Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Små servon till gasen

  1. #1
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Små servon till gasen

    Skulle det funka att sätta ett 8g servo på gasen på en 82 4T?
    Eller är det stor risk att dom små servona vibrerar sönder.........
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Mathias..
    Småservon trivs nog inte med så vibrationerna som de blir från en bränslemotor. Men ett vanligt standardservo behöver ju inte kosta så mycket. tex FUTABA S3003 98kr på AirCpro.

    mvh Martin

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du absolut vill spara några gram i vikt så kan du säkert utan problem använda ett servo i storleksklassen 20 g. Att använda ett litet 8 g-servo känns dock mycket tveksamt med tanke på bl a servots dimensionering kontra de vibrationer som finns i en förbränningsmotorkärra.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej.
    Jag har i flera år kört med småservon till trotteln monterade nära motorn. Glöm bara inte gummibussningarna. Täta kabelgenomföringen med silicon.
    Exempel:
    6g servo till en Saito 56 i en Kyosho Tiger Moth.
    9g servo till en OS 120 FS i en Norseman.
    9g servo till en OS 70 FS i en Seabee

    //Kribe

  5. #5
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kribe Visa inlägg
    Hej.
    Jag har i flera år kört med småservon till trotteln monterade nära motorn. Glöm bara inte gummibussningarna. Täta kabelgenomföringen med silicon.
    Exempel:
    6g servo till en Saito 56 i en Kyosho Tiger Moth.
    9g servo till en OS 120 FS i en Norseman.
    9g servo till en OS 70 FS i en Seabee

    //Kribe
    Hej vilket fabrikat på servona har du använt?
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  6. #6
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Mathias,
    Den bättre centreringen och resolutionen i ett större servo 20 gram och uppåt är helt klart värt mer än vikt besparingen.
    Throttle kontroll är underbart

    /Niklas

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ja jag hade då inte satt ett sånt litet servo på gasen det ska vara stora starka servon då får du känna dig mer sällsam under flygningen o då snackar vi servon som väger runt 100gram 20grams servon är för dom som inte orkar cykla ölandsrundan

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Använder 7g-10g servon på trotteln på flera kärror (Bl.a Marutaka DC-3) utan problem.
    Har också ett HS 50 servo på gasen till en Super-Q-500 modell med Nelson LS motor. Använder stora JR gummikuddar under för säkerhetsskull.

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag använder inte microservon till trotteln. Miniservon har normalt sett avsevärt kraftigare växellåda, bätttre noggrannhet och tål vibrationer bättre. Visst, kan det fungera med microservon men varför chansa?

  10. #10
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Använder 7g-10g servon på trotteln på flera kärror (Bl.a Marutaka DC-3) utan problem.
    Har också ett HS 50 servo på gasen till en Super-Q-500 modell med Nelson LS motor. Använder stora JR gummikuddar under för säkerhetsskull.
    en Q-500 med microservo till gasen brrr nu blir jag faktis lite nervös...fast jag är ju ganska lättskrämd

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Använder 7g-10g servon på trotteln på flera kärror (Bl.a Marutaka DC-3) utan problem.
    Har också ett HS 50 servo på gasen till en Super-Q-500 modell med Nelson LS motor. Använder stora JR gummikuddar under för säkerhetsskull.
    Hej,
    Använder du ett sånt litet servo för att hålla minimivikten eller av annat skäl ? Måste du ändå vikta ner maskinen så borde det väl vara bättre att t ex använda robustare servon. Och i en standardkärra ser jag ingen anledning att chansa med ett litet servo gjort för en liten el-parkflyer. Mervikten på 10-12 g till ett avsevärt bättre servo lär knappast märkas..
    Bara mina funderingar hälsar
    Roger

  12. #12
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    en Q-500 med microservo till gasen brrr nu blir jag faktis lite nervös...fast jag är ju ganska lättskrämd
    Inte Q-500 Wesse, SUPER Q-500 nu talar vi nästan dubbla hastigheten

    Ja ja pylon killarna kör ändå bara på fullgas så en drevsallad eller raseri i en sådan maskin betingar inga tunga regnskurar.

    / 00

  13. #13
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Använder du ett sånt litet servo för att hålla minimivikten eller av annat skäl ? Måste du ändå vikta ner maskinen så borde det väl vara bättre att t ex använda robustare servon. Och i en standardkärra ser jag ingen anledning att chansa med ett litet servo gjort för en liten el-parkflyer. Mervikten på 10-12 g till ett avsevärt bättre servo lär knappast märkas..
    Bara mina funderingar hälsar
    Roger
    Jag ska nog skaffa et JR 8711 till gasen till min Edge med saito 82 åxå
    så kan jag såva lungt om natten
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #14
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Och nu till verkligheten!!! Ett digitalt standadservo få då bli bra eller??
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  15. #15
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Utmärkt val!

    Niklas

  16. #16
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Instämmer med Guru`n ovanför..Jag flyger en del tvåmotorigt och där är exakthet ett måste om man har tänkt sig att det ska surra någorlunda i synk..
    Såsom Futabafreak så gillar jag 3151 (dig) eller 3003(analogt) som gasservo..
    Att jaga vikt o pris på servon kan ibland vara att bita sig själv i r*ven,framförallt på större kärror och definitivt bensinare..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Att jaga vikt o pris på servon kan ibland vara att bita sig själv i r*ven,framförallt på större kärror och definitivt bensinare..
    Stämmer ganska bra för jag köpte nyligen fyra billiga servon och sparade några ören yppii!!
    Ena brann när jag slog på strömmen (4,8V) och luktade urk.
    Det andra slutade fungera när jag ställde in utslagen på flyget.
    De övriga gav jag bort för dom ska ej sitta i ett flyg utan i en båt som går sakta.

    Nu har jag blivit lite klokare igen.
    Senast redigerat av Mr X den 2008-09-03 klockan 12:06.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  18. #18
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Men vad för servo bör man ha på en 50cc bensinare till gasen?
    ska man ha metalldrev eller funkar det bra med plastdrev?
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  19. #19
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej igen,
    Jag använder oftast plastdrev då de uvecklar mindre glapp än metall dreven.
    Men det funkar bra med båda typer.

    // Nyroth

  20. #20
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej igen,
    Jag använder oftast plastdrev då de uvecklar mindre glapp än metall dreven.
    Men det funkar bra med båda typer.

    // Nyroth
    plastdrev pytts tur du inte flyger så mycket då...sånna som Torgny o jag som flyger dyngnet runt vi måste ha mettalldrev....

    mds 8711 till gasen låter super kör på det..

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Servon till gimbals?
    Av Ålänning i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 11:06
  2. Voltmatning till servon
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 19:52
  3. Servon till GP Yak 54 50cc?
    Av Ålänning i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 07:20
  4. Servon till SIG Wonder?
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 23:25
  5. Minska servo utslagen till gasen
    Av Casimir_rc i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •