Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Metanolmotorer och slanglängd

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Question Metanolmotorer och slanglängd

    Hur stor betydelse har den? Har en OS 55AX som jag satt in och fått sladdar (utkoppling för glöd) och slang och allt in under huven och skruvat fast (Jäkla meck)... Och fick på slutet lite...Skall jag säga....Slangfreni..Det blev en massa extra (kanske 15-20 cm slang) med lite skarvar av filter (typ 4 st) innan jag fick ihop allt utan veck och så att det inte låg emot potentiella "gnagga hål" kanter. Så det blev riktigt bra. Men som sagt, alldeles för mycket slang.

    Skall jag prova i helgen ändån (premiärtur, men motorn är inkörd)? Eller skall jag satsa på att dra upp allt igen och hitta nya vägar att dra slang...

    Tips mottages tacksamt och snarast!

    Rookie on the go : )
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2008-09-25 klockan 18:52.

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tror inte längden på slangarna har sådan stor betydelse kan vara i vissa possitioner som motorn kanske har det lite svårare att suga i sig bränsle.
    Hunudsaken är ju att det inte drar luft någon stans.
    Har du fyra filter på samma slang????????
    Du behöver ju bara ett.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Hellre en timmes mek på marken än ett ovälkommet motorstopp i luften, vet ju aldrig hur det slutar.

  4. #4
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Filter i flygmaskin är bäddat för problem, men ha absolut filter på tankslangen.
    Förr eller senare börjar dom läcka och strula när dom sitter i maskinen.

    Mvh,
    Nyroth

  5. #5
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Jag brukar andvända filter till tryckmatningen, vet inte varför jag gör det för jag har aldrig hittat något skräp i filtet, känns bra i alla fall. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    tror inte längden på slangarna har sådan stor betydelse kan vara i vissa possitioner som motorn kanske har det lite svårare att suga i sig bränsle.
    Hunudsaken är ju att det inte drar luft någon stans.
    Har du fyra filter på samma slang????????
    Du behöver ju bara ett.
    Hehe..Nej inte 4 på samma slang. Alltså slangen till förgasaren är relativt kort. Och där har jag ett filter för jag läst att detta förhindrar luftbubblor vid vissa frekvensområden om tanken utsätts för vibrationer. De övriga slangarna, en för tankpåfyllnad/ljuddämpare (trekopplingsventil) och utloppsslangen är däremot rätt långa (15-20 cm st) och har 1-2 filter på varje.
    I min tankevärld är det viktigast med kort slang till förgasaren i alla fall...

    Och jag är så sugen att flyga nu så jag håller på att spricka : ) (Sommaren upptagen med husbygge och bajsblöjor....) så det är därför jag är, jag vet, alldeles för otålig.... Och jag vet att öppnar jag kåpan igen så blir det flera timmars meck....

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    om du känner för det så kan du ta bort alla filter förutom det vid förgasaren.
    Tycker det är viktigare att ett filter på slangen ifrån pumpen i din fältlåda.

    Hur kan det ta flera timmar att få av en kåpa
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  8. #8
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Håller med de flesta andra här. bort med alla filter utom de som du har på din tankdunk.

  9. #9
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    om du känner för det så kan du ta bort alla filter förutom det vid förgasaren.
    Tycker det är viktigare att ett filter på slangen ifrån pumpen i din fältlåda.

    Hur kan det ta flera timmar att få av en kåpa

    Tummen mitt i handen och trångt!

  10. #10
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Kan meddela att motorn gick finfint. Öppnade upp kåpan trots allt och kortade ner så mycket jag kunde av slangen....Dock ingen provflygning : (

Liknande ämnen

  1. Detta med metanolmotorer
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •