Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: extrem hastighets plan???

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard extrem hastighets plan???

    Jag söker en fläkt kärra. Jag vill ha något som går så in i hel###te.
    Jag har en budget på ca 5000kr(för allt). vad finns det för plan att välja på??
    Det ska inte vara för stort och ett par hundra km/h minst ska den gå.

    hehe som ni kanske förstås så vill jag ha hastighet av massor. Det spelar inte så stor roll vad det är för typ av fläkt kärra bara det går fort.
    bästa spännvidden skulle väll vara 1500mm och neråt.

    Jag har tittat om kring lite men inte hittat någor så extremt som jag vill ha och jag hoppas nu att det är någon av er som sitter på ett bra förslag

    Kanske ska tillägga att jag har radio och motagare.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hittade en kärra den är visseligen propeller driven...
    http://web.telia.com/~u16904036/PLET...%20motorer.htm
    Bullet heter den.





    ... tror ni man kan få den snabbare.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Den där är ju ingen fläktkärra men snabb iofs. Het snipern ska ju vara en snabb sak, annars Jepe Pyrahna.
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  4. #4
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Vilket är viktigast, att det är en fläktkärra eller att det går fort?

    Ska du ha en fläktkärra som går riktig fort (250-300) med en spännvidd på 1500mm så räcker knappast 5k.

    Snipern är ju ett bra val men när du närmar dej 200 med den så blir den väldigt liten i luften.

    Du har inte funderat på en beg. hotliner?

  5. #5

    Standard

    Bullet med rätt motor och ack gör över 300, då med en komplett setup ca 5-6000kr, kan även kaststartas.

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ok jag skulle nog säga att det är en fläkt kärra jag vill ha först och främst. Spännvidden behöver absolut inte ligga på 1500mm utan det var mer max vad jag har plats med.
    Budgeten kan sträkas lite på.

    Har tittat omkring lite till och hittat den här. synd att de inte hade den hemma men är det någon i sverige som säljer modellen??
    http://www.rc-warbirds.com/product_i...roducts_id/526
    Senast redigerat av Daniel L den 2008-08-30 klockan 12:43.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7

    Standard

    Är det fläkt som gäller så ta en till på Aeronaut Blade samt Graupner Hawk. Sisstnämda blir billigast att elektifiera, wemotec 480, Moskito 3, 3s EVO25 2170 450watt, 4s 2000 EVO 30 skall jag mäta nu, blir upp mot 600watt + skulle jag tro. Denna setup använder jag i en modad Winsky Mirage på 650g.

    Helt orginal ca 70kmh
    Modad orginal 80kmh (utan ställ mm)
    Orginal med bättre ack 90kmh
    Wemotec/ Moskito setup 3s 100-120 med över 1:1 100% ökad statisk dk
    4s Rejält ombyggd/ lättat/ slimmad... ?? 150-200+ kanske

    Större fläktar kräver gummistart/ ramp/ ställ, håller man sig till en 480 fläkt/ motor kan man kast starta vilket underlättar.

    Är det bara ren speed man är ute efter är Bulleten eller liknande som gäller med prop. 6,5x6,5 på över 30,000 rpm så får man "fläkt" ljudet och känslan men framförallt fart. Kompisen har inte vågat optimera sin Bullet än, så han drar omkring upp mot 280-290kmh, som han körde i bla elefantastiskt, arvika, oskarshamn.

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jo det här med katapult verkar ganska omständigt. Men jag fattar inte riktigt varför man behöver en, du har ju en stark motor i kärran och den är kapabel till väldigt höga hastigheter skulle den då inte ha orken till att "trycka" iväg sig ifrån ett hårt hand kast. Eller börjar de bara "dansa" så som Sabern gjorde när de försökte dra på ifrån en misslyckad final???

    För att slippa katapulten är det typ foam plan som gäller??

    bladen verkar ju iaf ha hastigheten.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=EeLky5ZhCMg"]YouTube - Jet EDF Blade 2 Aeronaut[/ame]
    Men jag vet inte att ha två fläktar verkar bra dyrt, dess utom så har man ju bara plats för ett batteri så flygtiden blir nog inte längre än på filmen.

    Finns det någon film på bulleten?? Jag har letat men jag kan inte hitta en enda liten film på den

    Jag har börjat titta lite på mft's mig 15. 190km/h borde väll kännas ganska fort när den är så liten och katapult följer ju med. Någon som vet om någon byggdagbok om den.
    Det jag reagerade lite på när jag såg motor installationen på den(mft's bilder) så såg jag inget "utblåsrör" och att det inte var tätat mellan intaget och utblåset utanför motorn.

    Inget "utblåsrör"= turbulent luft så blåser ut= ganska stor effektförminskning

    inte tätat=fläkten kan suga i sig sin egna utblåsta luft som också är mycket turbulent= effektminskning

    Det som är bra med den är ju att den är billig och det ser ut som om att en ganska mycket större fläkt skulle få plats om man vill det.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9

    Standard

    Det finns en blade med en motor också, men då den har en så vass profil börjar den inte flyga förns hög hastighet, det orkar man inte få upp om man kastar. Olika fläktar är gjorda för olika fart, många fläktar som är nya är utvecklade att ge bra effektivitet vid högre hastigheter, 100-150+, de ger dålig statisk dragkraft och effektivitet under detta. Wemotec 480 däremot är gjord för att ha ett bredare spann och kan ge bra dk vid lägre farter också. Och kan då ge bra prestanda på borstade motorer eller värre högprestanda motorer så som Moskito, Lehner, Kontronik FUN/Kira mm eller enklare borstlösa motorer som Mega, HET osv.

    Mitt motorpaket jag har i Miragen ger bra statisk dk, samt att Miragen är av delta typ så har de naturligt bra lågfarts egenskaper, så kast starter är inga större problem. Kolegans större Mirage med 90mm fläkt har över 1:1 i dk, men då den är så mycket större och tyngre orkar man inte få upp tillräcklig fart med ett kast helt enkelt.

    Snabbast klockade EDF modellen är Blade med HP220/30 motorer, men det drar iväg i pris på en sådan modell, för 1/3del av priset får man tex en Bullet som klarar samma hastigheter utan katapult.

    Vi skall fixa film på Bulleten, det finns på Hepf sida med Axi motorer, med de setuperna vi har satt i är mycket vassare med Cyclon EDF 2500 motorer, Sigma reglage och 4s EVO 25 ackar.

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Det låter mycket bra väntar med spänning på filmen

    Har tittar runt en hel del och läst en massa om olika edf plan.
    Jag har snöat in mig totalt på HET rc planen och av dem F104 starfighter,
    vilket flera har kunnat hand kasta och några har klockat sina plan i över ------>230kph<--- vliket ca motsvarar 415km/h.
    det verkar inte heller vara någon super extrem dyr setup eller och den var inte billig direkt.

    Läst mycket om den på rcgroups. Det folk verkar ha mest bekymmer med är linkaget till höjdrodret. Att det är för klent och går sönder i höga hastigheter.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=635315

    Har även sneglat lite på deras F20.

    Men vi får se vad det blir kanske slutar med något helt annat.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    ...F104 starfighter,
    vilket flera har kunnat hand kasta och några har klockat sina plan i över ------>230kph<--- vliket ca motsvarar 415km/h.
    ...öhhh..står det 230 kph så är det 230 km/t - står det 230 mph är det lite mera som sagt..närmare bestämt 370 km/t. Men även 230 km/t är rätt snabbt .. Det gäller att ha ett stort/långt fält om man inte bara skall få flyga i en konstant cirkel - och inte minst bra syn. M a o inget för en gamling som undertecknad...
    Hälsningar
    Roger
    PS: Vill du åka fort så kan ju detta också vara ett alternativ - [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Y3Z0pCVINX0"]YouTube - **Fast** F5D Pylon Racer[/ame] - dock liite dyrare än du tänkt dig, tyvärr..
    Senast redigerat av McRegor den 2008-08-31 klockan 09:23.

  12. #12
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ehh oj då jag tänkte att det var knop utav någon mystisk anledning men det är ju rätt som du säger
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Joacim - jag såg Bullet-kärran flyga i Ohamn och den var grym!

    Villken setup kördes den på?
    Är sugen på att köpa en sådan "kulighetsmaskin"

    Roger.

  14. #14

    Standard

    Setupen jag skrev ovan, Cyclon EDF 2500, Sigma reglage, FASST radio, FlightPower EVO 25 4s 2500. Lite större prop och EVO30 ackar så är den maxad

  15. #15
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Jag läser och tittar runt fortfarande. Nu funderar jag att göra en F104 som projektarbete + att jag hittade en kille som flygit planet i verkligheten.

    Hur gick det med filmen på bulleten Joacim???
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #16

    Standard

    Nja... det kanske kan fixas till helgen... sedan några dar extra, om inte annat så när FlightPower träffen den 27sep så kanske nån kan filma, då Tommy och kanske Mats planerar att flyga lite.

  17. #17
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Går flyga snabbt utan motor med, vara bara tvungen posta videon


    [ame="http://www.vimeo.com/988588"]Spencer Lisenby goes 333mph on Video. 357mph later in the day on Vimeo[/ame]


    //Matte

Liknande ämnen

  1. PNP plan
    Av Brandt i forum Elmodeller
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:10
  2. fpv plan
    Av uffe40 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 18:42
  3. plan
    Av per i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 20:22
  4. ABC-motor och extrem köld
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 18:07
  5. Extrem flight Yak 54 68"
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •