Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 3 Flygmotorer i en Go Kart

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    11
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Stockholms RFK

    Standard 3 Flygmotorer i en Go Kart

    För den som är intresserad av El-konverteringar kan jag nu bidra med en LiPo laddad Go Kart. 12S 10P 2200 mAh det blir 50 volt och 22 Ah´s batteri. Elektronerna rusar igenom
    3 st fartreglage och 3 180Kv motorer från Kina.Toppfarten är ca. 90 Km/h och efter 7-8 minuters åktur hade det dragit ca. 11 Ah m.a.o. hälften av tanken.
    Här är länken:



    Obs! det ryker om kopplingen och inte LiPosarna. Pust...

    Hade, Lasse W.
    Senast redigerat av administrator den 2013-03-30 klockan 17:14.

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Galning! Är det en centrifugalkoppling från en motorsåg som bolmar så fint?
    Lasse,du har för lite o göra! Du skulle testa med en kopplingskorg från en hoj istället,måste vara liiite bättre!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

  4. #4
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Underbart!

  5. #5
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    En fråga, behöver ni verkligen kopplingen, borde ju innebära lite effektförlust, framförallt acceleration.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    nu rockar det fett

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror kanske att det är vanskligt att inte ha den Danne,en stillastående asynkronmotor är det i det närmaste kortslutning i vid startögonblicket,,Därav stjärn/triangelkoppling på en större (vanlig) elmotor..
    Knivigt o lösa det enkelt..På´n igen Surfar´n!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    sätt dit en manuell moppe koppling eller liknande, för så länge det är snurr på motorerna borde de väll inte va nå problem.

    Men är det inte olämpligt att ha en svart å en röd kabel som ska kopplas ihop där framför ratten?
    Gäller å ha tungan rätt i mun när ni kopplar allt
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    sätt denna tingest på en vanlig cykel o låt mig låna denna på Ölandsrundan nästa år

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    sätt denna tingest på en vanlig cykel o låt mig låna denna på Ölandsrundan nästa år
    Fusk!

  11. #11

    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    11
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Stockholms RFK

    Standard

    Ja koppling eller inte de e frågan, jag startade ett nytt försök i dag men då provade jag med lite tuffare körning och det ville inte en av motorerna vara med på så den nöp.
    Jag hade för avsikt att filma ombordkamera på gasfoten GPS´en och Amperemätaren men det var för svagt fäste för den lilla kameran så den vred sig ur position och det såg jag inte för den satt under högerarmen och det är rätt trångt i en ungdomskart.
    Man lär sig hela tiden och jag har en plan på att ta bort returfjädrarna på kopplingen för att utvärdera om den kan ta hand om större belastning då.
    Kopplingen är nyköpt och till en 120cc kartmotor men det är ett väldans orr när den väl greppar. Det hade varit fint med någon form av strömbegränsning i stället för koppling men då kostar det en rejäl slant till. Det hade nog varit bra med ett drivpaket på andra sidan av motorn också så kanske det hade hållit bättre.

    Jag knådar vidare och ska försöka laga den skurna motorn till att börja med man kan ju alltid sno lite delar från Heffaklumpens motor...

  12. #12
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    de där gokartarna körs normalt med en lite upphottad röjsågsmotor va :P inte el, men det såg ju riktigt skojj ut. sträck rämmen riktigt så blir det där bra
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  13. #13
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    [Kopplingen är nyköpt och till en 120cc kartmotor
    [/quote]

    Eftersom jag har hållit på med gokart i halva mitt liv så blir jag lite nyfiken, det skulle det vara intressant att få lite fakta.

    Vart har ni köpt kopplingen och till vilken 120cc kart motor skulle den vara till?
    //Tobbe

  14. #14

    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    11
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Stockholms RFK

    Standard Koppling

    Kopplingen är köpt på Radne och är till en motor som heter Raket 120
    Inkopplingsvarvet på denna koppling är ca, 4000 RPM och maxvarvet på min elmotor är 9000 RPM vid 50 volt. Problemet som jag har är att det är ett grymt vridmoment vid låga varv då inte slungfunktionen har tryck nog för att hålla fast greppet i kopplingen.

  15. #15
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    sätt denna tingest på en vanlig cykel o låt mig låna denna på Ölandsrundan nästa år
    nä wesse då ska du ha en sågan här.
    Det är svårt att se hastighets mätaren men på vägen tillbaka så har jag tagit ut en bildruta. På den ser man lite bättre. Men det är vid detta till fälle 100km/h precis, mätte upp vid ett tidigare försök och med en annan bil 105-110km/h men vägen är inte tillräkligt lång för att komma upp i topp fart.
    Jag kanske ska säga att jag aldrig kommer göra detta igen. Jag har bevisat att det går och jag har en önskan att leva ett tag till.
    [ame="http://www.viddler.com/explore/daniel_L/videos/17/"]Viddler.com - 100km/h pa cykel - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/1261d084/@@AMEPARAM@@1261d084/[/ame]

    hehe jag håller mig till flygandet istället
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #16
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Volvo Amazon racing

  17. #17
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hehehe aa och en adrelanin kick till tusen
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Efterlyser kart sida.
    Av Birdtwig i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •