Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: CRRC PRO GF50i vs DL-50

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard CRRC PRO GF50i vs DL-50

    Hej hopp
    Tänkte bara höra mig för lite om dessa båda motorer. Eftersom man är smålänning så tänker man lite mer ekonomiskt och jag tror nog att dessa båda motorer är helt okej men om man ställer dem mot varandra finns det några för och nackdelar ?

    Det omedelbara som jag sett är att till DL-50 kan man använda samma dämpare och krökar som finns till DA-50R. I övrigt så verkar DL-50 klara lite större propellrar ?

    Dessa motorer säljs ju för runt 3000kr båda två och att köpa en DA-50R för 6000kr känns för mig som en utopi, tror nog att DA-50R inte är dubbelt så bra. Dessutom jagar jag inte maxeffekt och allt det där sista som kostar massor av extra pengar. Det ska fungera och vara bra grejor men det behöver inte vara "top of the line" för min del.

    Som sagt tacksam för jämförelser mellan dessa båda motorer för er som haft erfarenheter av den ena eller den andra. DA-50R klarar jag mig utan det räcker med att wesse har en.

    /Martin

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det ska fungera och vara bra grejor men det behöver inte vara "top of the line" för min del.

    /Martin
    Hej Martin,

    Du vet att jag inte gillar när man gör orättvisa jämförelser , så först en liten korrektion.
    DL kostar 349 euro i de flesta butiker idag, precis som att en DA kostar 499 euro.

    CRRC har jag personligen ännu inte hört en enda som går bra. Alltid lite skruvande, justerande, spruckna medbringare, spruckna ljudämpare, trasiga tändsystem, dålig effekt, trög gång i vevaxeln......skall tilläggas att jag bara sett dessa motorer vid 3-5 tillfällen, medans jag sett DL ett 10 tal ggr och DA flera hundratals ggr. obserera detta är MIN personliga uppfattning.

    Hur en DL funkar ser vi ju med jämna mellanrum här på forumet, så där finns väl inget att tillägga.

    Men som ytterligare ett alternativ....
    Om det jag saxat ur ifrån ditt inlägg ovan är sant, att du helt enkelt söker en bra robust motor med underbara gång egenskaper, så titta gärna lite på Zenoah motorerna.
    Du får trotjänaren ZG 38 för 260 euro
    Du får en ZG 45 så som T5's för 299 euro
    Du får en ZG 45 med electronisk tändning för 389 euro
    Vill du ha en starkare motor än både DA och DL så har du ZG 62 349 euro för en med magnet och 439 för en lätt med elektronisk tändning (1900g).

    Mer information på www.toni-clark.com
    eller www.aresti.se


    I alla dessa motorer får du en Japansk kvalitets motor ifrån en motortillverkare som gör industri motorer i miljontals.

    Vill du få ut likvärdig effekt som en DL / DA så investerar du 60-90 euro i ett annat avgas system. Den väger mer, den är inte så cool att se på som en DA, men bra mycket vackrare än en DL på insidan. Den täcks av 5 års garanti!!

    Det du Martin, måste vara en självklar deal för en ekonomisk smålänning, fast du kanske tror att något måste vara nytt och kinesiskt för att vara en bra affär? Isåfall kanske 20 år av beprövad Japansk Zenoah teknik inte passar

    Mvh,
    Nyroth

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Nyroth..
    Tack för uttömmande svar. Zenoha är ju som du säger ett gamalt välkänt märke. Är det någon större skillnad på motorerna med magnet tändning och elektronisk tänding förutom att man slipper acken för tändningen på magnet varianten = +++ känns det som

  4. #4

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Fördelar med Elektronisk tändning
    + Lättare att starta, läs om T5's erfarenheter.
    + mjukare gång, trots att en Zenoah är mycket fin gång i helt orignal.
    + lättare motor, även om man räknar in en 1 cells 2000mah li-po acke så skiljer det nog ca 250-300 gram. beroende på motor.

    Fördelarna med magnet är som du redan förstått enkelheten med mindre prylar och batterier, brytare.

    Jag skulle nog satsa på en med tändning, men om priset är avgörande så är magnet varianten ett bra alternativ.

    / Nyroth

  5. #5
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Nu när tråden är öppen om att jämför motorer från olika länder
    Jag hade tänkt mig att bygga en större kärra i vinter, valet blev en EF yak 88.


    Valet av motor hade jag tänkt mig MT 57cc eller mvvs 58cc, när jag söker och kontrollerar uppgifter från olika forum så märker man att flertalet lovordar MT men knapphändig information om mvvs.


    Så nu kommer frågan: vad är negativt och positiv av dessa motorer, pratar man med en leverantör här i Sverige så är MT absolut den vassaste på marknaden i nuläget.

    Jag misstänker att dyrare motorer har cylinderfoder men inte billigare alternativ och kan Kina matcha Japan, Tjeckien !

  6. #6

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan och grattis till din nya bensin kärra!


    MT har jag ingen egen erfarenhet av, det jag läst på internet verkar lovande, vikten är låg. Kvaliten verkar ok. Den känns dock som så många andra av de ’’starka’’ motorerna i denna klass som en motor som trivs på varv. För en aerobatic motor är det vridmomentet som är den viktigaste egenskapen, att den orkar trottla upp till fullt även kärran hänger i proppen på 4000rpm. Läs inte detta som att jag säger att dessa motorer inte kan göra det, allt jag vill ha sagt är det att man kan inte blint bedömma en motor på vad varvräknaren visar vid toppvarv.

    MVVS är den tyngsta av dem alla nära 400 gram mer än DA/DL maskinerna, jag vet att det finns ett par killar uppe i norr som kör dessa i 50 cc kärror. Kanske Tobbe O kan ge lite input?
    Har en kamrat här på Ön som kör en MVVS 45 och den går ypperligt.
    Det jag inte vet, men som är viktigt är hur enkelt du kan få service och hjälp med dessa båda motorer. Även den bästa motorn kan krångla det som skiljer är hur enkelt du får fix på den igen.

    Att dessa motorer varvar mer än andra 50 cc motorer har sin grund i att de är 14% större. Så vikten jämfört med effekt är nog det viktigaste att jämföra.

    Mvh,
    Nyroth

  7. #7
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jo Tobias Öhman flyger med en MVVS 58 med canister, men det är den "hottade" Prosport modellen.

    Den går jätte bra, om jag inte minns fel så drar den en Biela 24x8
    över 7000 Rpm och svarar även rappt på gasen.

    Den har varit lite svårjusterad, antingen för snål på lågen eller så lite
    bluddrig på mellanregistret.

    Den till tändsystemet kopplade automatchoken fungerar inte (surar ner motorn)så han har den manuellt numera.

    Kanske Tobias själv kan kommentera
    //Tobbe

  8. #8
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Har googlat lite om kraft från motorer och blev lite förvånad vilken brant kurva dessa bensinmotorer har. länk www.mvvs.nl högst upp klicka på /mufflers/MTW mufflers 40-60CC så finns ett test och diagram på kraft och varvtal. Min tolkning av diagrammet är att det inte finns mycket kraft vid 4000 rpm eller finns det någon annan med kunskaps åsikter.

    Har även spanat lite på MT 57 på http://www.flyinggiants.com/forums/fg7/26816-new-mt-57cc-engine.html 7000 RPM med en 24x8 propp vilket man kan översätta att det bör finnas bottendrag (rätta mig om jag har fel)

    Prisskillnaden är även den markant, men å andra sidan hur mycket är trassel värt i form av dålig tomgång, svårstartad samt stopp med följd av nödlandning vilket kan kosta både det ena och det andra.

    I nuläget leder lite MT för mig men jag kan vänta någon vecka till, då vintern är på ingång samt att planet köper jag i januari för att inte bygget ska bli klart i förtid. Servon samt kablar och lite diverse är klara.

  9. #9

    Standard

    Har köpt samma maskin precis, o tar det dyraste alternativet DA 50 med Greve eller es composit effektpipa, inte för att den är starkast utan finast på marknaden, tror att det i längden kan vara värt den extra pengen.

  10. #10

    Standard

    Jag skulle nog gå på en DL-50 med MTW dämparen som maskinen mer eller mindre är byggd för. Tror det är det enklaste budget valet om man inte vill krångla för mkt med motor installationen?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Jag fick den uppfattningen att DL-50 var en problem motor enligt text nedan, så den känns som man kan vara utan den.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Problem motor? Inte mina i alla fall..Snälla o hålla på med o bara funkar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vad sägs om MT-50 vs DL-50 nudå samma pris på båda dessa motorer

    visste inte att MFT sålde dessa

    http://www.mft.nu/es/product/product...0512&visible=2

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Utan att vara elak så efter att jag fick mig en förklaring att de bara funkar med bensin o tiptopolja,ej Aspen eller liknande färdigblandad alkylatbensin så kommer de längst ner på min "vill ha" lista..En modern tvåtaktare som inte funkar med detta bränsle är helt ointressant..
    En droppe vanlig bensin i bilen så stinker det ett par veckor..Inget för mig..I övrigt har jag inte en susning om hur dessa fungerar,det får någon annan berätta om..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har kört med DL-50 i sommar o jag kommit fram till att det är bara o tanka o köra

  16. #16
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Utan att vara elak så efter att jag fick mig en förklaring att de bara funkar med bensin o tiptopolja,ej Aspen eller liknande färdigblandad alkylatbensin så kommer de längst ner på min "vill ha" lista..En modern tvåtaktare som inte funkar med detta bränsle är helt ointressant..
    En droppe vanlig bensin i bilen så stinker det ett par veckor..Inget för mig..I övrigt har jag inte en susning om hur dessa fungerar,det får någon annan berätta om..

    Vilken menar du?
    Eller rättare sagt för min del, vad kör du din DL-50:a på?

  17. #17
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Troligtvis ASPEN soppa så slipper man den värsta bensinlukten

  18. #18
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Troligtvis ASPEN soppa så slipper man den värsta bensinlukten
    Jag undrade vilken motor han refererade till, har florerat några olika i tråden.

  19. #19
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Troligtvis ASPEN soppa så slipper man den värsta bensinlukten
    Korrekt,man slipper stanken helt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20

    Standard

    Aspen 4-takt med 3% syntolja är den magiska blandningen på LFC.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Spinner adapter GF50I
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 10:08
  2. CRRC GF55II frågor
    Av nito i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 22:46
  3. CRRC Pro GF26i 26CC V3.5
    Av lunkan i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 09:44
  4. CRRC gf40i
    Av kenneth67 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 15:59
  5. CRRC Pro GF50i på Fullkontroll
    Av MrJet i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •