Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Lite frågor om radioval och val av Jet

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard Lite frågor om radioval och val av Jet

    Hej,

    Jag har lite frågor om vilken radio som skulle vara ett bra val om jag ska köpa en ny. Tanken är att skaffa mig en Skymaster F-16.

    Jag vill ha en sändare med 2.4 ghz. Jag har en Spectrum DX7 idag men vill inte att en "magic box" skall lösa detta utan jag vill ha så många kanaler som behövs. Hur många behövs minst?

    Jag har tittat på JR DSX 9 samt Futaba 10x. Förutom att Futaban har en kanal mer, Är det någon bra att ha funktion jag missar om jag köper en JR
    eller tvärt om?
    Vad är det för skillnad på JR 12x 2,4ghz och Futabas båda 12 kanalare?

    Min andra fråga rör val av plan. Jag har alltid gillat F-16 så mycket talar för att det blir en sån men jag har läst en hel del på andra forum om starka rekommendationer om att man bör börja med en F-15 då flygegenskaperna är än bättre. Hur är det med den saken? och hur är det att börja med en F-18?

    Såg även att det går att ta hem begagnade jets från www.jetsrc.com är det någon som har erfarenhet av det?

    Mycket tacksam för svar
    Micke

  2. #2

    Standard

    Får folk på mig men ja tror nog att du klara dig med DX7:an, annars skulle ett bra val vara en JR DSX9 för att då passar din nuvarande mottagare, byter du till futaba så funkar bara Futaba mott...

    Beroende på modell du köper och hur många servon du behöver styr ju också lite vad du behöver för radio. Räkna med att turbinen tar 2 kanaler, höjd, sida, skev, flapps, broms så borde du klara dig på 7K?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    350
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej Micke.
    Du bör även ha en kanal till ställen och en till nosställsstyrningen.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Folk får på Hanke o 7 kanaler är för lite tycker jag..Har du börjat med JR så fortsätt där så kommer dina mottagare till nytta...Spaltade upp det :
    1.skev
    2.höjd
    3.trottel
    4.sida
    5.ställ
    6.flaps
    7.en till för motorn ,då har du grunderna men..
    8: tex broms?

    Det blir ett aber o få till det ,det går att komma runt med "dividers" som delar en kanal o gör det till fyra t.e.x med egna ändläges justeringar o reverserare..
    Allt går,jag kör min tvåmotoriga tigercat med 8 kanaler men det är bökigt..
    Mycket är "tillbaka till basic",att jag får mekaniskt ställa 4 st klaffservon så de går exakt lika över en kanal..Som sagt,det går men är trixigt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Tack för svaren. Bör kanske skaffa en JR DSX 9 i alla fall.
    Vad är anledningen till att en 2.4 ghz måste vara CE märkt? Är de strypta, kortare räckvidd i EU?
    /Micke

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Micke Å Visa inlägg
    Hej,

    Jag har lite frågor om vilken radio som skulle vara ett bra val om jag ska köpa en ny. Tanken är att skaffa mig en Skymaster F-16.

    Jag vill ha en sändare med 2.4 ghz. Jag har en Spectrum DX7 idag men vill inte att en "magic box" skall lösa detta utan jag vill ha så många kanaler som behövs. Hur många behövs minst?

    Jag har tittat på JR DSX 9 samt Futaba 10x. Förutom att Futaban har en kanal mer, Är det någon bra att ha funktion jag missar om jag köper en JR
    eller tvärt om?
    Vad är det för skillnad på JR 12x 2,4ghz och Futabas båda 12 kanalare?

    Min andra fråga rör val av plan. Jag har alltid gillat F-16 så mycket talar för att det blir en sån men jag har läst en hel del på andra forum om starka rekommendationer om att man bör börja med en F-15 då flygegenskaperna är än bättre. Hur är det med den saken? och hur är det att börja med en F-18?

    Såg även att det går att ta hem begagnade jets från www.jetsrc.com är det någon som har erfarenhet av det?

    Mycket tacksam för svar
    Micke
    Hej , har själv köpte en JL F-18 av Lasse Palm. Har inte byggt ihop den ännu, men jag har pratat med en som flyger en likadan. Han säger att den är väldigt snäll att flyga samt landa. Så vi får väl se om han har rätt...hehe. Det är mitt första jet. Blir nog Futaba 10 kanalaren för mig, Det brukar ju alltid gå två kanaler till höjd och skev, iaf för mig. Lycka till.
    Caliber 30 FT*Såld*
    Caliber 5 OS50 Hyper
    Lancair ES OS91 Surpass
    Katana S DL-50
    F/A-18 Blue Angels JET
    Futaba FF9
    CBR1000RR-08

  7. #7

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Hej,
    Intressant med F-18. Du får uppdatera på forumet om hur det går.
    Jag får kanske i alla fall kolla in JR 12x. DSX 9:an verkar kunna bli full på en gång.
    Tack för alla tips.
    /Micke

  8. #8

    Standard

    Jag skulle nog fundera igen på futaba 10 kanalaren då den har samma mjukvara som FF9, dvs den är klart begränsad i vad man kan göra. Tro inte att den har samma funktioner som 12FG, T12 eller T14, vill inte vara besservisser men många tror att det är samma funktioner/mjukvara i dem och blir besvikna! Om du har möjlighet så kläm å känn på en först!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Micke Å Visa inlägg
    Hej,
    Intressant med F-18. Du får uppdatera på forumet om hur det går.
    Jag får kanske i alla fall kolla in JR 12x. DSX 9:an verkar kunna bli full på en gång.
    Tack för alla tips.
    /Micke
    Spektrum/JR har ju den fördelen att man inte har gjort något special med mottagarna och kan således använda alla kanler, 14 kanalaren som är till 12FG/T12/T14 har ju lite hyss för sig så det är klokt att gå vidare med en JR i ditt fall om du har en massa mottagare redan.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Jag kör min JET med en Futaba FF9a och det funkar bra men alla kanalerna går åt.
    2 sidoroder
    2skevroder
    2höjdroder
    1ECU
    1 landställ
    1 hjulbroms
    1luftbroms
    1 noshjul med gyro
    ev rökpump
    Som sagt det går att få ihop med ett fåtal kanaler som bokis skriver men man tappar många bra funktioner/fineser, mitt tips 9kanaler eller mer. /Mulder
    Senast redigerat av mulder den 2008-09-15 klockan 23:08.
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  11. #11
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Spektrum/JR har ju den fördelen att man inte har gjort något special med mottagarna och kan således använda alla kanler, 14 kanalaren som är till 12FG/T12/T14 har ju lite hyss för sig så det är klokt att gå vidare med en JR i ditt fall om du har en massa mottagare redan.
    drhanke kan du utveckla vad du menar med " 14 kanalaren som är till 12FG/T12/T14 har ju lite hyss för sig " /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  12. #12

    Standard

    Tydligen kan servon som behöver mer än 2.7V späning få problem med Futabas 14-kanals mottagare

    Mer info hos Futaba
    Powered by Joy and a LiPo pack

  13. #13
    jobexs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej Micke

    Efter att snart ha avslutat första säsongen med Jet, så kan du få några tankar från mig.

    Jag hade en Graupner MX 22 sedan tidigare, så på sändarsidan var det inget problem, men efter att ha köpt en kraschad modell insåg jag ganska snart att mitt problem var servoingångarna som inte skulle räcka. Jag behövde 13 stycken.

    Efter att ha räknat och funderat, så föll valet på en Weatronic mottagare 35 Mhz(finns även 2,4). De har 20 servoingångar, inbyggd powerbox, dubbla scannermottagare, uttag för dubbla accar, elektronisk strömbrytare och på de större modellerna inbyggt gyro och GPS. Loggfunktion på SD kort, som du kan kolla i PC efter flygning.

    Bara att plugga in servon nästan hur som helst och sen ställa in allt i PC programvaran med USB kabel ansluten.

    Nu använder jag 9 kanaler, kunde kommit ned till 8 om jag bara använt 1 till motorn och kanske ned till 7, om jag skippat luftbromsen(har knappt använt den ändå).

    Kan vara ett sätt att komma ned i kanaler, men ändå ha full koll på alla servon, samt att den känns säker att använda med dubbla mottagare och dubbla accar.

    Hoppas inte jag stökat till det ännu mer för dig nu.

    Mvh Johan Bengtson

    PS. Har en JL F15 byggsats över om du är sugen DS.

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Hej Jobex,
    Tack för tipset. Verkar vara en bra lösning. Då skulle jag kunna använda en JR DSX 9 samt en Weatronic. Såg dock inget på deras hemsida om 2.4 ghz system. Ska kolla vidare. Klart jag är sugen på en JL F-15 men jag måste tacka nej. Får bli en F-16 lite längre fram i tiden. Ångrar jag mig hör jag av mig.
    /Micke

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej, välj en radio med många kanaler, 10 eller 12 man vill gärna använda separata kanaler för olika roderytor, i min F15 ser det ut så här.

    skev
    skev
    höjd
    höjd
    trottel
    motorkontroll
    ställ
    hjulbroms
    sidroder
    noshjulsstyrning, bra att ha för att trimma separat
    klaff
    klaff

    totalt 12 utgångar på mottagaren använda.

    Hade en 9 kanalers radio i en Harpoon tidigare och alla 9 gick åt.

    I min Rafal från feibao använder jag 9 kanaler.

    Jag har en Futaba TF 12 och tycker den räcker till, skulle inte vilja ha en med mindre än 10 kanaler.

    Vad gäller flygetyg så kolla runt lite grann, finns många bra fabrikat, Fly eagle Jets har en läcker F16 i lämplig storlek för en P80.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  16. #16
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Hej!
    Till min F-16 som är i skala 1/8 (Jet Legend) använder jag

    2 kanaler till stabbhalvorna
    1 kanal för skevroder
    1 kanal till sidroder
    1 kanal till noshjulsstyrning
    2 kanaler till turbinen som är en Jet Cat P-60 (det går även att köra turbinen med endast en kanal)

    1 kanal till landställ som även är mixad med Jet-tronic ventiler samt en door sequencer för att öppna och stänga luckorna i rätt ordning.

    Hjul bromsarna är mixad med en Jet-tronic ventil som påverkas när jag ger fullt dykroder.

    Till den här modellen så använder jag inte klaff

    Jag använder även navigeringsljus till modellen, dom är mixade med start av turbin (trottel)

    Bygger du en större F-16 skulle jag rekommendera Weatronics nya 2,4 mottagare som kommer att lanseras inom en snar framtid.

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TB-196 del.jpg 
Visningar:	411 
Storlek:	19,1 KB 
Id:	1072   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TB-169.jpg 
Visningar:	390 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	1073   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TB-018.jpg 
Visningar:	387 
Storlek:	24,8 KB 
Id:	1074   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TB-022.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	1075   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TB-203del.jpg 
Visningar:	381 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	1076  

    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-17 klockan 06:12.

  17. #17
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Fina bilder Lasse. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  18. #18
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    Fina bilder Lasse. /Mulder
    Hej speciellt sista bilden är läcker
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  19. #19
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjusiga bilder Lasse! Håller med,den sista var fin..
    Nu får nog nån snart förklara för mig vad jag ska med en Weatronic till..
    Oki,det gör det hela mycket dyrare men vad är vitsen?
    Att skaffa något som har pejl på strömförbrukning gillar jag men resten?
    det kanske finns en bra förklaring?
    Hugade,förklara!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20
    jobexs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Finns säkert de som kan ge dig bättre argument än jag Bokis, jag har bara en säsongs erfarenhet av Weatronic, men gillar dem skarpt.

    Håller inte riktigt med om att det blir dyrare, men det beror ju på hur man räknar, jag jämförde med: 1 bra SPCM mottagare(egentligen 2), 1 Powerbox, 2 "magic box" för servon, 1 eller 2 kraftiga strömbrytare, kommer inte ihåg exakt priserna, men fördel Weatronic.

    20 fria servoingångar som du dedikerar hur du vill mot din sändare, kopplar ihop servon och synkar dem, gör alla justeringar typ DR/EXP osv.

    Finns mycket mer att säga men för mig kändes säkerheten viktig, dubbla mottagare med dubbla antenner som scannar av och väljer den med bäst mottagning, samt det du nämner med dubbla accar.

    Mvh Johan Bengston

Liknande ämnen

  1. Har en del frågor, ang bl.a. FPV
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 18:15
  2. lite nooby frågor om fläktflyg och tillbehör
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 09:01
  3. Lite frågor om kablar/ ellära
    Av SteffeB i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •