Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Test av Corona 2,4 i 27% Cap med DL-50

  1. #1
    fredriks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    24
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard Test av Corona 2,4 i 27% Cap med DL-50

    Jag har nu testad Coronas 2,4 system i min 2 meters Cap 232 från Great Planes med en Dl-50 i nosen, anledningen till detta var att jag har haft ordentliga störningar i capen med min schultz mottagare, trodde först att det berodde på powerboxen men det visade sig att störningarn kom endast i bland och var så pass kraftiga, här om dagen så att capen kastade sig runt på rygg och vände färdriktning i luften, vilket naturligt vis kändes obehagligt på en maskin i denna storleksklass.

    Efter lite undersökningar på fältet med min flygkamrat Heda som körde coronas 2,4 i sin helikopter och var mycket nöjd med detta så beställde jag en modul till min Futaba 9 kanalare från www.rcflight.se. Dagen efter landande detta paket i min brevlåda (snabb service har detta företag) såg seriöst ut och 2 dagars test upp och ner i trapphus, genom betong och branddörrar etc så ansåg jag att Coronan höll måttet.

    Jag var riktigt skeptisk i början till att sätta en så pass ny modul i mitt plan, de enda tester jag sett på nätet har piloterna endast flugit detta system i små maskiner som dom inte varit speciellt rädda om i fall något skulle gå snett, men men feg har jag aldrig varit för det okända. Så jag monterade detta i min Cap och gjorde fler tester med allt monterat räckvidden visade sig vara mycket bra 200m utan antennen på radion monterad. Servona fungerade mycket linjärt och fint ingen skillnad mot min 35 installation och den ryckiga gång som vissa rapporterat om lös med sin frånvaro..!


    Åkte upp till fältet i Gävle, drog igång motorn gjorde ett räckviddstest allt såg bra ut, ut på startrakan och drog upp i luften...allt såg riktigt bra ut och kändes helt normalt, flög lugnt och ganska närma mig men allt efter som flyget flöt på så åkte jag högre och längre bort, gjorde mina manövrar på låg och hög höjd inte en tillstymmelse till störningar eller räckvidds problem

    Räckvidden sitter i ögats förmåga att se planet och inte i anläggningen, jag flög så högt och långt bort jag vågade inom ramen för att det skulle kännas säkert för mig och min förmåga att se och flyga.

    Allt jag kan säga att Coronas sytem håller måttet och prisnivån på detta system är löjligt billigt, som sagt nu är testet gjort i en stor maskin med bensinmotor och det känns mycket bra. Sedan hur pass bra kvaliten är i längden får tiden utvisa, men för mig är allt tvivel borta det behöver inte vara stora kända märken för att saker skall fungera.

    Jag kommer naturligt vis att rapportera om något fel på systemet under resans gång visar sig.

    MVH
    Fredrik
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cap2.jpg 
Visningar:	369 
Storlek:	26,0 KB 
Id:	1400  

  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul att det fungerade bra för dig.
    Räckviddstest utan antenn är kanske inget att rekomendera.
    På min spektrum riskerar man att bränna modulen utan antenn.(står det i instruktionen ialla fall)

    /lasse
    //Lasse

  3. #3
    fredriks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    24
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Hej Lasse tack för detta man lär så länge man lever..!
    Antenn av is a big No no..f.r.o.m nu..visste inte detta.
    MVH
    Fredrik

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Antenn och Spektrums manual .. Väldigt mycket i manualen till DX7 är direkt kopierat från 35 MHz manualen till JR.
    Jag tror att risken är större med 35 MHz och jag har aldrig hört någon som haft brända slutsteg på 2,4 GHz datautrustning - men med så många anläggningar ute så finns säkert någon.
    Det viktiga är säkerligen att förpacka mottagaren i mycket skumgummi om man har vibrerande modeller som man ju har med bränsle och oftast med obalanserade proppar på elmodeller. Jag har inte sett någon som kollat upp lödningarna inuti en corona men vad jag vet så flygs det combat med corona (35) så risken är nog inte större där än med vilket annat fabrikat som helst.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Problem Corona 2,4v2 vs 1,3ghz sändare
    Av Jocke71 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:11
  2. hur para ihop Corona mottagare och modul?
    Av DennanHMFK i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 16:07
  3. Räckvidd med 6EXA och Corona RP6D1/RP8D1?
    Av Henry i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 19:17
  4. Provflög Corona 2.4
    Av Heda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •