Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Kyosho Minium

  1. #21

    Standard

    Hej!
    Tack så mycket för svar. De är ju en del man undrar över när man är ny i denna hobby. Jag fick inte med någon propelleraxel...så ska ta och höra av mig till leverantören. Kan ju alltid vara bra att ha i reserv.

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Tjena,

    Jag tänkte jag skulle reda ut begreppen för er, även fast det var ett tag sedan denna tråd var vid liv.

    Följande flygplan finns i Kyoshos Minium-serie:
    - Cessna
    - Citabria
    - Flybaby
    - Edge 540, finns i butik från igår
    - Piper Cherokee, beräknas komma skiftet februari/mars

    Mer utförligare beskrivning kommer här nedan. Generellt kan sägas att alla drivs av en 3,7v 70 mAh LiPo ack som ger dig en flygtid på ca 10-15 minuter beroende på hur aktivt du flyger.

    Cessna
    3 kanaler - sida, höjd, motor
    Vikt: 18 gram
    Längd, spännvidd: 325mm, 380mm
    Högvingad, v-profil

    Citabria
    3 kanaler - sida, höjd, motor
    Vikt: 22 gram
    Längd, spännvidd: 335mm, 420mm
    Högvingad, v-profil

    Flybaby
    3 kanaler - sida, höjd, motor
    Vikt: 22 gram
    Längd, spännvidd: 335mm, 420mm
    Lågvingad, v-profil

    Edge 540
    3 kanaler - skev, höjd, motor
    Vikt: 30 gram
    Längd, spännvidd: 335mm, 385mm
    Lågvingad

    Piper Cub
    4 kanaler - sida, skev, höjd, motor
    Vikt: 24 gram
    Längd, spännvidd: 335mm, 410mm
    Lågvingad

    Cessna och Flybaby har väldigt lika uppträdande i luften. Citabrian är mer känslig för att CG kommer rätt och går att flyga lite långsammare än de övriga. Edgen är den första med skevroder och även med en annan motor som ger betydligt mer effekt. Piper Cub är den första med 4 kanaler vilket givetvis möjliggör en helt ny typ av skalaenlig flygning.

    Alla planen är väldigt lättflugna och förlåtande, vilket innebär att många klubbar låter nybörjare starta sin flygkarriär med dessa. En vanlig feltolkning är att det måste vara helt vindstilla för att kunna flyga - det stämmer inte. Givetvis bör det vara lugnt om du är nybörjare och inte flugit något av dessa plan tidigare, men om du är erfaren ger det mer utmaning att plocka upp planet i några sekundmeter. Hårda vindar är självklart ingen hit, även om det går för den som vill.

    Hans Crispin och Thomas Leijon testade de båda nykomlingarna på Bosön i förra veckan, kolla in videon från testet.

    [ame="http://se.youtube.com/watch?v=H27Ssl-rv38"]YouTube - Kyosho Minium Edge 540 & Minium AD Piper Cherokee 4ch[/ame]

    /Måns
    Senast redigerat av Måns Lennstrand den 2009-01-21 klockan 23:22.

  3. #23

    Standard

    Det verkar som om det är ännu fler Miniummodeller på gång, hittade dessa länkar:

    http://www.kyosho.com/eng/products/r...s5=&s6=&s7=&s8=

    http://www.kyosho.com/eng/products/r...s5=&s6=&s7=&s8=

    Bilder:

    4-kanals Cub


    3-kanals Christen Eagle


    Edit; såg även att Tenergy tydligen har en 130 mah ack som ska passa miniumserien. Inte fel med lite längre flygtid!
    Senast redigerat av Penguin den 2009-03-07 klockan 12:48.

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Nu har vi gjort en sammanställning av alla våra modeller i Minium-serien. Du hittar en jämförelse mellan de olika planen och även länkar till reservdelar och OptionParts.

    Minium-sajten hittar du på www.kyosho.se/minium
    Kolla även in vår blogg på http://blog.kyosho.se eller vår YouTube-kanal www.youtube.com/user/kyoshosweden

  5. #25
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Måns Lennstrand Visa inlägg
    Minium-sajten hittar du på www.kyosho.se/minium

    VARFÖR gör man Christen Eagle´n utan skevroder....?!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #26
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Jag provflög Cessnan förra sommaren och gillad den skarpt. Den nya Cherokeen med 4 kanals radio provflög jag nyligen, men tyckte den går lite för fort och är lite för häftig för en helt grön pilot, dock perfekt för en som kan flyga lite grann då den nog tål lite mera vind en Cessnan och Citabrian. Har inte testat Christen Eaglen eller Cubben men ser framemot att får göra det.

    Min 12 åriga son köpte en Citabria med felaktig axel i billigt på hobbymässan i höstas. Väl hemma så upptäckte vi att våran axel var rätt. Han har flygit lite GWS kärror tidigare men inte ricktigt nappat på det här med rc flyg. Jag provflög Citabrian och tyckte direkt att den var lite baktung och därmed lite onödigt svårtrimmad. Vi flyttade fram acken genom att flytta karlborrebandet så att acken nu sitter omvänt frammåt och inte nere i urtaget i kroppen. Min son har flygit hela vintern med den och är helfrälst. Jag upptäckte att om man trimmar sida max och drar fullt utslag år samma håll kan servot gå för långt ut i sitt ändläge och fastna där vilket leder till att det nog bränns/överhettas. Vi är lite försiktiga med att trimma sida på sändaren till ändläget. Har limmat på en liten tejpbit som vi sidtrimmar med hjälp av direkt på rodret. Han har även smort motordreven med lite Lithiumfett enl manualen vilket gjorde att den fick lite mer ös.
    Igår beställde jag ett gäng ackar från hobby city till den för det formidabla priset av 2 dollar styck. Dom passar direkt i laddaren.

    Beställde även en Edge 540 utan sändare (bara planet) från en svensk handlare i går.

    Tycker att minium serien är fantastiskt roliga och är bland de bästa för nybörjare som jag sätt inom RC flyget. Det enda minuset är att priset är lite för högt på dom när dom är nya.

    Citabrian och Cessnan är nog det bästa alternativat då man ser den för 700 -800 kr ibland nu.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    VARFÖR gör man Christen Eagle´n utan skevroder....?!!

    Ja, det kan man ju fråga sig. Christen Eagle var redan utvecklad och låg för produktion innan 4-kanalsmodellerna lanserades. Om den hade tagits fram nu, hade den säkert fått skevroder också. Jag har på känn att det kommer att lanseras många spännande modeller med 4 kanaler framöver.

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Hur funkar de? Jag beställde precis 10st oxå, tänkte ifall några e dåliga, Ett batt i sverige över disk kostar ju i runda slängar lika. så man kan ju chansa. E det bara ett batt som funkar så e man ju inte back iaf

    Jag glider med en citibra nu på stilla sommarkvällar, skoj att glida en 5cm över gräsmattorna utan att ta i. Har craschat MYCKET men allt funkat varje gång. Lte smörj på kugghjulen så blir den tyst ibland bara.

    Har du provat din Edge, tänkte köpa en sådan när min citibra gjort sitt, vad tyckte du om den? Större motor va?



    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Igår beställde jag ett gäng ackar från hobby city till den för det formidabla priset av 2 dollar styck. Dom passar direkt i laddaren.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  9. #29
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heda Visa inlägg
    ...Jag beställde precis 10st oxå, tänkte ifall några e dåliga, Ett batt i sverige över disk kostar ju i runda slängar lika. så man kan ju chansa. E det bara ett batt som funkar så e man ju inte back iaf
    Känns lite overkill med 9 st reservplan..?
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...sho_Minium_Etc)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Wink

    Meeen, menade batterierna som du länkade till juh !!!


    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Känns lite overkill med 9 st reservplan..?
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...sho_Minium_Etc)
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  11. #31

    Standard

    funderar på om man ska slå te på antingen Cherokke eller Edge 540. Förstnämnda har ju sidoroder vilket edge inte har vilket kan va kul att ha. Läste även om en massa andra fördelar såsom att man kan ladda ett batteri i radion medans man flyger med det andra osv osv.

    Det som talar för Edge är att det är en större? motor i den (8mm) gentemot cherokke vilken har en upphottad 6mm motor om jag förstår rätt vilket skulle ge 10% mer kraft än tidigare plan haft. Så jag vill gärna veta om den har vassare motor än Edge eller om den enbart är bättre än sina 6mm konkurrenter..

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vet inte vilken flygvana du har men tänk på att detta är mycket lätta kärror som inte trivs i speciellt mycket blåst - snarare ingen alls om det skall vara kul.
    Och större motor är klart att föredra OM du skall flyga utomhus.
    Jag har en tidigare variant av dessa Minium-kärror och den funkar bra att svänga runt med inomhus i gympasalen men inte riktigt lika bra utomhus - såvida det inte är helt vindstilla. Det finns bättre lösningar (=större kärror för ungefär samma peng) om du avser att främst flyga utomhus.
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Standard

    Jag har haft flera Minium Cessnor och tycker de funkar helt ok ute i lite vind tom, har vid ett flertal tillfällen flygit "hang" över taknocken på kåken och då bara behövt minimalt med gas för att hålla dem i luften.

    Självklart blåser de bort om de blåser allt för mycket men helt vindstilla behöver det inte vara enligt min uppfattning ivf.

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vind och vind...
    Det beror ju som vanligt på pilotens kunskaper.
    Som nybörjarkärra vidstår jag att en så lätt kärra inte fungerar bra när det fläktar lite.
    Den erfarne piloten kan flyga det mesta under olika förhållanden så för honom kan det visst fungera hyfsat - även om en 20-30 g kärra alltid är just en 20-30 g kärra och det brukar främst märkas när det fläktar lite.
    Är man nybörjare och vill ha hyfsad flygtid utomhus så är det min åsikt att det finns andra kärror som är lämpligare. Men vill man ha en lilleputt som trots allt påminner mera om "riktigt" RC-flyg än t ex X-Twin så är det ett bra val. Men smaken är som bekant som en viss del av kroppen...
    Hälsningar
    Roger

  15. #35

    Standard

    Jag har hyfsad flygvana. Klarar att flyga trainer med 40motor utan problem samt även snabbare kärror. Tror nog inte att det blir ett problem. Flygningen kommer nog nästan alltid vara utomhus. Men det verkar så gött med ett plan som man inte måste ta med ut till ett flygfält. Man kan ju faktiskt köra den på tomten om man får in finliret. I och med att farsan tänkte köpa en också så man kan köra dogfight så tänkte jag att vi borde slå te på den som kan köra mest akrobatiskt med..=)

  16. #36

    Standard

    Då är det versionen med skevroder ni skall ha
    FLYG
    Above all trainer BL
    330s extra mini BL
    E-starter
    HELIKOPTER
    Lama v3
    BIL
    Xray T2 007
    Xray 1:8 El EC
    Ass T4 FT
    F-350 scala crawler
    m.m

  17. #37

    Standard

    Båda har skevroder. Men du menar den med bara skev kanske? dvs 540 Edge?

  18. #38

    Standard

    Hur långt ska räckviden vara? Jag tycker att min Citabria tappar ganska fort kontakt trots 2.4Ghz. Jag gissar at det är 50 -60 meter.

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    82
    Klubb
    Vännäs radioflygar klubb

    Standard

    min citabria hadde också väldigt dålig räckvidd men min bara karnse 30m

  20. #40

    Standard

    Min första Cessna hade även den otroligt dålig räckvidd, typ 30 meter eller så. Edgen som jag flyger idag (med samma sändare men annan mottagare) är betydligt bättre. Verkar vara olika från plan till plan helt enkelt...

Liknande ämnen

  1. Höjdroderproblem Kyosho Minium
    Av Hektor i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 11:43
  2. Kyosho Minium å TT Bandit
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 14:02
  3. Kyosho cessna minium
    Av Tommy i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 15:13
  4. Kyosho Minium
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •