Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Skild ack till mottagare?

  1. #1

    Standard Skild ack till mottagare?

    När man inte vågar lita på ett nyladdat Sub-C ack som driver en massa arga servon som får ackvarnaren att blinka rött när man busar med spakarna... då kan man väl göra så att man sätter en vanlig 2700mAh NiMH på mottagaren och 4200mAh NiMH Sub-C på servona?

    Alltså lite kabel-pill, men man slipper ju garanterat att mottagaren lägger av när man
    får "rycka i spakarna"-dille?

    Typ så här:


    Visst visst?
    Senast redigerat av administrator den 2008-08-30 klockan 22:04.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Det ser ut att funka

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    60
    Jobb
    Sjöman, Maskinreparatör
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Måste bara fråga, vad ska du nu bygga igentligen? Eller ska du ha det till gianten? *nyfiken*

  4. #4

    Standard

    Det framgår inte riktigt hur plusarna från de båda accpaketen separeras i bilden? Splittar man upp servokblarna?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Frågan har ju varit uppe i en annan tråd så mitt första råd kvarstår - byt ack. Det kan inte var möjligt att en frisk ack "säckar" för att du flaxar med servona obelastade (på marken) - tappar den spänningen då så måste den rimligen vara dålig.
    Du måste ju göra ett specialkablage med den lösning du funderar på och som jag ser det så är nog risken större med en sån lösning. Nej - byt istället till en kvalitetsack och cykla den några gånger - sen har jag mycket svårt att tro att du skulle få några strömförsörjningsbekymmer. Hur kan man annars ta ut mellan 40--100 A ur Sub-c-celler i vissa flygapplikationer...och behöver du väldigt mycket ström får du välja just den typ av NiMh-celler som används som drivceller.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Tejp: Yeah!

    Dawson: Nix, den funkar med vanliga trams-servon, ack osv. =) Inte till mitt flyg.

    hakank: Man behöver inte röra kontakterna på varken servon, strömbrytare eller ackvarnare. Det är bara att haka på nya kontakter och dra kablaget skilt. Som en kabelstam. Tar ju inte länge löda ihop. Se bildlänk längre ner. Svårt är det inte heller och bra gjort blir det. Såg nu att ena ackvarnaren kan dras enklare...

    McGregor: Japp, har vart upp förr, men man måste ju tryna i allt =) Acken är ju rätt ny
    och har laddats några gånger redan. Servona rör på sig riktigt bra. Men med min erfarenhet
    har jag vart med om följande hur många ggr som helst med vanliga småflyg: Laddar acken
    allt funkar, och när man inte rör nån spak så lyser allt grönt. Finfint. Flyger ett tag. Allt
    lyser grönt fortfarande. Rör man spakarna så börjar det lysa rött. Mottagaren får för lite
    och dör bort en snabbis. Int bra! Därför denna oro. Har också vart med om ackvarnare
    som flimrar när man rör spakarna så man har ingen aning om det finns spänning eller nä.
    Så antingen är dom flesta ackvarnare skit som inte klarar av lite spakryck, eller så är
    acken knäpp. Sååå... ni som flyger större flyg med stora servon och dessa svindyra bra
    Sub-C-ackar, har ni ens ackvarnare? Kanske det ÄR så att man flyger bäst utan dem

    Frågade nyss ägaren... acken har inte alls dragits ut och laddats så många ggr... :-(

    http://home.aland.net/mickem/dubblaackar2.jpg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ger en Sub-C acke upp för lite flaxande med rodren (på backen) så måste det vara något som inte är OK - endera luras ack-varnaren eller så är inte acken frisk eller lämpad för högre strömuttag. Så komplicerat är det ju inte och jag gissar på nån av de sistnämnda orsakerna. Har du testat med någon annan ack ? Kör du med 4 eller 5 celler ? Vilket fabrikat/modell är det på acken ?
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Prova att koppla bort strömbrytaren å se om det är samma då. Jag har varit med om att ström förloras i strömbrytarna.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Standard

    Acken är denna: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXMTX4&P=0
    En Hydrimax Ultra.

    Har testat andra ackar också. Jumbo-servot drar mest men också dom digitala.
    Nu va det ju så att dom digitala Scanner-servona hade nåt fel för dom visste
    inte var dom var så de kom aldrig tillbaks till 0-läget om man petade lite med
    pekfingret. Byttes till Futaba S3010 och det fortsatte blinka. Har för mig att
    det testats med olika ackvarnare med, men bara två. Bägge flashade på rött.

    Strömbrytare, det måste testas. =)

    Flyget ska upp 12-14 september så det ska fixas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Enligt texten på acken så borde den ju klara belastningen...
    Jag skulle mäta ackspänningen med en riktig voltmeter och se hur den förändras vid belastning. Vill du göra detta ordentligt så mät alla celler var för sig och kolla om någon utmärker sig negativt. Det är nämligen inte helt ovanligt att en av cellerna i ett paket kan vara dålig och då kommer du att råka ut för något liknande. Jag tror fortfarande att det är acken som inte är i bra skick - en såpass kraftig ack i bra kondition skall rimligen inte uppföra sig som denna. Innan du försöker dig på en dubbelack-lösning så bör du undersöka din nuvarande ack lite bättre. Sen kan det givetvis vara spänningsfall på andra ställen i kedjan också - t ex i strömbrytaren. Så en noggrann uppmätning är nog nödvändig.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    vad har du för kontakt till acken? Jag är nog lite inne på Krilles linje, kör du med std kontakterna så orkar inte kontakterna utan du måste byta till MPX, Deans eller motsv.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Det är nog inte acken i sig själv som är den svaga länken i kedjan utan det är ström kabeln.
    Nu vet jag inte vad du har för servon, speciellt inte vilket jumbo servo du har, men utan tvekan så är den kabel som din acke har monterad en broms i systemet. Likaså kan som Krille och Roger redan nämnt din strömbrytare deltaga i den onda cirkeln av ström bromsar.

    Mvh,
    Nyroth

  13. #13

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Sorry Hanke du postade min åsikt medans jag skrev

    Nyroth

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Sorry Hanke du postade min åsikt medans jag skrev

    Nyroth
    Värsta voodo magin
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15

    Standard

    Flera bra tips, tack. Skall kolla upp det där bara jag slipper åt fågeln igen. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Finns det någon svensk hobbyhandlare som säljer denna typ av ackar?
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXMTX4&P=0
    Och byte av kontakt här, är det komplicerat? Klarar man det med lite hemmalödning och krympslang?

  17. #17
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    1 länken funkar inte. inte för mig iaf.

    2. Ja du borde klara av att löda kontakterna själv. Det du borde tänka på när du lödar är att inte få kallödningar= tennet fasnar inte som det ska. För att motverka detta brukar jag sätta lödkolvens spetts på kabeln och sedan tennet ca 0.5mm ifrån lödkolven dock på saken man lödar.
    se bara till så att det inte blir för varmt annars riskerar du ha sönder acken
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Problem med mottagare till futaba
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 12:43
  2. Strömförsörning till mottagare?
    Av Rc-flygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:06
  3. anslutningar till mottagare
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:16
  4. inkoppling acc till mottagare
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 09:27
  5. Mottagare till aircombat?
    Av frerut i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •