Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tvåmotorigt skjutande prop

  1. #1

    Standard Tvåmotorigt skjutande prop

    Jag tänkte bygga ett tvåmotorigt plan med skjutande propeller. Hur stor blir vrideffekten om båda propparna snurrar åt samma håll. Jag har kollat här på forumet och inte hittat några bra svar på var man får tag på motroterande mindre proppar(om det finns). Eller finns det något annat effektivt sätt att lösa det på. Vända riktning, vända propp...osv?

    Ännu en fråga, kopplar man ihop reglagen med en y-kabel till mottagaren? Var det en signalkabel som skulle klippas?

    Hur bör man beräkna propp-storlek, två proppar kontra en propp. Kan man halvera storleken? Jag tror det hamnar på 4-6 tums proppar, alltså små elproppar

    Tacksam för svar
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Har visserligen inte byggt nånting tvåmotorigt, så jag kan inte svara på hur stor effekten blir av att ha två proppar som går på samma håll, men har råkat vända på proppar nånna gånger.

    Vänder du proppen så får du uselt drag. Även om du vänder motorns riktning, eftersom proppar är konstruerade för att gå åt ett håll endast. Det fungerar visserligen, men förlusterna blir stora, och om du kör 2 likadana motorer där den ena har vänd prop så drar kärran garanterat snett.

    Vad du behöver är en prop som är konstruerad för att gå på andra hållet. Sen skaffar du en likadan "normal" prop och kör den ena motorn på "fel" håll, så slipper du vridtendenser.

    MFT har bla "skjutande" propellrar som är det man vill ha.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är inte diametern på propellern som du ska jämföra med, det är ytan den vispar förbi.
    Area = radien * radien * Pi
    En 12"x6" propeller har area på 113 kvadrattum, för att få den ytan på mindre propp krävs cirka 2 st 8"x6" - 9"x6"
    En 9"x6" ger 64 kvadrattum, en 8"x6" ger 50 kvadrattum

    12 x 6 ersätts med 2 st 9x6 (lite mer drag) eller 2 st 8x6 (lite mindre drag)

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Det är ju sant när man tänker efter! Tackar för svaret.
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jeppe Visa inlägg
    Hur stor blir vrideffekten om båda propparna snurrar åt samma håll. Jag har kollat här på forumet och inte hittat några bra svar på var man får tag på motroterande mindre proppar(om det finns).
    Tror inte du kommer märka nå´n större skillnad... Jag har byggt en "Jinx", där konstruktören provat både motroterande och vanliga proppar, han märkte ingen skillnad...inte jag heller, men jag e å andra sidan fortfarande rätt färsk i branschen...

    Citat Ursprungligen postat av jeppe Visa inlägg
    Ännu en fråga, kopplar man ihop reglagen med en y-kabel till mottagaren? Var det en signalkabel som skulle klippas?
    Här har du svar på det, och en film på premiärturen:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=20076

    Senast redigerat av jocke1963 den 2008-09-26 klockan 20:26. Anledning: Såg att jag redan hade en filmlänk i svarslänken...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Tackar för svaret Jocke. Såg på sluttampen av filmen att du har samma problem som jag med ivriga pälsbeklädda varelser! Fick du den att gå ordentligt så du var nöjd? (planet alltså)

    (Som tur är har jag långt till granngubbar )

    Nu kan man gå vidare i projektet!
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jeppe Visa inlägg
    Fick du den att gå ordentligt så du var nöjd? (planet alltså)
    Njaee..inte riktigt....har bytt ut motorerna för att se om jag slipper de där tjutningarna och tvekandet, men upptäckte vid propp-utprovning att jag har en trasig lödning nånstans =glapp ibland, under en krympslang...måste ta isär allt o kolla...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Mid Air Collision och tvåmotorigt
    Av Wulfman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 20:13
  2. Skjutande propeller!
    Av mageri i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 23:13
  3. Roll-CG och CG på tvåmotorigt (P-38)?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 18:12
  4. Var kan man köpa skjutande propeller??
    Av Magnus i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 12:05
  5. Tips på tvåmotorigt?
    Av Johanb i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •