Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dagens Nyroth (comp arf)-fråga

  1. #1

    Standard Dagens Nyroth (comp arf)-fråga

    Med tanke på din erfarenhet av C-arf undrar jag om du kan svara på följande:
    Jag har två huvudval framför mig, och mina preferenser är främst 3D:

    1. antingen en yak 2.6:a eller 300SX till min 3w106:a CS, och en bunt 5995r, Lipos och powerbox o allt det andra. Vad skiljer dessa åt flygmässigt? Slutvikt/vingbelastning? Andra för- resp. nackdelar? Jag har förstått att Extran är en modernare och lättare konstruktion.

    2. En Mx2:a som med avmonterad spinner och roder bör få plats i min v70, denna motoriseras med en 3w 157:a TS, och den övriga utr ovan. Hur skiljer denna sig mot alternativ 1. rent flygmässigt? Och för övrigt förutom otympligheten?

    tack
    Andreas

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Andreas,

    Baserat på din preferens om 3D så kan jag beskriva maskinerna på följande sätt,

    Yak 2.6 är en mycket trevlig 3D maskin, har flugits med allt ifrån 100-150cc motorer.
    -Väldigt stabil i hovring
    -Mycket bra på att sakta ner i vertikaler
    -Låser bra på linjer.
    -Rollande manövrer är enklare med en Yak, tex harrier rollar, dom får bättre flyt
    -Ca 1910 sq/in ving yta, stort, men också 12 kg, 1-2 kg tyngre än Extran
    -Stor och brutal look.
    -Minst förarbetad, ganska mycket jobb, skall montera alla roderhorn, huv ram skall passas in och borras, luft ventiler runt motor manuellt installeras, små pyssel som tar tid.



    Extra 300SX
    -är snabbare än Yaken,
    -känns kvickare och mindre, vänder runt sin axel snabbt.
    -Mer orena egenskaper vid kniveggs och extrema sid roder utslag
    -Behöver mer jobb med mixar och tyngd punkt för att kännas perfekt
    -Skulle jag bygga denna skulle jag satsa på lättast möjliga set-up, max 11 kg bör vara målet.
    -Vet inte med säkerhet vad denna kärra har för vingyta men det borde vara runt 1800 sq/in


    MX-2
    Har beskrivits som ett mellan ting av 2.6 och 3.0 meters, och det är förstås rimligt då den är just där i storlek. Med en 157 så är den ballistisk, men ving belastningen blir ganska hög i mitt tycke. Några har byggt denna med en 100 cc motor och bantat allt dom kunnat för att få ner vikten lite och då hamnar dom på 14 kg, med en 150 cc motor hamnar den på ca 16.5 kg. Inte mycket för en 150cc motor, men lite mycket för 2360 sq/in ving yta.
    Känns liten men med mycket bra tracking, mycket bra kvick rollar, förmodligen på grund av den lite högre ving belastningen.
    Levereras mer förbered än de andra med limmade roderhorn, färdig huv ram och inskruvning, samt höjd roder monterade.

    Större flyger som regel alltid bättre och MX-2 är trots sin litenhet större än de andra två. Hade du siktat på IMAC tror jag att du gillat MX-2 bättre, men med 3D i åtanke så tror jag att du kommer ha gott nöje med en 2.6 meters maskin. Väljer du Yaken så fundera på 2 Greve Pipor de väger 200 gram styck, väl värt vikten. Blir det Extran så leta efter det lättaste ljuddämpar alternativet, är ljudnivån inget problem på ditt fält så kan vanliga ljuddämpare ala amerikansk standard vara ett lätt alternativ. Extran känns som ett bra alternativ om du verkligen gillar att rycka hejvilt i spakarna, och vill tumbla tajt. Yaken är lite mer tam, men samtidigt enklare att göra många manövrer med, påminner i mycket om en stor foamie, snäll och förutsägbar.

    Som jag brukar säga, i slutänden är det vad du själv gillar bäst, ingen av dem är dåliga maskiner.

    Mvh,
    Nyroth

  3. #3

    Standard

    Stort tack för ditt svar!
    mvh
    Andreas

  4. #4

    Standard

    Blev en MX2:a, hämtade den idag. Köpte även en zdz rv160-j, med mtw-dämpare till. Borde röra på sig..........
    Så nu sitter jag med en i princip ny 3W 106 CS, som jag inte behöver. Någon intresserad?

    Nyroth: Vilken typ att stötstänger rekommenderar du till rodrena? "Clevis" eller kullinkar? Kolfiberstång eller M3-stång?
    Jag har också en hög 5955r, och till rodret finns det plats för fyra servon, behövs verkligen så många? Blir ju drygt 100kg totalt!!!
    mvh
    Andreas

  5. #5

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Grattis till din nya maskin, härligt med nya saker!

    Clevis funkar bra, men jag föredrar själv kullinkar.
    Jag använder de ''turnbuckles'' som säljs i USA. funkar som en vantskruv med en höger och en vänster gänga. Finns på en mängd olika bilar (traxxas) om det är svårt att hitta här i Sverige.
    Annars duger nog M3 gängad stång med.

    Gillar inte kolfiber varianten, då de kan vibrara sönder med lite otur, använder man dem så brukar jag vilja lägga en krymp hylsa utanpå kolfiber röret.

    På Giles 202 brukade man sätta dit 3 x 15 kg servon, på min 3 meters 260 hade jag 3 x 25 kilos. En del sätter 2 stycken 25 kilos bak i kroppen, med styva linkage så funkar det ypperligt.
    4 x 25 kilos i en MX-2 är MYCKET overkill.

    Satsa på att montera ihop den så lätt du kan, jag hade nog funderat en stund på 2 servon monterade i baken.

    Mvh,
    Nyroth

  6. #6

    Standard

    Sådärja! Lite ballansering så får det bli premiär till helgen, om vädret tillåter:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0335 (Medium).jpg 
Visningar:	343 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	1953   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0343 (Medium).jpg 
Visningar:	355 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	1954  

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Läckert så man blir tårögd..

  8. #8

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Coolt!
    Jag gillar den starka färgen, kommer göra sig snyggt i luften.

    Mer bilder hoppas jag på, kanske även en video.

    Mvh,
    Nyroth

  9. #9

    Standard

    Jämrans vilken snygg installation, Grattis!!

  10. #10
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej vad tillverkas comp-arf???
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kina givetvis Mathias som allting annat

    http://www.composite-arf.com.hk/

    /Martin

  12. #12

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Composite Arf's Huvudkontor ligger i Hong Kong, men fabriken där allt tillverkas ligger i Thailand. Ingenjörer och produktions ansvariga är tyskar.

    Mvh,
    Nyroth

  13. #13
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok jag tackar!!!!!!!!!
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #14

    Standard

    ohh giv oss lite mer sukt bilder!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15

    Standard

    Är nöjd med kärran, och har hunnit med ett tiotal flygningar. Har lite småjusteringar med motorvinkeln kvar att göra. Bilderna nedan är ifrån f18 idag.




    Tv4 var där och producerade ett pilotavsnitt inför en eventuell serie som kommer att handla om RC.
    Senast redigerat av Vismund den 2009-03-21 klockan 22:13.

  16. #16

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    SNYGGT!

    Mars, kallt! Snacka med reportern hovrandes i mitten av vintern, Coolt!

    Låt oss veta när detta sänds,

    Niklas

  17. #17

    Standard

    Det tas beslut inom ett par veckor om serien ska produceras. Allt inom RC ska täckas under 10 avsnitt är tanken. Det var egentligen Tomas Lejon som tog emot dem och visade jetflyg. Även Jocke med sin 42% El-Extra var där och flög. Att jag deltog var mer en slump då jag råkade vara där, och de frågade om de fick filma och intervjua. Visst, sa jag, även om det var klart ovant att ha mick och kamera i ansiktet, samtidigt som elaka sidvindar skulle pareras. Lite fler bilder från dagen: http://jimmy.vims.se/rc/F18%20090321/

Liknande ämnen

  1. Grattis på Födelsedagen! Nyroth
    Av administrator i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 11:13
  2. fråga till nyroth!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 20:34
  3. Nyroth överbevisad yehh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 15:23
  4. Yakla Nyroth
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 09:47
  5. dagens ros till hanke,bokis o nyroth
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 09:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •