Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 97

Ämne: Bosön innomhus

  1. #21
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Njae Lasse,vad jag menar är att SLM står för fiolerna dvs. du o jag via skattsedeln(pengarna kommer från stockholms landsting) och jag tvivlar på att de var tänkta att användas med den motiveringen som SMFF har lagt in!
    Sen tycker jag att du ska använda vanlig text,det ser lite gapigt ut när du använder stora bokstäver och svär(jag tror de flesta kan läsa vanlig textstorlek här)
    I fjol så pröjsade vi glatt en extraslant eftersom vi inte var med i SMFF och jag skulle kunna tänka mig att betala 330 spänn i inträde om jag får garantier på att dessa pengar stannar i SLM och jag slipper medlemskap i SMFF..
    Oestling,jmfr gärna med ifjol,då var vi där hela bunten,dock inte när SMFF själva höll i evenemanget,tycker dock att eftersom SLM står för fiolerna som jag skrev så borde väl inte modellflygare som helhet portas?
    Bokis!
    Vad vet du om den motiveringen SMFF lagt in?

    Lasse P

  2. #22
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Oestling,var inte där när SMFF hyrde Bosön förra året,däremot de ggr som SLM höll i det..Ser fortfarande en viss skillnad i det..Dock så var vapendragaren Hanke där när SMFF höll sitt inomhusflyg där..Han filmade där och jag tror att den filmen ligger här den med..
    Lasse att jag (och andra också) ber dig att inte "skrika " som det kallas ,det får du nog köpa..
    Och du får gärna hjälpa mig med fakta om jag har fel,förklara gärna! Jag är ganska påläst om vad SLM är,är du?
    Ok, Bokis jag kan ha blandat ihop filmerna men jag förstår fortfarande inte
    varför vissa anser att SMFF är otrevligare än digerdöden?

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Motivering? FSF? Jodå och jag begriper anledningen,det gäller o pissa revir!Men varför står det då i SLM:s kalender? Som jag sa tidigare,jag var där när SLM höll i det,det tackar jag för..Lasse .läs Hankes inlägg så tror jag du förstår vad SLM är också,det är du o jag som står för fiolerna för att pengarna ska gå till ungdomsverksamhet..Titta gärna på filmen Östling länkar till så syns det ganska väl hur många ungdomar SMFF hade där,Warbens son,en polare till honom och en till som jag inte kände igen..
    Senast redigerat av bokis den 2008-09-17 klockan 21:52.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus .
    Om det inte blir föööör många deltagare, (den e ju inte lika stor som Bosön), kan jag låna gympahallen på jobbet graaaatis.... men bara för RCFF:are....närå, skoja ba´, alla e välkomna !!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #25

    Standard

    Oestling bokis var inte där han jobbade den helgen. Jag, warben, henry, byrådirektörn och emil från LCF var där.

    Vad gäller SLM så står det i ett tjänsteutlåtande från SLL daterat 2008-02-05 från Enheten för kultur- och föreningsstöd diare nr KUN 2008/2 följande om SLM:

    Stockholms Läns Modellflygförbund (SLM) är ett distriktsförbund för modell-flygklubbar som bedriver ungdomsverksamhet. SLM stöder klubbarna genom att utbilda ungdomsledare och arbetar dessutom för spridning av kunskap om modellflyg och ökad säkerhet i samband med utövandet.

    Sveriges Modellflygförbund är en nationell organisation där SLM ingår och är den riksorganisation som representerar landets modellflygklubbar. Den ska vara en viktig stöttepelare för att inspirera och utveckla svenskt modellflyg.

    Modellflyg delas in i tre huvudgrenar Friflyg, Linflyg och Radioflyg. Friflyg är att flyga med modeller som flyger utan kontroll från piloten. Linflyg är att flyga med modeller som kontrolleras med linor och flyger inom en halvsfär. Radioflyg är att flyga med modeller som kontrolleras med radio-styrning.

    SLM har lokala föreningar (klubbar) i 20 av länets kommuner. Klubbarna har ett integrerat arbete med deltagare i olika åldrar. AMA Cub-sektionen är en avdelning inom speciellt utvalda klubbar där det inte tas ut någon medlemsav-gift. Meningen är att ungdomar där när de känner sig mogna skall slussas vi-dare in i en klubb. Ett speciellt kurspaket finns för juniorer där de först med hjälp av instruktör skall ta RC-certifikat och sedan få hjälp att bygga, trimma och flyga modeller.


    Dokumentet i original
    http://www.sll.se/Handlingar/kultur_...ioner_2006.pdf

    SLM är finansierat genom bidragspengar till Ungdomsverksamhet inom Sthlm läns modellflyg klubbar från sthlm läns landsting.

    Vad FSF bidrar med och inte kan man läsa här, och vad ja kan se så finns inga eskningar från SLM på inomhus bidrag...
    http://www.flyg-fritt.se/idrottslyft...t_projects.php
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus .
    Vi har en herrklubb på tisdagana i Täby, kostnad 360:-/tim så sthlm omr e lite dyrare...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oestling Visa inlägg
    Ok, Bokis jag kan ha blandat ihop filmerna men jag förstår fortfarande inte
    varför vissa anser att SMFF är otrevligare än digerdöden?
    Jag tror mig veta att ingen av oss tycker så, vad man inte gillar är dessa ihop blandningar av de regler som passar bäst för att på största möjliga sätt sätta käppar i hjulet för RCFF. Vilket också leder till dessa ihop kokningar om bidrag, regler mm hela tiden.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #28
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Östling ,det är lugnt,no hard feelings alls!
    Jag ogillar inte SMFF som företeelse men det sätt det drivs på om man som jag är lite intresserad och letar reda på vad som händer och vart pengarna går..Jag kan ju få ha mina käpphästar jag med?
    Och det var första gången jag tittade på filmen du länkade till o såg på den,ca 20 st var där och av dessa var en tredjedel ur min bekantskapskrets här..Stänger man inte ute de som vill flyga oavsett tillhörighet så blir skaran betydligt större(se SLM arrangemanget)
    För mig kvittar det vad eller om man tillhör något när man flyger hos mig,ska det inte vara så? Ska jag fråga om man tillhör en speciell grupp först? Heder år Micke Hansson som sliter med detta,det har jag skrivit förr..
    Vill nån av er flyga i de föreningar jag är med i så är ni helt enkelt välkomna! Skulle aldrig falla mig in o porta någon..
    De som har varit här har inte klagat!
    Jag brukar försöka bjuda på mig själv o det jag har,har även haft ynglingar här o kört dubbelkomando med för o fresta in dem..
    Men det är en gubbsport vi har..

    Gimbo,din undran: Det kanske finns en bättre förklaring på varför än den jag har men det tvivlar jag på..
    Lasse kanske har en?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    Standard

    Boule är kul.

    puss å kram

    mvh Glenn
    Jaha

  10. #30

    Standard

    Hej Bokis och ni andra som undrar

    Jag ska försöka bena ut problematiken lite.

    SLM består av Stockholms läns modellflygklubbar anslutna till SMFF
    SMFF en del av Flygsportförbundet, och hur tokigt det än kan verka så lyder flygsportförbundet under Riksidrottsförbundet.

    Bosön tillhör Riksidrottsförbundet

    Mycket riktigt Bokis, så kommer X mängd pengar till SLM från landstinget i Stockholm, för att bedriva ungdomsverksamhet. Som Hanke redogjort för tidigare.(tyvärr så finns det en övre åldersgräns för ungdom som ej gäller ”vuxna med barnasinnet kvar”) SLM har då via SMFF och RF bokat Bosön, detta för att kunna få rabatt på hallhyran.

    Mot bakgrund av detta så måste du vara med i en klubb/förening som är ansluten till RF för att få deltaga.

    Så vitt jag förstår av dina inlägg har du ett personliga agg mot SMFF och deras styrelse och paragrafer. Du har då gjort valet att lämna en förening/klubb som tidigare var RF-ansluten i hopp om att hitta lyckan på annat håll.

    Nackdelen i just detta fall är ju att du inte kan deltaga på Bosön pga avsaknat RF-medlemskap. En konsekvens som fritt valts.

    I just detta fall kanske det var dumt att lämna SMFF (trots paragrafer etc) då kick-backen från RF är en subvention på ca 1000 kr/timme i hallhyra. Och oavsett om min förbundsavgift om 330 kr. försvinner i ett svart hål, som någon skrev, så tycker jag att man får mycket tillbaka för den avgiften. I varje fall är det mycket pengar för mig som jag slipper lägga ut
    Tyvärr måste jag meddela att du inte kan vara enskilld medlem i SLM utan du måste vara med i en SMFF ansluten klubb eller MFK Direkt. Således tillfaller de 330 kronorna SMFF

    Som jag ser det finns det flera valfria lösningar på detta

    · Svälj stoltheten och gå med i MFK-direkt, kom och flyg och ha kul.
    · Tjura vidare över nån paragraf som varken du eller jag kan göra något åt, och låt bli att flyga på Bosön
    · Anslut RCFF till SMFF så är ju problemen ur värden, RCFF´s idé att verka för sport/hobbyflyget är kalas

    Flyg väl och försiktigt Rolle

  11. #31
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Innan du går ut med dina påståenden!!
    Ta reda på fakta!
    Känns inte som om jag ska ta ställning i tjafset mellan framför allt dig och Bokis just nu... Känns bara tråkigt att man tar till relativt hårda ord i en debatt som borde kunna skötas snyggare från de flesta inblandade i trådar både här och på andra forum.

    Jag är inte insatt i hur SLM är uppbyggt så jag känner mig inte insatt, och jag misstänker att detta gäller de flesta som läser detta.

    Därför ber jag snällt och vänligt om att du eller någon annan som är insatt i all fakta redovisar den på ett bra och sakligt sätt utan påhopp mot varken person eller förbund så att även vi andra ej insatta i faktan kan ta del av den.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  12. #32
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat
    Från tråden att måla in sig i ett hörn


    Jag skrev att SMFF troligen uppfyller kraven för att få ta del av "ungdomspengarna". Och är så fallet - är det väl en oerhört ineffektiv fördelning.

    Fakta och vision är den vardag vi alla lever i. Fakta var vi står idag - Vision var vi strävar efter att befinna oss imorgon.

    Och mycket riktigt, som det skrivs här i debatten, är det väldigt få ungdomar inom modellflyget - vilket minimerar möjligheterna för "ungdomspengar". Hela RF:s upplägg bygger på ungdomsverksamhet, vilket ju gör att det är ganska onödigt att tillhöra den organisationen om man Nöjesflyger. Alltså är klubbarna utlämnade åt sig själv och de kommunala anslagen som finns att söka. Och det har ju ingenting med RF - FSF och SMFF att göra. Nu och i framtiden får alla klubbar fortsätta vara sin egen lyckas smed och ordna det så bra som möjligt för sig själv. Och ett sätt är att dra ner på sina kostnader och betala en avgift som rimmar med vad man får tillbaka.

    Mvh
    Ove

    Bokis!
    Får jag fråga?
    Varför överhuvudtaget tjafsa om SLMs,SMFFs arrangemang när man läser vad Ove skriver i en tidigare tråd som har rubriken att måla in sig i ett hörn (passar väldigt bra i detta sammanhang!)

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-17 klockan 22:58.

  13. #33
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Motivering? FSF? Jodå och jag begriper anledningen,det gäller o pissa revir!Men varför står det då i SLM:s kalender? Som jag sa tidigare,jag var där när SLM höll i det,det tackar jag för..Lasse .läs Hankes inlägg så tror jag du förstår vad SLM är också,det är du o jag som står för fiolerna för att pengarna ska gå till ungdomsverksamhet..Titta gärna på filmen Östling länkar till så syns det ganska väl hur många ungdomar SMFF hade där,Warbens son,en polare till honom och en till som jag inte kände igen..
    Citat
    Sveriges Modellflygförbund är en nationell organisation där SLM ingår och är den riksorganisation som representerar landets modellflygklubbar. Den ska vara en viktig stöttepelare för att inspirera och utveckla svenskt modellflyg.


    Bokis!
    Frågan är om du har läst det?

    Hälsningar
    Lasse Palm

  14. #34
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Mot bakgrund av detta så måste du vara med i en klubb/förening som är ansluten till RF för att få deltaga.
    Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?

    Eller se det som en värvningskampanj och ett arbete att föra modellflyget framåt - då ska väl alla vara välkomna...

    Så ser RCFF på de arrangemang vi har varit inblandade i och de som planeras i framtiden.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  15. #35
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?

    Eller se det som en värvningskampanj och ett arbete att föra modellflyget framåt - då ska väl alla vara välkomna...

    Så ser RCFF på de arrangemang vi har varit inblandade i och de som planeras i framtiden.

    Mvh
    Ove

    Ove!
    Jag tycker att det framgår klart och tydligt att det är en ungdoms satsning från SLM och SMFF där "alla" är välkommna på dom villkoren som står i inbjudan.

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-18 klockan 00:07.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?


    Mvh
    Ove
    Där har du säkert rätt Ove, uthyraren vill bara ha in sin hyra. Men om man nu gjort upplägget med att få RF att ta en del av hyreskostnaden så kanske finns något krav som skall uppfyllas. Kan inte verifiera detta då jag tycker det är för sent att ringa hem till folk å fråga.

    Men vad är det egentliga problemet. RCFF har ju valt att stå utanför och på så sätt avsagt sig intresset av att ta del av den kaka som finns. Enkelt, är man inte med och betalar blir man utan. Trist, men verklighet.

    Att kalla det för PR eller värvarjippo tror jag inte på. Det är fel årstid. Eventuella ungdommar som inte håller på med hockey, innebandy, scouter, simning mfl sporter och aktiviteter är mycket lätt räknade. I varje fall i den här delen av landet. Värre är det nog ute i landet och fram för allt i de mindre orterna. PR och värvning, tror jag, sker främst på vår och sommar på hemmafältet, meetings och dylika happenings som Skaladagarna, Arvika, Ripa-veckan etc när andra aktiviteter utom fotboll har sommarlov

    Rolle
    Senast redigerat av Rolle den 2008-09-17 klockan 23:32.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej

    Återigen ett faktafel av Ordföranden i RCFF .
    Bosön är inte en komunal anläggning utan drivs av Riksidrottsförbundet.
    http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=59


    Mvh Heliuffe

  18. #38
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tack alla... Nu förstår jag frågan "varför" som jag ställde.
    Senast redigerat av gimbo den 2008-09-17 klockan 23:46.

  19. #39
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus .
    Sigun!
    Du är kul du!

    Hälsningar
    Lasse Palm

  20. #40
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heliuffe Visa inlägg
    Hej

    Återigen ett faktafel av Ordföranden i RCFF .
    Bosön är inte en komunal anläggning utan drivs av Riksidrottsförbundet.
    Var i är faktafelet denna gång då?
    Citat Ursprungligen postat av AM
    Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?
    Han påstår väl heller inte att det är en kommunal anläggning?
    Tolkar det som om han frågar ifall andra principer råder i det geografiska området Lidingö än i övriga kommuner i landet.


    Faktafel eller tolkningsfel?


    Jag tror många försöker leta mer mellan raderna än vad som egentligen skrivs. (inget ont menat enbart mot dig Heliuffe. Mer menat generelt).
    Detta gäller nog speciellt den debatt som råder mellan förbunden, för den debatten verkar komma in i mer eller mindre varje tråd numera.


    Jag startade denna tråd med frågan om datum.
    Såvitt jag kan se det så är den frågan besvarad! Således borde denna tråd kunna stängas för ytterligare inlägg (även om jag personligen gillar debatt).

    Men vi har ju en avdelning i detta forum som handlar om just debatter där vi ska kunna föra diskussioner om bland annat förbunden.

    Känns som debatten kanske skall fortsätta där.

    Och i så fall kanske man kan läsa vad folk skriver, och inte vad man vill att någon skall skriva bara för att leta något att hacka på. Detta gäller många som just nu deltager i debatten. Kanske även mig själv, varpå åtminstone jag ska försöka tänka på sakligheten i mina inlägg.

    Någon mer än jag som önskar en snyggare och trevligare ton i debatten framöver?

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

Liknande ämnen

  1. Gör inte range test innomhus
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 00:26
  2. innomhus premiär
    Av Dick i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 09:48
  3. Innomhus!
    Av zabull i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 18:20
  4. Bosön 21/12
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 08:41
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •