Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: kanada unionville beaver 8´

  1. #1

    Standard kanada unionville beaver 8´

    Hej

    Jag har köpt en begagnad DHC beaver-2 byggd från en unionville byggsats den är 8fot i spv (ca:2,45m).
    Tidigare ägaren hittar inte igen ritningen så nu undrar jag om det är någon som har ritning och skulle kunna se vars tyngdpunkten ska vara och hur stora utslag dom rekomenderar?

    Jag ska köra med en XYZ 26cc bensinare och ska tillverka pontoner till den för att kunna njuta av kärran på sjö också.

    Skulle vara kul att veta vilka servon som ni valt eller skulle välja till den här kärran.

    Jag lutar åt att använda futaba 3001 och hitech 425 på höjd o sida sen på skev o klaff är jag inte lika säker, antingen använder jag mina trogna hitech 422 eller så blir det nya futaba av någon modell.

    Tips mottages tacksamt.

    Mvh Mats J
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00518.jpg 
Visningar:	519 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	542   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00593.jpg 
Visningar:	493 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	543  
    Senast redigerat av Mats J den 2008-07-25 klockan 09:35. Anledning: Kanske för elakt skrivet
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Hej o grattis till en lite annorlunda modell. Sikta in dig på standardservon - det räcker gott. OBS inga servon (till höjd o/eller sida) i stjärtpartiet - det leder bara till ännu mera bly i nosen. TP bör ligga inom intervallet 25% - 30% från LE och med tanke på det korta nospartiet får du räkna med att lägga till vikter för att kunna få balans på TP-läget.

    En vek del i konstruktionen är vinginfästningen - har du möjlighet så bygg in ett skapligt vingrör. Stöttorna är viktiga o inte enbart till för syns skull på Unionvilles modeller.

    Har byggt o flugit Unionvilles Beaver, Turbo Beaver (på hjul o tofflor) o Otter. Samliga flyger alldeles utmärkt. Lycka till med bygget.

  3. #3

    Standard

    Tack för infon.
    Jag har hunnit testflyga den med XYZ26cc bensinaren (alldeles för mycket köra med) och dessutom prövat att tappa ena vingstöttan (som om jag inte var nog nervös) nödlandningen gick bra men nu sitter en O.S120 FS i nosen plus att jag ska modda vingstöttornas fastsättning för nästa gång kanske inte vingen sitter kvar

    Men det är en väldigt skön maskin att flyga och jag behövde inte blya nåt med XYZ motorn men jag kanske behöver lite bly med O.S:en.
    Nu har det börjat dyka upp tankar på skidor till den och där kanske du har nån erfarenhet från dina unionville kärror?

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Jag har flugit Beaver med skidor. Gjorde ett par i aluminium. Fungerar jättebra.

  5. #5

    Standard

    Aluminiumskidor låter ju kul, Har du någon skiss eller liknande så vore jag mycket tacksam.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

Liknande ämnen

  1. DH-2 Beaver?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 11:59
  2. Jag behöver snab hjälp med att kolla ett nytt LINIÄRT SERVO TYP: FIRGELLI KANADA
    Av INGEMAR NABBING i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 16:23
  3. Big Beaver 120
    Av js_ i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:01
  4. KMP Beaver
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 00:14
  5. KMP Beaver
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •