Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: S hr vart lttningen

Standard S hr vart lttningen

Brorsan och jag har gnat t oss motor lttning. Motor ltning vad menar han. Jo jag tog min ASP 91 och la den p vgen och den visade 583 g utan avgassystem. Jag vill ha en lttare motor och jag brjade med att skaffa en ny dremel och lite slipstift hr skall det lttas.
    Dom tyngsta sakerna har lttas och alla kylflnsar i huset har tagits bort samt en hel del annat har slipats bort.

Vevaxeln har blivit mycket mindre och lttare.

Fodret har ftt sig en ltt tuch av dremeln men jag vgade inte ta ngot mer p den.

Kolven eller schweizer osten har ftt en massa hl och om du undrar om dom sm hllen i toppen s r det meningen att luften skall pressas ner till kolvringen och pressar d ut den emot fodret fr att f en bttre ttning r det tnkt i varje fall.

P detta stt har motorn ftt sig en lttning till 533 g och mlet r ntt 50 g lttare motor.
    Vi har test krt motorn och den uppvisar inga vibrations problem och med en graupner prop. 14/7 s fick vi uppmtt 8000 varv.

Nu skall jag bara f tag p ett plan att stta den i.

Ja jag vet att det finns lttare motorer att kpa men det r alltid lite roligare att f ngot som man gjort sjlv att fungera och fungerar det gr det. Dock s r det mycket jobb med all slipning men det har det varit vrt!

Standard

Har idag bestllt nya laget till motorn samt en ny kam.
    Det r konstigt att man kan misshandla en motor s mycket utan att den visar ngra som helst frsmringar. Jag trodde att lttningen av vevaxeln skulle ge vibrationer men nadda inget sdant.
    Jag trodde att lttningen av kolven skulle ge smmre effekt men snarare s vart det mer kompression n innan (kanske tack vare hllen i toppen av kolven). Genom att ta bort kylflnsarna s tnkte jag att motorn skulle bli fr het men ndu det r samma vrme som innan. Kan man ta bort ngot mer??? kom gjrna med frslag.

Bestllde dock inga dyra lager som jag hade tnkt d dom kostade nstan lika mycket som motorn och d vart det ngra billigare lager.
    Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
    Ni lser vl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

Standard

Hur kom du fram till att den gav bttre komp nu? Fingerschpitzgefhl inkl placeboeffekt, eller uppmtt?

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Ja det dr var ju ett nytt stt att frstra en motor
    //Tobbe

chrisvss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    141
    Jobb
    Beteendevetare p arbetsfrmedlingen
    Klubb
    Vmfk

Standard

Kanske skulle prova det p v70:in med tanke p soppapriserna, Ltt =bra.
    Mnniskan r det enda djur som har trkigt.

Standard

Att motorn gav bttre komp vart med Fingerschpitzgefhl inkl placeboeffekt, Den har gtt rtt s mycket och innan jag gjorde den hr lttningen s var kompet inte s bra.
    Fick tips av en dragracing kille att dom har sm hl i kolvarna ner till kolvringen.

Motorerna r nog vldigt verdimitonerade ifrn fabrik s jag tror att man kan vldfra sig ganska duktigt p dom.

Vntar in lager samt kamaxel och sedan skall jag bestlla ett plan till den.
    Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
    Ni lser vl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

Liknande mnen

1. Vart r wesse
    Av per i forum Allmnt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2013-01-25, 19:03
  2. Vart ska man ka fr att f frid?
    Av wesse i forum Allmnt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-01-01, 19:34
  3. Hej Vart ska man brja.