Reklam

 
Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 244

Ämne: Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

  1. #81
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Bara att kopiera, min setup fungerar faktiskt fantastiskt
    8st flygningar a' 12 min i dag utan laddning av liIon ackarna även fast
    temeraturen legat kring nollan, jag klippte till en bit av ett liggunderlag
    över ackarna för att behålla värmen från canistertunneln och det blev så perfekt att
    det blir nog inga problem även vid -10

    Ps, får man fråga vad han tar för en EF 88"?
    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-10-18 klockan 17:28.
    //Tobbe

  2. #82

    Standard

    Lite dyrare än din blir den allt, som tur är bor jag nära så jag hämtar med bil. 6000kr kundpris. Lindinger har ju rea nu o euron ligger på ca 10 kr så om man får gratis frakt skulle jag kunna tjacka den för 5100-5200 men jag har fastnat för EF:n så det är värt den extra pengen, den ska ha utsökt kvalite den här också. Lite sugen på att handla din setup men då behöver jag en laddare som klarar Li-Ion. Vad väger din paket? Har ej sett det någonstans. Vad kör du för tändingsacc o har du regulator även på den accen?

    /Ken

  3. #83
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Lite dyrare än din blir den allt, som tur är bor jag nära så jag hämtar med bil. 6000kr kundpris. Lindinger har ju rea nu o euron ligger på ca 10 kr så om man får gratis frakt skulle jag kunna tjacka den för 5100-5200 men jag har fastnat för EF:n så det är värt den extra pengen, den ska ha utsökt kvalite den här också. Lite sugen på att handla din setup men då behöver jag en laddare som klarar Li-Ion. Vad väger din paket? Har ej sett det någonstans. Vad kör du för tändingsacc o har du regulator även på den accen?

    /Ken
    Jag kör med en Sanyo 4,8v nimh 2700mah till tändningen och
    endast en optisk sm modelbau brytare.(ingen mekanisk)

    Om jag inte minns fel så väger min ca 7400-7500gram, ef blir nog lite
    tyngre så en effektpipa är nog inte helt fel på den.
    //Tobbe

  4. #84

    Standard

    Så du har endast en tändningsbrytare ej någon regulerad ström till tändningen? Du kan stänga av tändningen med den brytaren ifrån radion alltså? Ja EF:en är större o därmed tyngre, många kör Da50 men även många som kör Brillelli 60 cc, denna motor ska gå riktigt bra med duktigt med effekt. Dock inte samma finish som DA. Tyvärr har Brillelli gått under o finns ej mer verkar det som. Jag har tänkt att köra fullängdspipan från Greve, bra effekt o endast 200 gram enligt Nyrotharn. EF har en film på hur yaken drar sig ur en hovring o prestandan är bra man jag skulle helst ha ännu mer kräm.

  5. #85
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Så du har endast en tändningsbrytare ej någon regulerad ström till tändningen? Du kan stänga av tändningen med den brytaren ifrån radion alltså? Ja EF:en är större o därmed tyngre, många kör Da50 men även många som kör Brillelli 60 cc, denna motor ska gå riktigt bra med duktigt med effekt. Dock inte samma finish som DA. Tyvärr har Brillelli gått under o finns ej mer verkar det som. Jag har tänkt att köra fullängdspipan från Greve, bra effekt o endast 200 gram enligt Nyrotharn. EF har en film på hur yaken drar sig ur en hovring o prestandan är bra man jag skulle helst ha ännu mer kräm.
    Precis, det behövs ingen regulator när man kör med 4,8v
    Tändningen bryts med en knapp på radion eller när mottagaren stängs.
    //Tobbe

  6. #86
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej på er som jagar Gram

    Hej nu har jag varit i garaget och fixat lite granna denna gång blev det ett par hjul axlar i titan/aluminium
    Orginalen som var med min AA Extra 260 väger 38g och dom nya jag
    tillverkade väger 18g det blir hela 20 grams besparing det är ju nästan halva vikten av ett standadservo och det är ju bra i dessa vickt besparings tider!!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2779 (800 x 532).jpg 
Visningar:	302 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	1426   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2780 (800 x 532).jpg 
Visningar:	297 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	1427  
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  7. #87

    Standard

    Får prova ett par såna mds!!! @Tobbe O, tyckte jag såg en skymt av kolfiber arm till roder servot, har du skippat JR armen/armarna du beställde?

  8. #88

    Standard

    @Nyroth, du länkade till en Dubbelbrytare med inbyggda regulatorer från Modelbau, den skulle alltså palla med 5st 8711 servon + gas o choke utan problem och med standradkontakterna som följer med. Det skulle ju innebära att jag skulle kunna köpa 2st mottagar accar Fromeco (Li-Ion) med jr kontakter o klara mig med endast 1st av denna brytare, en optiskt brytare till tändning och en 4.8v 2700 mah nimh acc till tändning så är elsetupen klar? Vad ska man använda för förlängningskablar till servona i grovlek längd o kontaker?

  9. #89

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Helt korrekt, med detta har du en fullt fungerande förstklassig set-up, men fortfarande en himla enkel lösning.


    Standard servo kabel är i regel 0.25-0.30 mm2
    JR's egen HD kabel är 0.6 mm2.

    Skall du göra egna kablar så är min rekommendation 0.6-0.8 mm2 kabel gärna tvinnad då det är att föredra som ett extra skydd emot eventuella RF störningar. Skaffa sedan kontakter och special tång för att kunna göra egna kontakter, finns en del olika varianter att köpa.

    Men till denna kärra som inte har så hemskt många kablar, hade jag själv köpt JR/Graupner vanliga förlängningar men då HD utförande och med guld pläterad kontakt.

    / Nyroth

  10. #90
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Får prova ett par såna mds!!! @Tobbe O, tyckte jag såg en skymt av kolfiber arm till roder servot, har du skippat JR armen/armarna du beställde?
    Det är en JR dubbelarm som den lååånga QQ kolfiberarmen som följde med sitter skruvad i.
    //Tobbe

  11. #91

    Standard

    Ok, då förstår jag. Får man fråga vad dina Fromeco accar väger styck, tänkte jämföra lite olika lösningar. Såg också att du beställt den tjockare kabeln med deans kontakter, hur tjock är standard kabeln 14 awg?

  12. #92
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Om jag inte minns helt fel ca100 gram/st.

    Jag vet inte vad std kabeln heter men jag har iaf 16awg men jag
    handlade lite owerkill grejor för att ev kunna flytta dem vidare till en
    100cc maskin.
    //Tobbe

  13. #93
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tobbe dom accarna du har är det A123??
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #94
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Helt korrekt, med detta har du en fullt fungerande förstklassig set-up, men fortfarande en himla enkel lösning.


    Standard servo kabel är i regel 0.25-0.30 mm2
    JR's egen HD kabel är 0.6 mm2.

    Skall du göra egna kablar så är min rekommendation 0.6-0.8 mm2 kabel gärna tvinnad då det är att föredra som ett extra skydd emot eventuella RF störningar. Skaffa sedan kontakter och special tång för att kunna göra egna kontakter, finns en del olika varianter att köpa.

    Men till denna kärra som inte har så hemskt många kablar, hade jag själv köpt JR/Graupner vanliga förlängningar men då HD utförande och med guld pläterad kontakt.

    / Nyroth
    hej Nyroth
    villket fabrikat på kontakter rekomenderar du när man ska tillverka egna kablar och vad kan man köpa dom i så fall
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  15. #95
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Tobbe dom accarna du har är det A123??
    Nej, jag har LiIon
    //Tobbe

  16. #96

    Standard

    @Tobbe O, tyckte du hade en krök med flexslang, har läst lite om att de kan läcka eller spricka, något problem med din? O vad kör du för fabrikat. Förmodar att du ej behöver nåt drop på QQ, tror jag behöver en med 25mm drop för att passa.

  17. #97
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag har en MTW krök med flexslang.

    Min flexslang sprack av efter 29 flygningar, så jag fixade egen flexslang på metervara och lödde dit.

    Tror att den höll 50 flygningar, men efter att den första sprack mailade jag MTW om det och fick en ny på garanti och den håller än efter 80 flygningar

    Jag kommer nog att ersätta flexslangarna med rör i vinter för att slippa rackla med flexarna.
    //Tobbe

  18. #98

    Standard

    Ok, tråkigt när det jävlas. Får man bara tag i rätt krök som passar så ska det väl inte vara något problem att att köra stumma krökar. Hur har du fixat upphängningen på cannisterburken? Har ju själv tänkt att köra en lätt fulllängdspipa men hittar inte mycket matnyttigt om en säker upphängning. Hur fungerar Teflon rören som binder ihop krök o cannister, hade själv mycket problem med trasiga skarvar på min 1:5 bil med effektpipa oavsett hur noga man var vid installationen.

  19. #99
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Upphängningen är fixt o färdig i QQ Yakarna, bara att stoppa i dämparen.


    Teflon slangen är inget problem, den håller nog i tio år som det verkar
    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-10-22 klockan 13:12.
    //Tobbe

  20. #100

    Standard

    Aa gött, förmodar att det ej är klart på Ef n då den är klar för helpipa, får ta en titt när den kommer hem. Finns det olika längder på krökarna för att tex kunna köra ett så långt system som möjligt för vridets skull, hittar ingen info o det. Men så suger jag på att leta på tyska sidor o andra lustiga ställen

Liknande ämnen

  1. Composite-ARF , hur är kvalité mm på dom flygen?
    Av Snickarjävel´n i forum Bensinmodeller
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 05:49
  2. Quique YAK 54 86"
    Av rothman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:25
  3. Composite-arf, Aeroworks, och boxen för dubbla mottagare
    Av georgios-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:34
  4. LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG
    Av UL i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •