Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Boxer

  1. #1
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard Boxer

    Hej!

    Jag är så nöjd med min lilla hyperion Yak så jag funderar på att köpa en stor också från peakmodel
    Jag har ju en Hacker Litte Tony med en DL50 med canister som inte fungerat så bra, troligen pga dålig installation, värmeproblem och kunskapsbrist men man lär sig.

    Jag tänkte då sätta i DL-snurran i yaken och den passar ju som handen i hansken men vill fortfarande ha Hackermodellen igång. Tänkte då köpa en 2cyl motor runt 50cc till den i stället, med en vanlig dämpare. Har fått för mig att det blir lite mindre vibrationer från en boxer, stämmer det?

    Så... Är det någon som kan rekomendera någon bra kinaboxer?
    /Denke

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..Och den har jag synpunkter på..Innan den går bra så bör den utsättas för div. ombyggnader..SV är nog ett av de sämre kinamotorerna,fordrar mycket omsorg för att de ska
    gå bra,har både twinnen,50 cc encyllad o 26: or och de går men inte utan en del trixande.Där får man nog vad man betalar för.Dock så har just min twin efter kanske 30L och förflyttning av tändgivare börjat bli trevlig.
    Sitter i en Cub o det får den förtsätta med..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Vad synd. Såg jäkligt trevlig ut annars. Är du säker på att det inte var ett dåligt ex då? Hur länge sedan köpte du den?

    Dennis
    /Denke

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den funkar,visst gör den det men man ska inte förvänta sig för mycket.
    Och måndagsexemplar vet jag inte,har 4 st SV o det är lite si o så med lösningarna på dem tycker jag nog..men som jag skrev,man får vad man betalar för..
    Stiftbyte,ombyggnad av ljuddämpare ,borra nya fästen till tändgivare o en inkörning som bör vara låååång så funkar den..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Har hjälpt en kompis med att få iordning på sin SV en 26cc. Den vill ha många liter soppa och då väldigt många, har kört upp ca 7liter nu innan det är dax att montera den i modellen, Som Bokis skriver det är en del trixande innan den vill gå bra, kvalite kostar, jag håller DA högt. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  7. #7
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Ok.

    Vad ska man köpa för att slippa trubbel då?
    /Denke

  8. #8

    Standard

    Vad killarna menar med sin textar ovan är att det är inga fel på sakerna, det krävs bara lite mera kunskap för att få dem att gå riktigt bra. Många säljer dessa som billiga motorer å lätt att komma igång, det är ett utmärkt sätt att bli av med kunder och dessutom skrämma dem att inte våga använda bensin igen...

    Vet man om att det är en billig motor och att det krävs mer kunskap så är SV mfl bra motorer! Om man bortser från bokis problem innan tändningen borrades om å flyttades, nya NGK stift mm så är det en sällsamt bra motor som alltid fungerar så visst det är inte skräp på något sätt, de vill bara ha lite mer ömhet än DA, 3W mfl...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Funderar på att ge den en chance. Får vi dem att gå så är det ju en billig boxer.
    Vad vill den ha för 4bladig propp tror ni? Vill att den ska gå ganska lätt pga rätt så dålig kylning med den typ av kåpa.
    Senast redigerat av Denke den 2008-10-14 klockan 09:41.
    /Denke

  10. #10
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Gör det så ska vi försöka komma med tips så den går bra för dig,det är inga jättemoddar utan lite finlir o mycket inkörning som behövs..
    Altt går o lösa!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Fantastiskt! Tack!
    /Denke

  12. #12
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Sagt sagt ovan, prylarna funkar MEN kräver lite mer av sin husse, DA mfl är snällare mot husse, dvs de har en mycket bra grundinställning och behöver knappast köras in.
    Köp det som känns rätt för dig, forumet hjälper dig säkert. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  13. #13
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Denke,
    Min uppfattning är att du kan inte generellt säga att en boxer vibrerar märkbart mindre än en 1-cylindrig tvåtaktare i denna storleks klass. Det är betydligt mer skillnad mellan fabrikaten än det är mellan generella konfigureringar.

    Om du vill ha en mycket vibrations fri motor så är det en Zenoah (45cc, finns även en 62cc) gärna med Toni Clarks hydro mount system. med detta system har du det mjukaste som går att uppbringa i 2 takts bensin motor väg.
    En 45 cc kostar i dags läget runt 3000 kr och då ingår 5 års (!!) garanti. Jag har själv haft Zenoah motorer som gått 1500 timmar så det är inget skräp. Dock inte det starkaste alternativet.

    http://www.aresti.se
    http://www.toni-clark.com

    för mer information.

    Ett annat vibrations fritt alternativ skulle vara en av de 50cc fyrtakts boxrar som finns , samt en konvertering till tändsystem, för att köras på antingen Metanol eller Bensin.
    Denna variant är dock långt ifårn en budget lösning.

    Mvh,
    Nyroth

Liknande ämnen

  1. Da 85 eller 100 Boxer
    Av teamfj i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 12:21
  2. Någon som äger en Saito 100 Boxer?
    Av _Johan_ i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 20:14
  3. Moki 44 boxer
    Av Nilsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 22:03
  4. Moki 44 boxer
    Av Nilsson i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •