Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: B-25

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard B-25

    Håhåjaja..ännu en ARF som ska klistras ihop..O kameran har semester..Men ett par rader om den i alla fall..
    Köpte en ESM B-25 som jag tänkte ha som "vecka 48-49" projekt men eftersom Guru-Geten "fearless" Hallberg beordrade mig att göra den klar till hobbymässan så var jag tvungen att göra något åt lådan..
    Har tidigare bygt den mindre B-25:an o gillade den med vissa minus för länkar o manual m.m ,då var denna mera genomtänkt..Manualen är lika usel men resten var desto bättre,passformen helt OK med plus i kanten ,motorkåpor som är svåra att få o ramla av och något större, 96" vilket gör att ett par kines 120: or satt som en smäck..Storleken var nog det som gjorde att jag gillade denna,perfekt size för mig o mina äldre ögon.
    De skickar numera med rejäla linkage,genomgående skruv med snygga skålade brickor som sitter betydligt bättre än den gamla sorten,"gafflar med lås-skruv som förhoppningsvis inte ska trilskas,enkelt o montera..
    Det mest positiva med allt är dock ställen som köps separat,luft in-luft ut av sällan skådad kvalisort,mycket glädjande..En ARF visserligen men ingen calmato a´5 timmar,mer åt 50 timmarshållet,och då fordras en viss vana..
    Gör samma montering av motorer som i DC 3:an,d.v.s jag använder ett ombordglöd till en tvåcyllad o kopplar ihop motorerna med en jordkabel så att de blir s.a.s en motor med två glödstift....
    Funkat bra på de jag har haft detta i hittills o kör detta med en 4 cells sub-c packe i nosen,det behövs vikt där i alla fall..
    Mottagaraccen ligger bredvid så den har sällskap..
    2 st 550 cc tankar ingår så borde man kunna härja en kvart i alla fall..
    Servon går åt i drivor,3152 till skev 2 st.3003 till gas 2st,148: or till 4 st klaffar,2 st "halvstora" servon till sidrodren,ett kinaservo,digitalt10 kg till höjd(tack Byrådirektörn!) o ett överblivet dymond till noshjulsstyrninen som f.ö är den första kärra som jag inte har haft problem med centrering o styrvajertrassel på från ESM,smart och genomtänkt gjort enl. undertecknad..´
    Vikten är så pass låg på den så jag tror o hoppas på att den blir lika trevlig o flyga som DC3:an o B 25:an brukar vara en mycket trevlig tvåmotorförebild för oss modellflygare..
    Ska ta några bilder när "el Camero" är tebax från semestern..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Bokis hur i h----te hinner du bygga alla dessa maskiner,jag får ju ångest räknar med att få ihop min DC3a först till nästa år.Jag har börjat med en 109a o den tar ju hela vintern
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ......Guru-Geten "fearless" Hallberg beordrade mig att göra den klar till hobbymässan....
    Va, mässa ?!
    När, var, hur ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hobbymässan i Frescati Allhelgonahelgen.Du kan räkna med att hitta oss vid ett bord där..http://www.hobbymassan.se/Vaelkommen...STAELLARE_2008
    Senast redigerat av bokis den 2008-10-02 klockan 18:58.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ett ord.... BILDER!!!!
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Hobbymässan i Frescati Allhelgonahelgen.Du kan räkna med att hitta oss vid ett bord där..http://www.hobbymassan.se/Vaelkommen...STAELLARE_2008
    Ahhhh....åter till "brottsplatsen" !!

    Det var där jag förra året "åkte dit" och tog upp denna eminenta hobby igen.
    När jag såg alla roliga flygmaskiner tändes rc-gnistan från tonåren igen (då bara bil o båt)
    Nu sitter jag här med ett otal plan, och tänker nästan mer på mina nuvarande och blivande plan, att bygga o flyga dom, än jag tänker på gumman o barnen...hur ska detta sluta..?

    Och jo, jag vill såklart oxå se bilder på B-25:an !
    Senast redigerat av jocke1963 den 2008-10-03 klockan 03:23.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag och en klubbkompis var och iväg till RC-Maffian förra helgen och köpte oss ett par modeller från ESM. Jag köpte en Spitfire, och Thomas en B-25a. Vi kunde ju inte låta bli, så kartongen öppnades redan där. Såg väldigt fin ut, stor som tusan också!
    Blir kul o se dessa byggen ta form, Bokis B-25a här på forumet o Thomas modell hemma hos han

    Men frågan är nu Bokis, hur ska du lyckas få ihop den på ett par veckor, det var ju määäängder med grejer i kartongen
    Våga vägra Powerbox!

  8. #8
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Bokis svarar inte på hur han bygger så snabbt,det är nog lite skumt,kanske Han har ett gäng illegala modellbyggare från Kina
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  9. #9

    Standard

    Bokis är en magisk man som kan trolla med knäna

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Njae..Inget magiskt men jag är påstridig när jag väl börjat..Gillar o flyga,själva bygget roar mig mindre än o flyga faktiskt..Har varit ute nu på förmiddagen o motorkört den med blandat resultat,en av nackdelarna med kinesrovorna är att tomgångnålen går så jädrans lätt så man måste hitta på något för att den ska kärva..En tång o lite gängpaj t.e.x..
    Gillar min Futaba till flermotor,så jädrans simpelt o få dem o synka via radion,vilken skillnad mot när jag började o prova med mer än en rova!
    Taxade runt lite med den för o se hur den bar sig åt på backen o det var bättre än väntat så det blir nog inga problem,fick faktiskt hålla mig lite för o inte dra i höjdrodret men övertygade mig själv om att jag vill ha motorerna 100% innan jag prövar..
    Men sugen är jag!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Brum brum...
    Härligt ljud från flermotorigt, hur som så får du sparka din kollega Dr... i bakvagnen så han fixar lite bilder på skönheten när din kamera semestrar.
    Hoppas på fint premiärväder och en liten film förstås

    /Lasse
    //Lasse

  12. #12
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard Bokis bygger ?

    Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
    BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

    Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

    Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1000887.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	1320  

  13. #13
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
    BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

    Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

    Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He
    Nästan lika lågt som GlocalnetFördelen med att Bokis är först är ju att man kan snappa upp lite tips när man bygger sin egen kärra
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  14. #14
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Nästan lika lågt som GlocalnetFördelen med att Bokis är först är ju att man kan snappa upp lite tips när man bygger sin egen kärra
    Lasse

    Lasse!
    Du glömde!
    Monterar sin egen kärra!

    Hälsningar
    Lasse Palm

  15. #15
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Lasse!
    Du glömde!
    Monterar sin egen kärra!

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Ok då MONTERAR ska det va
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  16. #16
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
    BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

    Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

    Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He



    Grabbar och tjejen!
    Ive är en riktig grov kis!
    Jag vet!
    Har delat bygglokal i många år med Dr.Hallberg

    Hälsningar
    En i det här fallet tunn kis!
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-10-04 klockan 00:09.

  17. #17
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Där hör ni pöjkar. Rätta in er i leden. Palmen vet va han talar om.
    Mycket trevlig typ. Du börjar bli rätt grov du med Lasse !

    Speciellt när det gäller "getter"

    Kör så det ryker A-1 Lasse!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •