Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

mne: Tips p krra till fljande utrustning?

Standard Tips p krra till fljande utrustning?

Nr jag var knatte (17-18 r sedan) s pysslade jag med RC-flyg, men det lades p hyllan till frmn fr moppe och tjejer. Fr drygt ett r sedan s var jag i US med jobbet och impulskpte lite prylar som jag tnkte pilla med, men pga att jag aldrig kpte sjlva flygmodellen som i sin tur berodde p en massa annat, s ligger grejerna fortfarande kvar i sina originalfrpackningar.
    Nr jag kpte grejerna s var jag inte helt verraskande instlld p en P51D, men nu blir det fr bkigt att f hem just den modellen som jag ville ha s det r lagt p is. Jag bestllde en Great Planes CAP 580 "Matt Chapman" frn Sders Hobby, men efter 4 veckor s trttnade jag p att vnta s jag har avbestllt den. Jag mailade till RC-Maffian och frgade hur lng tid det skulle ta fr dem att f hem den, men har inte ftt svar s nu tnkte jag brja se mig om efter en annan modell.

Jag har fljande utrustning som behver ett "skal":

1st Futaba S136G Retract Servo
    4st Futaba S3004 Std Servo
    1st OS FS-70 II

Jag har kanske inga krav men ett par nskeml.
    Det ska vara ARF s att jag slipper joxa med film. Tar iof grna tips ang mindre byggsatser som man kan mysa med nu i vinter.
    Det ska vara bra kvalitet som man inte svr t.
    Det ska inte vara nn trainer eller skit, utan ett roligt flygplan. Om det r svrfluget kan kvitta.
    Det ska se ut som ett riktigt flygplan, eller iaf nstan. Genomskinliga vingar gr bort.
    Den ska vara KUL ATT BYGGA och FIN ATT SE P
    Sportigt p ett eller annat stt. Cub?! No thanks...
    Prisklass upp till 3k cirkus.

Frslag?

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

Hej!

Har en Sebart katana som jag har pillat ihop nu. Kvalitn r riktigt bra och den r ltt och fint byggd. Den skall enligt rykten ocks vara en av de mest vlflygande krror i den storleken. Har sjlv inte flugit den men ser fram imot detta. Den r ven kldd med oracover vilket r en av de bttre plastfilmerna p marknaden, just mitt exemplar var skrynkelfritt.

Lgger till att jag hll p ca 7 timmar innan den var klar och allt hade guldpassform, och r riktigt rolig att se p.

Sjlva ARF-en kostar 2000 kronor ungefr, men den r i grund och botten en elkrra men det gr att kpa till ett metanolkonverteringskit som kostar runt 200 spnn om jag inte missminner mig. Om OS-70 rcker fr dock nn annan svara p. Men krran r med go marginal inom din budget.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=XjdQmswcfQM"]YouTube - Katana S 50 Sebart Glow Version[/ame]

En liten film som INTE r gjord av mig. Finns att kpa p 3fhobbyservice och modellhobby i sverige.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Standard

Tack fr svaret, och den ser bra och kul ut. Ngon som kan svara p om min motor duger? Finns ju en 50- och en 30-version.

Standard

Kom igen nu, ngon mste kunna svara?! Det kliar i bestllningstarmen...

Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

Standard

Hej Oscar,

Din OS 70 funkar bra till krror upp till 2.7 kg om det r bra hovrings prestanda du vill ha.
    Sebarts modeller r helt fantastiska bde i uppbyggnad och flygegenskaper.
    Till din OS 70 s r det 50 versionen som kommer funka bst. den br kunna hamna p under 2.5 kg utan problem.

Mvh,
    Nyroth

Standard

OS .70fsII r en mycket bra motor. Hr r lite tips p den:

Soppa: 15% nitro och 16-18% olja
    Stift: OS-F
    Prop: APC 13x6 fr sportflyg och APC 13x4W fr 3Dflygning.

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlgg
    Hej Oscar,

Din OS 70 funkar bra till krror upp till 2.7 kg om det r bra hovrings prestanda du vill ha.
    Till din OS 70 s r det 50 versionen som kommer funka bst. den br kunna hamna p under 2.5 kg utan problem.

Mvh,
    Nyroth
    Tack! Nu blir det bestllning s fr jag hoppas p att vintern r rddad.
    Hovring r inget jag frvntar mig att reda ut, men det r ju kul att veta ATT det gr.

Standard

Citat Ursprungligen postat av T5 Visa inlgg
    OS .70fsII r en mycket bra motor. Hr r lite tips p den:

Soppa: 15% nitro och 16-18% olja
    Stift: OS-F
    Prop: APC 13x6 fr sportflyg och APC 13x4W fr 3Dflygning.
    Tackar fr fler tips!
    Hur lser man av propellerstorlekar egentligen?

Standard

Hur lser man av propellerstorlekar egentligen?
    13(diameter i tum) x 6(stigning/pitch i tum)

w=wide, allts bredbladig. Det r en specialvariant. De flesta proppa har bara nummer, typ
    XX x YY fr att beskriva dia x stigning.

Man kan sga att proppen blir som en vxel p en bil...
    -stor diameter och liten pitch, ettans vxel. Allts stark, och accelationssnabb men begrnsad toppfart.
    -Liten diameter och hg pitch, fyrans vxel, Snabb, men inte s stark
    Senast redigerat av T5 den 2008-10-10 klockan 13:53.

Standard

Hej Oscar,

Mvh,
    Nyroth
    Skulle precis bestlla, men blev fundersam nr jag sg vikten p 50-modellen. Det str 2250g, och motorn vger vl 500g iaf s att hlla sig under 2500g blir kanske svrt. Gr motorn i 30-modellen?

Standard

Nej, den gr inte i 30-storleken med all sannolikhet. Om du gillar modellen s passar 50'an bttre till din spis, kr p den.

Min kompis har Sukhoien i 30storlek med en os.52 fyrtaktare, den r perfekt. En 70'a som r ganska tung funkar inte.

Standard

Men blir den inte fr trtt i en 50 d?

Standard

Tror det blir en mkt bra kombo.
    Hr r en film p planet med en OS .70FL. (FL har mindre pulver n din motor)

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=PJNIrFA2m8M"]YouTube - Sebart katana 50 glow[/ame]
    Senast redigerat av T5 den 2008-10-10 klockan 15:37.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

Hej!

Det str 2250 gram less battery p sebarts hemsida. Allts inkl elmotor, fartreglage, servon, mottagare men utan batteri. Du kr ju metanol s d kan du rkna bort elmotor och fartis p den vikten.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

Standard

Den angivna vikten p Sebart krran r en flygvikt utan ackar, ser inget skl att din med en 70 behver bli s mycket tyngre n el varianten.

Fick ven intrycket (kanske felaktigt) i ditt frsta inlgg att du skte en mycket kapabel maskin, och vad som r kapabelt varierar sjlvklart ifrn person.

Faktum r att din OS funkar superbt i denna maskin, och att denna maskin r en underbar flygare, samt en snygg skalalik modell, Jag kan inte tro att du kommer bli annat n helnjd.

/ Nyroth

Standard

Den angivna vikten p Sebart krran r en flygvikt utan ackar, ser inget skl att din med en 70 behver bli s mycket tyngre n el varianten.

Fick ven intrycket (kanske felaktigt) i ditt frsta inlgg att du skte en mycket kapabel maskin, och vad som r kapabelt varierar sjlvklart ifrn person.

Faktum r att din OS funkar superbt i denna maskin, och att denna maskin r en underbar flygare, samt en snygg skalalik modell, Jag kan inte tro att du kommer bli annat n helnjd.

/ Nyroth
    Ok jag r vertygad!

Missade det dr med att den vikten var inkl en del utrustning.
    Yes du uppfattade rtt att jag ville ha en kapabel maskin.

Nu fattas det bara att hitta vart p ModellHobby man kan bestlla konverteringskitet.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

www.3fhobbyservice.se har konverteringskitet, vet inte om det finns i lager dock.

Fresten, sebart sukhoi verkar det finnas ngon form av konverteringskit till, kan en 91 4-takt passa i en sdan, eller r det fr tungt? Den r ju lite strre n katanan.
    Mvh David!
    ---------------

Standard

Nu r krran bestlld s jag hoppas och tror att det blir toppen. Konverteringskitet kanske man kan pilla ihop sjlv, och det r ju just pilleriet som jag r lite ute efter.

Tack fr svaren!

Standard

Min polare som kr Sukhoi30 med OS.52 fyrtaktare har frstrkt motorboxen och brandvggen. Sen monterar du en vanlig motorbock att bulta motorn i.

Kommer bli kanonbra det dr, ser fram emot en flygrapport och en bild eller film p underverket

Vlkommen till forumet och slng bara upp frgor eftersom de kommer, vi frsker hjlpa efter bsta frmga.

-Linus- aka 'T5'

ps. Det ser ut som konverteringskitet r relativt enkelt. En tank, en motorbock och lite lttply fr frstrkning.
    Bygg sjlv eller kp kittet, up to you
    Senast redigerat av T5 den 2008-10-10 klockan 19:12.

Standard

Haha... Flygrapporten fr vi se nr den kommer. Mste frst komma ihg/lra mig igen hur man gr. I samma bestllning blev det en ACE Simple Series Ultimate som kommer att f agera frskskanin.

Om ngon r intresserad s ska jag nog reda ut att skicka upp ett par bildrapporter.
    Konverteringen ser ju inte allt fr komplicerad s jag gr nog ett eget frsk frst. Om ngra frgor eller funderingar dyker upp mellan ronen s ser jag till att dela med mig.

Liknande mnen

1. Kpa fpv-utrustning hjlp och tips nskas
    Av lixxer i forum FPV Allmnt
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2011-11-10, 23:31
  2. Tips p trimmning av 3kanals krra
    Av Silverfisk i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2011-11-06, 18:27
  3. Tips p .40-.50 3D krra som kan flyga?
    Av Ludde i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-05-03, 16:31
  4. Tips p tvmotorig krra
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2008-07-20, 16:59
  5. Svar: 11
    Senaste inlgg: 2006-06-07, 12:09

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar