Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Lite frågor om radioval och val av Jet

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Micke Å Visa inlägg
    Tack för svaren. Bör kanske skaffa en JR DSX 9 i alla fall.
    Vad är anledningen till att en 2.4 ghz måste vara CE märkt? Är de strypta, kortare räckvidd i EU?
    /Micke
    Köper du en 12X ifrån tex USA är den inte godkänd för bruk i Sverige, köper du en från Japan så gäller det samma så vitt jag vet dessutom kör det en annan standard som kallas DSM-J
    så då måste du köpa japanska mottagare, dvs alla Spektrum och de "vanliga" JR 2.4Ghz kommer inte fungera.

    Okonfirmerade rykten säger att den skall dyka upp här i Svedala nu i slutet av September men huruvida det stämmer kan man väl bara hoppas på.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Tack för det.
    Ja, vi kan väl bara önska att den kommer snart. har fått bra kritik i på Amerikanska forum. Får även vänta på en Weatronic 2.4 ghz som tydligen ska komma den med.
    /Micke

  3. #23
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tjusiga bilder Lasse! Håller med,den sista var fin..
    Nu får nog nån snart förklara för mig vad jag ska med en Weatronic till..
    Oki,det gör det hela mycket dyrare men vad är vitsen?
    Att skaffa något som har pejl på strömförbrukning gillar jag men resten?
    det kanske finns en bra förklaring?
    Hugade,förklara!
    Bokis!
    Jag ser bara fördelar med en Weatronic!
    Info finns på Weatronics hemsida

    http://www.weatronic.com/cms/index.php?lang=en

    Hälsningar
    LassePalm

  4. #24
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.

    Ser ingen fordel med WEATRONIC mere.
    I min stora Cessna hadde jag en 10-20R på 35 MHz.
    Dette var får å fordele alle store servoer på hver sin kanal.
    Med Futabas nya 2,4GHz er det ingen vits med Weatronic mere.
    Nå fordeler jag alle servoene på hver sin kanal og dette går utmerkt.
    Bruk de 5-6 tusen kronene på noe helt annet.


    Mvh. Johnny.

  5. #25
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Hei.

    Ser ingen fordel med WEATRONIC mere.
    I min stora Cessna hadde jag en 10-20R på 35 MHz.
    Dette var får å fordele alle store servoer på hver sin kanal.
    Med Futabas nya 2,4GHz er det ingen vits med Weatronic mere.
    Nå fordeler jag alle servoene på hver sin kanal og dette går utmerkt.
    Bruk de 5-6 tusen kronene på noe helt annet.


    Mvh. Johnny.
    Det beror på vad man behöver!

    Vill du ha gyron på alla axlar,dubbla strömkällor,välja ack typ, Gps, koppla in 20 st,typ JR 8911 servon (klarar av förbrukning på totalt 32 amp) ,programmera sekvenser typ Ställ/luckor, välja mellan 4,8v eller 6v, programmera headig lock på alla gyron,multibox funktion på alla kanaler,mm

    Men som sagt!
    Allt beror på behovet man har!

    Hälsningar
    LassePalm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-22 klockan 21:39.

  6. #26

    Standard

    oj måste man ha gyro när man flyger med weatronic?

    Skämt å sido lassa weatronic är bra till en sak, loggning! Hastighet, höjd å inte minst störningar för det har man med en weatronic, jag har tre st gyro varianter å när ja böt till 2,4 futaba så var märkligt nog alla konsiga saker som hände i luften borta...? Min Ucdo Giant som ja har som test plattform har ja nog aldrig flygit utan att nått märkligt inträffat.

    Deras relativt täta uppgraderingar av mjukvaran bådar heller inte gott, en sådan produkt skall tex inte ha några bugg uppgraderingar som det hittils kommit minst två av! Varav den ena relativt viktig då den hanterade hur ackarna switchades.

    Jag har också bevittnat ett antal krascher, senast i arvika två st som av någon anledning tappade radio kontakten, Johhny som skriver var salig på sin box tills vi fick han å byta, lika där nu kan han flyga utan probs.

    Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att weatronic är lika som multiplex

    Men var man blir salig på sin sak och man skall använda det man anser fungerar bra och gör att man känner sig så säker som möjligt. I mitt eget fall med mina tre boxar så är de loggers numera, warben skall bli utsatt för en loggning på mussen så vi slipper diskutera efter varje flygning hur snabb den är (efter bokis inrådan)...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #27

    Standard

    Såg att det frågades om vad det är för skillnad på tex 10C och 12FG, denna artickel kanske kan vara till hjälp, som förklarar de olika för och nackdelarna mellan 10C 12FG 14MZ.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=911139

  8. #28
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    oj måste man ha gyro när man flyger med weatronic?

    Skämt å sido lassa weatronic är bra till en sak, loggning! Hastighet, höjd å inte minst störningar för det har man med en weatronic, jag har tre st gyro varianter å när ja böt till 2,4 futaba så var märkligt nog alla konsiga saker som hände i luften borta...? Min Ucdo Giant som ja har som test plattform har ja nog aldrig flygit utan att nått märkligt inträffat.

    Deras relativt täta uppgraderingar av mjukvaran bådar heller inte gott, en sådan produkt skall tex inte ha några bugg uppgraderingar som det hittils kommit minst två av! Varav den ena relativt viktig då den hanterade hur ackarna switchades.

    Jag har också bevittnat ett antal krascher, senast i arvika två st som av någon anledning tappade radio kontakten, Johhny som skriver var salig på sin box tills vi fick han å byta, lika där nu kan han flyga utan probs.

    Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att weatronic är lika som multiplex

    Men var man blir salig på sin sak och man skall använda det man anser fungerar bra och gör att man känner sig så säker som möjligt. I mitt eget fall med mina tre boxar så är de loggers numera, warben skall bli utsatt för en loggning på mussen så vi slipper diskutera efter varje flygning hur snabb den är (efter bokis inrådan)...

    Gyro på x/y axeln inbyggt i mottagaren - Kanon!
    Nytta med gyro!
    Jag förstår att du inte behöver gyron på din U-can-do, eller? he, he
    Men en del av våra Jetmaskiner bör och ska absolut inte flygas utan gyron (precis som originalen).

    Själv har jag inte sett något haveri p.g.a. en Weatronic.
    Har varit runt i Europa på diverse meetings, tävlingar och mässor och kan bara konstatera!
    Toppen av Europas Jetpiloter använder Weatronic , dessutom använder många av Europas ledande UAV tillverkare Weatronic när farkosterna ska styras visuellt.
    Det kan inte bero på att de är så dåliga som du vill göra gällande!

    Frågan för mig är mer hur du har gjort din installation/programmering av mottagaren i modellen?
    Har du använt sprötantenn, vibrationskyddat mottagaren och haft rätt avstånd från annan elektronik ombord (tändsystem).

    Små störningar har vi på alla 35 MHz mottagare, skillnaden är att på Weatronic loggas dessa och man kan se dem efteråt på datorn.

    Buggar har vi Jetflygare också upptäckt! Men ingen av dessa har orsakat något haveri, vad jag vet!
    Håller med dig att det känns mindre bra med dessa buggar, men det viktigaste är att dessa åtgärdads och inte har orsakat något haveri.

    Angående Weatronic 2,4 GHz vet jag inte mer än det som står på hemsidan!

    Men självklart får alla göra och tycka som de vill.

    Själv kommer jag att flyga mina jetmodeller med både 2,4 GHz och 35 MHz beroende på diverse behov.


    Hälsningar
    Lasse Palm

    Bilderna nedan är på AMTs nya Ultra Bandit som flögs av Dave Shulman på Jet Power 2008.

    P.s. Jag tror inte AMT (Bennie) stoppar i skit grejer! På en modell som kostar cirka 200 000 skr
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pampa 2008 002.JPG 
Visningar:	174 
Storlek:	118,6 KB 
Id:	1257   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pampa 2008 004.JPG 
Visningar:	179 
Storlek:	119,5 KB 
Id:	1258   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yt62422.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	1259   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mr40953.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	1260  
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-09-25 klockan 20:25.

  9. #29
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.

    Den 11. aug. i år fikk jag en e-mail fra Weatronic angående deres nya system. 2,4GHz.
    Med dette systemet måste man også skifte modulen i sin radio. Alså ha en modul fra Weatronic vist dette skal prate samme språk.
    Jeg fårstår de som bruker dette systemet i sine fly som koster.
    Jeg kjenner mange som bruker dette systemet og jeg brukte det jo selv i min stora Cessna. Hadde jeg ikke hatt Futaba 12FG men ett annet merke radio hadde jeg valgt det nye systemet fra Weatronic. Det er faktisk det sikreste systemet man kan kjøpe til fly.
    Går faktisk i tankene å bygge en stor Airbus 330 med to turbiner og da MÅ jeg ha dette systemet, helst med gyro. Har flydd jet og det er ikke så vanskelig som mange tror.
    De koster bare mye mere, de svinger til samme side som fly med propell.

    Mvh. Johnny.

Liknande ämnen

  1. Har en del frågor, ang bl.a. FPV
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 18:15
  2. lite nooby frågor om fläktflyg och tillbehör
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 09:01
  3. Lite frågor om kablar/ ellära
    Av SteffeB i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •