungerat med 5 - 10g till utan problem.

    // Felix
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hur mkt är du uppe i ?

    Tycker min Plexus är i tyngsta laget, speciellt om man jämför med JonnyE´s kärra på 104g...min väger uppåt 170-190g, beroende på ack, men den funkar bra inomhus.
    Är på g att bygga Östlings Mustang Sally, ska försöka få ner den under 150g iaf.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Har en Flying Smile ännu utan motor. Har inte vågat väga den ännu :-) Eftersom inomhussäsongen närmar sig rätt snabbt så tänkte jag passa på att radad upp ett gäng plan innan och det kan ju vara bra att veta vad som kan vara lämplig vikt innan man sätter igång på allvar Tänkte mig i första han 3D liknande kärror.. Kan 350gr rent utav vara för mycket..Ser så ut med vikterna jag ser uppradade ovanför. 200gr kan vara ngt?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Alla plan runt 200 gram funkar fint inomhus, när de börjar dra iväg uppåt 300 gram så blir de lite för tunga för att flyga inomhus.

  7. #7

    Standard

    Tack alla som svarat!

    200gr verkar vara det magiska talet.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Håkan,
    Jag har bl a byggt Östlings Musse Sally. Då den var ny så vägde den runt 160 g flygklar och då var den enl min uppfattning mycket trevlig att flyga. Problemet med högre vikter är att de medför högre hastigheter vilket inte är så kul inomhus. Dessutom kräver dom mera effekt vilket innebär större ackar...och då blir det ännu tyngre..
    Försök få till det runt 160--180 g - då är den vettigt flygbar i vart fall. Men kan du få ihop den lättare så är det bara fördelar med det. Man måste vara varsam med varenda detalj om man skall lyckas bygga riktigt lätt. Med det kommer - bara att bygga några kärror så blir dom bättre och bättre.. Men utrustningen är viktig - så liten rova som möjligt, lätt fartreglage, liten/lätt 2S-ack (t ex 2S300), små servon och mottagare, lätt lim, inte mera förstärkningar än absolut nödvändigt, små hjul, lätt landställ (vissa skippar detta helt)....ja, listan kan göras lång.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Alla plan runt 200 gram funkar fint inomhus, när de börjar dra iväg uppåt 300 gram så blir de lite för tunga för att flyga inomhus.
    Det där är att generalisera en smula, min Slow stick på nästan 400g gör sig definitivt bäst innomhus med sin vingbelastning på 13g/dm2.
    Men den är större än de flesta innomhus plan, som jag ser det är det först och främst vingbelastningen som avgör om det är ett lämpligt innomhusplan, sen blir det ju förstås lite opraktiskt med allt för stora plan innomhus.

    Jag har även flugit min Typhon innomhus, och den är definitivt olämplig som innomhuskärra, men det var en intressant upplevelse och kul att prova...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Min smile (R.I.P) med 24gr motor 10A reglage Corona 6 kanalare, 2s 5oo mah, 3st htx5gr vägde in på 175 gr utan landställ. Efter x antal nödlandningar och moddningar så var den uppe på 187gr. och flög fortfarande låååångsamt..
    Lite kul när man gick ut på läggdan och flög sina 10 min för att sedan ta den med sig tillbaka och landa vid porten i promenadtakt..
    Ska montera en Sally nu som jag hoppas få under 180 trots vissa erfarenhets förstärkningar..
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  11. #11
    Joakim Es avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    57
    Jobb
    Maskinoperatör
    Klubb
    www.pmfk.org

    Standard

    I fjol byggde jag några edge 540 inomhus plan, och de låg på ca 210-220 g flygklar med HI MODEL 2204-KV1400 och 12amp reglage med 2s 300mah ackar.
    Flyger som en pil igenom luften, använde kantaltråd och skar ut vingarna, och kroppens ritning tog jag från svenskmodellflygs hemsida på edge 540.
    Går att flyga sakta med också men gör kroppen lite längre än normalt så går den bättre hovra med ...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	504 
Storlek:	22,6 KB 
Id:	847   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	508 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	848   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7.jpg 
Visningar:	501 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	852   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	477 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	853   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	491 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	854  

    Senast redigerat av Joakim E den 2008-08-29 klockan 15:48. Anledning: mera bilder

  12. #12

    Standard

    Tror mitt flygande leende kommer att hamna på 220 gram nu när jag tjuvvägt lite prylar..Jag återkommer med slutresultat.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  13. #13
    Joakim Es avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    57
    Jobb
    Maskinoperatör
    Klubb
    www.pmfk.org

    Standard

    Snickrade även ihop en lite större Edge som väger 400g med större motor och 800mah ackar..
    Den skulle nog passa å gäst flyga med i arcus hallen i luleå
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00477.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	855   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00478.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	858  
    Senast redigerat av Joakim E den 2008-08-29 klockan 18:52. Anledning: mera bilder

  14. #14

    Wink

    Här flygs det flitigt med den flygande SMF loggan

    300g är inga problem, allt beroro ju på vingbelastningen samt hur stor yta man har att leka på. Inget slår dock en Shockflyer på 200g

  15. #15

    Standard

    Delrappport.

    Testade motorn, denna alltså: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5208

    Peakar drygt 9A och 60W med 8X3.8 proppen enligt bild. Accen är en 2 cell 610mAh Rhino.

    Verkar bra detta!?

    Återstår att väga härligheten. Återkommer i ärendet. Förresten, gillar verkligen denna motor. Känns som kvalitet rakt igenom! Vart sugen på en http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...trunner_1700kv som verkar komma från samma fabrik till min Nemesis som ligger i plastpåse fortfarande: http://m-a-e.com/Sub_Pages/Products/...ls/Nemesis.htm
    Skall dock bygga ihop den först. Kanske blir alldeles för tungt för inomhus..


    /Håkan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smile_static.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	329,1 KB 
Id:	950  
    "Allting beror på allting"

  16. #16

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Sally är monterad och provfygen med mina "erfarenhets" förstärkningar...
    Den landade på 188 gr utan hjul..
    Flyger stabilt jämnfört med min smile, men känns "lite" tung...
    Första flygningen i hallen får visa.....
    Har fått lite tokideer med motor från en X-twin och ett plan byggd av 3mm depron.......
    Den som lever får se........
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Förresten, gillar verkligen denna motor. Känns som kvalitet rakt igenom! Vart sugen på en http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...trunner_1700kv

    Har 3 st såna. Väldigt känsliga på vilket reglage man har....har testat med HC´s 10A "no name", HiModel´s 12A, då tvekar de att starta, tjuter, vägrar, går igång ibland, men med Turnigys 6A-reglage funkar de klockrent, både med 2- o 3-cell ! Har en i en Mini Swift-vinge, och en ibland i en Plexus-inomhuskärra.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18

    Standard

    Kör just nu med en Caste Creation 10A. Den skriker till lite vid uppstart också. Förmodligen pga av att det är ett jäkla drag i magneterna! Möjligt att det går att trixa med timingen men har inte kommit så långt.

    Räcker 6A till förresten?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  19. #19

    Standard

    Förresten igen.

    Vad har du för vikt på Mini Swift-vingen och Plexusen?
    Försöker räkna ut om http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...trunner_1700kv
    kan vara ett bra alternativ till Nemisen.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Håkan,
    Bygger du hyfsat lätt - säg runt 150 g för en normal "shocky"-storlek - så räcker t ex Jeti Advance 4 med Axi 2203/46 eller motsvarande. Nu vet jag inte om Jeti-reglaget måhända är tåligare än "Kina-kopian" men så värst många A har man inte råd med när man kör 2S300-ackar..
    Mitt bekymmer blir nog snarast att min 2,4 GHz-mottagare väger runt 8 g - där förlorar jag säkert minst 3-4 g jämfört med 35 MHz. Låter inte mycket men många bäckar små...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. DJI F500 och ändrad vikt!
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 00:18
  2. Vikt på 1/4 super cub?
    Av senmathal i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 08:22
  3. Vikt på Topaz Esprit?
    Av tavelsuddaren i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 02:41
  4. Vikt på mitt plan?
    Av staflaraf i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •