Reklam

 
Sidan 1 av 13 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 244

Ämne: Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

  1. #1

    Standard Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

    Nyroth kan säkert svara på denna, han verkar ha koll. Tänkt att skaffa ett 50cc arcobat/3D plan o undrar vilka fabrikat som har bäst kvalite och smarta lösningar med låg vikt o stora vingytor? Har sneglat på quique 86" Yaken men den är inte vacker i färgsättningen direkt. Kan tänka mig att gå ner något i kvalite om maskinen är mycket billigare för att hålla ner budgeten. Hur är tex en Above All maskin i jämförelse, de har ju de rätta måtten, men kvaliten? Kan inget om bensinplan o vilka märken som gäller. Composite ARF ser ju fina ut men kostar väldigt mycket på de sidor jag hittat. Gärna förslag om var man billigast köper de olika märkena.

    Tacksam för svar

  2. #2

    Standard

    Hittade en Yak 55 på composite arf 2.1m till vettiga pengar 649 euro, klart läckrare än den övergödda 54an, men den verkar ej finnas i något vettigt färgschema den heller, måste vara en oskriven lag att 50 cc kärror ska ha gräsliga färgsättningar.

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nejdå.. kolla in min tråd om Aeroworks och Dietrich ! grymt snygga modeller.


    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21642

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21378

    /Martin

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Peakmodels har många fina kärrror.
    Köpte en 86" Yak-54 därifrån i augusti förra året.
    Kör med MVVS 45cc motor och 24x8 Menz snurra (6400V/m).
    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby Modellflygare

  5. #5

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Tjena KenPro,
    Skall skriva ihop ett litet svar om det jag vet och kan rekommendera ifrån de olika tillverkarna. Hinner inte ikväll, det kommer i morgon efter lunch.

    Ha de, och grattis till ditt beslut att skaffa en kul bensin maskin inom det roliga aerobatic segmentet.

    Mvh,
    Nyroth

  6. #6

    Standard

    @ Sigun, Extran från Dietrich var riktigt snygg, så även 3meters yak 55 an från Composite ARF den blå/röd/vita och svart/gul/röda, dock är 3m inte aktuellt då den ej får plats i min Caddy Maxi som tar en kärra på max 2.10 i längd inkl spinner. Extran från dietrich ser ut att ha något små roder för min flygstil men jag kan ha fel. Composite Yaken är lite mindre med mindre vingytor o det kan aldrig vara bra om man vill köra super långsamt och inte har riktigt samma skills som Nyroth. Men gillar iden med komposit då klädda plan inte ser så bra ut efter ett tag. Satan vilken ångest man kan ha över ett radiostyrt plan.

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Nyroth kan säkert svara på denna, han verkar ha koll. Tänkt att skaffa ett 50cc arcobat/3D plan o undrar vilka fabrikat som har bäst kvalite och smarta lösningar med låg vikt o stora vingytor? Har sneglat på quique 86" Yaken men den är inte vacker i färgsättningen direkt. Kan tänka mig att gå ner något i kvalite om maskinen är mycket billigare för att hålla ner budgeten. Hur är tex en Above All maskin i jämförelse, de har ju de rätta måtten, men kvaliten? Kan inget om bensinplan o vilka märken som gäller. Composite ARF ser ju fina ut men kostar väldigt mycket på de sidor jag hittat. Gärna förslag om var man billigast köper de olika märkena.

    Tacksam för svar

    off topic...är lite orolig att du kanske helt förlitar dig på Nyroths förslag då jag pesonligen inte tycker han har koll...se bara vad han gör med mina kärror kom till mig o ät donuts så ska jag ge dig en bild om vad som är viktigt här i livet

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej KEN det finns en tillverkare man ska aktarsig för och många pratar om deras kvallite och passform men det är inte så noga att motorn sitter kvar
    här kommer en länk till den http://www.youtube.com/watch?v=Zg9L0...ad.php?t=21686
    Läs på vingen vad det står hum hum hum hum hum hum 9
    Senast redigerat av mds den 2008-10-10 klockan 10:40.
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Rättad länk från MDS [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Zg9L0AGAlpY&e"]YouTube - Gotland vs Småland 2[/ame]

  10. #10

    Standard

    Nyrotharn, jag väntar spänt på din sammanfattning och rådgivning vid valet av modell, kanske ett best bang for the buck råd o då menar ja inte fruntimmer.

  11. #11

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Tjena igen KenPro,

    Ja du denna 50cc marknad växer så det knakar, nya maskiner dyker upp varje månad.
    Jag rekommenderar aldrig något som jag inte själv har erfarenhet av så därav dessa märken jag valt ut.

    Något som är viktigt att se på är hur komplett byggsatsen är, en billigare maskin som har otjänbara tillbehör levererat blir i regel dyr i slutändan då man måste komplettera med grejer lokalt.

    Great Planes
    Extra 330S 27%
    En byggsats av hög kvalite, lite för liten för en 50cc med sina 202.5 cm spännvidd.
    Flyger mycket bra, väldesignad. Bra tillbehör
    www.modellhobby.com

    Hangar 9
    Extra 260 27%
    Sedvanligt god Hangar 9 kvalite, dock i mitt tycke en lite för liten maskin för 50cc med sina 198cm, den går som ett spjut, bra konstflygare, men kunde ha haft lite mer vingyta.
    God kvalite på tillbehör
    www.modellhobby.com

    Aeroworks
    Alla Aeroworks maskinerna är väldigt bra flygare, Har flugit Extra 260’n och Yaken. Yaken är den med mest vingyta, (1409 sq/in). Vikten är bra. Bra tillbehör. Svår att hitta i Europa, finns dock importörer i England, blir dyr med frakt ifrån USA.
    http://www.fusionmodels.co.uk/


    Quique
    Quique Yaken 218cm, detta är utan tvekan den mest utvecklade av dem när det kommer till flygegenskaper. Fullt förberedd för inbyggd dämpare, högkvalitets tillbehör. Färgschemat ser betydligt roligare ut i verkligheten än det gör på de bilder som återförsäljarna annonserar. 1420 kvadrat tum i vingyta.
    http://shop.lindinger.at/index.php?c...&filter_id=256

    SD Models
    Samma kvalite som Aeroworks maskinerna
    Östersunds modellhobby har tagit in en del av dem.
    www.modelhobby.com

    Composite ARF
    Har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag är sjukligt förtjust i dessa maskiner, trots detta så finns det för och nack delar med composite.
    För en 50cc så är det antingen lill yaken på 216cm, eller lill extran på 212cm, eller om du kör med full längds pipa så är 2.3 meters Extra en god kandidat. Du kan om du vill vänta 6-8 veckor få alla modellerna i vilket färgschema som helst, brukar kosta runt 1500kr extra. Som du märkt, smakar det så kostar det en liten slant.
    www.composite-arf.com

    Fördelar med Composite ARF,
    -En mycket bra finish till nära noll i extra vikt.
    -En modell som klarar en heldag i solen så väl som en vinter i Garaget utan att klädseln säckar
    -Det styvaste som går att hitta rent strukturellt, här flexar inget som inte skall
    -Test teamet på Comp ARF är nog ett av de mest kapabla i världen, många duktiga piloter och en design avdelning som kontinuerligt hittar på bra lösningar.
    -Lägst vikt på flygkropp och stabbe, jämfört med en trämodell. Ger en modell som trackar bra och som gör vissa 3D manövrar så som waterfalls perfekt.
    -Alla delar finns som reservdelar ifall olyckan skulle vara framme.
    -En snudd på outslitlig flygmaskin.

    Nackdelar med Composite ARF,
    -Lite tyngre vingar än jämförbara trä-byggda ’’top of the line’’ modeller som QQ och Aeroworks/SD maskiner, ger lite mer över rotation i snapp rollar.
    -Lite svårare att reparera om man inte är van att jobba med komposit material
    -Även om dom kallas ARF så är dom inte riktigt lika snabb byggda som en konventionell trä byggd ARF

    Krill
    Katana 50 cc, dyr men väldigt bra kvalite på komposite jobbet.
    Ganska stor maskin med 2.20 cm spännvidd, väger runt 8,5 kg
    http://www.hab.se

    Extreme Flight
    Chris Hinson at EF erbjuder nog den abslout coolaste yaken, 88 tum och hela 1450 sq/in.
    STOR för en 50cc fortfarande inte tyngre än normen 7.5 -8.0 kg, finns i England hos
    http://www.freestyle-rc.co.uk/_shop/...h/88Yak54.aspx

    Pilot-RC
    Extra 260 + 300 samt Yak 54,
    Dessa modeller har idags läget ingen europeisk importör, kommer nog en inom ett par veckor. Jag tror starkt på dessa modeller, väldigt förarbetade, tank monterad, linkage färdigt att montera, alla roder limmade, klädda med Europeisk Oracover, inget kinakote.
    Rejäla vingytor, och i mitt tycke snygga färg sättningar.
    www.pilot-rc.com

    KenPro,
    Jag kan inte säga vilken du skall köpa, då det är helt beroende på vad du har för budget, vad du vill uppnå med din flygning, hur mycket tid du har för bygge, samt viktigast av allt vilken modell du föredrar. Jag brukar säga att man skall köpa den maskin man tycker ser bäst ut, det man gillar flyger man mycket, det man flyger mycket behärskar man.
    Quique maskinen ifrån lindinger är enkel att få till Sverige, mer maskin är svårt att få för pengarna. Om du som jag är imponerad av komposite material, och kan tänka dig att betala en slant extra, då är Composite arf kalas. Vill du ha något som inte det finns ett dussin av kolla då in Extreme Flight Yaken, kanske lite krångligare att få hem till Sverige, men en mycket välflygande maskin. Kan du vänta ett par veckor så kanske det finns ett enkelt sätt att köpa Pilot-RC maskinerna även här i Sverige, då kommer det bli svårt att hitta en maskin med bättre bang for the buck då dom kommer att ligga runt 5000 sek.

    Ledsen att inte kunna ge ett rakare enklare svar, men möjligheterna nuförtiden är så många. Kolla runt, och bestäm dig för vilken typ du gillar bäst extra, yak, katana, etc.....

    Lycka till,
    Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2008-11-12 klockan 19:50.

  12. #12

    Standard

    Tack för ett informativt svar, med allt jag gör så är jag lite petig i mina val. Gillar ju Yak hellre än extra och sukhoi. Oavsett storlek på modeller har jag alltid velat ha så mycket vingyta som möjligt på så lite vikt som möjligt samtidigt som planet måste hålla för tuffa manövrar. Har tänkt mig fina grejer rakt igenom men bara det absolut nödvändigaste för vikten och plånbokens skull, så powerbox o annat lullull går bort.

  13. #13

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Låg vingbelastning är så mycket mer värt än stark motor, Det mesta flyger så mycket bättre med låg vikt. Helt rätt inställning gällande tillbehör, på en 50cc kärra finns ingen anledning till ''overkill'' om man nu inte ser ett intresse i att utsmycka sin maskin med allt det senaste i ström teknik. Bland det roligaste jag har flugit är en modifierad gammal Lanier's Laser 200, 244 cm spännvidd och 1600 sq/in vingyta, denna vägde smått otroliga 7 kg med en DA-50, flög som en foamie men utan att kompromissa normala egenskaper som spinn, kvickroll, mm.

    Mvh,
    Nyroth

  14. #14

    Standard

    Nu har jag minimerat utbudet till tre plan

    QQ YAK54 86", det billigaste och smartaste alternativet, men vill gärna ha ett snyggare färgschema, inväntar eventuell höstrabatt.

    EF Yak 88", den mest intressanta då den har mest vingyta o förhoppningsvis ej mer vikt än QQ, undrar bara över kvaliten på klädsel o tillbehör, hur komplett den är? Flygegenskaper gentemot QQ? Fått mycket lovord i Usa att den flyger fantastiskt. Färgschemor ok men inte super.

    Composite ARF Yak 55 2.1m Vill ha faktorn är hög men vet ej hur kompletta de är o kvaliten på tillbehören. Det som talar emot är att den är minst med 2.1m och att ett riktigt snyggt färgschema kostar extra. Blir rätt dyr.

    Va säger Nyrotharn om de två nedre, QQ vet jag att du rekommenderar hur skiljer kvalite o att de inte har samma "utvecklade egenskaper?

  15. #15
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det som saknas i byggsatsen på Composite ARF är väl hjul,tank och sporrställ
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  16. #16

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Du har gjort ett bra jobb att komma ner till dessa tre.
    Mellan dessa 3 är det mest personliga preferenser som avgör.

    Det jag menar med ’’utvecklade egenskaper’’ är följande.
    QQ yaken är den som har minst orena flyg egenskaper, QQ har dragit och format den ganska friskt allt för att få till en maskin som flyger dit du ber den utan olater. Resultatet är att du får en produkt som flyger perfekt, men till en liten kostnad på de klassiska Yak linjerna. Skala likheten och snygga linjer har helt enkelt fått stå tillbaks för utmärkta flygegenskaper. Smaken är givetvis delad, så en del ser det som att den är vackrare.

    EF yaken ser verkligen ut som en yak, den är också rejält mycket större än en ’’norm’’ yak. Det enda jag kan se som negativt med detta är flygning i stark sidvind, där den har mer sidarea än de mindre yakarna, du får helt enkelt jobba lite mer med sidan för att ligga kvar i spåret. För vertikaler så ger den stora nos arean en mycket jämn hastighet både upp och ner.

    Composite Yaken är den slimmaste av dem, det ger en maskin som flyger programmen mycket bra, men den blir lite snabbare. Skall du tävla i IMAC är detta en ypperlig maskin, skall du ha en bus kärra att leka med sakta på låg höjd, är mitt val en EF eller QQ.

    Kvaliteten är likvärdig på allihop, dock så är det svårt att jämföra Komposit och trä kärror på ett rättvist sätt.
    QQ maskinen har det absolut bästa i tillbehör, lyxigt sporr ställ, riktiga titan linkage, kolfiber rör till stabbe och vingar, samt transport påsar till ving och stabb halvor. Det som fattas är tank och hjul.

    EF kommer med ett kolfiber sporr ställ, funktionellt och lätt men lika vacker som QQ. Samma titan linkage, kolfiber rör och transport påsar. Även här får du komplettera med hjul o tank.
    C-ARF levererar utan sporrhjul, ingen tank och inga hjul, alla linkage är inkluderade men av enklare standard så som gängstång och metall linkar där det för min smak borde vara kul linkar. Transport påsar ingår.

    Som du ser är det mindre saker som skiljer dem, sådant som personlig tycke och smak får avgöra.

    Mvh, Nyroth

  17. #17

    Standard

    Hur tror du prestandan blir med en DA 50 i en EF? Den borde ju väga lite mer än QQ då den är större rakt igenom, vill ha supersnabba urdragningar från hovring mm, tank och hjul som rekommenderas? Känns som jag tar EF Yak en bara för att få storleken o ett något trevligare utseende i mitt tycke.

  18. #18

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Vertikala stig prestanda blir förstås bäst med den lättaste modellen, men jag tycker inte att den rekommenderade vikten på en EF Yak är speciellt hög med sina 7.5- 8.3kg
    Jag hade själv installerat en DA-50 med KS 1060 fullängds pipa. EF maskinen är helt förberedd att klara en fullängds pipa.
    Du har säkert redan sett videon men för de som inte sett den http://www.extremeflightrc.com/video/88yak_pullout.wmv

    Jag hade för ett par år sedan en Comp-ARF 2.3 Extra med en DA-50 och denna pipa, hade bra stig prestanda och den vägde hela 10.3 kg.

    Bästa proppen för denna kombination är 23x8 Mejzlik. 2 bladig.
    Tank rekommenderar jag Du-bro 20 oz.
    Hjul Du-bro 4 tum, eller Kavan 100mm, Kavan’s är lite lättare.



    / Nyroth

  19. #19
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej nicklas vad är det för fördelar med Du-Bros tank? jag har sneglat på 3Ws tankar hur är dom??
    om man har tex 500cc till bränslet hur stor bör man ha till ett röksystem?
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  20. #20

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Främsta skälet till att jag rekommenderar Du-Bro tankar är att dom fungerat klanderfritt för mig i alla år. Dom kommer med bensin konverterings gummi propp. Och kostar ca 70 kr. Det är inget fel med 3W tankarna men dom är tyngre, mer öppningar som kan läcka samt kostar mer än dubbelt så mycket.


    De flesta tillverkare idag gör tank plattformar passande Du-Bro.
    Sen tycker jag att det är skoj att kunna köpa en kvalitets produkt tillverkad av Familjen Broberg svensk ättlingar i USA

    Ett enkelt alternativ är att använda en vanlig 50cl PET flaska, det är den lättaste tanken du kan få, antingen löser man genomföringarna så som 3W eller så köper men en speciell anslutning / kork med genomföringar, dock kostar denna i regel mer än både Du-bro och 3W tanken tillsammans........

    Min tumregel är att lika mycket rökolja som bränsle räcker 1/3 del så länge som bränslet. Så fluger du i 12 minuter har du olja för 4 minuter. Detta kan givetvis skilja beroende på din set-up.



    Mvh,
    Nyroth

Liknande ämnen

  1. Composite-ARF , hur är kvalité mm på dom flygen?
    Av Snickarjävel´n i forum Bensinmodeller
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 05:49
  2. Quique YAK 54 86"
    Av rothman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:25
  3. Composite-arf, Aeroworks, och boxen för dubbla mottagare
    Av georgios-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:34
  4. LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG
    Av UL i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •