Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 102

Ämne: TopFlite P51D ARF 1:7

  1. #21
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tycker personligen att Top Flite Mussen är mer skala riktig jämfört med H9.

    När jag köpte min ringde jag till Kenneth på ÖMH och helt enkelt frågade om hur det låg till med dena modell. Han kollade då direkt lagersaldot mot Minicars och konstaterade att den fanns i lager hos Minicars i Uppsala.
    Tog ca en vecka från det jag beställt den tills jag kunde hämta den på mitt utlämningsställe.

    Men det var en dyr rackare, runt 4000kr, tror det gick på omkring 4200kr med frakt om jag nu inte helt missminner mej

    Men det är hög kvalitet på bygget och materialet. Den känns rejäl när man tar i den om du förstår hur jag menar.

    Ett bra köp
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #22

    Smile

    Ja då har jag också skaffat mig en "musse" - ingen dyr rackare, 400kr fick jag den för!
    Också ett bra köp :-)

    Men tyvärr var det en kyosho P51 (flugen 2 ggr) skulle egentligen velat ha en större att modifiera och skalafiera, men det är ju för stor prisskillnad. Ska testa lite skala-grejer på den här och sedan får vi se om det blir en större P-51 för att göra det hela ordentligt senare. Alu-klädsel nästa!

    Synd på TF egentligen den är ju så bra i skala men samtidigt har jag inga grejer till en sådan, motor servon radio etc...

    Vore kul att se lite mer bilder från ditt bygge, har du modifierat ställen till mer skala eller?

  3. #23
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kul med ett nytt projekt. Har själv flugit några av Kyosho's warbirds.
    Gjorde en öken variant på en P40 för ca två årsedan, mest för att träna på airbrushen.
    Ang. mina ställ så har jag ännu inte tagit det beslutet. Är lite sugen på att bygga om hjulbrunnarna och även montera inner luckor. Det innebär ju iofs en hel del jobb, vilket iofs är klart mödan när det är klart. Men samtidigt är jag lite ivrig att få den klar innan det går för långt in i säsongen.
    Ska ta mej en funderare på detta innan jag bestämmer mej. Beror lite på hur mitt FW190 bygge går.
    För tillfället trilskas jag med mitt sporrställ. Har precis nu gjort lite "torr montering" innan det slutligen ska limmas på plats. Som det verkar nu ska det inte vara så mycket att tveka på.
    Bilder kommer så fort jag fått sporrstället på plats, troligen senare i kväll/natt eller någon gång i morgon.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #24
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har det blivit lite gjort i veckan som gått.
    Robart sporrstället är på plats med stötstång för fällnig upp & ner samt vajer till pull-pull styrningen.

    Vidare så har även vingen fått den främre "bellypan sheeting" samt luft scoopet på plats.

    När jag till dessa avlägsnade klädseln använde jag mej av tekniken med att smälta klädseln med lödpenna och inte skära med skalpell. Resultatet blir snabbt och snyggt, samt att man inte skadar plankningen.
    Innan scoopet limmades på plats så monterade jag även förstärkningen av lättply 3mm för vingbultarna. För att lättare få den att följa vingens V-form sågade jag i genom den ca 2/3 och limmade med 30min epoxy.

    Stabben har också limmats på plats, inklusive stötstång för höjdrodret och "rudder joiner"

    Lite bilder.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00809.JPG 
Visningar:	171 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	3324   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00810.JPG 
Visningar:	157 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	3325   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00811.JPG 
Visningar:	150 
Storlek:	63,9 KB 
Id:	3326   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00812.JPG 
Visningar:	163 
Storlek:	76,4 KB 
Id:	3327   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00813.JPG 
Visningar:	194 
Storlek:	99,4 KB 
Id:	3328  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00833.JPG 
Visningar:	135 
Storlek:	84,5 KB 
Id:	3329   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00834.JPG 
Visningar:	138 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	3330   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00831.JPG 
Visningar:	142 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	3331   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00832.JPG 
Visningar:	140 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	3332   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00835.JPG 
Visningar:	147 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	3333  

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #25
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vi öser på med mer bilder...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00836.JPG 
Visningar:	126 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	3334   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00837.JPG 
Visningar:	121 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	3335   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00842.JPG 
Visningar:	125 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	3336   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00843.JPG 
Visningar:	127 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	3337   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00844.JPG 
Visningar:	143 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	3338  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00849.JPG 
Visningar:	147 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	3339   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00815.JPG 
Visningar:	137 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	3340   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00829.JPG 
Visningar:	139 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	3341   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00830.JPG 
Visningar:	133 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	3342  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #26
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har även börjat pulat lite med stället. Måste förstärka fästet för stället. Har läst flera inlägg på RCU att "railsen" spricker eller rent av går av vid en hård landning med skador på ställ och vinge som följd. Har sett bild på dom ny procucerade vingarna, och dom har en förstärknings plywood limmad under ställ fästet. Själv tänker jag använda 3mm plywood.

    I skrivande stund lommer jag inte, vilket är motsatt till vad som var tänkt när projektet startade, att bygga om hjulbrunnarna. Om det går att dra luftslangarna till stället utan att ta bort eller skada dom befintliga i glasfiber så får dom sitta kvar. Vi får se längre fram hur det blir, lite beroende på hur lång jag kommer med mina andra projekt. Måste ha något nytt till Shootout 2009 som jag planerar att åka på

    Bild1, försöker visa den klena befintliga konstruktionen av landställsfästet.
    Bild2, ställ mekaniken.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00840.JPG 
Visningar:	148 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	3343   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00839.JPG 
Visningar:	150 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	3344  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #27

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Den här kommer att bli en riktig läckerbit, Ompa!!

    Jag tycker att Du gör helt rätt i att nöja Dig med lättare modifieringar, den kommer att se fantastisk ut i luften och på marken ändå. Och när Du passerar fältet lågt i +160 km/h hinner ingen se om det finns inre landställsluckor eller inte..
    Det absolut bästa är ju att även sporrhjulet kommer att gå in, en förbiflygande Mustang med sporrhjulet ute ser ju inte rätt ut.

    Snygg bild på höjdroderlinkaget förresten, undrade först vad det var innan jag förstorade den.
    Där fick Du till det med kameran!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #28
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar Taygher

    I bland har jag svårt att konsentrera mej på ett av byggena. Vill gärna hoppa mellan projekten. Antagligen därför det tar sån tid innan det blir något resultat

    Får se vad jag kan hitta på för något med Musse i dag? Höjd och sidoroder eventuellt. Även börja lite med radioinstallation. Gör allt sådan tfärdigt först och tar motorn sist, slipper kärran bli onödigt tung när man jobbar med den.

    Wulfen tänkte jag ha terapi arbete med senare i kväll när frugan jobbar och barnen sover. Lite mer reglage samt skyltar som ska monteras. Borde få dit detta ikväll
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #29
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Kruxet med sporrhjulet ät att det fälls in frammåt på P51:an, om man nu vill satsa på skala, låter nog mitt vara tills jag funnit en smidigare lösning.

  10. #30
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I mitt fall så strävar jag inte efter exakt skaladetaljering på denna kärra. Blir för dyrt och krångligt att fullständigt gå till botten med alla små detaljer då det inte var tänkt så från början med denna modell. Ska man satsa mer på detaljerna ska man ju självklart bygga en "riktig" modell, eller en ARC i stället för ARF.
    Jag är bara ute efter att få min lite annorlunda än alla andra som bygger rakt ur kartongen. En kul grej bara.
    Men håll med om att ett infällbart sporrställ är lite coolare än ett fast sporrställ, även om det nu skulle gå in åt "fel" håll.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #31
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Inga större händelser att rapportera, har dock i dag beställt en mer skalariktig pilot från Aces of Iron som ska få spaka kärran.



    Plockar som bäst med radioinstallationen och funderar på hur jag ska lösa placeringen av servot för sporrhjulsstyrningen
    Jobbar på en ide' men den gångna veckan har inte gett så mycket tid till modellbygge tyvärr, mest fixande av köksskåpen då vi väntar på nya köksluckor. Blivit lite stiltje på mussen faktiskt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #32
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Den var riktigt stilig, kommer att passa bättre än TF medskickade gobbe.
    Funderar du på att införskaffa den mer skalenliga cokpit interiören oxå??
    sporretract.
    Har ett litet retraktservo liggandes för ett eventuellt sporrhjuls bygge, har då plan att montera detta mellan sid och höj servo, med kabel/vajer dragning för styrning, och stång till mekaniken,men körde du inte robart luft, finns väl cylinder till detta sporhjul, men kanske inte plats?

  13. #33
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patrik J Visa inlägg
    Den var riktigt stilig, kommer att passa bättre än TF medskickade gobbe.
    Funderar du på att införskaffa den mer skalenliga cokpit interiören oxå??
    sporretract.
    Har ett litet retraktservo liggandes för ett eventuellt sporrhjuls bygge, har då plan att montera detta mellan sid och höj servo, med kabel/vajer dragning för styrning, och stång till mekaniken,men körde du inte robart luft, finns väl cylinder till detta sporhjul, men kanske inte plats?
    Hej Patrik.
    Till sporrstället blir det med största sanorikhet en 3/8" cylinder. Ska bara kolla med Robarts hemsida om vilken slaglängd. Det jag funderar på är just styrningen, vajrarna kommer lite för högt för att ha servot mellan höjdroder & sidoroder servona. Kanske iofs kan jag bygga/höja upp servot till styringen av sporrhjulet??
    Ang instrumenten, byggde i hop panelen för någon vecka sedan men har ännu inte monterat den. Känner mej inte riktigt nöjd med den. Funderar på att hitta på något eget i stället men har inte börjar kika runt efter instrument o dyl ännu. Känner även visst sug efter att göra huven öppningsbar, kanske inte så avancerat som med servo eller luftstyrning utan manuelt med någon enkel låsning när den är stängd.
    Skulle vara käckt att klämma in strömbrytaren och luftpåfyllningen till stället mellan pilotbysten och instrumentpanelen.
    Ideerna sprudlar för fullt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #34
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ja nu var det ett tag sedan det kom en uppdatering. Men bygget har inte legat på hyllan, men fått stå tillbaka under tiden jag byggt cockpitt på min Fokke Wulf. Likaså har vi också precis genomgått ett renoveringsprojekt av vårt kök, vilket också har kostat dyrbar bygg tid

    Det som har hänt är att höjdroder och sidoroder kommit på plats.
    Slåss fortfarande med funderingarna om ur jag ska göra med instrumentpanelen.
    Motorn har även den blivit monterad.
    Håller på som bäst med radioinstallationen. Kommer tillverka en separat servobrygga för servot till styrningen av sporrhjulet. Det kommedr bli upphöjt från den andra servobryggan så inte styrvairarna kommer ta i spanten.
    Beräknar få denna servobrygga klar inom några dagar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00927.JPG 
Visningar:	172 
Storlek:	70,8 KB 
Id:	3956   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00923.JPG 
Visningar:	218 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	3957   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00924.JPG 
Visningar:	184 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	3958   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00925.JPG 
Visningar:	185 
Storlek:	86,2 KB 
Id:	3959   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00926.JPG 
Visningar:	184 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	3960  

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #35
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ah, glömde nämna att Musses "nya" pilot anlände i tisdags med svenska postverkets alltid så alerta brevbärare
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #36

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det ser mycket trivsamt ut, Ompa!
    Visst är det smidigt med delad motorkåpa (underkåpa) när motorn skall passas in? En barnlek i jämförelse med när motorkåpan är hel och dessutom bara kan sitta på ett sätt. (Jag tänker närmast på min KMP-Spit som bjöd på lite spänning i just detta moment.)

    Har Du börjat måla på nya piloten ännu?
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ett tips!Innan du skruvar fast motorn så kolla att motorfästets ben är jämna (parallella). Är de inte det (har aldrig sett några som varit det, i synnerhet inte på ett två delat fäste) så kan motorns vevhus ta skada. Aluminium är mjukt och mjukare blir det när motorn blir varm.
    Motorfästet fixas lätt till med fil.

  18. #38

    Standard

    Ursäkta Jaka men hur menar du? Om man sätter ihop fästet å skruvar det på plats å sen monterar motorn å borrar hålen så blir det väl inga anspänningar eller?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #39
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Arrrrgh
    Har nu krånglat i två timmar med att få en lösning på styrningen för det innfällbara sporrstället.
    En lösning som jag haft, tills nu, var att bygga en något upphöjd servobrygga till det miniservo som jag planerade att använda för sporrens pull-pull styrning. Verkade fungera jätte bra tills jag nu fick cylindern till sporrstället. Det får helt enkelt inte plats, hur jag än vänt och vridit så får det inte plats. Prövade med att sänka ner cylindern något så stötstången mellan cylindern och sporren fick en liten vinkel, men det gick inte. För när cylindern skjuter ut stället så böjer sig stötstången. Kontentan blir alltså att stötsången måste ligga helt rakt och centrera mellan sporre och cylindern. Så är det bara, och då kommer servot till styrningen av sporren ta i cylindern med följd att det inte överhuvudtaget går att montera servot som planerat

    Min andra tanke som kom på tapeten när detta ovannämnda var ett faktum, var att helt enkelt ta bort styrningen på sporren och se om det räcker med enbart sidorodret om det orkar påverka styrningen på marken?
    Kanske att man måste ta bort den lilla fjäder som centrerar sporrhjulet, vilket i sin tur eventuelt kan medföra att hjulet fastnar i infälltläge om det skulle snurra/vrida sig för mycket åt något håll?

    Vad tror ni angående denna lösning på styrningen? Jag är idel öra, för problemet är att servo plus luftcylindern inte får plats på den begränsade yta jag har att arbeta på, måste även ta hänsyn till lyfttanken som redan har sin givna plats
    Senast redigerat av Ompa den 2009-03-20 klockan 00:27.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #40
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Om du tar ett miniservo och stötstång att styra in/utfällningen av sporrhjulet?
    Det bör ju kunna placerar vid servobryggan och stången ledas genom ett av plast rören, blir ju inte luftstyrt, men bör nog fungera, eventuellt att stötsången måste upp till 3mm för att bli styv nog.. sedan mixa detta servo mot ledig kanal, och justera hastighet med servo speed funktionen i radion, så det lirar snyggt med huvudstället.

Liknande ämnen

  1. FMS P51D Mustang
    Av No4 i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:18
  2. NA P51D Mustang panel
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 12:45
  3. Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 184
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 14:53
  4. P51d ritning?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 14:09
  5. Hyperion P51D
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •