Reklam

 
Sidan 9 av 13 FörstaFörsta ... 45678910111213 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 244

Ämne: Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

  1. #161

    Standard

    Ingen som har koll o vill dela med sig? Tänkte mest om filtklunk slits fort eller är för tungrodd för motorn. Vill helst köra med nåt som eleminerar bubblor, andra tips angående tankinstallation är väl kommet.

  2. #162
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tobbe kör väl iallafall med Neopren slang i tanken, vad jag sett i tidigare inlägg ifrån honom. Vad för klunk han har vet jag dock inte, så de får han svara på själv .

    Kan ju vara intressant och höra vad alla andra som kör bensin har för klunkar i sina tankar.

    /Martin

  3. #163

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Jag kör Du-Bro's stora klunk, vanlig förnicklad mässing.
    Brukar använda vanlig gul tygon slang, den härdnar efter en eller två säsonger så man får räkna med att byta ut den. Alternativt göra som Tobbe och köra Neopren.
    De filt-klunkar som finns på marknaden har jag haft otur med, filtmaterialet har lämnat avfällningar och täppt till det lilla screenfiltret i förgasaren. Bättre då att köra utan filtrering i maskinen, men ett bra filter på pump/bränsledunken.

    Mvh,
    Nyroth

  4. #164

    Standard

    Hur är det med luftbubblor mm i dessa bensinare? Jag har haft mycket strul med detta i metanol plan, i manulalen tex så säger de inget om att tanken ska bäddas in i skum och och dessutom hårdmonteras? Vill ha ett problemfritt system utan ojämn gång mm, har frågat förut men hur gör du med tankventilationen för bra resultat? Går det att montera ett keramik filter istället för filt eller suger det för dåligt månne?

    MVH

    Ken

  5. #165

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej igen,

    Bubbel bildning pågrund av vibration är inget problem för en pumpförgasare av den typ som används på våra bensinare. Så jag rekommenderar dig att installera tanken på ett enkelt men starkt sätt. Jag föredrar kardborre band som på bilden nedan. Vanliga buntband funkar det med.

    Den andra bilden visar ett funktionellt, beprövat och problemfritt system för tank koppling. Luftningen kopplas till en utgång i botten på planet (jag brukar använda en genomförings nippel typ Kavan eller Tettra). Loopa luftningslangen över toppen på tanken som du ser dom gjort på bilden, då minimeras risken för hävert funktion.

    Bränsle till motorn delas med en T-koppling för påfylling, förgasaren har en nålventil så du kommer inte flöda motorn under tankning. Simpelt och elegant!

    Keramik filter (sintrat) fungerar, men jag ser ingen egentlig nytta med det.

    Mvh,
    Nyroth
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0953.JPG 
Visningar:	340 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	1949   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Funktionell Tank installation.jpg 
Visningar:	323 
Storlek:	43,0 KB 
Id:	1950  
    Senast redigerat av Nyroth den 2008-11-19 klockan 21:14.

  6. #166

    Standard

    Kanon Nyroth. Jag undrar var man får tag i kardborre som fäster i sig själv, för att slippa ha en av varje till alla installationer

  7. #167
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har köpt Graupners men dom funkar inte till tanken!!
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  8. #168

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    http://www.fullkontroll.se/byggmater...b-c-30_68.html

    Finns ju en mängd olika att välja mellan...

  9. #169
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Clas i sjön har dubbelsidigkardborre på rulle.
    //Tobbe

  10. #170

    Standard

    Clas i sjön, förmodar att det är lappländska för Clas Ohlsson he he

  11. #171
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Yes
    //Tobbe

  12. #172

    Standard

    Hittade dem, verkar vara bra skit. Nu har ja beställt en extra lång custom krök i aluminium av Karl Mueller, Kanada o så är det bara att beställa ES Compositepipan, så blir det att starta upp Da:n lagom till jul . Det kompletta systemet med fästen o allt beräknas väga ca 180-190 gram, motsvarande MTW avstämd pipa inkl fästen o krök väger 425gr. Har nästan spikat Fromeco grejer till elektroniken alá Tobbe men tokletar lättare lösningar med bra prestanda.

  13. #173
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Visste du att DA-50'n är 50gram lättare än DL-50?
    //Tobbe

  14. #174

    Standard

    Inte att den var 50 gr lättare än DL men att den var lättare visste jag. Nu kvittar det ju eftersom jag har en DA o inte tänkt äga en DL för tillfället allafall

  15. #175

    Standard

    En till att bocka av i inköpslistan, handlade precis en ES Composite kolfiber pipa med pipfäste, teflontätning o klammor, o till det en custom made krök i aluminium från Karl Mueller. Bara elektronik, propp/spinner, hjul/axlar, dekaler o lite annat småskit kvar nu

  16. #176
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Härligt, då är det bara resten kvar

    Kan du inte länka till vart du handlat så vi får smörja ögonen lite
    //Tobbe

  17. #177

    Standard

    Finns inga flådiga webidor tyvärr. www.escomposites.com är tillverkarens sida o jag hoppas de är bättre på att göra pipor än hemssidor ha ha.

    http://www.rcaerobats.net/Mueller/Mu...tomHeaders.htm

    Är Karl Muellers hemsida o även sägs göra bättre krökar än hemsida.

    Båda dessa delar ska ha grym finish men det är en liten chansning då jag endast sett lite bilder här o var o hört vad andra skriver på amerikanska forum. En risig bild på pipan bifogar jag allafall
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ES Composite pipa.jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	2116  

  18. #178
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vilken bjässe pipa.. avgaserna släpper du ut vid sidorodret eller

  19. #179

    Standard

    Neä en halvmeter bakom kärran för mindre kladd Pipan ligger infälld i kroppen o mynnar ungefär mitt på denna, skapelsen väger endast 115 gr o ska väcka DA:n till liv. Tiden får utvisa om hållbarheten är bra eller anus

  20. #180

    Standard

    Mer *****frågor på G, man ska ju täta roderskarvar något jag struntat i på mindre modeller. Hittade Blenderm Tejp på Apoteket, denna tejp rekommenderas i manualen o ska sitta som berget. Undra om man behöver/kan täta både upp o ner sida av skarvarna eller om man bara ska täta undersidan. Flexar det tillräckligt för att montera båda sidor? Undrar också om man vinklar själva roderytan åt motsatt håll som tejpen/filmen sitter på, blir det inte rynkigt då när rodret är plant med vingen o så småningom början släppa inifrån centrum o utåt? Hoppas ni förstår o kan förklara hur man monterar dessa för bra funktion under lång tid.

Liknande ämnen

  1. Composite-ARF , hur är kvalité mm på dom flygen?
    Av Snickarjävel´n i forum Bensinmodeller
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 05:49
  2. Quique YAK 54 86"
    Av rothman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:25
  3. Composite-arf, Aeroworks, och boxen för dubbla mottagare
    Av georgios-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:34
  4. LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG
    Av UL i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •