Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Efterträdare till Futaba 10C?

  1. #1

    Standard Efterträdare till Futaba 10C?

    Vet någon när det kommer en riktig 9-10 kanals 2.4G radio från Futaba? Är det något på gång? Den som finns nu känns som en övergångsmodell med tanke på antennmontering, minnesmodul etc.

    Med all respekt för er som redan har köpt en Futaba 10C.
    Senast redigerat av drjoshua den 2008-09-16 klockan 11:52.
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  2. #2

    Standard

    Jag har sett modifiering på Graupners 2.4G där ägaren dragit antennen "invärtes" i sändaren. Alltså inifrån modulen, genom skalet och upp där en antenn ska sitta. Ovanpå alltså!

    Har någon sett en sån moddning på Futaba 10C?

    Ju mer jag tittar på sändaren desto mer grotesk ser modulen ut. På 12FG ser det betydligt bättre ut. Undrar varför?
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har givetvis inget svar på din ursprungliga fråga men 10C är ju en modulsändare som är uppbyggd på Futabas "gamla" sändarmodul i motsats till 12/14-modellerna som har en helt ny modulstandard.
    Skall den följa den gamla standarden och fungera med både 35/36/40/72 MHz (och kanske andra frekvensområden) samt dessutom klara 2,4 GHz så blir det säkert svårt att undvika antennen på baksidan. Fördelen med det gamla systemet är ju att det finns 3:e-partsprodukter - och för mig personligen är det avgörande eftersom jag flyger mitt "el-skit" med Assans 2,4 GHz-system sedan tidigare i min gamla FF-9-sändare och gärna vill fortsätta med det även med min nya sändare. Sen kan jag flyga med FASST i större modeller där jag kanske inte till 100 % litar på Assans parkflyer-system - även om det hittills fungerat till 100 %.
    Den som inte är nöjd med 10C har ju sitt fria val att välja någon av 12/14-modellerna så jag måste nog tillstå att jag inte riktigt förstår din ursprungliga fråga.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag funderar jag med vad du menar med en "riktig"? Tycker att detta är en bra lösning så man kan använda sina 35 mottagare i fortsättningen med som Mcrulle beskriver..
    Definiera gärna grotesk..Vi har 10 ,12 o 14 här och enda nackdelen är att man kan bryta av antennstumpen när man lägger ifrån sig den och har antennen nedåt..
    Att dra ut antennen på det sätt som du beskriver är inte helt lyckat eftersom man då kan peka på mottagaren med antennen när man flyger och det är just det man vill undvika,man får hoppas att de har tänkt till i fallet Graupner för annars är det inte bra...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    McRegor: Säger dig 5000 kronor något? :-) Jag vet, jag är helt enkelt för snål att unna mig en 12 eller 14. För mig som redan har alla mina mottagare i 2.4G struntar jag i moduluppbyggnaden helt egentligen. Min 6EX har helt enkelt blivit för trång i modellminnet och jag behöver mer plats. Jag tycker 10C ligger i lagom prisklass för mig.

    Grotesk: Den ser inte ut som min 6EX när det gäller antennen. Klart att jag förstår modulprincipen, bara att jag har ingen nytta av den. Men varför kan inte antennen gå innanför handtaget på 10C som på12 och 14?

    Problemet med antennen mot modellen förstår jag inte. Min 6EX har ju antennen ovanpå. Är det samma problem där?
    Senast redigerat av drjoshua den 2008-09-25 klockan 18:28. Anledning: Stavfel
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jo,den antennen är ledad o ska alltid peka mot dina fötter när du flyger,har med radiovågor o 2.4 o göra..
    Jag förstod inte grotesk riktigt,till skillnad från din 6:a så är detta just en modulradio,därav utförandet och lösningen..Det kommer säkert en "ren" 2.4 men då får du vänta ett bra tag..Personligen så stör inte detta modulsystem mig ett dugg,det var nog därför jag inte förstod dig riktigt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Vad är det som säger att 2,4 GHz är den slutliga lösningen ? När jag köpte min FF-9 för 6,5 år sedan så fanns inte ett uns skrivet om 2,4 GHz-tekniken för RC-bruk. Trots detta flyger jag idag med min gamla FF-9 och 2,4 GHz. Samma kanske gäller om 3-4 år...då kanske vi har ännu ett nytt system - vem vet ..
    Dessutom - som jag nämnt tidigare så kör jag idag 35 MHz, 2,4 GHz Assan och snart även Futaba 2,4 GHz för de lite bättre kärrorna. Jag kan alltså via modulsystemet anpassa ambitionsnivån - för "el-skit" kör jag billiga Assan-systemet - men skulle jag t ex vilja börja med bensinmotordrivet så kan du vara säker på att det blir Fasst och för alla mina gamla kärror som fungerar bra med 35 MHz så fortsätter jag med det. I mina ögon helt suveränt men visst kan man tycka olika ! Sen tycker även jag att det är "hål i huvudet" av Futaba att inte använda t ex SD-minneskort istället för deras gamla Campac-teknik. Men det är en annan fråga...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Lipo till Futaba 8FG
    Av cyberpete i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 19:42
  2. Tips på Fun-Jet efterträdare
    Av rc9 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 12:45
  3. Futaba FF8 programmering till J35
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:54
  4. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 12:20
  5. Spektrum till Futaba C10
    Av Lelle i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •