Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: CRRC PRO GF50i vs DL-50

  1. #21
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Har kört min DL-50:a på Aspen hela sommaren men där var en motorkunnig person som upplyste mej om att den går bäst på vanlig bensin. Har dock fortsatt med Aspen, smidigt och lätt. Vet ej hur mycket sanning där ligger i hans påstående.

  2. #22

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Jag har kört igenom 12 liter aspen 2takt i min dl under sommaren, inte upplevt några problem.

  3. #23
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Dl de är tåliga saker det:P

  4. #24
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robert_s Visa inlägg
    Dl de är tåliga saker det:P
    Du stavar som en kratta Robban...inte tåliga,dåliga heter det

    /Nyroth

  5. #25
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    hmm nyroth är inte snäll mot oss DL älskare hehe men va gör väl det vi kan väl reda ut det hela över varsin läskeblask

  6. #26
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Egentligen Sigun så har jag varit väldigt tyst om DL motorer den sista tiden. Ovan nämnda sarkasm med Robert är av mer prsonlig karaktär

    Det är tydligt att en DL gör det som den förväntas göra, många nöjda ägare vittnar om det. När jag härsknar till är när man försöker överdriva att den till och med är bättre än en något dyrare motor, vare sig det är en DA-3W eller annat märke.
    Jag har kört ett antal DL, jag har sett många flyga. Jag ser, hör och känner skillnaden. Den som hävdar att det inte är någon skillnad har förmodligen inte tillräckliga erfarenheter för att märka skillnaden, eller inget behov av en bättre produkt.

    Men som sagt, jag har varit mycket dov i debatten DL/DA, däremot en del andra lågpris märken kan få en kaskad ovett av mig om de kommer på tal

    Mvh,
    Nyroth

  7. #27
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    ja ja.... krachroth prata på du om dina motorer men Riktiga män kör DL så är det bara

  8. #28
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robert_s Visa inlägg
    ja ja.... krachroth prata på du om dina motorer men Riktiga män kör DL så är det bara
    Vet inte vad du pratar om....mig krasha.........


  9. #29

    Standard

    Mycket snack om effekt i de olika motorerna, går det att ta ut mer effekt ur tex en DA utan att få den för toppig och förstöra registret. Om man anlitar en mycket duktig tvåtaktstrimmare så borde väl han/hon kunna få ut mer effekt men samtidigt bibehålla den mjuka kurvan med mycket vrid som en 3d motor behöver. Tänkte mest att de flesta motorer från fabrik brukar vara moderat trimmade för att hålla länge o dra lite soppa mm.

  10. #30
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Känner att jag måste hålla med Nyröten..Jag gillar DL för vad det är ,en bra bruksmotor men o jämföra den med DA är "no contest"..I den sistnämnda så har man mer pulver från början o finishen är bättre,krånglande tändning vet jag inte om jag har hört om ens..
    Min jämförelse är mellan kinamotorer i lågprisklassen o inget annat,jag har testat några såna vid det här laget och kvaliteten verkar variera ganska mycket även mellan lika motorer tex SW motorerna jag har..Tändboxarna är sisådär till samtliga tycker jag,har bytt två på fyra motorer+en givare..
    Vissa kinamotorer tycker jag rent ut sagt är skit,inga namn..
    Dock så har DL i mitt tycke varit mycket trevlig men inte utan aber..
    En i bekantskapskretsen körde sin hela sommar med lika mycket komp i den som i en ordinär elmotor,det intressanta var att den funkade klockrent ändå!Den fick dock till slut nya kolvringar,de gamla var förmodligtvis skadade från dag ett p.g.a ovarsam montering från fabrik men shit happens,det är en billig motor..
    Ska man jämföra motorer så tycker jag att man ska hålla sig till samma prisklass,inte cylindervolym.
    Någonstans på vägen är det oftast så att man får vad man betalar för..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #31
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Då kan vi fastslå att DL är en bra motor för sitt pris med andra ord . Sen att den inte lämnar samma effekt som en DA det är ju där prisskillnaden ligger 3000kr för DL och runt 5000-5500kr för en DA.

    /Martin

  12. #32
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Kloka ord Bokis.

    Sigun, det Bokis skrev var att han märkt att det tog längre tid innan en DL gav full effekt. Inte att en DL har sämre effekt, tror inte att någon påstått det. Dock spelar det roll vart man har effekten, har du den vid 6000 varv som du flyger vid eller 8000 varv som du aldrig når med våra aerobatic propellrar?
    Exemplen ovan är inte märkes bundna, men en indikation på sådana skillnader som gör helhets intrycket på en motor.

    Mvh,
    Nyroth

    Som tycker det skall bli skönt att få flyga el på Fredag och slippa jämföra DL/DA

  13. #33
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    efter som nyroth byter till el nu så kan vi ju börja jämföra elmotorer, hacker mot axi osv....

    /Robert
    Som ger igen mot nyroth

  14. #34
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hacker och Axi är det frukostflingor ? elmotorer köper man från Hobbycity i kina för 4-5 dollar stycket.

  15. #35
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    frukost är ju de viktigaste målet på dagen, sen kan man äta skräpmat

  16. #36
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har både en 3W 50cc och en DL-50, och jag gillar klart 3Wn bäst, men jag har inga som helst problem med min DL-50. Den har bara snurrat på hela sommaren utan bekymmer. Startar alltid (utom när jag klantade mig o inte slog igång tändsystemet o undrade varför den blev sur) och går bekymmerslöst. Lättstartad osv osv... Vad däremot många glömmer när de jämför motorer är att många (i alla fall vad jag sett på nätet) kör med orginaldämparen till DL-50n, och på en DA-50/3W-50 sitter det i regel en canister eller Pittsdämpare etc etc... Detta gör jättemycket på motorns beteende, för den dämparen som följer med DL-50n är totalt kass (enligt mig) Under inkörningen av min DL-50 hade jag orginalburken på motorn, och när jag sen satte motorn i modellen med en Canisterdämpare gick den betydligt bättre än under inkörningen (och jag hade INTE rört nålarna alls) Det gick inte att jämföra, så ni som tvekar lite mellan vilken motor ni ska köpa o någon säger något negativt om hur "hans" DL-50 går o bluddrar på mellanvarven exempelvis, fråga vad det är för dämpare på.... Jag tycker det blir lite dåliga jämförelser om man jämför en DA-50R med pipa/canister mot en DL-50 med orginalburk, det tror väl tusan att det blir bättre med pipa/canister....

    Kan bara säga att jag tycker att DL-50 är en mycket prisvärd motor.

    checka in min byggtråd om Yaken, så ser ni hur jag gjorde med ljuddämperiet.... motorn går tyst i alla fall
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=20624
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  17. #37
    Brills avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Verkar många delade meningar på motorvalen så därför har jag bestämt att bli ”pilot offer” med att pröva MT 57 med pipa. Vad kan gå fel….

  18. #38
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ska bli kul att höra vad du tycker om den motorn framöver...

  19. #39
    Brills avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Ja just det…. Alltid roligt att se andra starta sina egna bensin motorer i forumet via filmer..! Ett slag på proppen och motorn hoppar i gång direkt, soppan bara for in i förgasaren på en mille sekund. För mig tog det ca 30 slag innan motorn hoppade i gång under protest.
    När jag tittade in i motorn från avgasporten så förstod jag att en inkörning på flera timmar kommer det att bli, då både cylinderfoder och kolvring var ganska grov svarvat/honad.
    Förmodligen är det här som skiljer mellan dyra och billigare motorer (kan någon bekräfta påstående)
    Efter ca 2 timmar körning så testade jag att gasa på lite med 22x10 proppen, och blev mycket överraskad av klippet i motorn. Finns ingen tillstymmelse till hack eller oren gassvar.
    Den medskickade ljuddämparen eller ljudanläggningen låter helt enormt så det blir bra med pipan från MTW RE2.
    Har lyssnat på andra kina motorer, men MT är helt överlägsna i mina öron efter första dagen ca 1 liter soppa. Så jag anser från första dagen att 2700:-- pengar för denna motor är mycket för pengarna, framtiden får förvissa sig om jag har rätt.
    Däremot tyckte jag att gnistan var lite vit men det kanske den blir via elektroniken istället för tändspole som blir blå.

  20. #40

    Standard

    Säljarna själva säger att orginalstiftet till mt är riktigt kass, bara sätta i ngk om du inte redan gjort det. Det blir en helt annan gång då. Måhända har de gjort en rullanda ändring vid tillverkning o monterar ngk från start

Liknande ämnen

  1. Spinner adapter GF50I
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 10:08
  2. CRRC GF55II frågor
    Av nito i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 22:46
  3. CRRC Pro GF26i 26CC V3.5
    Av lunkan i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 09:44
  4. CRRC gf40i
    Av kenneth67 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 15:59
  5. CRRC Pro GF50i på Fullkontroll
    Av MrJet i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •