Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Så här vart lättningen

  1. #1

    Standard Så här vart lättningen

    Brorsan och jag har ägnat åt oss motor lättning. Motor lätning vad menar han. Jo jag tog min ASP 91 och la den på vågen och den visade 583 g utan avgassystem. Jag vill ha en lättare motor och jag började med att skaffa en ny dremel och lite slipstift här skall det lättas.
    Dom tyngsta sakerna har lättas och alla kylflänsar i huset har tagits bort samt en hel del annat har slipats bort.

    Vevaxeln har blivit mycket mindre och lättare.

    Fodret har fått sig en lätt tuch av dremeln men jag vågade inte ta något mer på den.

    Kolven eller schweizer osten har fått en massa hål och om du undrar om dom små hållen i toppen så är det meningen att luften skall pressas ner till kolvringen och pressar då ut den emot fodret för att få en bättre tätning är det tänkt i varje fall.

    På detta sätt har motorn fått sig en lättning till 533 g och målet är nått 50 g lättare motor.
    Vi har test kört motorn och den uppvisar inga vibrations problem och med en graupner prop. 14/7 så fick vi uppmätt 8000 varv.

    Nu skall jag bara få tag på ett plan att sätta den i.

    Ja jag vet att det finns lättare motorer att köpa men det är alltid lite roligare att få något som man gjort själv att fungera och fungerar det gör det. Dock så är det mycket jobb med all slipning men det har det varit värt!
    ________________________
    Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
    Ni läser väl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

  2. #2

    Standard

    Har idag beställt nya laget till motorn samt en ny kam.
    Det är konstigt att man kan misshandla en motor så mycket utan att den visar några som helst försämringar. Jag trodde att lättningen av vevaxeln skulle ge vibrationer men nadda inget sådant.
    Jag trodde att lättningen av kolven skulle ge sämmre effekt men snarare så vart det mer kompression än innan (kanske tack vare hållen i toppen av kolven). Genom att ta bort kylflänsarna så tänkte jag att motorn skulle bli för het men nädu det är samma värme som innan. Kan man ta bort något mer??? kom gjärna med förslag.

    Beställde dock inga dyra lager som jag hade tänkt då dom kostade nästan lika mycket som motorn och då vart det några billigare lager.
    Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
    Ni läser väl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

  3. #3

    Standard

    Hur kom du fram till att den gav bättre komp nu? Fingerschpitzgefühl inkl placeboeffekt, eller uppmätt?

  4. #4
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Ja det där var ju ett nytt sätt att förstöra en motor
    //Tobbe

  5. #5
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Kanske skulle prova det på v70:in med tanke på soppapriserna, Lätt =bra.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  6. #6

    Standard

    Att motorn gav bättre komp vart med Fingerschpitzgefühl inkl placeboeffekt, Den har gått rätt så mycket och innan jag gjorde den här lättningen så var kompet inte så bra.
    Fick tips av en dragracing kille att dom har små hål i kolvarna ner till kolvringen.

    Motorerna är nog väldigt överdimitonerade ifrån fabrik så jag tror att man kan våldföra sig ganska duktigt på dom.

    Väntar in lager samt kamaxel och sedan skall jag beställa ett plan till den.
    Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
    Ni läser väl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

Liknande ämnen

  1. Vart är wesse
    Av per i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 19:03
  2. Vart ska man åka för att få frid?
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 19:34
  3. Hej Vart ska man börja.
    Av wohlfie i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:22
  4. Vart tog han vägen sen?
    Av Mr J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •