Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Kyosho Minium

  1. #1

    Standard Kyosho Minium

    Hej!

    Tänkte ta och köpa mig ett litet elflygplan och fastnade för Kyosho Minium.
    Men vad är det som skiljer mellan de olika modellerna Cessna Centurion, Citabria och Flybaby?

    Är det bara utseendet eller har de lite olika flygegenskaper också?
    Vilket ska man välja?

    Tacksam för svar.

    ///
    Mario

  2. #2
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag har både Cessnan(servot är tyvärr sönderbränt nu) o Citabrian båda flyger kanon Citabran är något större o ska kunna flygas saktare.Jag tycker det är mer en smaksak vad man väljer,men jag såg att ÖMH säljer en ny Minium med skev som verkar intressant.Så en pling till dom o kolla
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret LAB

    Fler svar önskas, då jag hade tänkt att beställa i helgen.

    ///
    Mario

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vill du ha nå´t som är ännu långsammare, så har http://www.procar.se ParkZone´s "Vapor" hemma, finns dock ej i webshopen.
    http://parkzone.com/Products/Default...ProdID=PKZ3300

    "dessa finns i lager (PKZ3300) vi har inte hunnit få upp dessa i webshopen ännu men du kan beställa via mail med adress, mm 1143,20 + moms"

    Är riktigt sugen, men köper nog en i Usa istället, dit jag ska i vinter...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej är det den dom testade i alltom hobby?
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Hej är det den dom testade i alltom hobby?
    Nä, det var Ember, oxå den från ParkZone. Om du kollar länken ovan, ser du att Ember´n är snabb som ett jetplan i jmf med Vapor´n...

    Edit, Ember-länken oxå, finns filmer på resp sida, bara att jämföra...
    http://parkzone.com/Products/Default...ProdID=PKZ3200
    Senast redigerat av jocke1963 den 2008-08-29 klockan 20:07. Anledning: La till länk..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Inga fler Minium flygare som har någon av dessa tre modeller som kan ge lite tips på vilket man ska välja?

    ///
    Mario

  8. #8
    Tommys avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    39
    Jobb
    Kraft Foods
    Klubb
    Bålsta MFK Busybee

    Standard

    Tjena!
    Jag har haft cessnan sen de kom ut på marknaden. Den flyger bra och jag har beställd 4-kanals piper cherokee ifrån ÖMH. Dessa plan är kanonbra för inomhusbruk.
    //Tommy

  9. #9
    Tommys avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    39
    Jobb
    Kraft Foods
    Klubb
    Bålsta MFK Busybee

    Unhappy

    Minium AD Pipern är försenade!!! typiskt!! Den kommer först i November.
    Man blir lite besviken.
    //Tommy

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mario Visa inlägg
    Inga fler Minium flygare som har någon av dessa tre modeller som kan ge lite tips på vilket man ska välja?

    ///
    Mario
    Noterat att ÖMH och Hudikhobby har Citabrian på extrapris, runt 890:-, medan "vanliga Cessnan" fortf ligger över 1000-ingen....det hjälpte inte så mkt med din fråga dessvärre...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    tjenis.

    har själv en Cessna, tokrolig maskin det.
    dock verkar något ha hänt med mitt sidoroderservo, den bara snurrar och snurrar när man ska svänga vänster, men inget händer på rodret.

    har öppnat modellen för att kolla, men ser inget fel med min syn varjefall.
    tips på vad det kan vara?

    kikade på kyoshos hemsida efter nya servon/enhet, men hittade inget.

    jag vill flyga!!!!

  12. #12
    fredriks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    24
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Jag har haft 2 st minimum cessnor, båda har slutat sina dagar med sönderbrända servon, efter kort tids användning.
    Fredrik

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Gissar att det kommer fler synpunkter nu, efter Hobbymässan, där det såldes ett stort antal Citabrior till bra pris. Jag köpte 4 stycken , en till mig själv, och 3st till kollegor på jobbet. De såldes för 590:-, detta pga att man kommit fram till att vissa plan i en "batch" hade fått en felaktig propelleraxel, som kan gå av.
    Man fick med en ny axel o en instrux hur man byter. Provflög min första gången i söndags, med originalaxeln, gick hur bra som helst.
    Tyckte det var lite små roderutslag, så jag har flyttat in stötstängerna till innersta hålen på roderhornen. Kanonkul att flyga, går utmärkt att flyga in sakta mot sig själv o landa i handen...

    Tror att de andra modellerna måste flygas lite fortare, då de ju har mindre vingyta. Ska se om jag tar lite film när vi flyger här på jobbet nu på fredag kväll.

    Edit, se även nya modellen:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21883
    Senast redigerat av jocke1963 den 2008-11-06 klockan 06:14. Anledning: Glömde en länk....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    servot för sidorodret går ju väck ovanligt fort !! Den lilla gängstång som flyttar oket fram o bakåt bli gängpaj. (eller i oket?) Kompisare till mig fixade detta på ett märkligt sätt,,droppade superlim på gängstången där skadan var och olja i oket, (eller om det var tvärtom?) sedan satt han och vred axeln fram o tillbaka tills limmer torkat och bildade nya gängor, funkar klockrent. Men jag tror knappas många fixar detta för denna man är otrolig!! Därimot ser man att på cherokeen har dom bytt ut servona till starkare konstruk Jag kommer köpa cherokeen för att komma åt radiostyrningen och motorn. Tänkte droppa i den i Graupners lilla spifire med 30+cm spännv gummimotormod finns ju även mustang och messersmitt 100 spänn och väldigt fina

  15. #15

    Standard

    Jag provade Citabrian ikväll, den var ju skitkul
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Någon fler som flyger med Citabrian? Vad tycker ni om den?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fredde Visa inlägg
    Någon fler som flyger med Citabrian? Vad tycker ni om den?
    Kyosho Minium Citabria (den har ej skev) är mycket hållbarare än tex den där andra, vem
    som nu gjort den (Walkera? GWS?) Mini Cessna (har vart vit o blå de jag sett flyga).

    Minium kanske inte är hobby-hobby, utan mer hobby-leksak, om man kan kalla den det.
    Men den är rolig flyga med och väldigt enkelt sätt att få in rutin på att kunna flyga mot
    sig själv osv. =) ÖMH hade väl rabatt på den nu tror jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Flög min idag igen efter "reparationen" (=ökade axiella spelet i växeln - motorn stannade nämligen helt förra flygningen).
    Den fungerar utmärkt att "kajka" omkring med i gympasalen. Ingen konstflygning men avkopplande flygning och man kan utan alltför stor risk låna ut den till intresserade åskådare om man känner för det. Den tål alltså en del misshandel - men man skall nog ändå undvika kollisioner med "normala" inomhuskärror skulle jag tro...
    Jag har ökat sidoroderytan på min men fortfarande är den lite seg vid snabba riktningsändringar. Skulle behöva öka utslaget men det känns tveksamt att försöka flytta in stötstången för radiogrejorna ser en aning sköra ut och man vill ju inte sabba t ex servot av den anledningen...
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Standard

    Beställde en citabria o hämtade den på posten i fredags. Låter bra att den är rolig och lätt att flyga med. Då jag inte har flygit annat än x-twin tidigare, så blir det till att sitta en stund med simulatorn innan jag tar mig en provtur. Hur pass hållbart är planet? Jag har en lägda alldeles bredvid huset som jag tänkte provflyga på om det inte blåser för mycket. Går det bra att landa i snön som nu är cirka 2-3 dm? Såg även att mitt plan hade fått en felaktig propelleraxel som man skulle byta själv...men någon sådan hade dom inte skickat med?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du måste säkert ha helt vindstilla om det skall fungera utomhus. Den är byggd i frigolit och depron (verkar det som) så den blir säkert avsevärt skörare om det är kallt jämfört med om det är rumstempererat. Men nu är ju kärran så attans lätt så jag tror nog ändå att det kommer att fungera hyfsat - den glider nog bara omkring på snön när du får markkänning.
    Du borde fått med en monteringsanvisning samt en ny axel - om inte så kontakta din leverantör. Jag har inte bytt min axel ännu och den risk du löper är tydligen att axeln går av vid proppen och att du måste skaffa ny propp - tydligen är "stumpen" som blir kvar i proppen svår att få ut. Jag har gjort mitt val...anser att risken att man skadar något annat (i onödan vid bytet) antagligen är större än risken att axeln går av... Men det är upp till dig.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Tror inte du behöver träna värst mycket i SIM - den flyger nästan av sig själv.

Liknande ämnen

  1. Höjdroderproblem Kyosho Minium
    Av Hektor i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 11:43
  2. Kyosho Minium å TT Bandit
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 14:02
  3. Kyosho cessna minium
    Av Tommy i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 15:13
  4. Kyosho Minium
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •