Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Sändarpult till Futaba FG12, 2.4

  1. #1

    Standard Sändarpult till Futaba FG12, 2.4

    Hej,
    Jag konverterar till 2.4 gHz och i mitt fall från Multiplex (som aldrig kommer till skott) till Futaba...bra eller dåligt, det får framtiden utvisa!

    Det jag saknar som tillbehör till FG12:an är en bekväm SÄNDARPULT, dvs en "låda" att stoppa in sändaren i som gör det enklare att hålla sändaren och slippa bry sig om annat än spakar och reglage.

    Visst kan jag göra en sådan själv av den frigolit som sändaren kom i, eller på annat sätt, men om det finns ett bättre alternativ är jag tacksam för svar/rekommendationer/länkar/ritningar etc.

    Hälsningar
    Örjan Björnsson
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	223887.jpg 
Visningar:	712 
Storlek:	17,6 KB 
Id:	1303  
    Senast redigerat av Örjan den 2008-10-01 klockan 19:18.

  2. #2
    Powered by Joy and a LiPo pack

  3. #3

    Standard

    Hej och tack för försöket, men länken är död.....så jag ser inte det du föreslår/Örjan

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Efter en liten justering av länken så fungerar den - http://www.qualityrcproducts.com/pro...ittertray.html
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Hej och tack så mycket,
    Det ser ju riktigt bra ut. Frågan är om det funkar med en TM14 modul (dvs 2,4 gHz antenn), eftersom bilderna visar "vanlig" antenn?
    Borde dock göra det eftersom bärhandtaget sitter utanför antennen!
    Är företaget pålitligt att beställa ifrån?...för mig helt nytt företag, men kanske inte för er andra/Örjan

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kanske något i kolfiber - http://www.mamut.net/controls/shop/s...ab_ab&pid=7753 ?
    //Roger

  7. #7

    Standard

    Ojdå, helt plötsligt uppstår en valmöjlighet och jag som trodde jag skulle behöva snickra en pult själv...tack så mycket, nu återstår försöket välja rätt/Örjan

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Örjan.

    Här får du ytterligare ett tips på sändarbord om du vill bygga själv. Jag byggde mitt bord efter en egen idé.
    Den är byggd i 4 mm plywood och fungerar lika bra som ett bord med bling bling. Kostnden för den är också väldigt blygsam. Hade lite plywood i skräplådan och en burk färg på hyllan. Hållarna gjorde jag av ett gammalt diskställ och nackremmen köpte jag på en kamerabutik för 20 bagis.

    Det som är bra med den här är att du kan ställa den ifrån dej utan att behöva lägga antennen i marken. Bra tycker dom som sett den.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03104.JPG 
Visningar:	646 
Storlek:	145,2 KB 
Id:	1315   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03105.JPG 
Visningar:	600 
Storlek:	144,9 KB 
Id:	1316   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03106.JPG 
Visningar:	600 
Storlek:	137,1 KB 
Id:	1317   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03107.JPG 
Visningar:	615 
Storlek:	152,4 KB 
Id:	1318  
    /Lelle

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan Visa inlägg
    Hej och tack för försöket, men länken är död.....så jag ser inte det du föreslår/Örjan
    Där ser man, forumet gillade tydligen inte min länk, men det löste sig ju ändå.

    Jag har alltså just en T12FG med 2.4 modul och denna transmitter tray köpt från deras hemsida och det var inget problem med den transaktionen.
    Köpte modellen med selen och handstöden och bifogar en bild på hur det ser ut. Handstöden sitter inte på just nu då jag inte lyckats lära om mig till tumme-pekfingerstyrning än.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12FG-tray.jpg 
Visningar:	453 
Storlek:	34,4 KB 
Id:	1319  
    Powered by Joy and a LiPo pack

  10. #10

    Standard

    Lelle,
    Tack för bilder och idé...får se om jag själv snickrar ihop en (och tjänar en 1000-lapp) eller spenderar just detta. Samtidigt är ju de båda som kan köpas antingen från USA eller HAB i Ljungby intressanta.

    Qathome,
    Har kollat på deras sida och det finns ju en del varianter och kanske den med sele och inte bara nackrem är att föredra. Får se vad det blir.

    Jag har blivit "bortskämd" med just en pult/bord till min Multiplex EVO 9, så jag känner det både obekvämt och inte alls lika fritt att balansera sändaren istället för att ha den i ett skönt och praktiskt stöd

    Tack för alla tips/Örjan

  11. #11
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jag vet itne men jag kör utan nackrem eller pult eller nott... jag har ju två händer sp jag kan gott hålla i ration när jag flyger. allt som behövs är två änder och tio fingrar.
    Kostnad : gratis

    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  12. #12

    Standard

    SM3XRQ
    ...men det var ju inte det jag var ute efter, då hade jag knappast ställt denna seriösa fråga.
    Tycker ditt svar är fånigt/Örjan

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq Visa inlägg
    allt som behövs är två änder och tio fingrar.
    Kostnad : gratis

    Jag frågar mig vad han har änderna till ??

  14. #14

    Standard

    Hej, Nu har jag slösat och köpt en sändarpult från USA (den som QatHome föreslog ovan). Jag hann dessutom betala innan vår skäpvaluta (SEK) blev ännu mindre värd.

    Pulten passar ju hur bra som helst.

    Den som finns hos HAB verkade också bra, men med tanke på att KOLFIBER och 2,4 inte är bästa vänner avstod jag från denna!

    Hälsningar
    Örjan

  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan Visa inlägg
    Hej, Nu har jag slösat och köpt en sändarpult från USA (den som QatHome föreslog ovan). Jag hann dessutom betala innan vår skäpvaluta (SEK) blev ännu mindre värd.

    Pulten passar ju hur bra som helst.

    Den som finns hos HAB verkade också bra, men med tanke på att KOLFIBER och 2,4 inte är bästa vänner avstod jag från denna!

    Hälsningar
    Örjan
    Passar på att skrämma upp tråden lite då jag själv går i funderingar att skaffa en sändarpult till min Futaba T14.

    Har någon av er Örjan och QatHome möjligheten och vänligheten att lägga upp fler bilder på denna pult ni köpte från Madison Components i USA?
    Känner att den verkar helt ok och inte allt för dyr ink frakt (676kr 090111) som tyvärr HAB's blir.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16

    Standard

    Jag kör själv, eller snarare körde med Futaba/Robbes egen samma som den ovan i kolfiber fast min är i frostat glas, nackdelen med dessa är när man har 2.4 modulen för då passar inte skiten utan att man får såga å modifiera den så valet på USA varienten här är klart mer intressant så jag medhåller några fler bilder på den vore önskvärt!

    Urban så flyger du ju som du gör utan rem...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17

    Standard

    Hej,

    Pulten funkar utrmärkt till min Futaba T12FG. Jag har inte behövt göra någon anpassning alls, men innan man vant sig kan det vara lite svårt att "pricka rätt" när man ska in med laddkabeln, men det går galant nu när jag vet var hålet är. Man kan säkert (om man vill) borra upp ett hål.

    På fältet är den bra att bära och arm-/handstödet är ett "måste" åtminstone för mig.

    Tänkte själv beställa en liknande från HAB, men Tomas gjorde mig uppmärksam på att den dom hade var i kolfiber, vilket inte är en lyckad kombination med 2.4 gHz.

    Beställningen från USA gick bra, tog ca 2 veckor innan jag fick prylarna. Här är länken:

    http://www.qualityrcproducts.com/pro...ittertray.html
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090112 006.jpg 
Visningar:	274 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	3059   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090112 008.jpg 
Visningar:	288 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	3060   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090112 009.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	3061  
    Senast redigerat av Örjan den 2009-01-12 klockan 12:30.

  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för bilderna Örjan.
    Fick några tips på en annan tråd, men nu har jag summerat tipsen och förslagen och bestämmt mej.

    En order på en lika pult som Örjans och QatHome lades för tio minuter sedan hos Quality Produkts.
    Att bygga själv skulle väll också funka, men den skulle nog inte bli klar i år som jag känner just nu

    Nu är det bara att vänta...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19

    Standard

    Den här pulten har jag till min Futaba 7C
    Köpt från Tyskland: http://www.hoelleinshop.com/

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #20

    Standard

    Hej,
    Ja, den ser ju behändig ut, påminner om den jag hade till min Multiplex, men finns den även för T12FG?...risken är ju att man helt plötsligt har två pultar, hmmm
    /Örjan

Liknande ämnen

  1. Sändarpult
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 14:19
  2. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 12:20
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 09:06
  4. Sändarpult till MC19?
    Av colsson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 14:26
  5. Sändarpult
    Av peiter i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •