Reklam

 
Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 244

Ämne: Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

  1. #61

    Standard

    Förresten flyger jag bara lågt o nära, drog i gång min above all yak med ys 63 på gatan o hovrade för grannen, inte populärt då grann kärringen inte hälsade i morse he he. Man lär av sina misstag

  2. #62
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Missade inlägget om batterier från dig Nyroth, dubbla 6v 2500mah accar låter tungt, vad tjänar man i vikt med Li ion, o var får man tag i dem till bra pengar. Mycket frågor här som säkert redan har svarats på i detta forum, men perfekt att detta som mall när man handlar grejer pö om pö. Som gröngöling på bensin skulle man va helt lost utan er hjälp
    Hej ett 6v 2500mah acc väger ca 300-325g
    och en 2s 2000mah Lipo Graaupner Kokam väger ca 105g
    med lipo accar sparar du ca 400g
    den sistnämda funderar jag att ha till min AA Extra 260
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  3. #63

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Hej ett 6v 2500mah acc väger ca 300-325g
    och en 2s 2000mah Lipo Graaupner Kokam väger ca 105g
    med lipo accar sparar du ca 400g
    den sistnämda funderar jag att ha till min AA Extra 260
    Ang ackar till storskala,

    Mathias frågade om ackar för ett tag sedan och då svarade jag följande,

    Rent generellt så skall du använda en acc med lågt inre motstånd, alltså en hög strömtålighet (C-värde).
    Jag är ingen cell expert utan baserar mina kommentarer på erfarenhet, batteri marknaden skiftar snabbt och de som känner till detta bäst är nog el-killarna.

    Räkna med att varje servo KAN ta ut så mycket som 3 Ah under extrema förhållanden så 6x 3 Ah = 18 Ah. Nu behöver du hitta en acce som klarar att leverera 18 ah vid 6 volt utan att dippa. Sist jag kollade så var det gräns fall att de flesta 2700mah Li-po accar skulle klara det med marginal. En Li-Io på 4000 mah klarar det. Och en Ni-Mh på 2700 fixar det. Nu kan man nu enkelt sätta en prislapp på var och en utav dessa alternativ och sedan får man helt enkelt göra en avvägning hur många flygningar man vill ha ut av sitt paket, hur mycket pengar man vill spendera och hur mycket vikt man vill spara.

    Om vikt är av betydelse och budget inte så viktigt så är ett Li-Ion eller ett rejält senaste generation Li-Po helt ok. Jag är dock själv ännu skeptisk till Li-Po då jag fått mer än en cell att explodera de sista åren, troligtvis på grund av slarv men lika förbaskat farligt och inget jag vill hålla på med. Li-Ion funkar dock bra, tyvär är jag slarvig och glömmer ibland att stänga av strömmen, det kan kosta en set-up batterier. Men det är lätt & kraftfullt.

    Med Ni-Mh så blir livet enklare om än tyngre. Billigt blir det med. Och glömmer du strömmen på så är det bara att ladda. Samma sak gäller ju Ni-Cd även om det i sverige är dyrt för att inte säga omöjligt att köpa till rimligt pris.

    Jag känner att det inte går att ge ett generellt bra och enkelt svar på denna fråga. Utan du får ta det som en vägledning.
    Angående cell storlek, man får göra en enkel avvägning mellan vikt och strömtålighet. Historiskt så har jag dålig erfarenhet av hem lödda acc packar så om du inte är en expert i det området rekommenderar jag att köpa svetsade eller proffs gjorda paket.

    Upp till 6 servon så tycker jag att dubbla brytare och accar in till en mottagare är att föredra. Om du väljer Li-Ion / Li-Po så finns det bra brytare med inbyggd regulator.


    Har köpt 2700 mah ni-mh celler av air el
    http://web.telia.com/~u16904036/
    De väger 31 gram styck, för en 5 cells acke blir det då runt 160 gram med kablar.Brukar kosta under 300kr.
    En FlightPower 2500mah, 2 cells, Li-Po väger 140 gram och kostar 480kr

    I dagens läge ingen stor skillnad vare sig i vikt eller kostnad, men på 2 ackar så visst skiljer det. För mig är det dock skönt att slippa fundera på om jag glömmer brytarn på eller hur jag laddar dom. Enkelhet.


    Ha ha, nu blev det en halv novell igen.....sorry.

    / Nyroth

  4. #64
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om man verkligen vill vara på säkra sidan så måste väl ändå en lipo vara bästa alternativet då lipo celler levererar grymma strömstyrkor. en lipo 2500 ack på 20C lämnar ju 50amp det tror jag inte att en NiMh cell klarar ?? oftast klarar ju dessutom lipo cellerna ännu mer dvs 20-30c eller upp till 40c celler finns ju att köpa.

    /Martin

  5. #65

    Standard

    Jag tänkte bidra lite med mina erfarenheter av LiIo:
    Jag körde tidigare med 2 x 2800 mah från TBM (Troy Built Models). Dessa väger ca 100gr styck och delar Lipos alla positiva egenskaper utom en, och det är förmågan att leverera ström. Till LiIo fördel är dock säkerhet, jag vågade obekymrat ladda ackarna i planet.
    Tyvärr så visade sig förmågan att leverera ström bli ett problem när jag för första gången skulle vinterflyga. Under nollan på termometern, och powerboxen började säga ifrån trots att ackarna var nyladdade. Precis som för vanliga Lipos så minskar förmågan att leverera ström vid en sjunkande tempratur. Problemet, enligt min amatördiagnos, är att LiIo har ett mycket lägre C-värde från början, vilket gör att det blir kritiskt snabbare.

    Jag har sedan dess kört med Lipo till Rx, som jag laddar och förvarar utanför planet. Till tändning kör jag fortfarande med LiIo, då detta inte kräver nån nämnvärd ström.

  6. #66

    Standard

    Så du menar att GP:s AA celler duger som mottagar acc, med fina 8711 servon? Då skulle man ju slippa regulatorer o spara in lite gram på dessa istället. Kan ju inte skilja många gram då. Hur fungerar det egentligen med dubbla accar, tar den från båda accar eller ligger en o vilar för att gå in ifall den andra felar. Och man behöver ha dubbla strömbrytare men hur kopplar man därefter? Dubbla strömbrytarkontakter i mottagaren eller nån special grej mellan brytare o mottagare? Dumma frågor ja vet

  7. #67

    Standard

    Vad får man för flygtid innan det beöver laddas med ovanstående batterier, och vad rekommenderas till tändingen. Vill ju kunna flyga en hel del utan att behöva dra med mig laddare varje gång.

  8. #68
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Vad får man för flygtid innan det beöver laddas med ovanstående batterier, och vad rekommenderas till tändingen. Vill ju kunna flyga en hel del utan att behöva dra med mig laddare varje gång.
    Hej det beror på hur mycket du "viftar" med roderna
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Så du menar att GP:s AA celler duger som mottagar acc, med fina 8711 servon? Då skulle man ju slippa regulatorer o spara in lite gram på dessa istället. Kan ju inte skilja många gram då. Hur fungerar det egentligen med dubbla accar, tar den från båda accar eller ligger en o vilar för att gå in ifall den andra felar. Och man behöver ha dubbla strömbrytare men hur kopplar man därefter? Dubbla strömbrytarkontakter i mottagaren eller nån special grej mellan brytare o mottagare? Dumma frågor ja vet
    Till en 50-kärra med 6 servon inkl trottel så räcker GP:s celler fint förutsatt att du kör dubbla ackar. Du skulle förmodligen klara 99% av alla situationer med bara en. De flesta prestandaservon peakar vid 3 A, 8711:an mellan 4-5 A, frågan är dock om detta överhuvudtaget är möjligt förutsatt att inget servo "binder" mekaniskt med tanke på vilken styrka de har. Dubbla nimh-ackar kan du koppla direkt till mottagaren, finns det inte två batteriingångar så använder du bara en ledig kanal. Att de måste vara perfekt matchade för att inte ladda varandra är en skröna som inte stämmer, Den spänningsskillnad som skulle krävas kan endast uppstå vid ett cellhaveri, som du upptäcker med en ackvarnare. En strömbrytare per ack rekommenderas då dessa brukar vara den svagaste punkten.

    När jag mätt mina 35%-kärror så brukar förbrukningen ligga mellan 350-400mah per 10-minuters flygning, så jag skulle gissa att motsvarande siffror för en 50-kärra är ca 250 mah

  10. #70

    Standard

    Skönt att slippa en massa mumbojumbo. men hur fungerar det när man kopplar två accar i samma mottagare, den får då bara 4.8v alltså men 5400 mah (2700*2) o går en sönder är det 2700 som gäller? Har förresten beställt en röd/vit EF 88" precis, de hade den på rest o ska komma först i november. Blev betydligt dyrare än QQ som nu är på rea hos Lindinger men jag gillar utseendet bättre på EF:n o då är det värt varenda krona extra.

  11. #71

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Vismund har full koll, mitt enda tillägg är väl att med 8711 så kan du nog räkna med ca 400 mah per flygning även med ''bara'' 5 servon.

    Angående brytare så funkar två vanliga perfekt, dock rekommenderas så kallade Heavy Duty brytare på grund av vibrationer.
    Powerbox system har en 2 i 1 brytare som jag själv gillar, lite dyr men den har inbyggd regulator och skall jämföras med 2 brytare.
    http://www.modellbau-deutsch.com/e/p...nsor/start.php

    Till tändning så bör du ha till en 1-cylindrig DA ha minst en 1000mah acke, den drar ca 300mah så en sådan räcker gott. 2 cylindrigt drar då ungefär det dubbla, och således bör man ha minst 1800 på en sådan.

    Mvh,

    Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2008-10-16 klockan 23:26.

  12. #72

    Standard

    Räcker 4.8v accar till servona eller är 6v säkrare eller att rekommendera på annat sätt, tänkte på vikten då jag gärna sparar några gram här o där. Vet att Tobbe har mycket fina accar, regulatorer mm men dessa simpla accar borde väl ej vara farligare på något sätt, tänkte då främst på att spänningen ej är reglerad utan går rakt in i mottagaren. Vad menar du med 300 mah på tändningen? Att den drar det per 10 minuters flygning eller? Suger hårt på el då detta inte är mitt största intresse.

  13. #73
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hur är det med A 123 (LI-Fe) accarna kontra dom andra vi har diskuterat??
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #74

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Räcker 4.8v accar till servona eller är 6v säkrare eller att rekommendera på annat sätt, tänkte på vikten då jag gärna sparar några gram här o där. Vet att Tobbe har mycket fina accar, regulatorer mm men dessa simpla accar borde väl ej vara farligare på något sätt, tänkte då främst på att spänningen ej är reglerad utan går rakt in i mottagaren. Vad menar du med 300 mah på tändningen? Att den drar det per 10 minuters flygning eller? Suger hårt på el då detta inte är mitt största intresse.
    Ingen fara med elkunskaperna, jag har själv en viss allergi mot detta....
    En DA singel tändning drar i snitt 300 mah = 0,3 ah per timme i drift.

    4.8 räcker, men du får så mycket mer dragkraft och hastighet med 6.0 volt så jag tycker själv att det är det enda alternativet. Som bonus har du även en viss extra säkerhets marginal ifall en cell lägger av, med ett 4,8 är du under drifts voltage på grejerna, med ett 6.0 så finns det en betydligt högre risk att du ännu är över 4.3 - 4.8 volt efter ett cell bortfall.
    den extra cellen väger 31 gram per packe så 60 gram totalt, då det gäller säkerhet och prestanda så är det svårt att välja bort för mig.

    Med JR's servon och mottagare så är det ingen fara med överspänning på varken 6.0 volts ni.mh eller 7.4 volts li-po.
    Det som är fördelen med regulatorer är att du har samma volt in i systemet på dagens första flygning som på dagens sista flygning. Ingen skillnad, på grund av att acken mattnas av under dagen.

    / Nyroth

  15. #75

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    47
    Jobb
    Kroppsarbetare
    Klubb
    BoråsMFK

    Standard

    Angående brytare så funkar två vanliga perfekt, dock rekommenderas så kallade Heavy Duty brytare på grund av vibrationer.
    Powerbox system har en 2 i 1 brytare som jag själv gillar, lite dyr men den har inbyggd regulator och skall jämföras med 2 brytare.
    http://www.modellbau-deutsch.com/e/p...nsor/start.php

    Hej!
    Denna brytare klarar ju 5A. Räcker det? Är det ingen risk att man överskrider 5A vid vild acrobatic ?

    Hälsn Hneikr
    "He who has the most models wins"

  16. #76

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Methanolover Visa inlägg
    Angående brytare så funkar två vanliga perfekt, dock rekommenderas så kallade Heavy Duty brytare på grund av vibrationer.
    Powerbox system har en 2 i 1 brytare som jag själv gillar, lite dyr men den har inbyggd regulator och skall jämföras med 2 brytare.
    http://www.modellbau-deutsch.com/e/p...nsor/start.php

    Hej!
    Denna brytare klarar ju 5A. Räcker det? Är det ingen risk att man överskrider 5A vid vild acrobatic ?

    Hälsn Hneikr
    Hej,
    Elektroniken i brytaren är ok för upp till 12 amp enligt Powersystems information.
    Vid kontinuerligt bruk över 5 amp kan den dock bli varmare än 60 grader.
    Om den överbelastas betyder det inte att den ger noll spänning, istället betyder det att den inte längre regulerar spänningen, man får alltså vad batteriet har. Den fungerar ända ner till 2.5 volt. Men det gör förstås inte din radio....

    Mvh,
    Nyroth

    Mvh,
    Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2008-10-16 klockan 23:29. Anledning: Förtydligande

  17. #77

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    47
    Jobb
    Kroppsarbetare
    Klubb
    BoråsMFK

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej,
    Elektroniken i brytaren är ok för upp till 12 amp enligt Powersystems information.
    Vid kontinuerligt bruk över 5 amp kan den dock bli varmare än 60 grader.
    Om den överbelastas betyder det inte att den ger noll spänning, istället betyder det att den inte längre regulerar spänningen, man får alltså vad batteriet har. Den fungerar ända ner till 2.5 volt. Men det gör förstås inte din radio....

    Mvh,
    Nyroth

    Mvh,
    Nyroth
    Ahhhh, tack!! det gäller att läsa texten...

    Många tacksägelser också för dina svar o inlägg här!!! /henr
    "He who has the most models wins"

  18. #78
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Jag köpte dessa två kontakter till Diablotinen från mft...varken torgny eller jag begriper oss på dom men dom ser fräna ut
    ----------------------------------------------------------------------------



    Världens minsta intelligenta regulator för mottagare+servon med dubbel batterimatning och ultimat säkerhet!



    -----------------------------------------------------------------------



    DPSI Micro RCS RV tändnings regulator


    Intelligent regulator för elektroniska tändsystem. Med avskärmad kabel för avslagning av tändningen via din radio!

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #79
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    En sådan har jag beställt till min AA Extra DPSI Micro RCS RV tändnings regulator
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  20. #80

    Standard

    Har idag varit i kontakt med Wässmar på Autopartner, han skulle ta hem en EF Yak 88" till mig till bättre peng än från Freestyle RC, o så kan jag hämta den o slippa dyr frakt från UK. Bara att avbeställa den från England.

    Märker man skillnad med tändingsregulator eller kan det kvitta i praktiken? Har ej hundra koll på vilka grejer som är o mindre bra i regulatorväg, strömbrytare mm. Kan ju göra en fuling kopiera Tobbes setup som ska vara bra grejer.

Liknande ämnen

  1. Composite-ARF , hur är kvalité mm på dom flygen?
    Av Snickarjävel´n i forum Bensinmodeller
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 05:49
  2. Quique YAK 54 86"
    Av rothman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:25
  3. Composite-arf, Aeroworks, och boxen för dubbla mottagare
    Av georgios-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:34
  4. LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG
    Av UL i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •