Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: nervös vid flygning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard nervös vid flygning

    hejsan!
    Nu i helgen så tog jag mitt rc-certifikat utan några större svårigheter, har alltid varit väldigt avslappnad vid flygningen och flugit relativt stabilt. har tyckt att det nästan varigt lite för lätt och har gärna velat vara lite på styva linan genom att t.ex. rolla.

    fast nu har jag varigt och flygit både på i måndags och idag helt själv, eller farsan var med men han var där som moraliskt stöd då han själv inte flyger (än).

    men jag har blivit oerhört nervös, det skakar i benen pulsen är uppe i 120 ständigt när jag flyger.
    varför är det så?



    och när jag ändå har startat en ny tråd kan jag ju passa på o fråga; hur svårt är det att flyga en calmato sports i jämförelse med en .25 högvingad trainer?
    klarar man att flyga den när man har tappat nervösiteten? (då jag själv anser att jag flyger och landar väldigt stabilt och bra )

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du är inte ensam om det är någon hjälp! Det enda som fungerade för mig var o nöta,nöta,nöta.......och så nöta lite till! Det är faktisk så enkelt men ändå svårt..
    Säkerheten kommer så småningom ,ge det tid men lite nervös är faktiskt OK att vara,håller en skärpt! Och utan det där "buzzen" så vore inte den här hobbyn lika kul faktiskt..
    Calmato sport är en otroligt kul maskin och nu kanske jag sticker ut hakan ,men den är nog lättare att flyga än din nuvarande minus att den förmodligtvis inte är "självstabiliserande" i roll-led som kanske din nuvarande är..
    Gillar!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Mycket sanna ord ifrån Gurun med stort G.

    Mycket sitter i att lita på grejerna, och det tar i regel en 20-30 flygningar innan man lärt sig sin motor och maskinens flyg egenskaper.

    Bränn soppa och hoppa på en Calmato så fort du känner dig redo.

    / Nyroth

  4. #4
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Handlar också mycket om att känna sig trygg i flyglägena. För en som aldrig flugit på rygg är det obehagligt, att dyka mot marken kan också vara obehagligt även om man har 200 meter kvar till marken.
    Det bästa sättet är att se till att ha marginaler och att hela tiden utsätta sig för "lagom obehagliga" sitautioner. Utmana inte ödet, men pusha dig själv att göra saker som är helt säkra men kanske smått obehagliga. Till sist, träna i simulatorn, träna i simulatorn, TRÄNA i simulatorn. Flyg tills du kan flyga trots att du vaknade för 10 sekunder sen, eller är så trött att du somnar om tio sekunder. All inlärning bygger ju på att det man inte kan, kan man inte från början. Annars kan du ju, eller hur?
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Patrik
    Här är en kille som vet hur det är att flyga calmato.. han har koll och är inte nervös



    Här är en film när Bokis flyger calmato och visar precis hur det ska gå till ! en riktig klassiker som ALLA bör se

    Senast redigerat av administrator den 2014-04-13 klockan 21:19.

  6. #6

    Standard

    Tjena
    Vad menar du med RC-flyg-cerifikat. Enligt min information, så utfärdar SMFF inte längre några "cert". Menar du certifikat på klubbnivå, så bortse från detta inlägg!
    //Stuvjo
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  7. #7

    Standard

    det jag menar med rcflyg certifikat är att, man ska ha nån sorts intyg på att man kan flyga,
    dvs. man kan flyga 8or 4kanter, cirklar, landa och nödlanda, alltså bara ett sätt för att uppehålla säkerheten.
    (annars ska man ha någon med sig när man flyger som kan ta över om de skiter sig)

  8. #8

    Standard

    Jag är också nybörjare och har en lågvingad Calmato. Mot mej har den varit jättesnäll. Många tipsade mej om att köpa en när jag berättat att jag var nybörjare och bara krashade. Jag köpte en från kyosho med motor och servo och den har varit (är) väldigt bra för mej.
    m v h Robban

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rnermfors Visa inlägg
    Jag är också nybörjare och har en lågvingad Calmato. Mot mej har den varit jättesnäll. Många tipsade mej om att köpa en när jag berättat att jag var nybörjare och bara krashade. Jag köpte en från kyosho med motor och servo och den har varit (är) väldigt bra för mej.
    m v h Robban
    Visa ord! Vad gäller någon form av kompetensbevis så är det också vettigt men än viktigare är att man lär sig flyga inom sina ramar eller kalla det begränsningar o vidgar kunskaperna vartefter erfarenheten o spakkänslan kommer..
    Att säga att man har cert o flugit i 20-30 år säger mig nada om flygaren,en del flyger en gång per månad o uppvisar trots sina 20-30 år en osäkerhet i flygningen så att man bara väntar på smällen...
    Min erfarenhet av simulatorer är att de är bra o få spakvana med men att man lite grann kommer till "vägs ände" med dessa åtminstonde jag för det fattas ett par dimensioner i dessa,framförallt nerven..
    Då har det varit bättre(fortfarande för mig) att gå tebax till basic,tex en calmato o ut o flyga upp litrar med..
    Finns INGET som ger så mycket erfarenhet som just flygtid med vad det än må vara..Från depron till Jet,grunderna är ju faktisk samma!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Håller med, flygtid är det viktiga, sen kommer lugnet lite senare... Men man är såklart nervös i början av karriären, så är det väl med allt.

    Jag har tex bara flugit segelflyg hela sommaren, men igår och idag premiärflugit en 2meters, 45cc bensinkärra.
    Det var pirrigt i början, men nu efter ung. två timmars flygtid känns det helbra... Kände på en gång att man var grymt rostig och tog det lugnt, man måste komma in i det innan spänningen släpper; spakvana!


    Jag tror med på Calmato sport, verkar kanonbra och enkel. Flyger med all sannolikhet mycket finare än en .25 högvingad. Sen med en .46tvåtakt eller .52-56 fyrtakt får du mer powa'!
    Senast redigerat av T5 den 2008-09-24 klockan 23:18.

  11. #11

    Standard

    Jag skulle säga att mycket beror helt enkelt på hur man känner sig i förhållande till modellen. Känner man sig säker på motorn och planets egenskaper i luften så är det lättare.
    Då man flyger första gången känns det helt klart nervöst, man är rädd för att krasha.

    Då ja flög med min Viper i början kändes det nervöst. Kändes svår att landa osv.
    Men då jag flög med Raptor första gången gick nervositet hur mig redan efter en halv tank. Eftersom jag litade på den och trodde det var svårare än vad det sen var.
    Såklart blev Vipern bekvämare att flyga desto mera jag flög med den. Flyg flyg flyg!

    Därför är det bra att ha en motor som går bra och ett plan som flyger lungt i början av ens karriär. För att man skall kunna lita på allt.

  12. #12

    Standard

    Av egen erfarenhet kan jag säga att jag var också nervös när jag första gången flög med mitt eget plan. Småningom blev jag mindre och mindre nervös desto mer jag flög med den. Det som jag alltid var nervös om var landningen. Planet kom inte så snyggt in till landning och det gjorde mig nervös för jag trodde den skulle krasha, senare visade det sig att den var svårlandad på grund av min nervösitet .
    Så jag säger samma som tidigare talare: bara att flyga o vänja sig vid modellen.
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  13. #13

    Standard

    tackar för svaren, har varit motiverande, har flugit en hel del nu i veckan, nu känns det inte det minsta nervöst, utom när man börjar tappa kontrollen, vid en looping eller liknande, men det hör nog till antar jag
    aja tack för svar, snart blir det nog en film tror jag, lovar inget, men jag hoppas! =)

    over and out

Liknande ämnen

  1. QAV500 klon, en bra flygning och en mindre bra flygning.
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 20:20
  2. Flygning @ LFC 27/7
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 20:19
  3. Flygning @ LFC 19/9
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 15:20
  4. Fpv flygning
    Av Impulze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 12:08
  5. nervös......
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •