Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OS 55AX - Problems...

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    368
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Question OS 55AX - Problems...

    När jag kör denna med glödstiftsklämman i, går den perfekt. När jag tar av denna, går den bra på tomgång av sig själv, men dör vid motorpådrag. Den dör ej tvärt utan låter mer som den "kvävs" långsamt. Det går ej att "rädda" den genom att dra ner snabbt heller. Den dör. Någon som har tips?

    Bakgrund:
    * Ny motor, 3 tankar. Går bra. Klarar fullgas i 10 min utan problem.
    * Har "utanför kåpan glöd" kan det vara så att denna leder bort värme från glödstiftet när klämman är av?
    * Några år gammalt bränsle. Stod några veckor med hål i korken, otätad, kan det vara att bränslet blivit dåligt, så det är till att köpa nytt?
    * Den är satt något rikt då jag inte vill riskera att den går för snålt nu i början. De rekommenderar 2,5 varv på fullgasnålen och jag har den på ca 3.

    Rookie

  2. #2
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Har du testat att byta stift?
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #3
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Magnus,

    Jag är säker på att din motor dör för att du ger den alldeles för mycket bränsle.
    OS rekommenderar 2-2,5 varv på huvud nålen och 1,5 varv på mix nålen.
    Om du kör på 3 varv så är det nästan 1/3 mer soppa än den vill ha, så börja med att testa på 2,5 varv, det bör vara rikt nog.

    OS rekommenderar sedan att du under den första tanken alternerar nålen mellan bluddrande rikt och en perfekt sjungande motor. Efter ca 10-15 minuter av detta förfarande kan du med all säkerhet flyga din motor. Jag är också säker på att din motor är redo för normal nål inställning med kanske 2 ''knäpp'' extra på nålen, inte ett halvt varv.

    Sedan så är det inget vidare att ditt bränsle stått med hål i locket under en längre tid. Jag rekommenderar dig att skaffa nytt, om inte annat så undviker du onödiga motorstopp.


    Jag antar att du har manualen, annars finns den här
    http://manuals.hobbico.com/osm/55ax-manual.pdf

    Mvh,
    Nyroth

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    368
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneG Visa inlägg
    Har du testat att byta stift?
    Japp...Samma resultat.

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    368
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej Magnus,

    Jag är säker på att din motor dör för att du ger den alldeles för mycket bränsle.
    OS rekommenderar 2-2,5 varv på huvud nålen och 1,5 varv på mix nålen.
    Om du kör på 3 varv så är det nästan 1/3 mer soppa än den vill ha, så börja med att testa på 2,5 varv, det bör vara rikt nog.

    OS rekommenderar sedan att du under den första tanken alternerar nålen mellan bluddrande rikt och en perfekt sjungande motor. Efter ca 10-15 minuter av detta förfarande kan du med all säkerhet flyga din motor. Jag är också säker på att din motor är redo för normal nål inställning med kanske 2 ''knäpp'' extra på nålen, inte ett halvt varv.

    Sedan så är det inget vidare att ditt bränsle stått med hål i locket under en längre tid. Jag rekommenderar dig att skaffa nytt, om inte annat så undviker du onödiga motorstopp.

    Jag antar att du har manualen, annars finns den här
    http://manuals.hobbico.com/osm/55ax-manual.pdf

    Mvh,
    Nyroth
    Hej Nyroth, Tack för tipsen.

    Ok, min tanke också med att köra den lite rikt och på fullgas en längre tid är det jag läst i amerikanska forum. Som totalt fördömmer OS alternativa tvåtaktsyl och bluddrande gång under inkörningen. Farsan körde alltid 2 tankar på fullgas med nya motorer också ,så jag går nog på det också. Men mycket riktigt rekommenderar OS det som du säger....Rätt trist och sitta och vrida på nålen i en kvart dock...hehe

    Vrider in ett varv successivt nästa gång...

    Byta bränsle - Redan beställt : )

    Jag provar det! Tack för hjälpen

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    368
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ett litet tillägg...Har läst att vid kallt väder så måste man ställa den mer rikt också pga att det finns mer syre i luften..och därmed går den för snålt.. Stämmer detta? Och isåfall hur mycket? Pratar vi bara några snäpp här eller varv på nålen?

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det brukar bara vara några enstaka snäpp. men det han också variera lite från motor till motor.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. OS 55AX upp och ner?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 22:10
  2. Parcel problems
    Av linkahwai i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 12:34
  3. Os 55ax
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 23:44
  4. Os 55ax stannar
    Av anpe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •