Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: För säkerhets skull...

  1. #1

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Exclamation För säkerhets skull...

    Efter att ha fått ett finger uppsnittat av propellern börjar man helt klart tänka i säkerhetstermer med något större allvar än tidigare. Det är ju egentligen otroligt lätt att ofrivilligt komma åt trottelspaken på sändaren och bli i vägen för en rusande el-kärra. Det kan ju hända lika väl hemma på köksbordet som ute på fältet.

    Antar att jag inte är ensam om att göra denna reflektion, som ökar respekten för vad man håller på med några pinnhål.

    Det finns ju strömbrytare för RC-mottagaren, men hur är det med strömbrytare i el-motorkretsen...Jag känner att nu måste jag nog koppla in lite säkerhetsanordningar för att inte äventyra framtiden ytterligare.

    Stig
    Senast redigerat av Stig H. den 2008-09-02 klockan 12:48.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Stig,
    Detta var uppe för någon månad sedan.
    Här - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....0&postcount=12 - kan du läsa hur jag gjort för att ha trottelkanalen "desarmerad" fram till dess kärran skall starta.
    Och med mina fartreglage är det inget problem att ha mixern "aktiv" när man ansluter strömmen. Det är bara att tilldela denna funktion till lämplig switch så har du direkt minskat olyckrisken - om du använder den vill säga.. Jag "armerar" motorn när kärran står på backen och skall starta och "desarmerar" den när jag landat - innan jag lyfter upp kärran.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Den enkla lösningen är att fästa en gummisnodd i bärhandtaget på radion,dra den runt undersidan och sedan runt trottelspaken, funkar ypperligt! och enkelt!
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  4. #4
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Jag har ett Hyperion 55A fartreglage (ska ta reda på exakt benämning när jag kommer hem från jobbet) som har en brytare på sig. Den gör att du kan slå till och från strömmen i planet utan att koppla ur accen.
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...och se till att alltid ha en flaska CA-lim i toolboxen om olyckan trots försiktighet är framme. Limmar snabbt och enkelt ihop ett sår. Vill Ni skydda er ytterligare så lös upp en matsked salt i en liter vatten - så har man en bra vätska att spola rent ett sår med.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Tack för alla jättebra råd - möjligen med undantag av att strö "salt i såren".....

    Ska faktiskt installera både gummisnodd och dominant mixerfunktion alternativt reglage med brytare. Allt med bibehållen respekt för propellern. Även om man har både "hängslen och livrem" bör man nog inte invaggas i tron att man är 100%-igt säker.
    Senast redigerat av Stig H. den 2008-09-04 klockan 16:03.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En liten varning för strömbrytaren på reglaget...
    Risken finns att man "glömmer" att dra isär ack-sladden när man kommer till depån. Det går bra några timmar men missar man detta helt så brukar inte LiPo-acken vara så glad dagen efter (den dras ur av krypströmmar).
    Jag fick en gång ett gott råd av MFT-Johan om att ta bort strömbrytaren det första man gjorde och det rådet har jag nästan följt. Ni kan möjligen gissa vad nästan innebar..
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Med så låg salthalt som en matsked i en liter vatten svider det inte - det gör däremot kranvatten...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Plettenberg-försök

    Tack och lov läkte fingrarna rätt snabbt efter skarp prop-kontakt i höstas. Blev nyfiken på en notis i tyska Modellflug International som beskrev en ny säkerhets-switch i samband med el-drift. När jag kontaktade tillverkaren Plettenberg så vill man knappt kännas vid att man försökt sig på att göra någon sådan switch - än mindre sälja. Inte ett ord på deras hemsida. Man skyller på att den blev för komplicerad och dyr att framställa..... Konstigt egentligen att det ska ta sån tid för experterna att fixa något riktigt användbart för detta ändamål.

    Håll händerna högt
    Stig H.

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    skall väl kanske läggas till om ngn reagerade på at limma ihop sår med ca lim ! .. att var det inte under vietnam eller korea kriget jänkarna använde sig av just det fär att snabbt få ihop otäcka sår .. och att limmet ursprungligen togs fram för just det ändamålet !?? ... har för mig jag läst ngt om det på nätet eller i nån anna tråd ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har flera gånger lagt en droppe lim i något som annars börjat blöda inom nån minut på mina fingrar... funkar kanon... kanske inte så bra o göra, men det funkar! Sen när jag är på jobbet o handskas med exempelvis thinner (lackerare) så är det skönt att inte ha halvläkta sår o liknande, för jämför man så är salt i såren rena njutningen om man jämför med thinner....
    Våga vägra Powerbox!

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det som jag gör för att unvika detta är att om jag har möjlighet är att koppla in acken just innan jag skall starta eller taxa ut.

    Eller så bär jag modellen i höger hand och bär sändaren i vänster med tummen på trotteln där nere framför själva sticken på trotteln vilket blokerar att den åker upp. Har aldrig sändaren hängande i nackremen när jag bär en modell. Oavseett om det är en el eller bränsle.

    Sen är det alltid bra att tänka att motorn "snurrar" och behandla den därefter även fast det är el och den inte behöver snurra.

    Några små tips om man inte vill ha några mixningar eller andra mekaniska lösningar.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Krille och alla andra,
    Läs gärna posten jag länkade till lite högre upp i denna tråd - alltså denna - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....0&postcount=12
    Jag använder denna mix på alla mina elkärror och det fungerar strålande.
    Har mixern aktiv vi uppstarten och slår inte av den förrän kärran står på fältet klar att starta. När jag landat aktiverar jag den igen.
    En annan positiv bieffekt för mina elseglare är att jag styr timern för "total flygtid" med samma switch - alltså ingen annan timerswitch att tänka på att slå igång. Motortid-timern styr jag ju via trottelspaken så även den kommer alldeles automatiskt..
    Personligen kör jag denna "säkerhetsswitch" på både Futaba FF-9 och FF-10 men jag skulle tro att det fungerar på de flesta computer-sändare.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Nix mix

    Tyvärr verkar det som om den fiffiga mixmetoden inte går att få till för den som har en lågbudgetvariant av RC-anläggning. Åtminstone har jag inte lyckats med min Futaba 6EX 2,4Ghz.

    Stig

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig H. Visa inlägg
    Tyvärr verkar det som om den fiffiga mixmetoden inte går att få till för den som har en lågbudgetvariant av RC-anläggning. Åtminstone har jag inte lyckats med min Futaba 6EX 2,4Ghz.
    Stig
    Hej,
    Jag har visserligen ingen sån radio men kollade ändå lite i manualen för din radio - borde inte Pmix1/2 fungera ? Om du väljer trottelkanalen (3) som både Master och Slave samt sätt "%" till -100. Välj sen vilken omkopplare som skall styra denna mix. Det är möjligt att det inte fungerar men i grunden är ju detta en mycket enkel mixfunktion så det borde funka...
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Wink Trägen vinner

    Tack Roger,
    Ditt inlägg fick mej att pröva på nytt. Det fungerar ju ! När jag försökte tidigare i höst ville den inte mixa kanal 3.

    Gummisnodd runt trottelspaken, ett fast tumgrepp samt mixad kanal. Måste ha höjt säkerheten med åtminstone 60%....

    Hälsningar
    Stig

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Stig,
    Kul att det fungerar. Jag kör som sagt detta på alla mina elkärror och sen man fått in rutinen att slå om switchen så fungerar det jättebra.
    Hälsningar
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •