Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 97

Ämne: Bosön innomhus

  1. #61

    Standard

    Jag förstår inte varför det skall vara så förbenat svårt att lägga ut brevet till allmän beskådan så varje enskild själv får läsa vad som står i försökringsbrevet. Det förvånar mig att man "låser ner" sig i egna skrivningar och tolkningar. Om nu landets klubbar har egna försäkringar tillika RCFF försäkringen och i grunden är den samma, varför har man strypt den och med vems mandat har man gjort det? Är det inte bra att ha en försäkring som gynnar modellflyget och inte en som förkrångligar det hela?

    Lite offtopic men eftersom bokis länkade till just den delen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #62
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    http://www.modellflygforbund.se/t2.a...&x=1&a=1139338
    Jag tolkar detta som att jag kan flyga hos Lasse en gång per år efter att han har bett om lov sen är det kört..Kanske feltolkat?
    Det är endast om du skall ha möjlighet att utnyttja SMFF:s ansvarsförsäkring som du behöver föranmäla osv.

    I övrigt sker flygning på egen risk eller genom personlig försäkring
    t.ex den som du oavsett om du önskar eller ej får dig tilldelad via
    medlemskap i RCFF.

    Finns det ingen lokal föreskrift som säger annat på det fält du
    vill besöka så är det fritt fram vad jag kan förstå.

  3. #63

    Standard

    Oestling vad jag förstår med denna nya text man tagit fram så vill man unvika att en person går med i en klubb och konstant tar med 5 kompisar som sedan "obehörigt" nyttjar försäkringen, detta har också lett till uttalande i bla MFN om "andra som utnyttjar" våran försäkring. Hade det inte varit bättre för modellflygsverige om man istället löst problemet med dessa gratisflygare än att begränsa försäkringen så pass att det blir krånligare att hantera frågan?

    I denna fråga tycker jag att man gjort en höna av en fjäder men samtidigt inte löst grundproblemet?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #64
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Oestling vad jag förstår med denna nya text man tagit fram så vill man unvika att en person går med i en klubb och konstant tar med 5 kompisar som sedan "obehörigt" nyttjar försäkringen, detta har också lett till uttalande i bla MFN om "andra som utnyttjar" våran försäkring. Hade det inte varit bättre för modellflygsverige om man istället löst problemet med dessa gratisflygare än att begränsa försäkringen så pass att det blir krånligare att hantera frågan?

    I denna fråga tycker jag att man gjort en höna av en fjäder men samtidigt inte löst grundproblemet?
    Grundproblemet var just försök till obehörigt utnyttjande av försäkringen
    och avisering om betydligt höjda premier från försäkringbolagets sida.
    Problemet löst - frid på jorden.

  5. #65


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oestling Visa inlägg
    Grundproblemet var just försök till obehörigt utnyttjande av försäkringen
    och avisering om betydligt höjda premier från försäkringbolagets sida.
    Problemet löst - frid på jorden.
    Hej,
    Avhåller mig från övriga delar av denna diskussion men det kanske trots allt varit bättre att ta en höjning av premien istället för denna närmast "kontraproduktiva" begränsning. Om jag inte minns helt fel så låg SMFFs totala kostnader för alla försäkringar runt 25.000 kr/år häromåret. Delar vi detta med säg 7.000 medlemmar så blir det ca: 3,60 kr per medlem och år av de totalt 330 kr/år som vi seniormedlemmar betalar (=de allra flesta). M a o - även en fördubbling av försäkringspremien borde rymmas i den nuvarande medlemsavgiften.
    Ursäkta att jag avvek från trådens rubrik men eftersom försäkringen varit en del av diskussionen så tog jag mig den friheten..
    Bara mina 5 ören hälsar
    Roger

  6. #66

    Standard

    Öppettider och priser



    Öppettider
    Vardagar 08.00-21.30
    Helger 08.00-21.00

    Priser


    Hallar idrottshuset
    Bollhallen
    A/B-plan
    A & B-plan
    Kampsportshallen
    Poolen

    Multihallen
    Måndag-fredag 15.00-21.30
    Lördag-söndag 08.00-21.00

    Föreningar
    350:-/tim
    300:-/tim
    600:-/tim
    200:-/tim
    400:-/tim


    1600:-/tim (hel hall)
    800:-/tim (halv hall)
    Övriga
    400:-/tim
    350:-/tim
    800:-/tim
    300:-/tim
    500:-/tim


    2000:-/tim (hel hall)
    1000:-/tim (halv hall)
    Måndag-fredag 08.00-15.00
    800:-/tim (hel hall)
    500:-/tim (halv hall)
    2000:-/tim (hel hall)
    1000:-/tim (halv hall)
    Dagpass idrottshuset
    Inkl. friidrottshallen, styrkelhallen och poolen

    50:-
    40:- (10 pers-)
    20:- (barn under 12 år)
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #67

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Öppettider och priser



    Öppettider
    Vardagar 08.00-21.30
    Helger 08.00-21.00

    Priser


    Hallar idrottshuset
    Bollhallen
    A/B-plan
    A & B-plan
    Kampsportshallen
    Poolen

    Multihallen
    Måndag-fredag 15.00-21.30
    Lördag-söndag 08.00-21.00

    Föreningar
    350:-/tim
    300:-/tim
    600:-/tim
    200:-/tim
    400:-/tim


    1600:-/tim (hel hall)
    800:-/tim (halv hall)
    Övriga
    400:-/tim
    350:-/tim
    800:-/tim
    300:-/tim
    500:-/tim


    2000:-/tim (hel hall)
    1000:-/tim (halv hall)
    Måndag-fredag 08.00-15.00
    800:-/tim (hel hall)
    500:-/tim (halv hall)
    2000:-/tim (hel hall)
    1000:-/tim (halv hall)
    Dagpass idrottshuset
    Inkl. friidrottshallen, styrkelhallen och poolen

    50:-
    40:- (10 pers-)
    20:- (barn under 12 år)
    Det ser konstigt ut här ovan så här är länken till deras priser för föreningar och övriga. Vilka är dom övriga förmodligen dom som inte är anslutna till ett förbund = finns inget förbud således från Bosöns eller riksidrottsförbundets sida! utan bara av dem som arrangerar det hela. Varför inte ta en symbolisk avgift (kaffe pengar) istället för ett blank nej. Så typiskt svenskt
    p.s Jag har tagit upp denna hobby på nytt med min minsta son 14 år. Det är sånt här som får en att tappa tron på att man ska hålla på med det här över huvudtaget.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  8. #68
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  9. #69
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det ser konstigt ut här ovan så här är länken till deras priser för föreningar och övriga. Vilka är dom övriga förmodligen dom som inte är anslutna till ett förbund = finns inget förbud således från Bosöns eller riksidrottsförbundets sida! utan bara av dem som arrangerar det hela. Varför inte ta en symbolisk avgift (kaffe pengar) istället för ett blank nej. Så typiskt svenskt
    p.s Jag har tagit upp denna hobby på nytt med min minsta son 14 år. Det är sånt här som får en att tappa tron på att man ska hålla på med det här över huvudtaget.
    __________________
    /Matte
    Det är ju det vi försökt påtala sedan början av denna tråd - det är upp till den förening som hyr lokalen att sätta villkoren för vem som får delta. Hade RCFF hyrt lokalen hade ALLA naturligtvis varit välkomna. Vi hade låtit våra egna medlemmar komma in gratis men tagit ut en liten summa för icke medlemmar. Inget märkvärdigt med det.

    Det som är problemen är de ständiga försöken från SMFF:s håll att med alla medel försöka tvinga modellflygare att gå med i deras förbund. Detta görs genom att exempelvis tolka försäkringsvillkoren på sitt eget sätt (så att de egna medlemmarna får sämre villkor), hota med att Luftfartsstyrelsen kommer att inskränka modellflyget, att sätta fältvillkor ute i klubbarna med krav på förbundstillhörighet, att omyndigförklara sina medlemsklubbar genom att kräva att gäster till den lokala klubben ska anmälas till förbundet. Dessa själviska åtgärder försätter hyggligt folk i pinsamma och oönskade situationer. Hur kan man någonsin försvara ett sådant handlande från sitt förbund?

    Som sagt tidigare - man kan bjuda sina egna medlemmar på gratis fika, men man låser inte dörren.

    Matte, backa inte ur - tala om för din son att han själv kan fundera och ta ställning till hur saker och ting fungerar i samhället.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #70
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Jag föreslår att vi flyttar diskussionen om teknikaliteter
    och skillnader i världsuppfattning till en tråd under ämnet debatt.

    Det känns som att förutsättningarna för flygning på Bosön
    i SLM:s regi är utredda både en och två gånger vid det här laget?

    Om något ändrar sig så må väl valfri representant från
    arrangerande förening meddela detta här.


  11. #71

    Standard

    Jag måste ändå också tillägga att lägga ner stridsyxan och tala igenom detta internt inom berört förbund, jag tror många fler kan acceptera 100:- per kväll mot att som nu kräva medlemskap, jag tror att fler kommer att vända i dörren än chans till fler nya medlemmar. Vi skall bejaka att flertalet inte har deltagit i denna debbat, eller läst dito och följt med utvecklingen, tillika ens vet vad rcff är och vill man nu skrämma bort även dem så är det ju upp till arrangören...

    Hypotetiskt antalet RCFF:are som flög under under 2007/2008 i bosön kan nog räknas på en elller två händer, däremot vill jag påstå att antalet icke organiserade var betydligt fler?

    Man måste år 2008 acceptera att man inte vill tillhöra ett förbund, jag har flertalet kompisar som spelar inneandy 1 gång i veckan, inte vill de betala till innebandyförbundet bara för man "måste" ! De spelar ibland mot andra i gemensamt bokade lokaler bara för att det är skoj, inte är det snack om förbund å försäkringar där heller, man gör det för att det är roligt!

    Vakna föreningssverige! Det är dags att öppna upp det fria sinnet och acceptera hur samhället ser ut!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #72
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är ju det vi försökt påtala sedan början av denna tråd - det är upp till den förening som hyr lokalen att sätta villkoren för vem som får delta. Hade RCFF hyrt lokalen hade ALLA naturligtvis varit välkomna. Vi hade låtit våra egna medlemmar komma in gratis men tagit ut en liten summa för icke medlemmar. Inget märkvärdigt med det.

    Det som är problemen är de ständiga försöken från SMFF:s håll att med alla medel försöka tvinga modellflygare att gå med i deras förbund. Detta görs genom att exempelvis tolka försäkringsvillkoren på sitt eget sätt (så att de egna medlemmarna får sämre villkor), hota med att Luftfartsstyrelsen kommer att inskränka modellflyget, att sätta fältvillkor ute i klubbarna med krav på förbundstillhörighet, att omyndigförklara sina medlemsklubbar genom att kräva att gäster till den lokala klubben ska anmälas till förbundet. Dessa själviska åtgärder försätter hyggligt folk i pinsamma och oönskade situationer. Hur kan man någonsin försvara ett sådant handlande från sitt förbund?

    Som sagt tidigare - man kan bjuda sina egna medlemmar på gratis fika, men man låser inte dörren.

    Matte, backa inte ur - tala om för din son att han själv kan fundera och ta ställning till hur saker och ting fungerar i samhället.

    Ove och Bokis!
    Stora ord! Men det är långt till handling!!

    Börja med att HYR LOKALEN SJÄLVA!
    Jag tror att det skulle uppskattas av medlemmarna.

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-18 klockan 21:48.

  13. #73
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du tyckte Lasse att jag skulle kolla fakta först..Det har jag gjort hittils..
    Lokalen hyrs ut till vem som helst och i detta fallet så kommer pengarna från SLM och i slutändan från våra skattsedlar.
    På din uppmaning så tittade jag lite till och tydligen så är SLM uppe på någon slags observationslista också för att medlen inte i tillräckligt stor utsträckning har gått till ändamål som var avsedda(ungdomsverksamhet).
    Antar att ett SMFF meeting inte hör dit heller..Eller vad man nu ska kalla det hela..
    Men det har fått pengar ändå hittils..
    Stora ord? Tycker jag inte,men att ifrågasätta revirtänkande som bäst föredatum gick ut för 20 år sen,det ser jag inget fel i..
    Jag tänker inte ljuga om hur många ungdomar vi är för att få bidrag,den hobbyn jag har uppfyller inte kraven för dessa häromkring men jag tycker det är synd att utestänga folk från ett så trevligt initiativ som Bosön o sen försöka sälja medlemskap i dörren för o få in dem i ledet..Är det det bästa argumentet för ett förbund så är det illa.. Läs MATBOS inlägg ovan..
    Vi ska ,hoppas jag ,ha ett sammankomst så småningom och jag skulle inte ställa upp på det om jag visste att inte alla var välkomna..Oavsett tillhörighet eller oberoende..
    Senast redigerat av bokis den 2008-09-18 klockan 21:59. Anledning: Kommatecken är viktiga!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #74
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Du tyckte Lasse att jag skulle kolla fakta först..Det har jag gjort hittils..
    Lokalen hyrs ut till vem som helst och i detta fallet så kommer pengarna från SLM och i slutändan från våra skattsedlar.
    På din uppmaning så tittade jag lite till och tydligen så är SLM uppe på någon slags observationslista också för att medlen inte i tillräckligt stor utsträckning har gått till ändamål som var avsedda(ungdomsverksamhet).
    Antar att ett SMFF meeting inte hör dit heller..Eller vad man nu ska kalla det hela..
    Men det har fått pengar ändå hittils..
    Stora ord? Tycker jag inte,men att ifrågasätta revirtänkande som bäst föredatum gick ut för 20 år sen,det ser jag inget fel i..
    Jag tänker inte ljuga om hur många ungdomar vi är för att få bidrag,den hobbyn jag har uppfyller inte kraven för dessa häromkring men jag tycker det är synd att utestänga folk från ett så trevligt initiativ som Bosön o sen försöka sälja medlemskap i dörren för o få in dem i ledet..Är det det bästa argumentet för ett förbund så är det illa.. Läs MATBOS inlägg ovan..
    Vi ska hoppas jag ha ett sammankomst så småningom och jag skulle inte ställa upp på det om jag visste att inte alla var välkomna..Oavsett tillhörighet eller oberoende..
    Bokis!
    Eftersom du alltid vill ha sista ordet så ska du få det i den här Kalle Anka! debatten.
    För nu åker jag till Tyskland till nåt som är betydligt roligare JET POWER!!!

    Bokis!
    Ett tips från en som har varit med i gamet ganska länge!
    (15 år som arrangör av diverse Meetings,Tävlingar,Mässor,Träffar.)

    Om du tror att du kan marknadsföra RCFF genom att själv bara flyga och ha kul så kan jag upplysa dig om att det absolut inte håller i längden.

    Du bör nog jobba mer aktivt för medlemmarna på andra plan också, inte bara låta andra "eldsjälar" oavsett förbund,föreningar arrangera meetings,träffar som du kan åka o glänsa på.

    Med andra ord! Gör nåt själv!

    Mvh
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-21 klockan 20:56.

  15. #75
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Gnäll inte på Bokis!Han är bland dom som bäst hjälpt,tipsat o gjort PR för modellflyg på det här forumet.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  16. #76

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Åh jag som bara vill flyga lite flygpplan..... åhhhhhh

  17. #77
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Gnäll inte på Bokis!Han är bland dom som bäst hjälpt,tipsat o gjort PR för modellflyg på det här forumet.
    Lasse
    Lasse !
    Styrelsearbete för medlemmarnas bästa måste vara mer en att figurera på forumet och flyga på träffar och meetings som andra förbund och föreningar arrangerar?

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-18 klockan 23:56.

  18. #78
    warbens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    304
    Jobb
    Livsförbättrare
    Klubb
    Östhammars mfk

    Standard

    Tjena Lasse!
    Låter bra med Jetpower, jag hakar nog på nästa år. Måste erkänna att efter Ivves provflygning med jet gav lite lust. Kan Ivve så kan jag!! När det gäller den här tråden kan jag tycka att den tappat fokus. Gyld startade den som en information om inomhusflyg på Bosön. Därefter meddelar arrangören att endast medlemskap i SMFF gäller för flygning på Bosön. Som motivering ges RF och FSF. Arrangör av en träff kan naturligtvis själv bestämma vilka som skall inbjudas. Jag tror dock att Landstinget eller för all del SMFF inte har för avsikt att stödja tvångsanslutningar ala' 70 och 80 talet. Numer har väl till och med facket, ssu, socialdemokraterna samt bokklubbarna upphört med detta. Så poängen som jag ser det är, ordna gärna en träff för SMFF anslutna men inte med Landstingspengar avsedda för ungdomar.
    Bara mina funderingar
    Tobbe

  19. #79
    warbens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    304
    Jobb
    Livsförbättrare
    Klubb
    Östhammars mfk

    Standard

    Tjena igen Lasse,
    Apropå styrelsearbete så hade jag varit väldigt nöjd med att se Bengt Lindgren , Lasse Nilsson, Pelle Scherdin osv aktiva på både forum och med flygning på meetings!
    Bara mina tankar igen.
    Tobbe

  20. #80
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av warben Visa inlägg
    Tjena igen Lasse,
    Apropå styrelsearbete så hade jag varit väldigt nöjd med att se Bengt Lindgren , Lasse Nilsson, Pelle Scherdin osv aktiva på både forum och med flygning på meetings!
    Bara mina tankar igen.
    Tobbe

    Som arrangör och deltagare så har jag sett alla dessa herrar på diverse meetings denna säsong.
    Angående forums deltagandet så tycker jag dom gör rätt i att inte engagera i såna här Kalle Anka debatter där alla kastar skit till höger o vänster (även jag)

    Tobbe din gamla get!
    Nu måste jag dra!!!!!!


    Polaren!
    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-19 klockan 00:15.

Liknande ämnen

  1. Gör inte range test innomhus
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 00:26
  2. innomhus premiär
    Av Dick i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 09:48
  3. Innomhus!
    Av zabull i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 18:20
  4. Bosön 21/12
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 08:41
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •